Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

natuurlijk staat er nog meer op het dek, zoals een escape hatch (3 in totaal) en nog een kleinere lier.
na deze staat mijn spuit plank echt wel vol en ben ik verplicht even te stoppen met bouwen.
Volgende week eerst de garage stofvrij maken en ondertussen alles ontvetten zodat we een avondje kunnen vullen met primer spuiten.
ook even mijn werkblad efkes opruimen want ik hou nog net genoeg ruimte vrij om een foto te nemen.
op de luiken ontbreekt nog wel het wiel maar dat is voor later.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Wederom mooi werk en een likje verf zal wonderen doen.
 
zoals reeds gemeld had ik ondertussen al verschillende onderdelen klaar en was het hoog tijd om de spuitbus eens boven te halen.
Na alles grondig ontvet, de verschillende onderdelen in de primer gespoten. Zoals steeds merk je dan dat hier en daar nog wat meer geschuurd of bij geplamuurd moet worden.
Maar voor ik hier mee start, even een groepsfoto op het achterdek. Zodat ik kan zien wat nog niet gebouwd is en of er eventueel problemen ontstaan, gelukkig van dit laatste is momenteel geen sprake.
Hier en daar nog wat bluswater kranen en beluchters voorzien op het achterdek waarna ik kan beginnen denken over de planken dekvloer.
op het voordek mis ik nog een ankerlier, die gaan we dus ook nog moeten starten een van de volgende avonden.
Werk genoeg dus.

attachment.jpg

attachment.jpg

vgr Marc
 
het haat daar goed vooruit zo te zien prachtig werk mark
 
De grote ontbrekende op het achterdek zijn natuurlijk de kraan en zodiak.
Ik had reeds in een vroeg stadia beslist dat de kraan werkend zou worden zodat de werkboot kon uitgezet worden.
Maar wat heb ik er aan als de zodiak dan niet kan varen?
Eerst toch maar eens wat proberen en uittesten dacht ik.
isolatie schuim heb ik reeds meerdere malen gebruikt om een mal te vervaardigen en een print vanaf het WWW is ook niet zo moeilijk.
Nadat de mal was vervaardigd heb ik deze maar met krantenpapier en behanglijm ingepakt. ( vond epoxy nogal ver gezocht voor een test bootje)
Na droging enkel lagen vernis erover in de hoop dat het waterbestendig zou blijven tijdens de testen.
en uiteindelijk een drijftest met gewicht ( 50gr ) is maar net voldoende en geeft weinig vrijheid in de afwerking.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en hier zijn we nu dus beland,
Tenslotte vond ik in een doe-het-zelf rond foam om kieren te dichten , misschien kon ik hier het drijfvermogen mee opkrikken, de zodiak had tenslotte toch nog van die rubberen banden nodig. eerst het papier terug een nachtje laten drogen want op 1 plek was de vernis toch niet volledig waterdicht en dan morgen opnieuw even testen of ik meer draagvermogen heb kunnen creëren.
vgr Marc
 
Hahaha.... Marc en papierbouw.
Goed bezig, die zodiac ziet er goed uit.

Fred
 
Zo, na wat verder testen is de mal 0,5 cm verhoogd waardoor ik meer dan 30 gr extra gewicht kan toevoegen.
Ik maak de epoxy romp dus wat hoger en als alles er in zit gaan we de exacte hoogte bepalen.
Eventjes wachten dus op de pakjes dienst voor we hieraan verder kunnen.

De overblijvende tijd tussen kerst en Nieuwjaar heb ik opgevuld met het maken van de ankerlier.
Ketting moet met het zelfde post-pakketje aankomen,

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen nog hobby werk genoeg om niet stil te hoeven zitten.
vgr Marc
 
wauw waar komt al die tijd vandaan ik heb hier enkel de tijd om er vlug eens naar te kijken en dat is alles ziet er weer prachtig uit marc
 
na een maand stilte maar niet zonder bouwen opnieuw een update.
halfweg 2016 viel dit bouw verslag voor een 1ste x stil nadat er wat was misgelopen bij de laatste spuitwerken aan de romp.
Ondertussen zijn we toch al even terug aan het bouwen aan dit schip maar ben ik nu op een punt gekomen dat het fout gelopen spuitwerk dient hersteld voor we verder kunnen met de montage van de dek apparatuur en stuurhut.
Hoogtijd dus om die romp terug op de werktafel te plaatsen en de verf te corrigeren.

attachment.jpg

Eveneens hebben we de afgelopen weken de eerste prille stapjes in het 3D tekenen gezet en heeft een clublid enkele test printjes voor mij gemaakt.
Het betreft hier enkele raam kozijnen en het bedienings-paneel voor de winches vanaf de Brug.
Volgende weken gaat er dus nog wat getekend moeten worden om ook het ontbrekend hoofd bedienings-paneel te kunnen printen.
Ramen zijn nog dry-fit tot ook de ontbrekende stuks zijn geprint, daarna kunnen deze ook ingebouwd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later maar weer,
vgr Marc
 
ziet er toch goed uit ben benieuwd naar de rest dat is iets dat ik ook zou willen kunnen
 
Marc ziet er zeer mooi uit, je gaat lekker verder.
 
Mooi , netjes gemaakt hoor
Proficiat
Marc
 
Altijd leuk om de vorderingen te zien verschijnen en volg dit mooie werk graag grt.
 
ziet er toch goed uit ben benieuwd naar de rest dat is iets dat ik ook zou willen kunnen

Het is een kwestie van oefenen en proberen en volhouden ( ben er ongeveer 2 maanden mee bezig en het begint te lukken voor eenvoudige zaken.
Free-cad lijkt het meest op het technisch tekenen van vroeger in school
Schets up is makkelijker maar de gratis versie is moeilijk om te converteren naar een bestand om uit te printen als je zelf geen printer hebt.
dan heb ik ook nog 123D dising en sculptris geprobeerd maar die zijn bijde niks voor mij.

maar ik merk dat de laatste dagen er hier op het forum enkele rondlopen die er meer van af weten dan ik , dus ben ook benieuwd naar hun ervaring.


allen natuurlijk ook weer bedankt voor jullie positieve bijdragein dit bouwverslag
vgr Marc
 
Ik zie het alleen maar beter worden met die 3D prints.
 
maar ik merk dat de laatste dagen er hier op het forum enkele rondlopen die er meer van af weten dan ik , dus ben ook benieuwd naar hun ervaring.

Ik maak gebruik van Fusion 360.
Het programma mag je gratis gebruiken als je activeert als "enthousiast" op https://knowledge.autodesk.com/supp...-or-educational-licensing-for-Fusion-360.html

Er is heel veel over Fusion 360 te vinden op internet.
Deze mens maakt bijna elke week een nieuwe tutorial over het programma, en hij begint bij de beginners .

Ik ben voor mezelf verleden week begonnen aan een cursus, elke zaterdagmorgen, bij SNT.
 
ziet er erg goed uit marc ik heb de raampjes al gezien en ze zijn netjes geprit
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan