Hoofdsponsor

1/32 Revell 1/32 F-15B, NASA 836 [wip]

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Ik heb een tweedehands Revell 1/32 F-15C, kitnummer 4759 gekocht, dit is de doos :

194364-12192-79.jpg


Maar in de doos zaten een hoop losse onderdelen, allemaal voor een tweezitter, inclusief de conformal benzinetanks en 2 ASAT raketten. Alle onderdelen voor een tweezitter zijn aanwezig, behalve de linker en rechter voorste helften van de neus (waar de cockpit in komt te zitten).

Ik had geen idee wat ik met deze kit ging aanvangen, tot ik wat foto's zag van de NASA F-15B's. Deze hebben in verschillende uitvoeringen gevlogen, ik wil voor deze uitvoering gaan :

74-0141%2000.jpg

ed09-0183-28.jpg

ed11-0258-39.jpg

Maar dan zonder een test-project onder de buik van het toestel :

ed09-0011-13.jpg

De stoelen zijn hetzelfde als die van vroege F-16's, met "hoorns" aan beide kanten van de hoofdsteun. Ik ga stoelen van CMK of True Details gebruiken. De instrumeten panelen en wielen/banden komen van partsrparts. De uitlaten van CAM of GTresin.
De ontbreken onderdelen van de neus komen van Revell of van een collega modelbouwer.
Voor de gouden strepen ga ik een AM decal sheet gebruiken, de NASA "swooshes" op de staart ga ik proberen zelf te printen.

Ik ben absoluut geen F-15 kenner, alle hulp en info over de "B" versie is van harte welkom.

De foto's van de eerste stappen zijn voor vanmiddag.

Groeten

Pascal
 
Helaas geen sprue shots, de onderdelen zaten los in de doos. Ben begonnen met de onderste helft van de romp. Hierop werden de beide zijkanten en de wielbakken gelijmd :

21092014%20(1).jpg

Er is nog een klein beetje plamuur en schuur nodig en de NACA ducts (net zichtbaar in de rechterhoek beneden) moeten nog opgevuld worden :

21092014%20(2).jpg

21092014%20(3).jpg

De vleugels, de stabilo's en de vinnen bestaan allemaal uit 2 helften. Deze zijn samen gelijmd de kieren en naden zijn gedicht en de trailing edges zijn dunner geschuurd :

21092014%20(4).jpg

21092014%20(5).jpg

Ik heb ergens gelezen dat de panellines niet allemaal correct zijn bij deze kit. Sommigen ontbreken, anderen moeten verdwijnen. Maar helaas staat er niet bij om welke panellines het gaat. Als iemand mij kan helpen hoor ik het graag.
 
ja plannen klinken veel belovend. wat zijn trailing edges en waarom schuur je deze dunner? ben beginner in vliegtuigen
 
De trailing edge is de achterkant van vleugels, stabilo's en vinnen. De voorkant is de leading edge.

De trailing edge is bij veel kits te dik ten opzichte van het echte vliegtuig, zeker als de onderdelen uit 2 helften bestaan.
 
Dankzij de hulp van een paar collega modelbouwers, heb ik nu een aantal zeer goede foto's van dit vliegtuig.

De NACA ducts zijn gevuld met een stukje plasticard. Hierover heb ik CA-lijm gedaan en daar bloem in gestrooid. Dat geeft een snel drogende plamuur die ook heel sterk is. De voorste duct is al geschuurd :

22092014%20(1).jpg

Dit rechthoekige plaatje - met de 2 rechthoekige gaten - zit niet op het echte vliegtuig :

22092014%20(2).jpg

Met de dremel en een schuurschijfje heb ik het verwijderd. De hitte van het schijfje smelt het plastic waardoor de gaten mooi opgevuld zijn. Twee vliegen in één klap :

22092014%20(5).jpg

Er ontbreekt een onderdeel, er is er maar 1 in de doos ipv 2 :

22092014%20(3).jpg

Gelukkig zijn deze anders bij het echte vliegtuig. Ik heb het onderdeel als voorbeeld gebruikt om een nieuw te maken, panellines gekrast en gaten geboord die de schroeven voorstellen. Deze schroeven zijn bij het echte vliegtuig goed zichtbaar :

22092014%20(4).jpg

22092014%20(6).jpg

Dat was het voor vandaag, graag tot een volgende keer.
 
Knappe start en toffe scratch die je hebt gemaakt Pascal.
Kijk al uit naar het vervolg.

Mark
 
Bedankt Mark.

The JFS (jet fuel starter) exhaust (rond gat met de louvres) heeft Revell zo gemaakt :

28092014%20(1).jpg

Met de hulp van een paar collega modelbouwers ben ik te weten gekomen dat de louvres van het gat in de loop der jaren verwijderd zijn. De 10 louvers aan beide kanten van het gat laat is voorlopig zitten tot ik een goede foto van dat deel heb gevonden.
Gat geboord en een buisje op maat gemaakt, even een dryfit voor de foto's :

28092014%20(3).jpg

28092014%20(4).jpg

Onder elke motor nacelle zit een antenne achtig stuk plastic, dit zouden de fuel dump vents kunnen zijn. Moet nog zoeken hoe die er bij de NASA F-15 B uitzien :

28092014%20(2).jpg

De intake tunnels bestaan uit een boven- en onderhelft. Na het lijmen gaf dat grote kieren. Eerst heb ik die zoveel mogelijk geplamuurd en geschuurd, daarna heb ik er latex verf in gegoten. Het was de eerste keer dat ik die techniek heb geprobeerd, maar het resultaat ziet er goed uit :

28092014%20(5).jpg

28092014%20(6).jpg

Tot de volgende

Pascal
 
Die tunnels zien er inderdaad heel goed uit Pascal.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Bedankt Mark, ben blij dat ik die techniek gevonden heb. Het is een geknoei met die latex verf, maar het bespaart een hoop extra plamuur- en schuurwerk en het resultaat ziet er mooi uit.
Moeilijk te fotograferen, maar de binnenkant is mooi glad.
 
Is dat dan "gewone" latex verf die je hier voor gebruikt ?
Resultaat is wel mooi.

Mark
 
Jawel is een 1 liter pot satijn witte latex verf uit de HUBO, de goedkoopste die ik kon vinden.

De latex pot goed schudden en dan met een kommetje verf uit de pot scheppen en in de inlaten gieten. Goed dik aanbrengen, de overtollige verf druipt er aan de onderkant uit. Tijdens het gieten een beetje met de inlaten draaien zodat de verf overal zit, dan met klemmetjes in een grote pot of bak hangen zodat de verf eruit kan druipen.
Als de verf droog is +/- 1 dag of nacht, is het resultaat mooi glad.

Waar ge wel op moet letten is dat ge verf aan de voorkant giet en aan de achterkant eruit laat lopen. Er blijft aan de achterkant een soort van dikkere verfrand achter, maar die is makkelijk glad te schuren.
In mijn geval heb ik met een mesje het teveel aan verf aan de achterkant weg gesneden en de eventuele plekken waar geen verf meer zat met tipp-ex bij geverfd.
Omdat de inlaten zo lang zijn is er van die achterkant nauwelijks nog iets zichtbaar. De tipp-ex is ook wat dunner dan de latex waardoor de achterkant van de inlaten mooi past op het onderdeel waarop ze gelijmd worden.
 
Bedankt voor de uitleg Pascal.
Gaat nog van pas komen die tip...

Mark
 
Bedankt voor de info Ronald. Ik ga nog een buisje met een kleinere diameter in de JSF exhaust steken.
 
Ik heb de kleine vinnen weg geschuurd en 6 gaatjes geboord (ik denk dat er nog 2 bij moeten, maar ben nog niet zeker). Heb een test gedaan met een Rivet-R van RB productions, niet mijn beste rivet-job, maar met wat verf erover denk ik (hoop ik) dat het zal meevallen. Een paar lijntjes met rivetten worden terug dicht gelijmd en opnieuw gemaakt.
Elk gaatje is met een boortje een klein beetje groter gemaakt :

B30092014%20(1).jpg

B30092014%20(2).jpg

Waar bij een gewone F-15 een soort van rail zit voor een Sparrow raket, zit bij de NASA F-15 een vlak paneel. Om dat paneel er netjes in te krijgen (het moet mooi glad lopen tov de romp) heb ik de rail eruit gezaagd :

B30092014%20(3).jpg
 
Mooie vooruitgang Pascal.
Wat een monnikenwerkje die rivetten zetten...

Mark
 
Inderdaad Mark, het is een serieus geduld-werkje. Maar het is wel leuk om te doen.
 
Nog eens een test gedaan om rivetten te maken, dit keer met behulp van kopertape.

Eerst heb ik met gewone tape het paneel bekleefd, op maat gesneden en dat stukje tape op de kopertape geplakt. Daarna de kopertape op maat gesneden, op het model gekleefd en de rivetten met een tooltje gemaakt.

Het resultaat is heel fijn, ik denk zelfs te fijn. Ik ga eens kijken wat het geeft als er wat verf over zit, zoals het er nu uitziet denk ik dat de rivetten na een paar laagjes verf niet meer zichtbaar gaan zijn :

NASA%20F15B%20001.jpg

NASA%20F15B%20002.jpg

NASA%20F15B%20003.jpg

Op de foto's is goed te zien dat de rivetten niet rond zijn maar rechthoekig, dat komt door het gebruikte tooltje (wieltje uit een oude wekker) maar ook omdat ik van de lijn ben afgeweken.
Bij de volgende test ga ik eerst de rivetten op de kopertape aanbrengen en daarna de tape op het model kleven. Na wat schuurwerk met een schuursponsje zouden de rivetten dan wat ronder moeten ogen. De rivetten zouden dan ook een stukje dieper moeten zijn omdat de tape zachter is als hij nog niet op het model gekleefd is.

Enfin, zal voor vrijdag zijn. Dan wat verf erover en dan kijken welke van de 3 methodes het meest geschikt is.
 
De resultaten van de test met de alu-tape. Dit keer heb ik eerst de rivetten op de tape aangebracht :

06102014%20(1).jpg

Dan het stuk tape op het model gekleefd :

06102014%20(2).jpg

De meeste plooien eruit gestreken met de achterkant van een penseel en een stukje schuurmat. Op de foto's is goed te zien dat de alu-tape dikker is dan de koper-tape :

06102014%20(3).jpg

06102014%20(4).jpg

Na een laagje primer en een wash wordt het duidelijk dat deze methode niet geschikt is :

06102014%20(5).jpg

06102014%20(6).jpg

Ik ga dus de eerst methode gebruiken (zonder tape), die kost wat meer tijd maar het resultaat is beter. Gelukkig heeft dit vliegtuig niet zo heel veel zichtbare rivetten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan