Hoofdsponsor

1/32 Revell 1/32 F-15B, NASA 836 [wip]

Knap stukje huisvlijt Pascal. Het stuk met de kopertape lijkt me inderdaad "echter" dan de alu-tape...
Goede beschrijving ook van de gebruikte methode. Zeer leerrijk.

Mark
 
Zalige voorstelling van alternatieve modelbouw met realistische look!!!
Idd zeer leerzaam...

Grtz yves,
 
Heb nog wat rivetten aangebracht met de Rivet-R, een pin en een boortje. Het resultaat is nog niet wat het moet zijn, maar het gaat in de goede richting. De rivets in de 2 grote vierkanten worden gevuld en opnieuw gedaan. Maar dit keer met een messing of alu strip als hulpmiddel om de Rivet-R rechte lijnen te laten rollen.

10102014%20(1).jpg

Gelukkig zijn de rivets aan de zijkant beter gelukt :

10102014%20(2).jpg

Dat was afgelopen vrijdag. Gisteren en vandaag heb ik de rivetten opgevuld en opnieuw aangebracht, nu ziet het er zo uit :

13102014%20(3).jpg

13102014%20(4).jpg

Het is nog niet helemaal 100%, maar ik vind het goed genoeg voor de onderkant van het vliegtuig.

Heb nog wat afdekplaten gemaakt voor de plaats waar normaal gezien de houders voor de sparrows zitten :

13102014%20(5).jpg

De eerste plaat is in de romp gelijmd :

13102014%20(1).jpg

Er moeten nog wat kleine kiertjes gevuld worden, maar de plaat zit mooi gelijk met de lijn van de romp :

13102014%20(2).jpg

Groeten

Pascal
 
pascal ik volg al een tijdje alleen de auto's maar wou toch eens zien of je net zo tewerk ging als bij je ferrari's
en ja hoor mooi werk :)
 
Bedankt.

Ik wou eens kijken of ik nog met styreen kon werken na al dat hakken, zagen, schuren, vijlen en solderen. Het is flink wennen, maar zo langzaam aan begint het terug te lukken.

Dit is niet alleen een leuk project (en een hele goede Revell kit) maar ook een goede oefening voor mijn Ferrari's.
 
Knappe vorderingen Pascal. Als ik je een tip mag geven ?
Heb je geen oud DYMO letterlint meer ? Je weet wel dat waar de letters in gestanst werden.
Je kan dit aanbrengen waar je de rivetten wil zetten en met je tooltje tegen de rand van het lint lopen.
Hiermee heb ik ook een aantal keer gewerkt en het lukt. Wel rustig je tijd nemen.
Ik kijk alvast weer al uit naar het vervolg.

Mark
 
meschien heb ik hier nog een tipje hier op de foto heb ik een tooltje dat de naaister gebruiken om kalk papier op kledij te zetten om langst de stippelijn te kunnen naaien
DSCN1563_zps9e604ec3.png
 
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik een Mini Rivet-R van rb productions.
De rivetten gaan een paar extra laagjes primer krijgen om ze af te zwakken. Heb ontdekt dat ze op het echte vliegtuig nauwelijks of niet zichtbaar zijn.

Vandaag zijn de neus, wielen en instrumentenborden uit de VS aangekomen. De resin uitlaten komen ook uit de VS, deze zouden volgende week moeten aan komen.
 
De onderdelen uit de VS zijn aangekomen, heb ze besteld bij : partsrparts : http://partsrparts.homestead.com/F15parts.html

Instrumentenborden, bekleding voor de zijkanten van de cockpit, een tussenstuk voor in het midden van de cockpit en wielen :

18102014%20(2).jpg

EN een neus voor de tweezitter. Ben ik heel blij mee want bij Revell zijn deze onderdelen (de kit is van 1982) niet meer te krijgen :

18102014%20(3).jpg

Groeten

Pascal
 
Ik had deze nog niet gezien pascal , mooi opbouw van deze nasa trainings jet , toppie
 
Ziet er van hoge kwaliteit uit, Pascal.
Ben benieuwd naar de inbouw...

Mark
 
Effe dit oud bouwverslag van mij naar boven halen. Sinds 2014 zijn er nog een paar updates gebeurd. Helaas zit de kit terug in de doos omdat ik de Ferrari's eerst moet afwerken. Maar deze wordt (net als zijn éénzits broertje) verder gebouwd.

(Mijn excuses voor het watermerk op de foto's, latere foto's hebben dat niet meer.)

De achilleshiel van deze kit is het landingsgestel. Ik had een metalen landingsgestel gekocht omdat de plastic versie van de kit niet sterk genoeg is om het gewicht te dragen, maar ook de manier waarop het wordt gemonteerd kon wat versteviging gebruiken.

Eerst heb ik een gaatje geboord op de plaats waar de poot van het landingsgestel wordt gelijmd :

12122014%20(2).jpg

Aan de binnekant een blok van 4mm dik plasticard gelijmd en het gat ook daarin geboord :

12122014%20(1).jpg

De poot kreeg ook een gat, daarin heb ik een messing buisje gelijmd :

12122014%20(6).jpg

Op die manier kan de poot stevig aan de romp bevestigd worden :

12122014%20(3).jpg

En staat de poot een kleine beetje schuin naar buiten, net zoals bij een 1/1 F-15 :

12122014%20(4).jpg

Het metalen neus-landingsgestel is niet zo mooi als dat van de kit. Daarom heb ik in het plastic een gleufje gefreesd, hierin een gebogen naald gelijmd en de naadjes opgevuld met CA en bloem. Dit voorkomt dat het gebogen stuk dat rond het wiel komt te zitten gaat buigen of breken (op de foto lijkt de naald een stuk dunner dan ze in werkelijkheid is) :

12122014%20(5).jpg

Ik heb de resin motor-fans een laagje primer (spuitbus van de Action) en zilver (spuitbus 705 zijdeglans van de Gamma) gegeven met behulp van een tekenlat. Op deze manier blijft de rand vrij van verf en kan de CA-lijm beter hechten :

21122014%20(4).jpg

De fans werden daarna aan de achterkant van de inlaten gelijmd :

21122014%20(3).jpg

Waarna beiden inlaten met een stevige hoeveelheid Revell Contacta in de onderkant van de romp werden gelijmd :

21122014%20(1).jpg

Het buisje van de JFS heeft een stukje plasticard als versteviging mee gekregen (de zwarte plaatjes dienen om doorkijk in de romp te vermijden) :

21122014%20(2).jpg

Groeten

Pascal
 
De twee helften (boven- en onderkant) van de romp zijn samen gelijmd. De weinige kieren die overbleven zijn opgevuld met CA en bloem of met Tamiya extra thin cement :

04012015%20(4).jpg

04012015%20(9).jpg

Het gat voor het boordcanon is ook dicht gemaakt :

04012015%20(7).jpg

De driehoeken die aan de voorkant van de luchtinlaten zitten, passen niet mooi. Ik kan hiervoor de schuld in de schoenen van Revell schuiven, maar het is eerder mijn eigen fout. Door het aanbrengen van de rivetten (en omdat ik de romphelften een paar keer uit mijn handen heb laten vallen) is het plastic op sommige plaatsen ietwat geplooid wat de oorzaak is van het slecht passen van de driehoeken.

Gelukkig is dit styreen, geen zamac en kan de pasvorm verbeterd worden door een paar keer te dryfitten en door wat strips aan te brengen. (De blinkende delen is wat lijmoverschot dat nog weg geschuurd moet worden) :

04012015%20(2).jpg

04012015%20(3).jpg

Klemmetje erop, beetje lijm en het past heel netjes :

04012015%20(8).jpg

Verder heb ik nog wat rivetten aangebracht :

04012015%20(5).jpg

En het plastic waarin de motoren komen te zitten een stuk dunner geschuurd :

04012015%20(6).jpg

Hierdoor wordt het ronde gat groter en kan ik de buizen van de motor stevig vast lijmen. Normaal gezien worden deze buizen tegen de ronde openingen gelijmd, maar het is zowel realistischer als steviger als de buizen IN de gaten worden gelijmd. Hiervoor heb ik de buitenkant van de buizen met strips groter gemaakt :

04012015%20(12).jpg

Een dryfit voor de foto (de omgekeerde U-vormige uitsparingen worden nog open gemaakt) :

04012015%20(10).jpg

Dryfit met de uitlaat waarvan de diameter kleiner is geschuurd zodat de uitlaat in het gat past :

04012015%20(11).jpg

De cockpit heeft ook wat aandacht gekregen. Als eerste is de gashendel eruit gezaagd. Die staat te ver naar buiten en moet in dezelfde lijn zitten als die van de voorste :

04012015%20(1).jpg

Omdat de resin stoelen wat smaller zijn worden de zijkanten van de cockpit wat breder gemaakt met plasticard :

04012015%20(13).jpg

De achterwand van de cockpit is in het echt met stof bekleed. In dat stof is een patroon gestikt. Dit heb ik nagebootst met een stuk plasticard waarin ik diagonale lijnen heb gekrast :

04012015%20(14).jpg

Tot de volgende
 
Mooi om in dit topic weer vooruitgang te zien Pascal!
Kom maar op met de rest (na de Ferrari's uiteraard).
 
Nu geen auto en toch valt mijn klep open hoe dat ge het weeral voor mekaar krijgt he
prachtig
Marc
 
Volg in stilte want jij levert steeds mooi werk af grt.
 
Thx guys !

De cockpit heeft wat aandacht gekregen. De achterste was al een beetje aangepast :

20012015%20(4).jpg

Waarna ik heb besloten om er helemaal voor te gaan. Heb in het gedeelte van de voorste cockpit aan de onder- en zijkanten wat stukjes eruit gezaagd. De is in het midden een paar millimeter verlaagd en daarna afgekast met plasticard. De zijkanten worden ook nog afgekast, hierin komen nog wat buisjes en leidingen :

20012015%20(9).jpg

De bodem bestaat nu uit 2 verhoogde zijkanten en een lager gelegen middenstuk :

20012015%20(6).jpg

20012015%20(5).jpg

In dat middenstuk komt het voetenstuur te zitten, hiervoor heb ik een aparte constructie gemaakt. In elk pedaal zijn de vier gaatjes uitgeboord :

20012015%20(7).jpg

Ik heb er 3 nodig voor beide toestellen, dus heb ik de andere ook al vast gemaakt :

20012015%20(8).jpg

De zijkanten van de cockpit worden nog wat verbreed met plasticard :

20012015%20(10).jpg

De gaatjes van de instrumenten zijn ook uitgeboord :

20012015%20(2).jpg

Beide stoelen hebben de rails aan beide kanten gekregen en de eerste details. Er zijn een paar kleine verschillen tussen de rails bij een 1/1 F-15, dus ook op mijn model.

Voorste stoel :

20012015%20(11).jpg

Achterste :

20012015%20(12).jpg

Overzicht van beide stoelen (is een dryfit) :

20012015%20(1).jpg

Beide stoelen zijn op een andere manier aan de achterwanden bevestigd. Voor de voorste heb ik alvast de vierkante gaten gemaakt :

20012015%20(3).jpg

Groeten

Pascal
 
Hoi Pascal

de cockpit begint er al aardig op te lijken, flink wat aan verbouwd. , mooie stoelen ook, van welke fabrikant zijn deze, ga er maar vanuit dat revell die niet meegeleverd heeft in de kit :)
Welke decals gebruik je voor de klokjes etc in het instrumentenpaneel?
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het in kleur staat...

grt Ed
 
Hoi Ed,

De stoelen zijn van Quickboost. De decals die ik ga gebruiken zijn van Airscale, dat is een éénmans-bedrijfje van collega-modelbouwer Peter Castle.

Die maakt PRACHTIGE instrumenten-decals en PE klokjes, schermen, enz. : http://www.airscale.co.uk/

Groeten

Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan