Hoofdsponsor

1/35 Die Uberfahrt [DONE]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Op 1 augustus ben ik gestart met een nieuw project.
Toen ik enige tijd geleden referentiefoto's zocht voor een ander project stootte ik op een foto die meteen in het oog sprong, ... en er nog altijd in zit,... ;););):):):):wacko:

Het betreft volgende foto :

attachment.jpg

Een exacte plaatsbeschrijving heb ik niet, maar ik vermoed in Rusland tijdens Barbarossa, in 1941 dus.
Ik zal deze foto niet nabouwen, hij dient enkel als leidraad.
Mijn project wil ik in de Belgische Ardennen of Noord-Frankrijk situeren, in de meidagen van 1940.
Bedoeling is dus om een Panzer II c een ondiepe rivier te laten oversteken, naast een kapotte spoorwegbrug. Aan de overzijde moeten enkele figuren de oversteek gadeslaan.
De bouw van de Pz II zal ik ter zijner tijd beschrijven in de rubriek Rollend Materieel.

Tot zover de "boxart".

De brug.
Deze wordt gebouwd uit Evergreen plasticard en profielen.
Hier heb ik de mosterd vandaan : http://www.alexdenouden.nl/02/02d.htm
Het is een spoorlijn in Nederland waarvan verschillende bouwwerken reeds geklasseerd zijn. In Geertruidenberg heeft met geijverd om de brug over de Donge ook geklasseerd te krijgen, tevergeefs.
Maar ! Op het internet is een gedetailleerde beschrijving weer te vinden (zie link) over deze brug. Op basis hiervan heb ik mijn plannen getekend voor de bouw van mijn spoorwegbrug.

attachment.jpg

De grijze pagina is een kopie van de originele plannen van de brug, ideale leidraad voor het bepalen van de verschillende lasplaten en klinknagels.
De brug is een samensmelting van platen en profielen, alles aaneen geklonken met klinknagels. Aan de hand van de foto's en tekeningen heb ik bepaald hoe de flanken ineen zitten en bovenstaande tekening gemaakt. Alle grote profielen zijn samengesteld uit platen en L-profielen.
Ik zal U de verdere detail besparen, maar de tekening toont twee panelen die samen één flank zullen vormen. Twee flanken worden gebouwd die met dwarsdragers aan elkaar zullen verbonden worden.

attachment.jpg

Uit een Evergreen plaat van 1 x 2 ft (30.5 x 61 cm) heb ik de panelen gesneden. De tekening van het plan is overgetekend op stroken die ik uit de lengte van de plaat heb gesneden, 80 mm hoog. Het bovenste deel had een Z-motief, maar heeft hier reeds verticale platen en profielen opgelijmd gekregen, dit om het reliëf te behouden.

Eigenlijk bestaat een flank uit twee horizontale liggers, onder en boven, waartussen aan de binnenzijde verticale H-profielen vastgeklonken zijn.
De schuine stekers zitten in hetzelfde vlak als de verticale vlakken van de horizontale liggers. Het is moeilijk te begrijpen, en moeilijk uit te leggen, maar wat studie maakt veel duidelijk. Bezoek eens bovenvermelde site, de foto's brengen veel duidelijkheid.

attachment.jpg

Het is een wat overbelichte foto, maar hier is op de onderzijde een L-profiel te zien dat extra sterkte moet bezorgen aan de 0.4 mm dikke plaat. De verticale stijl in het midden is achter de plaat gelijmd. De trapezium die alles samenhoud is reeds verbonden met lasplaten, gemaakt uit resten van de panelen.

attachment.jpg

De verticale stijlen waren in werkelijkheid samengesteld uit drie verticale platen in H , vastgeklonken met L-profielen en versterkt met nog eens vier L-profielen aan de randen. De binnenste plaat en de vier L-profielen die deze moeten vasthouden heb ik vervangen door een strook 1 mm dikke plaat. Aan de randen zijn de andere L-profielen te zien.

attachment.jpg

Naar het midden van de brug komen de verticale stijlen dunner, in het midden zelf bestaan ze uit drie platen samengehouden met L-profielen. Dit heb ik vervangen door Evergreen H-profiel van 6.3 mm, wat meteen de dikte van mijn flank bepaald.

attachment.jpg

Om alles haaks te lijmen heb ik een truukje afgekeken van onze vrienden de botenbouwers : de Lego-blokjes ! Waar een forum al niet goed voor is.
Intussen zijn alle vier de panelen voor beide flanken gesneden. Ik hoop vandaag de laatste lasplaten te kunnen plaatsen.
Daarna moet ik zo'n slordige 2000 klinknagels plaatsen, dus een volgende update zal niet voor binnenkort zijn.

Groeten Rik
 
2000 klinknagels??? :unsure: Hallo zekers... veel plezier ermee en vooral: goeie moed! :P
 
Amai Rik, al dat ijzer in uw oog, dat moet toch zeer doen hé... :laugh::laugh: ;)
Nee, graptje Pol, graptje... :wow: dat ziet er al prachtig uit.
Mooi stukje scratch werk dat je ons hier voor legt. Met die 2000 klinknagels ga je inderdaad nog wel even braaf zijn...
Alvast veel succes met het plaatsen en in kijk al uit naar het vervolg..

Mark
 
Dit ziet er terug interessant uit.
Ik schuif bij.
 
Jawadde gene zever Rik....zo'n constructie nabouwen op schaal.....alvast veel succes toegewenst :)
En wat die klinknagels betreft....je zal een tijdje zoet zijn ermee.
 
Prachtig begin Rik,....ik zet mijn stoeltje bij ;-)
 
vrijdag reeds het begin gezien van deze en 't ziet er al goed uit tot nu toe... Veel succes met het aanbrengen van de rivetten...
 
schitterend gewoon ! Ga dat zeker volgen !!!

grt Nicolas
 
Respect voor deze onderneming. Het wordt dus zo'n 40 cm lang? Of ga je het ander eind ook nog maken?
 
Heel mooi begin Rik ziet er een echte uitdaging uit om die brug te bouwen we blijven natuurlijk volgen...
 
Hier neem ik een abonnementje op !
 
Amai... die link naar de site van Alex Den ouden is voor mij een schot in de roos, zelden zo'n boeiende site gezien, je blijft lezen! :D
Als liefhebber van heemkunde en technologische geschiedenis en zelf lid zijnde van een heemkundige kring is het des te interessanter! Mss toch eens overwegen om die man met een bezoekje te vereren, kan wel eens een interessante uitstap worden met de kring.
 
Amai mijne frak das een serieuze onderneming Rik...veel succes ermee!!!

grtz yves,
 
Allemaal bedankt voor jullie spontane reacties, 'k krijg direct terug goesting om verder klinknagels te lijmen. :)

@Peiper J : om alle misverstanden weg te nemen, ik bouw de constructie van de foto NIET na. Deze dient enkel als leidraad. Ik vond de brug te ingewikkeld om na te bouwen, vooral ik had enkel deze foto om mij op te baseren en de constructie is hierop te onduidelijk.

@Steven VD : mijn stuk brug zal ongeveer een 25 à 28 cm zijn. Het andere deel bouw ik niet.
Volgens de site van Alex Den Ouden was de brug, waarvan ik de tekening leen, 30 m lang en bestond uit 12 vakken. De (fictieve) brug van mij heeft 8 vakken waarbij de brug in twee gedeeld is, dus bouw ik slechts 4 vakken. Toch nog werk genoeg.
Eén vak is op schaal 73 mm, dus maal 4 is 28 cm...

@Walesha : die site is inderdaad een goudmijn voor wie zich aan dergelijk project wil wagen.
Om mij toch van wat info te voorzien had ik grondig het internet afgeschuimd, tot zelfs fora van modelspoorders. Zo kwam ik op een forum waar een paar leden deze brug in miniatuur aan het bouwen waren, maar dan wel één geheel en functioneel dus. Zo kwam ik op de site van Alex terecht.

Wat de klinknagels betreft, dat vlot goed. Op een halfuur plaats ik zo'n 80-tal rivetten. Ik pons er een aantal op voorhand, waarna ik ze opneem met een tandenstoker die voorzien is van wat bluetack. Dit dop ik in een drupje Revell lijm waarna ik de rivet op zijn plaats zet.

Groeten Rik
 
Waar is mijn stoel, ah daar is ie. Snel bij komen zitten want dit lijkt me terug een pareltje te worden.

Grtz Bart.
 
Ach oké Rik, had het mis voor dan (te vlug gelezen, ik zie het nu ;) ) ,doch petje af om je aan zoiets speciaals te wagen, een mooie uitdaging is het zeker!
 
Rik, als er een tweede bruggenhelft gesuggereerd wordt buiten beeld, dan wordt het moeilijk om mensen aan de overkant te plaatsen, tenzij de tank al bijna aan de overkant is. Was dat de bedoeling?
 
Hey Steven... hangt er ook vanaf hoe breed de rivier is hé!
 
@D-Day : welkom Bart !

@PeiperJ : 't is je vergeven, blijf rustig volgen.

@Steven VD : ik begrijp je stelling niet goed. Waarom kunnen er geen soldaten aan de overkant staan ? De brug is opgeblazen door de genie, dus de twee helften liggen in het midden in het water. Hier deel ik de scene in twee en mijn dio beeldt de helft uit van de overzijde, waarneembaar aan de rijrichting van de tank.
Op de foto is een noodbrug te zien voor de infanteristen, reeds aangelegd door de Duitse pionier troepen.
Trouwens, zelfs het Albertkanaal hield de Duitse troepen niet tegen, er zijn foto's bekend van Duitsers die over de balken van de gesprongen bruggen de overkant bereiken, zonder verdere steun van panzers.

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan