Hoofdsponsor

1/72 Grendel doet nog een ukkie! (1/72 trumpeter t-55+bak zooi) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
Nog maar een ukkie?

't is hier allemaal nog steeds niet veel anders dus wederom maar weer een minikitje tevoorschijn gehaald. ik had in planning om een wessex helikopterding te bouwen maar wegens ik had wat spulletjes nog niet in laten vliegen voor dat ding terwijl ik dacht van wel ging die even naar de zijlijn tot alles compleet is.

wat ik dus wèl aan het bouwen ben gegaan is wederom een tankie en in dit geval een russische t-54/t-55, de meest geproduceerde tank ter wereld! de t55 is nog steeds actief in gebruik in veel (derde wereld)landen en als je je bedenkt dat het basisontwerp uit 1945 stamt kun je je vast wel bedenken dat we hier met een behoorlijk stuk degelijk ontwerpwerk te maken hebben.

er is een gigantisch uitgebreide wikipagina over de t55 (http://nl.wikipedia.org/wiki/T-55) die eigenlijk zo goed is geschreven dat het weinig zin heeft om d'r een samenvatting van te gaan maken en dat doe ik deze keer dus mooi ook niet. heb je een keer een kwartiertje over werp dan dus vooral eens een blik daar ;)

aangezien zo'n t-55 een beetje een saai onderwerp is imo had ik zo bedacht dat het misschien leuker zou zijn om een net iets minder gangbare variant te bouwen en dat werd in dit geval dus een t-55 enigma. De Enigma is een armour upgrade toegepast door de irakezen en was zelfs redelijk succesvol te noemen tegenover de veel modernere abrams tanks die de amerikezen meebrachten in 1991. de extra bepantsering bestond voornamelijk uit "spaced armour"wat zoveel wil zeggen als meerdere pantserplaten met ruimtes er tussen en deze zaten in stalen bakken rondom de koepel en zijkanten van de romp.
er is een erg mooie enigma kit in 1/35 van tamiya te koop tegenwoordig maar in 1/72 is er niet veel meer dan een kitje van Ace en die schijnt kwalitatiefisch niet echt heel erg jofel te zijn.

...tiet veur zelf dan maar wat te organiseren dus!

als basis had ik zo bedacht om de t-55 van trumpie te gebruiken en om precies te zijn deze:

dooske.jpg


nou is dit model dus voorzien van een kmt-5 mijnenrollerdinges en zijn er geen voorbeelden van enigma's voorzien van kmt's, maar bij de onderdelen van de enigma updateset zit ook een nieuwe voorplaat met daarop aansluitplekken voor een kmt dus wegens 1+1=3 ga ik fijn een educated guess doen en die rollerts gewoon lekker gebruiken.

...en ach, mocht het niet kloppen dan ziet er in ieder geval wel grapvol en wat drukker uit allemaal ;)

qua plastic is het allemaal niet bijster spannend:

sproei1.jpg

sproei2.jpg


maar de weinige onderdelen zien er allemaal wel knap strak uit en zo op het eerste oog ziet het er naar uit dat trump geen onderdelen ge-upsized heeft om ze makkelijker te kunnen gieten. qua plakkers heb je de keus uit, ehm, twee plakkerts:

plakkerts.jpg


maar da's in dit geval niet zo van belang wegens de enigma's hadden verder geen grote markeringen en plakkerts zijn dus niet echt heel erg nodig.
bouwboekie is wie immer:

boekie.jpg


maar toen begon de ellende. ik had dus bedacht om een enigma te gaan bouwen en had de set van Black dog aangeschaft hiervoor:

enigma.jpg


en hoewel de boxart er wel aardig uitzag kreeg ik dus voor bijna 20 euries (!) dit:

niegoednie.jpg


alle zooi in één zakkie en wat krijg je dan?

precies...

niegoednie2.jpg


een puinhoop dus :8
alle kleine onderdelen verpulverd en het grote spul was nou ook niet echt dat je denkt heel bruikbaar:

detailsbd.jpg

detailsbd2.jpg


de trumpkit heeft dus scherpere details! nou is dat in 1/72 net iets minder van belang maar toch, was wel efkes 20 euries voor een zakje kapotte stukkies en onderdelen waarbij je je kunt afvragen wat de meerwaarde is tov het originele spul.
voor de duidelijkheid werd er ook nog een erg niet bruikbare "bouwhandleiding" meegestuurd:


slecht_boekie.jpg


en al met al een behoorlijke tegenvaller.
de PE-set die ik in polen op heb geduikeld was echter zo'n beetje het tegenovergestelde; het is geen eduard, maar voor een relatief kleine speler toch wel erg goed opgezet:


parts.jpg

ijzerwaren.jpg


tja, en als je dan toch bezig bent....:

knalstok.jpg


dan mag een knalstokkie van RBmodel niet ontbreken natuurlijk ;)


hoop zooi van afwisselende kwaliteit weer bij mekander geharkt dus en laten we maar eens gaan bekijken wat ik d'r van gebakken heb!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
Eerst even een pica om te laten zien hoe gigantisch groot dit monsterlijke model uiteindelijk gaat zijn:

voor_de_maat.jpg


en jaja, dat wordt weer een kastvuller van maar liefst een cm of 12 lang :dry:


met al die extra rommeltjes is het altijd net even wat meer planwerk dan gebruikelijk omdat je rekening moet houden met meerdere bouwtekeningen en wat altijd het handigst is om in ieder geval te beginnen met de grote verbouwklussen:

zagen.jpg


en ondertussen goed kijken of de grotere nieuwe onderdelen uiteindelijk problemen gaan geven met de andere extra zaken:

dikke_bakken.jpg

tussendora.jpg


de door black dog geleverde ophangrekken zijn dus en net iets te klein en ook nog eens net te dik. ander probleempje zat 'm hierin:

grote_kier.jpg


die blokken hoeven dan wel niet strak tegen elkaar te zitten, maar vergeleken met het echie:

T-55_Enigma_04.jpg

T55Enigma_01.jpg

was dat toch wel behoorlijk undersized allemaal. zellufdoendanmaarweer:

verherbouw.jpg


nog meer knutselwerk:

veertjes.jpg

hekje_boutje.jpg


en het hele rugrek van BD d'r uitgemikt wegens proporties klopten niet en de pantserblokken waren veel te klein:

helemaal_nieuw.jpg


ook de blokken aan de zijkant zaten er niet echt lekker aan:

blokpasnie.jpg

blokpasnie2.jpg


en dat had eigenlijk meerdere oorzaken. in eerste plaats is de turret net iets te laag waardoor ie niet over de blokken valt maar ertussen en om dat op te lossen heb ik de bodemplaat van de oorspronkelijke trumpiekit gebruikt:

dr_tussen.jpg


wat de boel ook behoorlijk beinvloedde was het creatieve hoogtegebruik van BD voor wat betreft de pantserblokken aan de zijkanten:

recht.jpg


nou zijn die blokken inderdaad niet altijd van exact dezelfde maat, maar BD maakt er toch wel wat heel creatiefs van. in het echie zien de hoogteverschillen er dus hoogstens zo uit:

T-55_Enigma_tank_at_the_Bovington_Tank_Museum.jpg


en in 1/72 zou het eerder zoiets als dit..:

recht1.jpg


...moeten zijn.

en kijk aan:

passend.jpg


dat lijkt er al meer op daggikzo.

met het grote verbouwwerk achter de rug even lekker een uurtje of wat aan de slag met ijzerwerk:

meer_pe.jpg


en gelijk een doel verzonnen voor de niet echt bruikbare brandstofhouders van BD:

tonnetjes.jpg

tonnetjes2.jpg


trouwens nog best wel peuterig werk, dat 1/72 ;)

best_klein.jpg


en door met de rollerts!
nou heeft trumpie de onderdelen vrij aardig en gedetailleerd meegeleverd:

rollerts.jpg


maar toch wel wat kleine belangrijke vrij essentiele delen vergeten. die rolarmen zijn bijvoorbeeld normaalgesproken voorzien van kettingen:

kettinks1.jpg

kettinks2.jpg


en hoewel ik best snap dat dat in 1/72 misschine wat lastig gieten is, vond ik dit toch wel een misser:

spankabels.jpg


die rollers zitten via veren en kabels aan de romp vast en dat zou toch wel als onderdelen meegeleverd kunnen worden dacht ik zo.

voor de tussendora en omdat ik het een grappige foto vond:

grote_muis.jpg


en mooi tijd om de laatste detaildingessen toe te voegen. de benzinetanks moesten natuurlijk worden voorzien van brandstofleidingen:

benzinetanks.jpg


en omdat een russische tank pas een russische tank is als er een boomstam achterop geknupt zit:

boompje.jpg


en hatsa. klara! hier en daar nog wat kleine PE geplaatst, een paar stroomleidinks aangelegd en wat secondenplak opgeruimd en zie daar...:

uitgebouwd.jpg

uitgebouwd2.jpg


een t-55 enigma met mijnenrollertdinges!

rap aan de sproei!

sproeitijd.jpg


zwartegeitjes:

zoewart.jpg


beetje voorkleuren:

voorkleuren.jpg


inkleuren:

inkleuren.jpg


bijkleuren:

bijkleuren.jpg


en afkleuren:

afkleuren.jpg


en aansluitend een beste bak glimsap:

met_glim.jpg

met_glim2.jpg


prima zat als basis voor verder kliederwerk dacht ik :)
nou had ik voor de abrams laatst een zandondergrondje gemaakt en wegens ik vond dat wat saai deze keer wat anders verzonnen. wel natuurlijk eerst een boel veel duur lijstje van de Action:

lijstje.jpg


beetje aankleden:

aankleden.jpg


en freubelen:

bakje_bouwen.jpg

bakje_bouwen2.jpg


lekker knoeien met wat gips:

gieten.jpg

vloertje.jpg


creabea met styreen:

stoep.jpg


en efkes kijken doen:

eens_zien.jpg


verder met opleuken:

opleuken.jpg

opleuken2.jpg


blokje uitgepakt:

blok_uitgepakt.jpg

tussendora1.jpg

barriers_klaar.jpg


en maar eens wat inkleurwerk doen. asfaltgrijs:

asfalt.jpg


wat zandbakbruin:

zanderigheid.jpg


stoepje oppimpen:

stoepje1.jpg

stoepje2.jpg

stoepje3.jpg


uitpakken:

stoepje_uitgepakt.jpg


efkes passen:

efkes_passen.jpg


en als afsluiting nog even wat afscheidsglim:

afscheidsglim.jpg

nog niet klara, maar schiet al wel leuk wat op zo ;)


nu eerst een weekje naar het buitenste buitenbos en aansluitend moet er weer voor de baas geknutseld worden dus de afrondplaatjes kunnen weer even op zich laten wachten...


toedels!

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
Alweer een zeer boeiend verslag en zoals steeds met een schitterend resultaat, ik wacht met ongeduld op het eindplaatje! :P
 
Weer zo één van die prachtige gebakjes van je Gren.
Puur genieten weer van je gekende bouwkunsten...
We kijken al weer uit naar de afrondplaatjes.

Mark
 
Mooi detailwerk... dan koop je eens een detailset, en moet je nog bijna alles verbouwen. Wordt het een relatief nieuw exemplaar, of een redelijk afgeleefd model?


Weet je ongeveer welk formaat van kettinkjes je gebruikt hebt? Heb ook nog een paar die mijnenrollers op deze schaal in de voorraad, vandaar de vraag...
 
Prachtig en leerrijk topic zoals we van jou gewend zijn,die benzineleidingen hoe maak je die eigenlijk.
 
Efkes een snelle reactie wegens tiepen op een ipad is ook niet echt prettig...

-Gaat waarschijnlijk geen erg oud apparaat worden maar daar wordt nog over nagedacht
-de kettinkjes moet ik even meten maar wegens ik zit nu aan de gate te wachten tot mn vliegtuig dr is zul je even moeten wachten tot ik weer thuis ben,
-de benzineleidingen zijn gecoat metaaldraad van 0.20 dik en in vorm gebogen met een pincet. Kwestie van gaatjes boren op de juiste plek, ijzertouw insteken en klara;)

Zo en dan nu weer verder wachten op mn vertraagde vlucht onder het genot van een bak veel te slappe en veel te dure koffie-achtige vloeistof:p
 
Toch balen dat het resin zo slecht is....
Verder weer strak werk.
 
Zeer netjes Grendel, laat de eindpics maar komen. ;-)
 
Zaalig van begin tot bijna einde...chapeau en dit op1/72!!!

Grtz yves,
 
Inderdaad zalig^^

Naar deze topic's kijk ik altijd met een 'big smile' en een klavier vol met kwijl:wow:

Grtz.

Luc8)
 
het verhaaltje moet maar efkes op zich laten wachten wegens zit er echt niet in op het moment (per morgen gaart ik de nachtdienst in dus ik zit al vast behoorlijk volgeboekt met andere zaken...) maar in ieder geval even een paar bijna-klara-foto's....

klara1.jpg

klara2.jpg

klara3.jpg

op_straat.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan