Hoofdsponsor

1/35 Famo & Sd.Ah.116 [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja op 1/1 zal het wel makkelijker gaan maar daar heb ik de ruimte niet voor :laugh: maar ik denk dat veel bouwers met een een goede camouflage schema moeite hebben.

Gelukkig was er in WWII nog geen MERC schema wat de amerikane gebruiken (of hebben gebruikt?) dan heb je wel problemen, daar mag elke kleur niet meer dan een aantal procenten het voeruig bedekken :wacko:

Ron
 
Mannen, wie geeft me een duwtje in de goede richting. Ik ziet nu al een paar uur naar mijn Famo te staren en weet niet hoe starten (nog nooit mee gemaakt dit?) Nu kan het te maken hebben met het feit dat het mijn eerste camo in deze vorm is, weet het ook niet.

Bij een egaal gespoten model versterk ik de verwering extra door met een lichtere kleur de panelen te drybrushen, zal ik dit nu weer doen? Dan een paar filters plaatsen en dan pas met de washes aan de gang? Hoe krijg ik die 3 tone naar elkaar, ik weet het even niet meer?:wacko::O:wacko:
 
Ik spuit er meestal een heel lichte nevel van de basiskleur over, in dit geval dus geel.
En van staren weet ik ook alles te vertellen :8

Ron
 
Beste Swa, dit is absoluut geen definitie, maar ik kan wel zeggen hoe ik dit model zou aanpakken. Natuurlijk is men vrij bij het bepalen van volgordes...

Om je model een allereerste verweerde look mee te geven, zou ik 100% zeker starten met een zgn. vuile wash, bestaande uit white spirit, gebrande omber olieverf en desgevallend een miniem tikje zwart erdoor. Verhouding WS 95 %, verf 5 %.

Een erg lichte wash, maar je kan er niks mee verknoeien. Zone na zone bewerken.

Daarna een pinwash, een iets dikkere wash met dezelfde olieverfkleuren, maar nu met een heel fijn penseeltje aangebracht rond alle rivets, bouten, in kiertjes en hoekjes, ...

De ideale manier om een pinwash aan te brengen is eerst de zone waar je gaat werken, lichtjes te bevochtigen met white spirit. Zo zal de pinwash zich mooi rond al de uitstekende deeltjes vastzetten, zonder afgerande vlekken achter te laten.

Hierna zou ik beginnen met het aanbrengen van de chippings, waarbij de lichte verfschade als eerste aan de beurt komt. Lichte varianten van je basiskleur/camo : krasjes, inslagjes...

Daarna de zwaardere schade, die door de verflagen heen is gegaan, met wat bloot metaal voor gevolg, donkerbruinig (roestachtig) in de kern, met een lichter randje errond her en der.

Ook kan je her en der wat primerrood door de verfschade heen schilderen.

Allez, een hele mond vol, als je hiermee klaar bent, zit je twee drie weken verder.

Succes, je ziet maar wat je ermee aan kan vriend.
 
Mannen bedankt voor de tips, hier kan ik weer mee verder. Ga nu een en ander laten bezinken hoe verder te gaan, maar goede bruikbare tips. Thanks Mates.
 
En van staren weet ik ook alles te vertellen :8

Ron

Aaaaaaaaa en ik die dacht dat dat hier ten huize Famo alleen gebeurde :$

Zie je hoe Guy dat allemaal uitlegt ! een echte master :)
 
Aaaaaaaaa en ik die dacht dat dat hier ten huize Famo alleen gebeurde :$

Zie je hoe Guy dat allemaal uitlegt ! een echte master :)

Natuurlijk ben ik een master ! Wie twijfelde daar nog aan ? Een master in het spartelen als een vis op het droge ja !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan