Hoofdsponsor

1/35 Famo & Sd.Ah.116 [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sommige PE sets worden gemaakt voor een basiskit van een bepaald merk, waardoor het soms moeilijk past als je een ander merk als basis gebruikt..
Aanpassen is dan de enige optie :s

Beyond

Dat weet ik goed genoeg maar als je de juiste kit hebt met het daar bij horend setje van eduard dat voor geen meter past.
Te klein te groot of zelfs helemaal niet lijken op het geen wat het zou moeten zijn zoals ik het op foto heb(en ben zeker dat het de zelfde uitvoering is)

Dan is het wel even geld slecht besteed en dan nog maar te zwijgen over de kit die je dan al aan het aanpassen bent om je PE er op te krijgen.(en nadien maar proberen om het terug goed te krijgenwacko snel de vuilbak in dan)

Daarmee dat ik van eduard voor voertuigen liever afblijfof ik moest niet anders kunnen zoals nu het geval met men leopard.

Mark
 
Dat weet ik goed genoeg maar als je de juiste kit hebt met het daar bij horend setje van eduard dat voor geen meter past.
Te klein te groot of zelfs helemaal niet lijken op het geen wat het zou moeten zijn zoals ik het op foto heb(en ben zeker dat het de zelfde uitvoering is)
Mark

Betreft het soms oudere sets? Je hoort en ziet wel meer dat de kwaliteit van producenten gaandeweg beter worden. Ik ben er verder zeker van overtuigd dat er soms gewoon miskleunen tussen zitten, je moet het maar net slecht treffen. Ik heb het al een keer mee gemaakt met PE van Dragon zelf, toch ook niet de eerste de beste.wacko Als ik hier aan denk word ik er nog niet lekker van.boosboos

Hoe doe je dat om niet teveel lijm aan die kleine PE onderdelen te krijgen?
Ikzelf heb daar soms problemen mee, waardoor er soms delen van de details onder een laagje CA-lijm verdwijnen en met de ergernis vandien natuurlijk. :s
Beyond

Als ik PE zet heb ik altijd standaard een stukje sticker op zijn kop liggen waar ik de lijm op doe (door de bestanddelen van de lijm in de sticker droogt de CA-lijm minder snel op). De CA-lijm breng ik aan met een naald of ik "druk" het onderdeeltje met een fijn pincet in de lijm. Eventueel overtollige lijm te absorberen met een stukje keukenpapier (in een puntje gerold) om daarna het onderdeel op het model te plaatsen waar ik het heb afgeschreven. Zo heb je voor zeker 95% alle "overtollige" lijmproblemen onder controle.

Trouwens allen zover weer bedankt voor de lovende woorden.

Groeten,
Swa
 
Het komt best wel vaak voor dat je met een PE-set problemen hebt met de pasvorm. Daarom hou ik niet zo van PE :s Wat ik wel vaak doe is de bouwinstructie van een PE-set als basis gebruiken om de onderdelen te scratchen. Je hebt als voordeel dat het slechts een fractie kost van een PE-setje en als er een stukje kapot gaat (met plooien of zo) maak je gewoon een nieuw. Als je de juiste maten hebt, of je weet ongeveer hoe het er moet uitzien is het niet zo moeilijk om het te scratchen, kijk maar eens in mijn verslag van de Ferrari F-40, daar ga ik 90% van de PE-onderdelen scratchen.

Je scratchwerk ziet er prachtig uit Swa Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
De CA-lijm breng ik aan met een naald of ik "druk" het onderdeeltje met een fijn pincet in de lijm.

Swa, goed bezig, amai zeg.
Je manier van werken met PE heb ik ook toegepast. Heb nog niet veel ervaring met PE, maar ik gebruik voor kleine PE deeltjes gel-Ca-lijm. Dan heb je veel meer tijd om het juist te plaatsen en ook minder kans op een teveel aan lijm.

Erik.
 
@Pascal: ik heb daar laatst al eens met open mond zitten kijken naar je werk aan de Ferrari. En de voordelen die je aangeeft kan ik me wel in vinden, maar wat ik vooral ervaar is de voldoening die je er van hebt. Alhoewel ik een setje PE ook nog altijd gemakelijk vind.:k

@Erik: bedankt, ik gebruik zelf lijm van Pacer de "Zap-a-Gap" en de "Slo-Zap". Alleen is de laatste wel heel erg slooooooooooooooooooooooooooooooooooow aan het worden, maar ja ik heb hem dan ook al 3 a 4 jaar.:D:D
 
Altijd mooi zo`n Famo.
Ik heb deze ook ooit eens gebouwd maar dan met de Aber PE set dus dubbel zoveel hoofdpijn met al de onderdeeltjes :D

Ik heb wel twee puntjes waar je heen wil met deze bouw.
Ten eerste heb ik nog nooit een Famo met spade voor de aanhanger op foto`s gezien ook niet in het handboek van de Duitse panzer bergingen, dit is een origineel boekwerkje uit die tijd wat er zoal werd gebruikt om voertuigen te bergen en hoe ze het deden en wat voor een gereedschappen en technieken ze hiervoor gebruikte.

De spade is als ik me niet vergist een prototype dus zeer weinig in gebruik geweest.

Maar dat alles bijna mogelijk was in die rot tijd zal ik er niet te zwaar aan tillen en lekker verder bouwen want ongetwijfeld zal er mischien ooit in deze combi rond gereden hebben :k

Ron
 
Hoi Ron,

2 man 1 gedachte.

Een spade op een famo is bij een aantal versies (en in een aantal spade versies, zie foto) toegepast. Ik heb ook (nog) geen foto kunnen vinden waar deze voor een aanhanger staat. Maar mij leek het zeer goed mogelijk dat dit toch het geval is geweest in deze roerige tijd, zoals je ook aangeeft. Vandaar mijn keuze om hem zo te bouwen.

Heb je trouwens pics van je famo, want ik ben nog steeds op zoek naar meer info.

Groeten,
Swa
 
Hoi Johan,

Bedankt voor de tip, als je er nog een tegenkomt verdacht hoor ik het graag.

Groeten,
Swa
 
Swa,

Nog eentje met een schets van de schop (schaufel) enkel beeldjes kijken taal is mij onbekend waarschijnlijk Oost europeaans!!

Panzerkeil

Grts Johan
 
Johan die pagina komt uit Hongarije, meestal wel weer terug te halen in de URL :k

SWA ik heb geen helaas geen foto`s van de Famo omdat het mij nooit gelukt is om een er een goed model van te maken qua schilderwerk/spuitwerk :| dus niet waardig genoeg om op de foto te mogen toendertijd en ondertussen staat hij al ergens anders te pronken.

Maar het blijven imposante trekkers en de mooiste blijf voor mij het type met d Bilsstein kraan erop.

Ron
 
Het heeft even geduurd door het nodige tijdgebrek:s, maar hierbij een kleine update.

Het schutbord voorzien van meer detail:

Famo29.jpg

Famo30.jpg

Famo31.jpg

Het interieur krijgt ook al wat vorm:

Famo32.jpg

Famo33.jpg

Famo34.jpg

Hier en daar moet nog wel wat schuurwerk verricht worden, makkelijk zo'n macro:k.
Heb je nog vragen of opmerkingen dan hoor ik ze weer graag.

Groeten,
Swa
 
Dat ziet er toch wel weer heel goed uit man. Zit die motor nu al vast of heb je een dryfit gedaan. Anders lijkt het mij nog moeilijker werken om bij die details te komen.
 
Hoi Rik,
Alles is nog dryfit, kan het model nog nagenoeg geheel uit elkaar halen.
Hierdoor kun je wel eens een kiertje of zoiets zien.B:

Groeten,
Swa
 
Swa,

als je spuitwerk even goed zal zijn als je scratchbuild-talent, dan heb je hier zeker een prijsbeest te pakken.
Het koperwerk op je schutbord, waar heb je dat gehaald en hoe dik is dit?

Jawel, die macro kan goed zijn, maar soms nogal frustrerend ook hoor. Ik kan er van meepraten.
 
Dominiek,

Het koper heb ik gekocht in Antwerpen bij Schlijper, de dikte's zijn 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,8 en 1mm en dan nog wat ik uit de nodige kabels gehaald heb natuurlijk. Ook gebruik ik wel Leadwire (wel in mindere mate) waar bijvoorbeeld geen spanning in de leidingen mag en/of kan komen.

Groeten,
Swa
 
wat meer detail aan gebracht zeg je:|ja jong, ben je zeker dat die motor niet zal echt zal werken als je zo doorgaatcute schitterendApplaus

@Kurt, als ik proef ga rijden stuur ik een PB-tje.:D:DBedankt voor het compliment.:k

Groeten,
Swa
 
Swa, het is wel dryfit, maar dat dashbord ook?
Want hoe ga je anders mooi naast de decals schilderen?
Vind de vorderingen gewoon fantastisch.
Echt leuk om naar te kijken.

Erik.
 
Mooie extra toevoeging met die koper draad.
Blijven verder doen zo dan wordt het een pracht model.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan