Hoofdsponsor

modelbouwtrein [wip]

P

pipervdb

Guest
ik ben sinds kort aan een nieuwe makkette begonnen alle tips voor afwerking zijn welkom. op de foto's is maar een deel van de teinbaan te zien de rest moet nog gebouwd worden attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo piper, dat ziet er al mooi uit.

En ik heb alvast een belangrijke tip voor je : houd rekening met het vrije ruimteprofiel van een trein, dat is de ruimte naast, onder en boven die ten allen tijde vrij moet blijven.
Ik zie met name problemen voor dat paard en die koe(?) die daar zo dicht bij het spoor in die bocht staan.
Je moet immers rekenen dat vooral langere wagons in een bocht flink buiten de sporen komen... hoezo ? Natuurlijjk blijven de wielen wel in de sporen (hopelijk, lol), maar als dat een wagon is van pakweg 25 meter, zitten die wielen wel aan de beide uiteinden (de ruimte tussen de binnenste wielranden is dan meestal iets van een 18 meter of zo), in zo'n krappe bocht komt heel dat lang, star einde naar binnen, die snijdt als het ware de hoek af, met als gevolg dat dat arme paardje Filet d'Anvers is en de koe een berg américain...

Zo te zien zijn dat K-rails van Märklin ? Dan is je balast (de basis) dus echt niet voldoende als vrijeruimte profiel, als ik zo uit het hoofd wist waar dat vrijeruimte profiel beschreven staat in mijn HLT, zou ik je dat wel door geven, maar ik zal het morgennacht eens aan de schouwer vragen, die moeten dat wel van buiten kennen.
(of misschien dat ik straks eens m'n Rita (Rail Information Train Assistant) gebruik om het op te zoeken, ik zal dat ding toch ooit eens moeten leren gebruiken veronderstel ik)
 
bedankt ga die dieren verzetten. wat bedoel je juist met de basis van vrijeruimte profiel. ben er echt voledig nieuw en en nog niet echt verstand van
 
ben nieuw in de treinen zou het zo zeggen daar voor deed ik gewone diorama's
 
Ik ben hier ondertussen wat met Rita aan het rommelen geweest, maar ik vind de juiste afmetingen niet zo direkt terug, maar morgen heb ik de nacht, en zal het eens vragen aan een schouwer (als er eentje is ten minste).
Waar het om gaat is, dat een wagon in bochten een bepaalde afstand buiten het spoor komt, deze afstand hangt af van de lengte van de wagon. Om het jezelf vizueel voor te stellen moet je eens kijken naar je model baan, en kijk dan eens naar een echte spoorweg berm... juist... berm, welke berm ? Je hebt wel de balast (die keien die de dwarsliggers en de sporen vasthouden) maar de meeste (beginnende) modelspoorliefhebbers vergeten de berm, die "heuvel" waar bovenop de balast en de sporen op liggen.
 
Een modelspoorbaan is niet makkelijk, heb ik ook ooit gehad en eigenlijk wil ik er geen meer nu.

Denk er misschien eens over na om met de trein weg te gaan in het weekend (in België is het dan -50%) dan kan je goed kijken naar het landschap en in het station zie je ook veel details. Ook fietsen langs de spoorweg (op de weg natuurlijk, niet tussen de sporen) kan je veel details opleveren. Ofwel foto's verzamelen op het net.

Je landschap ziet er niet slecht uit, wel mis ik niveauverschillen. Nergens is het helemaal vlak, soms is de weg wat hoger of ligt een veld hoger. Beken en grachten, de wegberm die iets hoger is.

Het stukje waar de dieren staan met het water is zeer goed geslaagd.
 
[mod] Deze naar het juiste forum deel verplaatst [mod]
 
dat is al een zeer mooi begin zou ik zegen dat is nu iets dat ik zeeeeeer graag zie van een ander ik persoonlijk vind het veel te duur voor mij .
gr dirk d
 
dat is al een zeer mooi begin zou ik zegen dat is nu iets dat ik zeeeeeer graag zie van een ander ik persoonlijk vind het veel te duur voor mij .
gr dirk d

Duur is het wel, maar sommigen zien het als één modelbouw projekt die jaaaaaren en jaaaaaren duurt ook hé, dus eigenlijk zal de kostprijs wellicht niet zo gek veel duurder dan sommige andere projekten die ik hier zie passeren.
 
je kan er in zo duur gaan als je wil mijn sporen en treintje is tweedehands daardoor ook veel goedkoper.
als ik nhet goed begrijp moed ik er naast nog een berm van steentjes of hoger gras leggen is dat wat je juist bedoelt
 
Kijk eens goed naar het landschap in het echt, ik weet niet precies waar je woont, maar er moet wel ergens een spoorlijn in de omgeving zijn... op het platte land moet je, als je de sporen wilt bereiken toch een klein beetje klimmen, ja toch... tjah, doorgaans zie ik het natuurlijk vanaf de andere kant, machinist zijnde. Het gebeurd buiten de stationsbundels echt bijna nooit dat de basis van de balast gewoon op dezelfde hoogte ligt van de weilanden. Bovendien, is het alvast in België zo, maar ik vermoed dat dit ook het geval is in andere landen, dat het land aan elke kant van de balast voor een paar meter eigendom is van de spoorweg, dit om daar zwaar materieel te kunnen laten komen om werkzaamheden te verrichten, depannages en dergelijke... let wel, zelfs veel mensen die net naast de spoorweg wonen, weten dit vaak niet eens.
 
wat op foto niet echt te zien is op de foto maar mijn sporen liggen mm hoger dan mijn andere plaat. ga mijn kleur er van donker der maken dat het echter lijkt en duidelijk word. toch bedankt voor de tip
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan