Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1/48 Eduard Albatros D.III [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.298
De reden waarom ik deelneem aan deze groepsbouw, is omdat ik deze kit een goed jaar geleden gekocht had bij Timms in Oostende. Niet omdat de verjaardag van WO1 er zat aan te komen, maar omdat ik nog wel eens een stringbag wilde maken met mijn huidige bouwtechnieken, dat was alweer een tiental jaar geleden. Ik maakte mijn keuze omwille van de elegante lijnen van het model, in een tijd waarin vliegtuigen nog samengetimmerd leken uit waspoederdozen en molenwieken. Het doet me terugdenken aan de vermakelijke Hanna-Barbera-reeks "Catch The Pigeon!" uit mijn jeugdjaren, waar elke mof een ander opmerkelijk misvormd toestel bestuurde. Het ontwerp van de Albatros lijkt daar al een stap op vooruit geweest te zijn.

attachment.jpg

Eduard heeft de gewoonte om zijn kits goed te voorzien van multimedia en dit kleine doosje zit dan ook mooi opgevuld met sprues, decals, masking, PE-set en kleurenhandleiding met vijf mogelijke versies. Ik heb ook het boek van Kagero gekocht, om genoeg referentie te hebben, want zelfs Eduard betrouw ik niet helemaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is een begin gemaakt met de cockpit, waar al een vijftal PE onderdelen in komen te zitten. De romp past aan de uiteinden niet helemaal perfect, maar met wat aandrukken tijdens het lijmen komt dat in orde. De onderdeeltjes moesten ook wat geschuurd worden aan de gietnaden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eens kijken of we aan houtkleurige verf kunnen komen.
 
Veel succes Steven..beloftevolle kit...!

Grtz yves,
 
Prachtig onderwerp! Ik ben blij dat er weer wat activiteit in de groepsbouw zit. Ikzelf ben druk bezig met de Dreadnought maar mijn volgende post komt pas wanneer ik klaar ben met de romphelft waar ik nu mee bezig ben. Zal niet te lang meer duren.

zelfs Eduard betrouw ik niet helemaal

Dat is een goed uitgangspunt, Eduard is in veel gevallen preciezer dan de grote bouwers maar laat soms toch ook echt behoorlijke fouten zien.

Maar ook Kagero maakt fouten in z'n tekeningen heb ik ontdekt. En zo blijf je bezig... de enige echt betrouwbare bron zijn foto's van het origineel. Ik hoop voor je dat je er daar veel van hebt. Aanrader: kijk eens bij Aviation Megastore bij Schiphol. Daar hebben ze vast en zeker meerdere boeken over dit onderwerp.
 
Welkom aan boord Steven en ja, geen enkele fabrikant breng een perfect model op de markt hoewel - de wijsheid dat perfectie niet bestaat indachtig - er toch wel een paar zijn die de perfectie benaderen.
 
Een voorbeeld waarom ik Eduard nog niet helemaal vertrouw: de machinegeweren kan je verbeteren door er cooling sleeves in PE voor te plooien. Maar daardoor worden die hol en verwacht je dus de loop van het geweer er in te kunnen zien. Dit onderdeel zit er niet bij. Ik heb het moeten maken in messingdraad, dat ik voor het monteren zwart geschilderd heb. Maar ik geef toe, een mooi systeem.

attachment.jpg

attachment.jpg

De motor kon ook een beetje plamuur gebruiken, daarvoor is dikke CA-lijm gebruikt.

attachment.jpg

Wat me bij Kagero vandaag opgevallen is, ze slaan er soms nogal een slag naar bij het spellen van namen van historische figuren: "Van Richtchof(f)en" (x3), "Johanisthal/Johannistahl" en dies meer.
 
Prachtig begin. Inderdaad zul je bij Eduard meestal geen ronde (cilindervormige) onderdelen aantreffen, ze houden zich vooral bezig met photo etch en zoiets kan niet goed met photo etch gemaakt worden.

Waar je bij Kagero goed op moet letten als je grote precisie nastreeft zijn de details, bijvoorbeeld panel lines en rivets. Nu zitten er op jouw Albatros geen van beide, maar dan zou ik goed kijken naar het aantal vleugelspanten (de verhogingen in de vleugels) en de rigging en dat soort details.

Succes!
 
Rigging zal waarschijnlijk de grootste uitdaging worden, maar ik heb ondertussen al wat bootjes gerigd.
 
Er zijn al wat schilderwerken gebeurd voordat ik de cockpit definitief in elkaar wil gaan zetten. Zo kunnen details beter uitgewerkt worden. Er is nu al wat post-shade gebruikt op de houtkleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

Andere stukken moesten zwart gespoten of geprimerd worden, daarvoor heb ik een spuitbus gebruikt.

attachment.jpg
 
Al een goeie start, die MG's zien er zo idd heel wat realistischer uit!
 
Mooie start, man. De Albatross is altijd één van mijn favoriete WWI toestellen geweest. Zelf heb ik er ook nog eentje liggen van Revell (Eduard rebox).
Voor allen die WW1 vliegtuigen willen maken, breng eens een bezoekje aan http://www.ww1aircraftmodels.com/ daar zijn veel tips en trucs terug te vinden.
 
Dank u mensen, ondertussen vorderingen gemaakt aan de motor maar een update zal voor later op de dag zijn.
 
Ik ben speciaal drie van de benodigde kleuren gaan kopen, de houtkleur, het roodbruin dat ook nog op de vleugel terugkomt en een lichtgroene kleur voor de andere vleugel. Het is Aqueous Hobby Color.
 
Mooi en snel werk, dat schiet al wat op!

Als je een punch & die set hebt, kun je makkelijk die twee cirkelvormige verhogingen op de ehm... wat is het? Carburateur? Maken. Ik bedoel in het midden van de motorfoto, boven de goudkleurige dingetjes.

Daarnaast heb je misschien nog een decal met zo'n zwart typeplaatje dat lijkt op dat op de foto, in je reservebak liggen? Staat altijd wel interessant.

Maar ook zonder dit soort frutseltjes is het al erg mooi.
 
Deze plek ga je achteraf niet meer kunnen zien. Je ziet nog net de zijkant van de goudkleurige dingetjes nu de mgs er nog niet op zitten.
 
Het gaat vrij snel, de romp is ondertussen al geplakt en geprimerd. Hier nog een foto van vlak voor het dichtmaken, er is nog een paneeltje toegevoegd en een metertje gescratcht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zit de romp dichtgeplakt en is er een dryfit van de Spandau's te zien, die pas tegen het einde aan geïnstalleerd zullen worden.

attachment.jpg

Hier zie je wat er nog te zien valt van het inwendige.

attachment.jpg

Dit is het voornaamste probleemgebied bij het dichtmaken. Bovenaan het model is het vrij naadloos maar onderaan, net waar deze details zitten, is er een trap. Dit wilde ik anders oplossen.

attachment.jpg

Zo, da's beter. De scharniertjes zijn van folie gemaakt.

attachment.jpg

In de Brico heb ik de volgende aankoop gedaan toen ik dit weekend voor een barbecue inkopen ging doen, kwestie van het nuttige aan het aangename te koppelen.

attachment.jpg

De bedoeling van de rubber dichtingen is om de wielen minder afwijkend van de ontwerptekening te maken. Nu zijn ze wel iets te groot, maar de dikte klopt toch al beter.

attachment.jpg

Er is wat schaven, terugplakken en polijsten aan te pas gekomen, maar de banden passen nu om de wielen.

attachment.jpg

Hier zit de tape en de gom al over de openingen om te kunnen gaan spuiten. Ik heb een masking voor de metalen delen, dus alles komt eerst in de aluminiumverf en daarna in houtkleur.

attachment.jpg

De radiator onderaan en bovenaan, voor en na afplakken. Deze wordt straks terug gemaskeerd en dan kan de camo er over gezet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat van het spuiten. Zo komen er helaas ook weer wat naden en sinkmarks aan het licht. Gelukkig op plaatsen die niet definitief aluminium moesten worden, dus kan er nog geplamuurd worden.
 
Laatst bewerkt:
Mooie update! Je houdt goed de gang in met deze kit, mooi resultaat voorlopig vooral op 1/48.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan