Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1/48 Eduard Albatros D.III [DONE]

Dank je, Roy. Ik ga er weer een grote update tegenaan gooien, zo krijgen andere vliegtuigbouwers misschien ook een goesting.

attachment.jpg

Dit is het masking-vel van Eduard. Door een stommiteit kan ik de stukjes die als mask bedoeld zijn, niet gebruiken, want die dienen voor als je eerst het hout in de kleur gezet hebt. Ik ben begonnen met het metaal, dus gebruik ik de buitenkanten van de stukjes, aangevuld met Tamiya-tape.

attachment.jpg

De vleugels moeten met spandraden aangespannen worden, dus daarom ben ik boortjes gaan bijkopen. Met een 0,30mm boortje heb ik twaalf gaten geboord zonder de boor te beschadigen, een record. Wel is het zo dat mijn nieuwe Tamiya pinvise beter voorzien is voor kleine formaten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De plek waar in de kit van Eduard twee sinkmarks zaten, blijft toch wat zichtbaar ondanks meerdere schuursessies.

attachment.jpg

De vleugels waren een beetje saai als ik ze gewoon in RLM 65 zette, dus gingen we eens iets uitproberen.

attachment.jpg

Met een paar druppels blauw bij het mengsel geeft dit plots meer diepte.

attachment.jpg

En na een vernislaagje konden de uitstekende decals er ook op. Die zijn daarna geseald.

attachment.jpg

De romp, die ondertussen volledig in houtverf stond, kon nu voorzien worden van een fineerstructuur.

attachment.jpg

Ik heb eerst de lichte kleur gepenseeld en dan het roodbruin, maar dat laatste was er wat teveel aan. Toch maar terug wat van dat houtbruin erover.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stabilisatievlak is ook bruin geworden, maar dat komt mee met de staart in een zwarte eindlaag.

attachment.jpg

De propeller is met de afplaktechniek gelukkig goed geslaagd.

attachment.jpg

De struts zijn in metaalkleur gezet, maar die worden misschien nog grijs geschilderd.

attachment.jpg

En tenslotte zijn de camouflagekleuren op de vleugels gespoten, eerst licht- en donkergroen en daarna roodbruin met een papieren masker.

attachment.jpg

attachment.jpg

Straks ga ik die kleuren ook zo moeten behandelen als het blauw. Wordt nog een afplakfeestje.
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen weer!

De vleugels moeten met spandraden aangespannen worden, dus daarom ben ik boortjes gaan bijkopen. Met een 0,30mm boortje heb ik twaalf gaten geboord zonder de boor te beschadigen, een record.

Ben dus niet de enige met dat handicap ;)
 
Zalige update is een plezier om volgen...!
Keep on the good work!

Grtz yves,
 
Als je op dit tempo doorgaat heb je tegen november 2018 de hele Duitse luchtmacht bijeen gebouwd!:laugh:

Alléé, serieus... je bent goed op dreef, ik kijk al uit naar het eindplaatje.
 
Dank jullie voor de aanmoedigingen. Ik ben al klaar voor de volgende grote update, maar heb toch maar plaats gevat achter de tv, dus het zal voor 's morgens vroeg zijn.
 
Nu ja, het werd dan toch middag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De staart is in het zwart gezet en de houtkleur is wat bijgewerkt met Vallejo dark yellow zodat het meer lijkt op de voorbeeldfoto uit de vorige post. De zwarte kleur is wat opgelicht na de toepassing van de afplaktechniek.

attachment.jpg

De struts, poten en wielen zijn in grijs gezet. De spinner zal op het model de aandacht trekken met zijn witte kleur.

attachment.jpg

Ook de vleugels werden weer gemaskeerd met Tamiyatape en het papier dat de eerste keer al gebruikt werd. Bij toeval treden onze nationale kleuren op deze foto ook op de voorgrond.

attachment.jpg

Wat dit afplakavontuur opleverde, is goed te zien in het groene gebied op deze volgende foto.

attachment.jpg

Het afplakken van de vleugelvoorrand beschadigde wel de kruisdecal ondanks een laagje p+. Waarschijnlijk deed de lijm onder de decal het niet goed. De herstelling was nog vrij eenvoudig, het fragment kwam in twee stukken van de tape af.

attachment.jpg

Opnieuw een vernislaag voor de bovenkant. Nu ziet het er meer als een geheel uit, de donkerrode verf spoot glanzender dan de twee andere kleuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met de kruisen er op. Silvering is geen probleem maar de blaren zijn moeilijk allemaal weg te werken, zelfs met een naald en Microsol. Na een nieuwe vernislaag staat alles klaar voor de panelline wash en de verwering.
 
Heb je glossy lak gebruikt of matlak? As je het oppervlak van het met decal te versieren onderdeel een klein beetje en voorzichtig opschuurt met een hoge korrel en daarna twee laagjes glossy lak of bijvoorbeeld Klear eroverheen airbrusht, zou de decal zich normaal gesproken vrij eenvoudig moeten vormen naar dat oppervlak.

In een enkel geval zijn de decals te dik of stug hiervoor, maar de Eduard decals zijn wat ik erover heb gehoord meestal wel prima. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij net de pech had een wat stugger setje aan te treffen, dat is dan balen.

Als ik de laatste foto bekijk dan lijkt het (kan het natuurlijk mis hebben) alsof het groen een matlaag vernis heeft gekregen i.p.v. een glossy laag. Met een matte ondergrond schuiven de decals lang niet zo makkelijk op hun plek als met een glossy laag en blijven er meer van dat soort belletjes achter die je er ook nog eens lastiger uitgedrukt krijgt. Denk eraan dat ook voor de wash een glossy laag het beste is.

Ten slotte voor de volgende keer, raad ik je aan om de decal in zo'n situatie als die hierboven in tweeën te snijden op de grens tussen vleugeloppervlak en aileron. Ook in het echt was er een onderbreking te zien, nu de aileron natuurlijk los staat van de rest van de vleugel. Dit ziet er niet alleen visueel interessanter uit, ook maakt het de bevestiging van de decal(s) een stuk makkelijker.
 
Die afgrenzing op de ailerons zal door de panel-line wash wel goedkomen, hoor. Eduard heeft geen echte kier aangebracht in de vleugels op die plek. De decal voor het stuurvlak heb ik doorgesneden na het aanbrengen, omdat er daar ook echt een kier onder zit. De vernislaag is p+, wel een enkele laag maar dit geeft er meteen een zijdeglanseffect aan. Meerdere lagen p+, zeker als je ze kwast zoals ik doe, geven het risico op ophopingen en verkleuringen naar geel toe. Het zou inderdaad beter zijn om er een echte glossy laag op te hebben, zoals bij de donkerrode verf het geval is. Volgens mij is het probleem dat je een decal op een niet-vlak oppervlak met ribben legt, met mogelijk nog wat kleine onregelmatigheden in de verflaag. Er zijn mensen die zeggen dat decals week worden in Microsol, maar dat heb ik ook nog nooit werkelijk zien gebeuren binnen verschillende minuten na het aanbrengen, dus blijft de vorm van de decal te star en krijg je de lucht er niet onderuit zonder ze lek te prikken.
 
We blijven doorgaan zonder om te zien, nu zitten de vleugels er met wat gevloek al op. Dit kon pas toen er verwering en een matte afwerking aangebracht was, dus eerst moest er een wash komen over het hele toestel. Het hout in donkerbruin, de bovenkanten van de vleugels in donkergroen en de onderkanten in donkerblauw. Het zwart heb ik zelfs in paars gewassen, want op zwart kan je natuurlijk geen donkerzwart doen.

attachment.jpg

Panelline-wash met uitstrijken naar achteren toe om de houtvezel er in te krijgen. De gebruikte verf staat op de achtergrond.

attachment.jpg

Een eerste poging om de ondervleugels te verlijmen. Deze blijven echter niet hangen, ook al zijn de pasnokjes uitgeboord en is er gedryfit tot er geen kier meer overbleef.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verwering van de vleugels met een wash en een gesprayde pinwash. Nu zijn op alle onderdelen de spanten via de afplakmethode opgelicht en zelfs de kruisdecals zijn hierbij achteraf nog eens meegenomen zodat ze niet te wit afsteken. Op de zwarte decals is er daarbij met zwarte verf gewerkt zodat je toch de afplaklijnen zou blijven zien. Tenslotte is er Armypainter matlak gespoten en zijn alle maskings uitgepakt. Waar nodig is er terug wat houtkleur over de chippings gedept met een penseel, want de Gunze verf laat relatief gemakkelijk los op de metallic primer, zelfs na p+ en matlak.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is het effect van de bruine wash beter te zien, er staat nu plots een houten vliegtuig in plaats van een plastic glanzend geval. Voor de volgende foto's is het nog even wachten, maar het komt er op neer dat de eerste plakpoging van de vleugels mislukte omdat die paspinnen dus te kort zijn. De struts zijn daarbij ook wat uit hun slotjes geschoven op een paar plaatsen, dus een paar lijmvlekken zullen wel geregeld moeten worden. Nadat ik de kit op zijn kop gelegd heb met de zware bovenvleugel onderaan, lukte het tenslotte wel om de ondervleugels er stevig tegen te lijmen en ik vermoed dat alles morgenvroeg wel veilig in elkaar blijft zitten, zodat het landingsgestel er op kan. De motor wordt terwijl ook afgewerkt met roest op de uitlaat, er zal nog een stuk koelwaterleiding moeten gescratcht worden want Eduard heeft dat koudweg vergeten aan zijn sprue toe te voegen.
 
Je hebt dat met de decals toch mooi opgelost vind ik. Ook de houtnerfstructuur zit er mooi op.

Goed werk!
 
Die houtstructuur is TOP!! Moet alles nog wel eens tien keer lezen om de manier te leren om voor mezelf dat ook klaar te krijgen...prachtig werk man!!!!

Grtz yves,
 
Ik zal het nog eens samenvatten, het zijn niet zoveel stappen.

- primer (misschien niet nodig, gaf wel een heel glad resultaat na het schuren)
- Gunze H37 over de hele romp
- lichte en donkere nerven aanbrengen met een fijn penseel. Ik gebruikte hiervoor Vallejo Air light camo brown en Gunze roodbruin. Dit geeft ook een beetje reliëf aan de houtstructuur
- terug Gunze H37 om te verzachten
- schaduwen met Vallejo Air dark yellow, dus meer over de panellines dan over de vlakken
- p+ voor het gladde oppervlak om de wash goed te doen uitlopen en de onderlaag te verstevigen tegen wrijving
- wash met bruine plakkaatverf, met een vochtig doekje naar achteren getrokken. Dit geeft een veel fijner nerf-effect door de textielvezels. Met een fijn vochtig penseel de plaatsen waar nog teveel wash overblijft in vorm brengen. Panellines zeker allemaal meenemen en als je ze per ongeluk schoonwrijft, terug wat wash laten insijpelen
- matte lak. Ik heb geen p+ toegevoegd om de wash niet opnieuw op te lossen.

EDIT: ik heb de code voor het bruin gecorrigeerd, H303 is de code voor het groen dat ik gebruikt heb
 
Laatst bewerkt:
Hier de update van het bevestigen van de vleugels.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondersteboven kwam de bovenvleugel beter overeen met het roer en draaide daardoor niet naar opzij weg. De struts zaten al gauw goed vast. Toen konden de ondervleugels vanzelf vast blijven zitten, gesteund door de V-struts. Ik kon dezelfde avond nog het landingsgestel er op zetten. DE motor heeft nog meer details gekregen, zoals de uitlaat en de koelwaterbuis naar de radiator, die ik moest scratchen uit messingdraad.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een lichte scheefstand was toch niet te vermijden. De rubberwielen, die wat krom trekken rond de velg, gaan nog wat beter vastgezet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat beelden van het houten deel. De linkervleugel heeft wat van het hout opgevreten bij het lijmen, dat wordt nog hersteld. Nu gaan we kabeltjes spannen.
 
Het viel wel mee, omdat ik spanners heb gemaakt die een beetje overscale zijn en waar je de kabels echt kan doorhalen. Hier zijn de eindfoto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was een leuke bouw maar nu ga ik weer over naar de begane grond met de constructie van een 1/35 Maultier.
 
Prachtig resultaat Steven, zeker gelet op hoe kort je hiervoor nodig hebt gehad! Complimenten.
 
Erg mooie update.
Persoonlijk zou ik die kruis decals die gedeeltelijk op de rolroeren liggen, door gesneden hebben zodat je de splitsing tussen vleugel en rolroer beter ziet.
 
Mooi modelletje geworden en dat op no-time gebouwd... hoed af hoor! :P
 
Dankuwel. De decals waren doorgesneden, maar kruipen nog terug omhoog. Ik zal er nog eens wat Microsol op doen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan