Hoofdsponsor

1/4105 Battlestar Galactica [wip]

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Deze lag me al een hele tijd aan te staren vanuit de stapel en heeft eindelijk zijn weg naar de werkbank gevonden.

attachment.jpg

Ik heb besloten om hier nog eens met verlichting te werken en een poging te doen om de boel extra detail te geven. En neen, ik ga me niet laten verleiden door aftermarket setjes, maar lekker veel scratchen.

Het bouwplan bestaat uit een paar bladzijden met hier en daar een foto van ofwel het schip zoals het in de serie te zien was, ofwel hoe de samengestelde delen er uit horen te zien. Niet al te veel stappen dus.

attachment.jpg

De inhoud, op het eerste zicht redelijk maar al gauw zal blijken dat het flashmonster hier toch ook aanwezig is. Net als sinkmarks, pasprobleempjes enz.

attachment.jpg

De eerste aanpassingen dienen te gebeuren bij de eerste stappen van het bouwproces. De boeg van het schip in de serie loopt gelijk met de romp, bij de kit steekt deze er een paar millimeter bovenuit. Ook onderaan past het net niet. Dus, zagen, schuren en passen maar :laugh:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de middendelen in de romp verdienen wat aandacht, ze passen wel maar staan onder serieuze spanning éénmaal in de romp geplaatst. Zo veel spanning dat bij mij één van locatiepennen begon te scheuren. Na wat snijden, schuren en veel passen vallen ze zo op hun plaats nu.

attachment.jpg

Een eerste gevalletje corrigeren begint bij de pantserplaten op de boeg. Op volgende foto is wel duidelijk het verschil te zien tussen het plastiek model en het CGI model

attachment.jpg

Dus hakken maar :laugh:

attachment.jpg

Dit gedeelte zal helemaal heropgebouwd moeten worden, langs beide kanten :34:
 
Mooi, weer eentje om te volgen.
Start ziet er al goed uit Tomas.
Succes met het vervolg.

Mark
 
Merci mannen. Ik heb nog een beetje voortgedaan ondertussen en beide zijden zijn ontdaan van de gegoten pantserplaten. Nu nog veel schuren en dan plamuren om de boel weer glad te krijgen. Ik heb me weer iets over m'n kop getrokken zenne :8
 
Ik heb me toch laten verleiden en een PE-setje aangeschaft. Er zijn nog meer aftermarket parts beschikbaar maar dat doen we maar niet :P

attachment.jpg

Na het hakken, kwam ik er achter dat het schuren en weer glad maken niet zo evident ging worden. Ik heb het geprobeerd maar door de vele hoekjes en kantjes was dit eigenlijk een ongelijke strijd. Dus na wat rondneuzen op het wereldwijde interweb besloten om de grove middelen in te zetten.

Alles weg :ohmy:
attachment.jpg

Op voorgaande foto zie je trouwens de schuine rand aan de pantserplaten. Op het CGI model liggen deze op de ribben dus ook hier weer wat aanpassen. Ik heb de schuine rand zo goed en kwaad als ik kon weg geschuurd.

attachment.jpg

Dan moet er natuurlijk nog één en ander glad gemaakt worden. Nu zou ik met plamuur aan de slag kunnen maar dat wil zeggen dat ik de ribben en details nadien met secondelijm moet vastplakken. Na wat denken besloten om iets te proberen. Men neme een boel schraapsel van een stukje gietraam (gewoon met het mes schrapen), een kwak revell lijm uit de tube ( van die dikke), mengen tot je een dikke pap hebt (het schraapsel smelt in de lijm) en vervolgens voorzichtig aanbrengen. Dit mag je zeker 24uur niet aanraken en dan schuren maar. Op volgende foto zie je de net aangebrachte pap.

attachment.jpg

Ook de romp verdient wat aandacht aan de pantserplaten. Hier heb ik al een lijntje aangebracht tot waar er weggenomen moet worden. Hier ga ik proberen om de ribben te graveren in de plastiek. Als dat maar goedkomt....

attachment.jpg

Mijn grootste inspiratie tot hiertoe is er eentje uit Japan, ik ga zelf niet zover gaan vooral wat de verlichting betreft sdfkkjskng
http://dorobou.blog.so-net.ne.jp/archive/c2304477968-1
 
Als ik zie wat je allemaal met een bal van 2€ kan fabriceren...
Ben er zeker van dat dit je ook gaat lukken Tomas.
Succes alvast.

Mark
 
Vooraleer ik het over het model wil hebben... gebruik jij een snijmat met inches op, of zijn dat wel degelijk vierkantjes van een cm ?
 
Ik doe m'n best Mark :)

Dany, 't zijn inches ;)
 
Vandaag nog een beetje voort kunnen doen aan deze.

De eerste stappen gezet
attachment.jpg

Met volgende wapens
attachment.jpg

Ik ga mijn handen er nog aan vol hebben om die details naar voor te brengen maar het is het meer dan waard :)
 
Je lijkt wel een plastic-chirurg Tomas... ;):D
Knap werk, benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Amai tees is echte nostalgie....! Al voortreffelijk werk gepresteerd ben benieuwd naar het vervolg..veel succes ermee..!
Blijft een topserie van die tijd...!
Grtz yves,
 
Herinneren jullie je die zelfgemaakte lijmplastiekblubber nog? Wel na het schuren ziet het er zo uit

attachment.jpg

attachment.jpg

En ik heb ook nog wat verder gedaan aan het graveren, hier moet nog wat geschuurd worden maar het begint er op te lijken.

attachment.jpg
 
Sterk Thomas, ben benieuwd naar de volgende stappen.

Grtx Jan
 
Mooi, ik ben fan van BG :-) De moderne reeks was goed maar de oude reeks moet zeker niet onder doen.

We volgen dus
 
Dat zijn flinke vorderingen Tomas.
Begint er op te,lijken, goed bezig dus...
Kijk weer al uit naar het vervolg...

Mark
 
Hey Tomas, je hebt wel een heel uitdagend voorbeeldje die je volgt zelfs zonder die verlichting !! Heb die ook nog ergens liggen om ooit eens te maken ... Ik volg zeker !

G
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan