Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DVII LVA 1/48

S

Sonny

Guest
Hallo allemaal,

Bij deze dan mijn inbreng voor de Eerste Wereldoorlog groepsbouw. Het model is de Fokker DVII van Eduard op 1/48. Het wordt een Fokker DVII van de LVA of Luchtvaartafdeling van het Nederlands Leger. Nederlands leger? Die waren toch neutraal in WOI? Officieel wel, en de neutraliteit werd strikt nageleefd. Maar er waren uitzonderingen op de regel.

Op 1 juli 1913 wordt in Soesterberg de Luchtvaartafdeling van het Nederlands leger opgericht. Ze hadden wel geteld één vliegtuig. Een paar maanden later worden daar drie Franse Farman toestellen bij gevoegd. Als dan op 4 augustus 1914 WOI uitbreekt is er een tekort aan vliegtuigen dat doorheen heel de oorlog ook zal blijven. Alle landen die vliegtuigen bouwen hebben deze zelf nodig om hun luchtmachten draaiende te houden. Er zat dus voor Nederland niets anders op dan vliegtuigen die een noodlanding maakte in Nederland op te eisen en toe te voegen aan het inventaris van de LVA. Zo bestond de LVA in 1918 uit een mix van Franse, Britse en Duitse kisten.

Zo ook mijn inbreng, er is niet veel geweten over een van de eerste DVII die in Nederland een noodlanding maakte. De kist zou rond september 1918 in IJzendijke een landing hebben uitgevoerd en meteen daarna naar Soesterberg zijn gebracht voor onderzoek. Eind jaren 20 zou de kist dan zijn verschroot. Waarom is niet duidelijk.

De kit:
eduardfokkerDVII_zpsdea92cbf.png

Inde kit zitten zowel de motor voor een Oostenrijk-Hongaarse Fokker en een Duitse. Niet echt een probleem, want mijn kist is een Duitse en er waren niet echt regels voor de kisten. Zolang ze maar vlogen.

De lozenge:
DSC_0227_zps4d1c978d.png

De kleur van de Lozenge zou wat aan de flauwe kant zijn, al staan in het boek Fokker DVII van Nico Geldhof toch ook tekening met lichte lozenge. Als er iemand is die de kwestie kan ophelderen hoor ik het graag!

Vorderingen:
DSC_0231_zps0e8e4ef2.png

Nog niks spectaculair gedaan. Het volgende wat ik ga doen is de binnenkant van de cockpit in Dark Yellow van Tamiya zetten om een basis kleur te hebben die ook aanwezig is in de lozenge die daar moet komen.

Zo dat was het, komende post zal dan de cockpit bevatten. De kist moet af tegen de volgende ledenvergadering van de club, Moveleo. Dat is begin januari dus het zou toch moeten lukken. Dat is natuurlijk nog lang, eerst maar eens examens maken.

groetjes,

Jens
 
Wat een interessant introductieverhaal, daar had ik geen idee van dat het er zo aan toe ging.

Ook een leuk onderwerp, een Nederlandse kist; als vliegtuigliefhebber en Hollander tegelijk spreekt me dit bijzonder aan.

Ook goed om te zien dat de groepsbouw langzaam van start begint te gaan. Ik ga volgen!

Voor de rigging kan ik je nu al (hoewel ik het spul niet heb uitgetest) de "rig that thing" van Uschi aanbevelen. Ik kreeg het vandaag binnen en het ziet er gewoon fantastisch uit en voelt fantastisch aan. Let op, er zijn drie maten. http://www.uschivdr.com/products-in-detail/rigging/
 
Sonny veel succes met de bouw, en ook een leerrijke intro :)
 
Die lozenge was in feite kant en klaar bedrukt zeildoek waarmee de Duitse vliegtuigen konden bekleed worden in de fabriek. Deze bestond in 4 of 5 kleuren met verschil in bovenzijde (+ zijkanten) en onderzijde. Verder bestond er ook een nachtvariant van deze lozenge.
Microscale decals bracht indertijd een ganse serie uit van de verschillende patronen op 1/72.

Vermits het hier ging om zeildoek of linnen diende deze ook nog eens afzonderlijk vastgemaakt te worden aan elke vleugel rib. Hiervoor gebruikte men een stuk/reep textiel in een ander kleur doch vergelijkbaar met het algemene schema. Dit kon bv. lichtblauw of zelfs roze zijn. Je hebt dus nooit een vleugel bekleed met enkel de kleuren lozenge maar moet er ook de rib strips aan toevoegen. Volgens jouw foto's is jouw kit ook voorzien van deze strips. Ze moeten niet per sé met de onderliggende kleur overeenkomen hé, bespaar je dat werk. In werkelijkheid zal men gewoon repen gesneden hebben van de resterende stof en deze dan gebruikt hebben om de wing ribs te bekleden.

De Gotha G.IV kit van Roden heeft o.a. de nachtversie lozenge als decals in de kit.
Airfix bracht indertijd de Hannover uit maar zonder decals, daar kreeg je een tekening hoe de lozenge diende getekend te worden en dat diende je daarna te schilderen in de verschillende kleuren. Heb niet veel van die geschilderde gezien maar ik heb indertijd mijn Hannover bekleed met Microscale decals en dat viel redelijk goed mee.

Om het geheel nog wat moeilijker te maken was het aanbrengen van die bekleding niet gelijk bij de diverse vliegtuigen. De linnen vlakken konden horizontaal, verticaal (in banden) of zelfs diagonaal aangebracht worden.
 
@ Roy vd M.: Bedankt! Ik ga eens kijken voor dat product van Uschi.
@Peiperj: Dankje
@Erwin: Ok, das duidelijk! Bedankt voor de uitleg!
 
Graag gedaan. Als je eens kijkt naar de topic Siemens Shuckert van Verbeek dan kan je zien wat ik bedoel met die diagonaal aangebrachte banden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan