Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

Ik volg dit topic al vanaf het begin meestal in alle stilte Roy, maar wil toch graag even iets vermelden het is dank zij jou en je werk dat ik voor me zelf steeds de lat weer iets hoger wil leggen en open sta voor alle verbeteringen in deze hobby...
Verder Roy zeer mooi modelbouw werk laat je hier zien met schitterende details...
 
Soms vraag ik me wel eens af of er vals gespeeld wordt in onze hobby.... ik bedoel, het is echt niet eerlijk als mensen beginnen gebruik te maken van microscopen en neurochirugische materialen en zo, want een normaal mens kan toch niet op zo'n kleine schaal werken met gewoon een hobbymesje ??? ;)
 
Heren toch! Ik moet hier toch een beetje van blozen...

@Filip: traag daar bedoel ik vooral mee, dat het steeds hetzelfde is. Telkens 24x hetzelfde onderdeel maken en bevestigen. Maar volgens mij is het moeilijkste onderdeel achter de rug. Inderdaad is dit een kwestie van veel passen en meten, omdat het door de kleine schaal sneller opvalt als er iets niet helemaal klopt.

@Danny: een groter compliment kan ik niet krijgen.. hartelijk dank!

@Dany: merci.. ik moet zeggen dat ik nu nog alles wel kan doen zonder Optivisor. Maar straks als de kleinere onderdeeltjes komen, heb ik die wel nodig. Het is vooral een kwestie van zelfbeheersing en veel geduld. Toevallig ben ik nu bezig met een onderdeeltje waar ik het gevoel krijg dat ik beperkt word vanwege het kleine materiaal. Dat is een messing plaatje van 0,005mm. dik, 0,8mm. breed en 1,66mm. lang. Dat is in de lengte half gebogen. Geen probleem, met de gereedschappen pincet, mesje, naald en tang (de tanden van de tang worden gebruikt om de curve in te maken, de naald als vormmal). Maar om dan nog een flapje om te slaan gaat mij te ver, helaas.. heb het op verschillende manieren geprobeerd maar het lukt niet. Nu ja, zou toch al niet echt opvallen.
 
Dat is een messing plaatje van 0,005mm. dik, 0,8mm. breed en 1,66mm. lang. Dat is in de lengte half gebogen. Geen probleem, met de gereedschappen pincet, mesje, naald en tang (de tanden van de tang worden gebruikt om de curve in te maken, de naald als vormmal). Maar om dan nog een flapje om te slaan gaat mij te ver, helaas.. heb het op verschillende manieren geprobeerd maar het lukt niet. Nu ja, zou toch al niet echt opvallen.

Niet echt opvallen.... hm ik vraag me af of ik het zelfs zou ZIEN .... vandaag had ik een ringetje in m'n vingers met een dikte van 200 micron (0.002mm, de laagste resolutie van een Ultimaker2) en dat voelde aan als een haar.
 
Ik heb even het onderdeeltje gefotografeerd boven een deel van een bovenaanzicht-tekening van het kanon.

Hier zie je wat ik bedoel met het 'flapje'. Het is (voor mij) te lastig om een eenduidig resultaat te krijgen. Wordt nog spannend aan de andere kant, want daar is de flap veel groter en zal ik dus wel moeten. Weet nog niet hoe ik dat ga oplossen.

20984444950_171b9ccbd8_c.jpg
 
Ha, victory!!! :veryhappy:

20551234524_9590cb31a4_c.jpg

Bleek toch niet zo moeilijk, even verder denken... brute kracht is nodig om dat lipje om te vouwen, gezien de bolling van de rest. Maar voor die bolling was ook al brute kracht nodig, namelijk de nijptang met de naald als mal. Ik heb gewoon die mal gebruikt, zodat de bolling niet ongedaan kon worden, en met een vijltje het lipje omgebogen. Met die hefboom werkt het!

Dank Dany (onbewust wsch.) om me ertoe aan te zetten dit toch niet op te geven.
 
Dat is een soort kannon of zo ?


Amai, eerlijk gezegd, eens op het model zal ik het zelfs niet zien. (zelfs zo'n visie vragen ze bij ons niet op het werk)
 
Ja, het is een 12-ponder kanon.

Het onderdeeltje waar ik nu mee bezig ben is een beschermingskap voor de mannen die het kanon bedienden.

Hier de echte kanonnen:

QF12pdr18cwtGunsXTurretHMSDreadnought.jpg
 
Owkeeee, en waar ergens op die laatste foto zit dat onderdeeltje ergens ? Kan je het misschien even omcirkelen want ik zie het nog steeds niet.
 
350502rend-2.jpg

Het is het witte onderdeel rechtsvóór.

(copyright Northstar Models)
 
heel mooie vooruitgang, zie ik mezelf niet echt aan beginnen aan al dat kleine prutswerk.
 
"Gij zijt goed zot gij" zouden ze bij mij op de club zeggen.
Ongelooflijk, jij moet over microscoop ogen beschikken. Zelfs met een vergrootglas zou ik het nog niet kunnen maken.
 
@Kassei: lol :)

@Tiger: welkom in het topic! Ik moet zeggen, dat het me wel inspireert om misschien straks bij de grotere schalen ook wat preciezer te gaan werken. Ik vind het erg leuk om te doen :)

@Erwin: bij bevestiging van het volgende onderdeeltje (hierboven besproken) moest ik toch echt de Optivisor met extra vergrootglaasje gebruiken, anders zag ik het ook niet meer.
 
Samenvatting van het onderstaande:

Druk bezig met de linker beschermingskap voor de schutter. Het is een klein messing plaatje van slechts 0,8mmx1,66mm. dat eerst halfrond gemaakt moet worden, waarna er een lipje omgebogen moet worden. Dat laatste is uiteindelijk gelukt. Na plaatsing van de kapjes op de kanonnen, worden de lipjes nog bijgevijld. Fantastische lijm, die Gator Glue (ik bedoel dus niet Gator Grip)... het bijvijlen van de lipjes ging prima en geen van de kapjes (die toch maar met een druppeltje lijm vast zitten) is losgeraakt.


Voor de geïnteresseerden heb ik de oorspronkelijke Engelse teksten bij de foto's laten staan. Heb je ergens een vraag over, schroom niet hem te stellen! Voor een toelichting waarom ik dit topic in het Engels schrijf, zie hier.

240. Section 2, the left protector shield! It has to be 0,8mm. wide. Making a fold line:

21220633895_a89c9ae0e4_c.jpg

241. Folding back and forth a couple of times, using a photo etch tool, provides for a neat cut.

21033810639_51e701fce0_c.jpg

242. The resulting strip has to be divided into 1,66mm. parts.

20599502563_d7023b0637_c.jpg

243. That's done by bending it on the blade of a hobby knife, and again folding back and forth a couple of times. Using tweezers for grip, the edges are filed to desired length.

21220631045_c7d5402f98_c.jpg

244. Holding the part between tweezers, I use a nail file to pre-bend it.

20599510343_8f9fddda9f_c.jpg

245. Two pincers' teeth are used as a jig for curving the plate. Curving is done around a small needle (thinner than the pin seen on the picture).

21210240932_6bd38e2b4b_c.jpg

246. Then, this curve has to be made:

20984444950_171b9ccbd8_c.jpg

247. The plate is again put between pincers and needle, but a fraction if left outside the pincers. Pincers are tightened hard! And then, a nail file is used to make the flap.

21210238402_4540381ec1_c.jpg

248. The preliminary results:

21228576391_2ea12f1371_c.jpg

249. Added to the guns:

21210233102_b0815f5a0e_c.jpg

250. ... and filed a bit, to make them rounded and at the correct width. It's a testament to Gator Glue's (=another glue than Gator's Grip!) power to see that none of the just-added parts had loosened notwithstanding only having used a tiny drop of glue.

251. The curve can be seen here:

20597943154_6ac65c4191_c.jpg

21035208708_c92bbb3c7d_c.jpg

Spent time thus far: 191 h.
 
Hey,

Indd zoals Erwin vertelt, goe zot.....😜
Maar ik kan me gerust verplaatsen in uw werkmethodes, zelf zou ik het ook zo proberen😜
Mooie updates
 
Bart, Danny en Swa, hartelijk dank voor jullie motiverende reacties!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan