Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

@PeiperJ, @Gunit: bedankt voor jullie complimenten, dat waardeer ik zeer!

Tja Erwin, is voor mij is ook nieuw, wist niet eens dat zoiets bestond... ik kan er wel van uitgaan, in de wetenschap dat een net destijds de impact van een torpedo kon inperken een torpedo toen niet zo krachtig als in WO2.

We weten allemaal dat de Eerste Wereldoorlog voor een enorme versnelling in de ontwikkeling van voertuigen, wapens en munitie heeft gezorgd; relatief misschien wel net zoveel als de Tweede Wereldoorlog. Doordat de torpedo's in de loop van de jaren krachtiger en sneller werden, werden gedurende de eerste jaren van de oorlog tot twee maal toe slagschepen die hun antitorpedonetten hadden uitgeworpen, toch door torpedo's tot zinken gebracht. Antitorpedonetten waren dus verouderd. Je hebt dus gelijk zonder dat je het besefte, Walter.

Voor de netten van Dreadnought viel het doek eind 1915, toen werden het complete systeem gedemonteerd. Mijn versie van het schip zal die worden hoe het schip er begin 1915 uit zag.

Het tanken van een schip noemt men "bunkeren" wat vanouds simpel "bevoorraden" betekend... ook een stoomloc die ook op steenkool reed werd gebunkerd ipv getankt en ja... een bunkerschip (zoals dat heet) uit WO1 of WO2 op 1/350... ik zal eens mee rondkijken.

Aha, die term kende ik ook al niet. Ik heb eens rondgezocht en zo kom je inderdaad al op aanknopingspunten uit; helaas nog niets concreets kunnen vinden. Als jij of iemand anders iets bruikbaars tegenkomt (en zeker als je inderdaad eens rond kijkt) ben ik je, zoals gezegd, ernstig dankbaar want ik ben overtuigd van de visuele kwaliteit van het door mij beoogde diorama-idee.

Ik denk dat je met de term "collier" misschien wel ergens komt, maar er zal toch veel scratch bij komen kijken. http://www.steelnavy.com/ClaraBlumenfeldDM.htm (let niet op de data, daar moet iets misgelopen zijn, waarschijnlijk bouwjaar 1908)

Wow, zo kun je nog eens iets vinden! Deze is gescratched en ik vraag me af hoe hij bij de benodigde informatie is gekomen. Dit is nu precies zo'n schip als waar ik op doel inderdaad!

Dit is de desbetreffende foto die mij heeft geïnspireerd na te denken over een diorama (copyright "Anatomy of the ship", koopt het boek allen):

14550554804_80ba43f66d_c.jpg

En dit is een snelle schets van hoe ik het zie:

14365631089_41c799a95d_c.jpg

Het leuke hieraan vind ik:

- Aan één kant zijn de netten uitgeworpen, aan de andere kant niet. Je ziet dus het verschil, een zeldzame kans!
- Het bunkerschip toont aan hoe immens het slagschip is.
- De situatie in het midden, het bunkeren, zal de aandacht van de kijker naar zich toe trekken.
- Ik kan de kraan van het schip in werking tonen.
- Het wordt een drukke bedoening met veel lijnen, wat volgens mij een interessant schouwspel oplevert.

Omdat ik één bunkerschip zou willen maken in plaats van twee, zoals op de foto hierboven, zou het denk ik niet afleiden van het hoofdonderwerp: de Dreadnought. Het enige jammere wat ik aan deze situatie zou vinden is dat ik een schip dat op volle snelheid door het water suist er indrukwekkender uit vind zien en dat het ook een grotere uitdaging is om de golfslag te maken (denk ik).

Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden... als het al uit te voeren is in de praktijk. Scratchen vanaf detailtekeningen.... ik denk dat ik dat zou overwegen. Het is immers maar een klein scheepje en dat is nog wel te doen. Maar als ik alleen maar deze foto heb, doe ik het natuurlijk niet. En het moet historisch verantwoord zijn. Bunkerboot van 1900? Prima. 1915? Prima. Maar 1916? Dat is helaas niet wat ik zoek want ik zoek iets wat daadwerkelijk in de tijd zou kunnen kloppen.

Reacties hierop en ideeën zijn zeer welkom.
 
@PeiperJ, Het enige jammere wat ik aan deze situatie zou vinden is dat ik een schip dat op volle snelheid door het water suist er indrukwekkender uit vind zien en dat het ook een grotere uitdaging is om de golfslag te maken (denk ik).
Je moet hier wel een keuze maken Roy... een schip in volle vaart of een schip dat wordt gebunkerd.
Een schip wordt in volle zee nooit bevoorraad terwijl het opstoomd, dat ligt per definitie stil en dan zijn die opengeklapte netten wel verantwoord als zijnde defensief.
 
Dat is dus ook wat ik hier schrijf: als ik het scenario zoals hierboven uiteengezet zou volgen, zou ik helaas geen golfslag o.i.d. kunnen maken. Inderdaad ligt het dan op rustig water.

Maar dat vind ik dan ook het enige nadeel. Dus mijn keuze: áls ik een (resin bijv.) model zou kunnen aanschaffen van een bunkerschip van vóór 1916 of als ik ten minste tekeningen zou kunnen vinden van zo'n schip dan ga ik het diorama maken zoals hierboven omschreven. Als dat onverhoopt niet lukt, dan maak ik het schip in volle vaart en kan ik lekker golfjes gaan schilderen ;)
 
Bedankt voor de inspanning alvast, zoiets daar ben ik dan (-1) naar op zoek inderdaad!
 
Om nog maar te zwijgen over het feit dat het ook geen bunkerschepen waren :)
 
Ik heb verder ook niets meer over WOI-bunkerschepen kunnen vinden.

Zoals jullie zien, ligt het project stil zolang ik mijn focus op andere dingen heb (momenteel vooral: een stortvloed aan werk). Bij mij komt en gaat de 'dwang' om iets te bouwen in golfbewegingen :)
 
Beter dat je dwang krijgt om te bouwen dan dat je ergens anders toe gedwongen wordt :laugh:
 
Heren, toen ik afgelopen weekend de Dreadnought-doos openmaakte ter voorbereiding op de ledendag, werd ik weer gegrepen door het virus. Al die photoetch en details... daarbij komt dat ik eigenlijk stiekem niet zo'n zin heb in de Renault Fourgonnette, al is het maar een tussenprojectje. Het komt wel, maar ik schuif het gewoon lekker vooruit omdat het kan.

Na de Krupp, met ongeveer 80% details, wil ik wel weer eens een (korte?) periode terug naar het volledig detailleren, althans naar 100% van mijn eigen kunnen. Dan zijn er drie mogelijkheden van lopende projecten: de Kever, de Heinkel en de Dreadnought. Aan de Kever zou ik zo weer kunnen beginnen zonder belemmering, de Heinkel is een te grote drempel vooralsnog en daarvoor moet ik eerst de nodige research doen op het gebied van CNC. En dan de Dreadnought.

De Dreadnought liet ik achter met twee hoge drempels:

Drempel 1
Dit is de vraag: hoe moet ik het schip weergeven? In volle vaart op zee? Voordeel: ik vind de suggestie van snelheid interessant. Nadeel: de antitorpedonetten zijn ingeklapt en er is weinig te zien van de constructie. Of voor anker met de netten uitgeklapt? Voordeel: eenvoudiger te maken wat zee betreft (denk ik, nooit eerder gedaan) qua zee. Nadeel: moeilijker te maken qua antitorpedonetten, de suggestie van snelheid is er niet. Ik had een derde optie bedacht, namelijk de situatie waarin het schip 'gebunkerd' werd (=van kolen voorzien door een kolenschip), zie de discussie hierboven. De nadelen: langere bouwduur en ontbreken van de snelheidssuggestie. Voordelen: het schip kan op en top worden getoond met alle details van een neergelaten net en een opgetrokken net (de kant waar het bunkerschip komt te liggen) en het zou een geweldig actiediorama vormen.

Het grootste probleem was echter, dat ik nergens een kit kon vinden van een 1e wereldoorlog bunkerschip in welke schaal dan ook, laat staan 1/350, en dat ik zelfs nergens tekeningen en niet meer dan twee foto's ben tegengekomen. Het is, met andere woorden, een ondergeschoven kindje in de maritieme geschiedenis althans voor zover het modelbouw betreft.

Ik heb besloten toch voor die laatste optie te gaan maar dan, zo nodig, zonder bunkerschip. De bemanning op de Dreadnought is dan aan het opruimen, het bunkerschip is al weg, het net aan stuurboordzijde is nog niet opgehaald en de kraan is nog in positie, maar er is dus geen bunkerschip (met bijv. als titel "refuelled" of het wat meer woordspelerige "recoaled" wat een mooie zinspeling zou zijn op het woord 'recalled' dat de geschiedenis van dit schip in de 1e Wereldoorlog zou kenschetsen). Geen bunkerschip dus, tenzij ik alsnog zo'n schip kan bouwen op basis van een kit of tekeningen. Scratchen vind ik niet zo'n probleem, als ik maar goede bronnen heb.

Drempel 2
Drempel 2 was dat er, om aan de groepsbouw te kunnen voldoen, enorm veel veranderd moest worden aan de photo etch en het schip, en veel gescratcht zou moeten worden. Al mijn photo etch van Pontos, circa 75% van de photo etch van White Ensign Models, het complete Kagero-boek, de Kagero-tekeningen en de meeste foto's zijn van de situatie van het schip in 1907. De 1e Wereldoorlog begon pas 7 jaar later en sindsdien waren er talloze aanpassingen aan het uiterlijk van de Dreadnought, zowel van binnen als van buiten. Eerst zou ik die allemaal in kaart moeten brengen (tientallen uren werk) en vervolgens scratchen (wederom tientallen uren werk).

Om dit allemaal te voorkomen en omdat het zonde is geen gebruik te maken van bepaalde prachtige Pontos- en WEM-onderdelen, heb ik besloten de postdatering niet door te laten gaan. Ik ga dus gewoon het schip bouwen zoals het in 1907 kon worden bewonderd. De enige aanpassing die ik moet doen aan het gedane werk, is de letters "D R E A D N O U G H T" een verdieping lager plaatsen. Ik zie daar bepaald niet naar uit, maar al doe ik er een dag over dan nog zou het per saldo een enorme tijds- en energiebesparing vormen.

Verzoek aan moderators
Dit betekent ook, dat deze bouw niet meer thuishoort in dit groepsproject. Ik wil de moderators dan ook vriendelijk verzoeken om dit bouwverslag te verplaatsen naar de sectie militaire schepen.
 
Hey,

Roy, ivm de info over bunkerschepen kan je misschien je licht eens opsteken bij maritieme musea, als zij het niet weten, dan vermoedelijk niemand..... :)
Er moet toch ergens iets bestaan over bunker-/kolenschepen van die tijd.
 
Swa, dat is intelligent opgemerkt... Wilde tzt wel navragen op fora maar jouw suggestie is misschien nog wel beter! Musea zullen bibliotheken hebben..

Ga ik doen. In elk geval kan ik aan de slag, bunkerschip of niet...

Filip bedankt voor de snelle ingreep!
 
Roy , ik ben geen geschiedkundige, maar volgens mij komt elke Engelse stoom trailer in aanmerking.
zowat de helft is tijdens de oorlogen door het leger opgeroepen om als bevoorradingsschip en/of mijnenveger dienst te doen.
zoek eens op staem trawers, afbeeldingen.
vgr Marc
 
Interessant Marc, "Steam Trawler" had ik als zoekterm nog niet gebruikt, compleet nieuw voor mij.

Maar het moet toch een schip zijn met een ruim voor kolen en kranen, lijkt me..?
 
Het interessante van foto's bekijken is, dat je zomaar ineens kan blijken dat je tekeningen niet kloppen. De bakboordzijde, waar ik denk ik een kleine 30 uur werk aan heb gehad, zal grotendeels toch weer overnieuw moeten. De tekening van Kagero bevat in totaal 47 fouten. Ik denk dat ik vanavond een uitgebreide toelichting geef en zal proberen die zo interessant mogelijk te maken door leuke weetjes over het schip te vermelden (namelijk, wat voor ruimtes zich achter de patrijspoorten en deuren bevinden).

Overigens, is het mijn eigen fout dat ik de tekening van Kagero niet integraal heb gecontroleerd aan de hand van foto's en schema's in het boek van John Roberts. Ik neem het Kagero slechts kwalijk dat ze zich er te makkelijk vanaf hebben gemaakt, dat ik daardoor veel extra werk heb is mijn eigen schuld. Ook mijn eigen schuld is het, dat ik alle luikjes zal moeten vervangen door iets grotere exemplaren. Ik heb vandaag aan de hand van tekeningen de lengte van het origineel en dus ook het schaalexemplaar kunnen opmeten en alle luikjes moeten ongeveer 0,45 millimeter hoger en breder. Dat lijkt weinig, maar op deze schaal is het behoorlijk wat, te weten 15,7 centimeter. En als dat nog weinig lijkt: het echte luik is 82 centimeter hoog, dus de exemplaren die ik nu heb gemaakt zijn 66 centimeter hoog. Dat is procentueel een behoorlijk verschil, te weten 20%. De romp zal er echt anders gaan uitzien.

Binnenkort dus de, voor sommigen vermoeiende en voor anderen interessante, vervolgpost.
 
66. Op naar de volgende correctieronde. Vergelijk deze twee foto's eens met elkaar, en dan in het bijzonder de positie van de patrijspoorten. En van de verticale balken, daar zijn de verschillen nog opvallender.

Lees alleen de vetgedrukte teksten als je haast hebt, de rest is niet per se noodzakelijk om de bouw te volgen.

17081894198_f68df18e8d_b.jpg

17263961232_409480bcb2_b.jpg

Copyright: "Dreadnought Royal Navy Warships 1905-WWI Era Volume 41" resp. Kagero, "The Battleship HMS Dreadnought" (Stefan Draminski). Afbeeldingen worden enkel voor educatieve doelen gebruikt en zullen worden verwijderd op eerste verzoek).

67. Zowel op de bovenste als op de onderste rij ontbreken er patrijspoorten en zitten andere dingen verkeerd.

Ik schreef eerder in dit topic, dat Kagero (bij mij) niet altijd bekend staat om zijn consequente correctheid. Wie dit topic heeft doorgelezen, is er wel al achtergekomen dat Zvedza in zijn Dreadnought-kit de linker- en rechterromphelft min of meer heeft gespiegeld. Dat zal als oorzaak hebben dat er geen tekeningen van de bakboordzijde (=links) bekend zijn. Waarschijnlijk heeft Zvedza zich gebaseerd op het boek "The Battleship Dreadnought, Anatomy of the Ship" van John Roberts en ook daar staan alleen maar tekeningen van de stuurboordzijde in. Kagero heeft een boek uitgebracht met daarbij een 1/350-schaaltekening van de Dreadnought en heeft al flinke verbeteringen aangebracht ten opzichte van de Zvedza-bakboordkant. Waarschijnlijk heeft Kagero gebruik gemaakt van foto's.

Zelf heb ik het genoemde boek van John Robert, het Kagero-boek en een hele reeks foto's op een CD die ik heb gekocht (Dreadnought Royal Navy Warships 1905-WWI ERA). Gisteren was ik aan het kijken of daar foto's van een kolenschip op stonden, maar wat mij opviel was dat de bakboordzijde van de romp niet overeen kwam met wat ik op bovenstaande foto zag.

68. De hele middag heb ik de tekeningen, foto's en boeken naast elkaar gelegd en aan de hand van het boek van John Roberts bepaald waar welk luikje en wel patrijspoortje zou moeten zitten. Zo kan ik mij opmaken voor volgens mij alweer de vierde makeover van het bakboordrompstuk. De techniek om tot reconstructie van de bakboordzijde te komen, beschrijf ik hier:

Op de onderstaande foto kun je zien wat ik heb gedaan. Bovenaan zie je de tekening van Kagero. Daaronder zie je de tekening van Roberts (uitgaande van drie rijen patrijspoorten boven elkaar, noem ik dit de bovenste rij). Daar weer onder, zie je de tekening van Roberts van de middelste rij. En dan is er aan de achterkant nog een serie van 14 patrijspoorten, die noem ik de onderste rij. Omdat er geen tekening van de bakboordzijde van de Dreadnought beschikbaar is (in elk geval niet voor zover ik weet), moet ik die kant handmatig reconstrueren. Dat doe ik aan de hand van de twee tekeningen van Roberts die zijn gebaseerd op de blauwdrukken van het schip, gecontroleerd middels het fotomateriaal dat ik van de bakboordzijde van de Dreadnought heb.

Zoals gezegd, Kagero heeft waarschijnlijk aan de hand van foto's inschattingen gemaakt van waar de luikjes en patrijspoorten geplaatst zijn. In de meeste gevallen kloppen die inschattingen ook wel, maar in een aantal gevallen toch echt niet.

Stap 1: ik vergelijk allereerst de posities van de luikjes en patrijspoorten op de Roberts-tekening van het bovenste rij met de posities op de tekening. Waar nodig, maak ik aanpassingen. Die verwerk ik op de tekening van Kagero, zodat ik later kan zien wat er aangepast moet worden. Het hoeft niet op de tiende millimeter nauwkeurig, later zal ik voor de precisie toch de Roberts-tekeningen gebruiken. Nu gaat het vooral om de vraag "wat?". Tijdens het aanpassen nummer ik de patrijspoortjes en luikjes op beide tekeningen, zodat in één oogopslag te zien is welk onderdeel op de ene tekening gelijk is aan welk op de andere tekening.

Stap 2: als de bovenste verdieping op papier volledig 'hersteld' is, trek ik om de zoveel centimeter lijntjes van bepaalde nummers naar beneden. Zo gaat het meest linker verticale lijntje bijvoorbeeld naar patrijspoort 29. En het meest rechter verticale lijntje gaat naar het uiteinde van de loop van het X-kanon. Op die manier kan ik goed inschatten waar zich, op de Kagero-tekening, positioneel alles op de bovenste met alles op de middelste rij verhoudt.

Stap 3: idem als stap 1, maar dan voor de middelste rij en met gebruikmaking van de hulplijntjes zoals in stap 2 gemaakt.

Stap 4: idem als stap 3, maar dan met de middelste rij vergeleken.

17058343097_1954e52781_b.jpg

Copyright: "The Battleship Dreadnought, Anatomy of the Ship" (John Roberts) resp. Kagero, "The Battleship HMS Dreadnought" (Stefan Draminski). Afbeeldingen worden enkel voor educatieve doelen gebruikt en zullen worden verwijderd op eerste verzoek).

69. Terwijl ik zo met deze romphelft bezig was, viel me op dat de gescratchte luikjes klein oogden. Ik bestudeerde ze eens nauwkeuriger en besloot om te berekenen hoe groot ze op schaal zouden moeten zijn. Daarvoor keek ik naar pagina 249 van het boek van Roberts. Daaruit bleek dat ik de luikjes ongeveer 20% te klein heb gemaakt.

Op de genoemde bladzijde staan schaaltekeningen van de luikjes in schaal 1/4 inch = 1 foot. Dat is omgerekend 0,635 centimeter = 30,48 centimeter. Of het toeval is of niet, maar de schaal is zo precies 1:48. Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet zomaar gekozen is. Ik mat dat zowel de brede als de smalle luikjes op de tekening 17,1 millimeter hoog zijn. In het echt is dat dus 82,1 centimeter. Op 1:350 horen de luikjes 0,235 millimeter hoog te zijn. Op het model blijkt dat mijn luikjes 0,19 millimeter zijn. Dat is 20% te klein. Ze zullen dus allemaal aangepast moeten worden. Op de foto zie je met de schuifmaat hoe hoog een luikje moet worden.

17265748725_fd310cd817_b.jpg

70. Wat volgt is een overzicht van alle wijzigingen aan de bakboordzijde, in drie delen (drie foto's). Aan de hand van foto's heb ik kunnen bepalen waar de verticale balken zich bevinden. Die zullen allemaal opnieuw worden bevestigd. In de onderstaande tekst zal ik toelichten wat zich zoal achter de patrijspoortjes en luikjes bevindt. Ik heb geen verstand van schepen maar lees me altijd grondig in als ik iets bouw, en vind het leuk om die informatie te delen.

Ik vind het heerlijk om op zo'n intensieve manier met een te bouwen model en de geschiedenis van het origineel bezig te zijn. Te weten waar zich de keuken, de hut van de admiraal, de kamer waar de verf stond opgeslagen, de ruimte voor muziekinstrumenten van het marinebandje et cetera bevonden, brengt leven in de bouw en maakt dat ik het zo nauwkeurig als ik kan wil nabootsen.


Bovenste rij
1-2: eetruimte voor de bedienden van de admiraal.
3: eet- en leefruimte administrateur.
4: leefruimte administrateur.
5-7: kombuis (=keuken) voor de wapenbedienden en de administrateur.
8-17: hierachter bevond zich gangetjes. Daarachter waren officiersruimten en de ruimte voor de wapenbedienden.
18: hierachter waren trappenhuizen.
19-21: distributiestation.
22-23: kombuis (=keuken) voor onderofficieren.
24, 25, 26, 27: wc's.
28: gangetje naar een trappenhuis.
29, 30, 31, 32, 33: wc's.
34-36: wandelgang tussen schoorsteen en wc's.

Middelste rij
1-2: eetruimte voor de bedienden.
3-4: hierachter bevindt zich een wandelgang.
5-6, 7, 8, 9: officiershutten. De voorste (5-6) is de grootste.
10: dit komt uit op dezelfde wandelgang als 3-4.
11, 12: officiershutten.
13: kantoor van het secretariaat.
14: in deze hut sliep de secretaris van de admiraal.
15-16: studiekamer van de adelborst. Dat is een hoge marineofficier.
17: badkamer en wc van de admiraal, feitelijk de baas over het schip.
18: in deze hut sliep de admiraal.
19-21: hierachter bevindt zich een grote ruimte (circa 44m2): de eetzaal van de admiraal. Verschil moet er zijn.
22: provisiekast van de admiraal.
23: badkamer en wc van de stafchef.
24-26: slaaphut van de stafchef.
27-29: woonverblijf van de stafchef.
30: hierachter zit een gang en bovendien ook een 'ash ejector'. Zie voor meer info hierover deze website. Kort samengevat: de kolenverbranding voor de scheepsmotoren produceert een grote hoeveelheid as. Een ash ejector is een automatisch systeem dat de as wegspuit de zee op. In sommige stoomschepen werd dit boven de waterlijn gedaan, in andere werd de as onder hoge druk onder de kiel rechtstreeks in het water in gespoten. Weer iets geleerd vandaag!
31: nog een officiershut.
32: dit is een doktershut. Hij schreef medicijnen voor, stelde diagnoses, bereidde de medicijnen voor, verstrekte ze en was ook nog eens chirurg. Bron: deze website.
33: de hut van de penningmeester.
34: het scheepskantoor. Hier werd papierwerk geadministreerd, bijvoorbeeld personeelsadministratie en een dagplan (welke koers, welk doel of missie, welke route etc.). Bron: hier.
35-36: hierachter zat de eetruimte voor de onderofficiers. Ook zat hier een ash ejector (zie 30).
37: provisiekast van de onderofficiers.
38: hierachter kwam je op de hoofdgang.
39, 40, 41, 42: officiershutten.
43: onderofficiershut.
44-46: eetzaal voor de onderofficieren.
47-49: eetzaal voor de technici.
50: zoals je al had verwacht, was hierachter het opslagkamertje voor de muziekinstrumenten van de scheepsband.
51-59: deze bijzonder grote ruimte was een eetzaal. Merkwaardig genoeg is in het midden, achter patrijspoort 55, een klein kamertje dat dienst deed als eetruimte voor de marinesergeant. Gezellig!
60, 61, 62: wc's voor de onderofficieren.
63: hierachter is een gang naar de centrale gang.
64, 65, 66, 67: wc's voor de onderofficieren.
68-71: ik vermoed dat hierachter de slaapplaatsen waren.

Onderste rij
1-7: eetzaal van de onderofficieren 1e klasse.
8-10: eetzaal.
11: ruimte voor de korporaal.
12-13: bibliotheek en leesruimte.
14: opslagplaats voor verf.

17269040972_717b239b3d_b.jpg
17270823385_8a63462107_b.jpg
17083289160_9f699c9a5c_b.jpg

Bij de stuurboordzijde verwacht ik lang niet zoveel aanpassingen. De volgende stappen zijn om die kant te controleren en dan tot herstel / correctie over te gaan.

Het aantal bestede uren laat ik zoals het was, ik ga de studie-uren niet meerekenen bij het totaal. Om een idee te geven, het in kaart brengen van de te maken correcties betreffende de Kagero-tekening aan de bakboordzijde kostte een uurtje of 4, het schrijven van deze post inclusief research nog eens 3 uur. Ach ja, tijd...

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 59.
 
Laatst bewerkt:
Daar zit dus een aardig verschil in wat maatvoering betreft, maar ben je niet bang als je de patrijspoorten aanpast dat het later niet visueel klopt?
 
Ron ik was het goede nieuws nog vergeten te melden: de patrijspoorten blijken qua grootte te kloppen. Ik kan daar lichtvaardig over doen maar ben er stiekem wel héél erg blij mee...

De grootte van de luikjes klopte onder andere niet met die van de patrijspoorten. Ron geloof me dat ik nu echt alles uitmeet en dubbelcheck voordat ik het plaats. Niet nóg een fout met bijbehorende serie aanpassingen... Ik ben door deze voorgeschiedenis supergemotiveerd om alles erg vérgaand te detailleren..
 
Dat geloof ik best dat je blij ben dat de patrijspoorten kloppen scheelt weer een paar uurtjes werk :)

Succes verder met de bouw en het meetwerk ;) en kom af en toe wel eens aanwippen om te kijken hoe het werk vordert.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan