Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

Roy, ga je de balken voor de torpedonetten ook niet vervangen? Die zitten nu tegen de hull gegoten.
 
Ik weet niet goed wat ik daar aan zou kunnen verbeteren... wat is je voorstel? Als het verbetering brengt, sta ik er wel voor open.

(Op de andere reacties kom ik nog terug... ik probeer dat meestal in één post te doen)
 
Ik dacht dat dat balken waren, maar het zijn blijkbaar een soort verstevigingsribben.
 
Wat me op die oude foto wel opvalt, is dat er een naad tussen de twee rijen patrijspoorten loopt, of is het een kabel?
 
Klopt het zijn verstevigingsribben en ik denk dat als ik dat zou overdoen dat ik niet echt verbeteringen zou kunnen aanbrengen.

Wat betreft de lijn die je ziet tussen de twee rijen patrijspoorten, is een verschil in diepte tussen de beplating. De ene platen steken iets meer 'uit' dan de andere. Ik ga dit proberen na te bootsen met preshading. Op een ander forum heb ik iemand dit al zien doen en het ziet er erg overtuigend uit en waarschijnlijk het beste wat je kunt doen in deze schaal. Het deel boven de 'lijn' ga ik na priming zwart spuiten. Daaroverheen komt dan het uiteindelijke grijs.

Hartelijk dank voor het meedenken, dit zijn toch de posts die deze thread echt vooruit helpen! Deze keer heb ik er al rekening mee gehouden maar de volgende keer zeg je iets wat helemaal nieuw is. Zoals toen met die patrijspoortjes doorboren... gelukkig kreeg ik dat advies want anders was het minder mooi geworden.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.

@Walesha: dank voor het opzoekwerk, inderdaad zie ik 'kasteel' staan. Bijna al mijn bronnen (boeken, fora, Wikipedia) zijn Engelstalig dus ik moet soms een beetje schakelen. Met de luxe van mensen zoals jij die me daarin helpen leer ik zelf ook weer meer dingen bij.

@Walesha en @Erwin: inderdaad ga ik altijd voor de historische accuratesse. Als je er eenmaal aan begint is er (voor mij althans) geen of moeilijk een weg terug. Ik zou ook eens wat fantasy-achtigs willen maken maar dat staat voorlopig niet bovenaan mijn verlanglijstje. Dat is al gevuld met zoveel andere dingen...

@Mark, @Marc: dank voor de commentaren en het compliment.

@Stevenvd: zoals gezegd, hartelijk dank voor je suggesties.

58. Ik ben begonnen aan de tweede romphelft en die gaat stukken sneller dan de eerste. Iets te snel... dus ik maak fouten. Tien geboorde gaatjes moest ik vullen en opnieuw uitboren omdat ze te groot waren. Blijven nadenken Roy!


Op de volgende foto zie je nog het kringetje van de opvulling. Omdat het met stretched sprue gevuld is, komt er gewoon weer plastic voor in de plaats en is het opnieuw boren een fluitje van een cent. Het vullen, vijlen, schuren en weer boren van de 10 gaatjes duurde in totaal ongeveer -slechts- 2 uur, achter elkaar dus inclusief droogtijd!

14520498494_5010077158_c.jpg

59. Bij het dryfitten van de palen voor de antitorpedonetten bleek dat ik in 12 van de 13 gevallen een inschattingsfout had gemaakt. Slechts eentje kon blijven zitten. Ik ben eens gaan kijken in hoe de palen nu precies bevestigd werden en zelfs na een half uur werd het me niet duidelijk. Uiteindelijk viel het kwartje: zelfs de correctie van Pontos in de bouwhandleiding bevat een belangrijke onvolledigheid. Er moeten meer gaatjes geboord worden. Zeg dat dan even ;) Voor iedereen die deze set wil gaan bouwen heb ik de tekening, oorspronkelijk voor mezelf gemaakt, hieronder weergegeven.


Elke van de in totaal 26 paalconstructies bestaat uit maar liefst 8 onderdelen. Vooral de onderdeeltjes 133 en 132 zijn erg klein. Ik vind het heerlijk om aan dit priegelspul te werken, het dwingt je om tot rust te komen. Maar waarom kunnen ze niet even vermelden dat je gaatjes moet boren om onderdeel 128 te kunnen bevestigen? Nu ja, hoort erbij allemaal.

14520867032_5fdd1c69d0_c.jpg

60. Er waren nog meer aanpassingen nodig. Naast antitorpedonettenpalen (galgje-woord) zijn er ook andere palen. Deze bewegen horizontaal; ik moet nog even uitzoeken waar die voor dienen. Ik las voor het te water laten van de reddingsboten maar kan me dit lastig voorstellen. Kom er wel achter (Walesha? ;) ). Er is er eentje van 50 feet lang, die zit diagonaal, en er is er eentje van 30 feet lang en die moet horizontaal zitten. Pontos heeft hem echter ook verticaal zitten en de reden daarvan is dat het niet makkelijk horizontaal te maken valt. Met wat moeite lukt het toch. Bijkomstig probleem is dat die horizontale swinging boom 'verhoogd' moet zitten, wegens de uitpuiling van de romp in het midden van de romphelft. Met wat scratch is dat eenvoudig zelf te maken.


De verhoging kan worden gemaakt aan de linkerkant door een stukje plasticard uit te snijden en onder het photo etch bevestigingsding te plakken. Aan de rechterkant laat je twee bevestigingssteun-buigingen na en zo heb je precies de juiste 'hoogte'. Het is wat passen en meten maar dat blijkt te kloppen met de tekening van Kagero.

14335352208_40d9f3ee28_c.jpg

61. Hier het stukje plasticard, deel van de oplossing.


14520867702_5d79e6dd40_c.jpg

62. Het is belangrijk, ben ik achter gekomen, om alle booms te plaatsen. Niet elk stuk voor stuk proberen want dan kan het algemene plaatje wel eens verkeerd uitpakken. Hier zie je alles op een rijtje (eerste foto) en een detail (tweede foto). Merkwaardig genoeg lijkt het, nu ik de foto terug zie, alsof er een breuk zit in de eye brow boven het rechterluikje maar dat is echt fotobedrog.


14335352838_a17f73e59f_c.jpg

14542052513_7d1a3b6f0e_c.jpg

63. En een kort filmpje. Alles is bevestigd nu (behalve de rigging natuurlijk én de onderdelen 131, 132 en 133. Alles zit zo precies, dat aan het einde van elke boom (paal) een photo etch haakje is ingevoegd dat daadwerkelijk grijpt in een even minuscuul photo etch ringetje. De palen kunnen dus echt bewegen. Uiteindelijk zal het natuurlijk allemaal worden vergrendeld maar het is prachtig om te zien hoe precies deze photo etch ontworpen is.

Op het filmpje heb ik ook geprobeerd om de verhoging van de 30 ft. swinging boom te laten zien.


https://flic.kr/p/o6dkL9


64. De stand van zaken nu is dat de ene romphelft nu klaar is voor bevestiging en beschildering. De andere romphelft heeft nu alle halfronde eye brows op z'n plek zitten. De smallere luikjes zijn al bevestigd. Wat er nog moet gebeuren is:

- Brede luikjes bevestigen (9x);
- Alle rechthoekige eye brows bevestigen (14x);
- Alle hengseltjes bevestigen (28x);
- De letters "Dreadnought" bevestigen (11x);
- Alle onderdeeltjes van de tekening hierboven bij #59 bevestigen (78x).

De onderdelen 132 en 133 bevestig ik pas net vóór het schilderen en de onderdelen 131 bevestig ik pas ná het schilderen.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 59.
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.

65. Na het verwijderen van alle booms (palen) kun je goed zien hoe de constructie nu zit. Ik heb de verschillende onderdeeltjes een letter gegeven en op de foto hieronder ingetekend.

Eerst moeten de gaatjes worden geboord waar onderdeeltjes 182 moeten worden geplaatst. Ik gebruik hiervoor een 0.7mm. boortje. Vervolgens moet 182 worden geplaatst (13x). Ik had de volgorde omgedraaid omdat ik niet wist van het boren. Het wordt door Pontos noch in de instructies noch in de later uitgegeven verduidelijking aangegeven. Heel apart! Hoe dan ook, daarna moet 128 worden gevouwen en geplaatst. Ik heb hiervoor dikke secondelijm (de gele Zap) voor gebruikt. Wees niet bang dat je het onderdeel te ver erin schuift, er zitten minuscule tandjes die tegen onderdeel 182 aan komen te zitten. Fool proof dus, en wederom reden voor bewondering voor de ontwerpers van Pontos! Het zijn de (heel) kleine dingen waar het soms om gaat.

Met gebruikmaking van een gereed gemaakte 'boom' / paal kun je dan, liefst met gator glue of secondelijmgel (je hebt wat meer speling) onderdeeltjes 129 ofwel B op de foto, vastzetten. Het is nagenoeg onmogelijk om dit zonder de boom nauwkeurig te doen, althans voor mij.

Bij de verdikking (E op de foto) moet de swinging boom die daaroverheen valt, 'opgetild' worden dus de onderdelen C en D op de tekening moeten uitsteken ten opzichte van de onderdelen A en B. Dit wordt opgelost door middel van een beetje plasticard (C) respectievelijk door twee van de vier vouwen van onderdeel 129 niet te maken (D).

14339474778_5b6ab5432b_c.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 59.
 
Naast antitorpedonettenpalen (galgje-woord) zijn er ook andere palen. Deze bewegen horizontaal; ik moet nog even uitzoeken waar die voor dienen. Ik las voor het te water laten van de reddingsboten maar kan me dit lastig voorstellen.
Welke palen bedoel je eigenlijk?
 
@Kassei: thanks!

@Walesha: op de eerste foto onder 62. zie je 13 messing 'palen' die allemaal ongeveer in dezelfde hoek staan. Dit zijn palen waar antitorpedonetten aan vast zaten. Wanneer het schip in open water lag, werden die netten uitgerold en werden de palen loodrecht tegenover het schip geduwd. De netten kwamen zo om het schip heen te zitten, op een paar meter afstand van de romp. Als er dan een torpedo insloeg was dat tegen zo'n net en zou de schade aan de romp lang niet zo groot zijn als wanneer de torpedo direct op de romp zou inslaan.

Naast de 13 antitorpedonet-palen zie je op die foto ook één horizontale paal (om en nabij het midden) en een hele lange paal die iets schuin staat. Over die twee ging mijn vraag. De horizontale paal is in detail te zien op foto 60.

Hier zie je trouwens de antitorpedonetten 'in actie'. Zo ga ik mijn schip (naar alle waarschijnlijkheid) niet maken, ik zal waarschijnlijk de netten in opgeborgen toestand en de 'palen' dus in ingeklapte toestand weergeven.

131916474EB800963A9584.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het al, zouden die langere palen niet het mechanisme kunnen zijn om die netten snel open te trekken bij torpedo-alarm?
Ik denk daarbij zo een beetje aan een vissersboot waar ze met één boom het hele net opentrekken dat ook in een soort kader van palen hangt.
Het zou dus kunnen dat al die palen met een kabel aan elkaar verbonden zijn en die lange de bediening zijn van het geheel.
 
Dan vind ik het vreemd dat die ene een stuk langer is. Maar eerlijk is eerlijk, de horizontale is precies even lang als de antitorpedonetpalen. Dus voor de horizontale (die ook in het midden zit) zou je theorie kunnen kloppen.

Ik ga dit toch eens uitzoeken, vraag het me nu al een paar weken af.

Merci voor het antwoord in elk geval weer!


Sowieso zijn de 13 antitorpedonetpalen met elkaar verbonden en ook natuurlijk met de kraantjes die op het dek staan (nog niet gebouwd). Dat is een heel ingewikkelde rigging, die je op de laatst getoonde foto nog niet ziet. Als die rigging er niet zou zijn, zouden de palen gaan hangen. Best mooi om te zien in opengeklapte toestand, maar vooralsnog kies ik er toch voor om het schip in volle vaart te tonen en dan zitten de palen dus ingeklapt. Jammer van een kant...

... een andere optie is nog om aan een kant van het schip de palen open te klappen (defensieve kant) en de andere kant niet, aldaar een kolenschip te bouwen en aan die kant het optakelen van de kolen (het "tanken") richting Dreadnought te tonen. Dan zie je dus ook de kolenkraan van Dreadnought in actie. Lijkt me een geweldig diorama en ik heb er een foto van gezien in mijn Dreadnought-boek... maar het grootste probleem is dat ik niet zo 1, 2, 3 een 1/350 kolentanker uit de Tweede Wereldoorlog kan vinden. En om dat nou te scratchen op basis van een paar foto's......

Als iemand me daarbij zou kunnen helpen, zou ik ontzettend dankbaar zijn.

Dat is trouwens ook de reden dat ik nog twijfel om de netten al dan niet in vol ornaat te tonen.
 
Laatst bewerkt:
Wow, eerste maal dat ik dergelijke netten op een model zie, redelijk indrukwekkend moet ik zeggen!
Dat zou pas de aandacht trekken op een wedstrijd!!!!!
 
@Erwin: ja dat denk ik ook... nog veel meer aandacht zou mijn idee zoals bovengenoemd trekken (heb zojuist mijn post aangevuld, lees nog maar even na als je wilt). Dat zou echt geweldig zijn...

Als iemand me helpt aan het model van een kolenboot 1/350 uit de Eerste Wereldoorlog of daarvoor, ben ik hem of haar eeuwig dankbaar.
 
Tja Erwin, is voor mij is ook nieuw, wist niet eens dat zoiets bestond... ik kan er wel van uitgaan, in de wetenschap dat een net destijds de impact van een torpedo kon inperken een torpedo toen niet zo krachtig als in WO2.
 
Wauw, een echt huzaren-stukje die je ons hier toont , ben onder de indruk van je werk ,werkelijk prachtig tot in de details :)
 
Het tanken van een schip noemt men "bunkeren" wat vanouds simpel "bevoorraden" betekend... ook een stoomloc die ook op steenkool reed werd gebunkerd ipv getankt en ja... een bunkerschip (zoals dat heet) uit WO1 of WO2 op 1/350... ik zal eens mee rondkijken.
 
Wat een mooi project is dit, ik ga hier zeker af en toe binnenspringen (tijdsgebrek, anders zou ik hier komen wonen !).
 
Aan allen die hebben gereageerd: hartelijk dank! Ik kom hier morgen op terug, ben de hele dag al druk aan het werk en wilde nu ongeveer antwoorden maar moet een foto scannen en wat dingen opzoeken, lukt vanavond dus helaas niet...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan