Hoofdsponsor

Anders / onbekend renovatie Robotech 1980 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Omdat ik in de blijde staat ben gebracht door een vriend die mij een deel van zijn erfenis heeft gegeven van een overleden broer. (65 en al heel lang ziek) Wil ik jullie laten meegenieten van het brouwsel dat hier uit zal gaan volgen. Ik weet dat ik een how too zou schrijven maar de vingers jeuken nu eenmaal en het wil even niet zo met de gedachten. Het zal een kort project worden voor ertussen door. Dit omdat ik er gewoon graag een wil opknappen.

Even over waarom ik er zo ontzetten enthousiast ben.

Vroeger toen ik nog een jong knaap was, kon ik graag in de speelgoed zaak rondkijken naar van alles en nog wat. Dit was de plaatselijke speelgoed winkel van een zelfstandig ondernemer. Dus keek ik daar mijn ogen uit naar wat daar allemaal te koop was. Helaas had ik 1 gulden, toen nog, zakgeld in de week. Toch heb ik weten te sparen en kon zo'n fel begeerd model kopen. Jawel na 35 weken had ik het bijelkaar. Verjaardag geld enzo kreeg ik niet en een bouwdoos al helemaal niet. (Wat zijn de tijden toch verandert) Maar goed, het model eenmaal in mij bezit, veel te moeilijk voor mij. Mijn vader kon het ook niet, is nu eenmaal boekhouder en niet technisch aangelegd. Dus als kleine jongen vreselijk teleurgesteld in de gehele wereld, heb het model maar naar eigen vermogen in elkaar geplakt. Daar ben ik dan weken mee zoet geweest. Met een resultaat waar toen ook al niet trots op was.

Waarom ik dit model zo graag wilde hebben is niet zo moeilijk. De modellen kwamen toen in die tijd voor in een tekenfilm. Die waren er niet zoveel als nu, alleen op zaterdag ochtend had je een kinder tv, en al helemaal niet vergelijkbaar als nu. Daarbij moest ik het toen nog met een zwart wit tv doen die niet groter was dan een voetbal. En dus keek ik elke zaterdag na het sporten naar de transformers. De eerst serie. Die hebben toen voor hun animatie gebruik gemaak van de robotech serie die eigenlijk al sinds de jaren 60 bestaat. Al met al heb ik dus al die 35 weken sparen trouw elke zaterdag voor de tv gehangen en gekeken naar de toen zo befaamde serie dromend over mij eigen model. Revell heeft ze toen uitgebracht en dus de plaatselijke speelgoed winkel heeft dit natuurlijk liggen. Maar als jonge jongen totaal onbereikbaar. En als overmaat van ramp kon de winkelier mij niet helpen met het model. Het was immer een speelgoed zaak en geen modelbouwzaak.

vorige week heb ik de eigenaar dit model laten zien, het resultaat is dat de tranen hem in zijn ogen schoten. Hij wist het nog. (De winkel bestaat nog steeds, en ik ben daar nog vaste klant.) Zo wist hij mij te vertellen dat ik daar als jonge jongen elke zaterdag middag kwam kijken naar het modelbouwdoosje. Zo vertelde hij mij ook dat hij er, omdat ik ervoor spaarde, er een voor mij appart had gelegd, en dat hij mij toen na al het lange sparen het model kon verkopen, hij had deze toen eigenlijk al niet meer op vooraad omdat ze niet liepen. Toch legde hij deze elke zaterdag op de zijkant van de toonbank neer zodat ik het model nog een keer kon zien. (En dat bijna 3 jaar lang.

Met dit verhaal hoop ik nu een stukje plezante informatie te geven waarom mensen dit soort modellen nu heden ten dage nog bouwen. En ik weet dat het eigenlijk als speelgoed bedoeld is. Maar des al niet te min, is dit dus een mooi stukje historie uit de modelbouw geschiedenis die wij als modelbouwers rijk zijn.

Affijn de eerst foto's

1_SANY1061.jpg
Het model is deels beschilderd maar heeft jaren in een ruimte gestaan waar flink aan de sigaren gezeten is. Dus het zit onder de nicotine en voelt dus ook vet aan. Daarbij is het ontzettend vergeeld. Het word dus tijd dat dit manneker van staal maar eens een nieuw leven tegemoed gaat zien. Daarom zal deze nu eerst eens volledig uit elkaar gehaald moeten worden. Anders krijg je dit niet goed schoon. Alle viezigheid zit overal en nergens. Dus ook aan de binnenkant. Daarom zal ik dus de onderdelen rustig los gaan halen en proberen om alles heel te laten. Er missen wel wat onderdelen. Die ga ik dan zelf scratschen. Mischien ook wel een leuk detail de ledenmaten kunnen wanner deze goed is gebouwd bewegen. Maar dan doet zich er wel een uitdaging voort. Het is geschilderd. Dus wanneer je ledenmaten bewegen zal daar een beschadiging uit voort koment. Hiervoor zit ik dus nu in dubio of ik de ledenmaten ga vast lijmen of dat ik het orgineel zal laten.

1_SANY1062.jpg
Oeps, toen is ie gevallen. Nee hoor, het uit elkaar halen was zo ontzettend makkelijk. Een beetje aceton en de lijm lost op. Wel heel voorzichtig met het kunstof. Dit lost namenlijk ook op. Wanneer je acceton op het model smeert met een kwastje lost de lijm van het model. Dan kan deze met een scalpel zo van elkaar gehaald worden. Maar voorzichtigheid is toch altijd wel geboden.

Het is dan nu tijd voor zijn badje. Ik zal het eerst maar eens een nachtje laten weken in een ontvettend afwas middel. Dan kunnen wij morgen eens kijken hoe de zaken ervoor staan.

Beste mensen dit is een klein projectje wat ik nu tussen door zal gaan doen. Dat betekend dat ik hier nu een verslagje van wil maken, en als het kan een soort how too om dit soort figuren te restaureren. Daarbij zal ik willen laten zien hoe dat het model voor een beginner tot een goed einde gebracht zal gaan worden. In verband met het gering aantal onderdelen heb ik geen administratie bij gehouden. Zijn dit er meer dan 30 is dit toch zeer raadzaam. Ook is het raadzaam wanneer je er langer over zal gaan doen, wat bij mij dus niet het geval zal zijn.

Graag hoor ik van jullie of dat ik hier meer van dit soort tussen doortjes met bijbehorende kolumn zou moeten schrijven. Het is voor nu een kleine peiling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me een heel leuk project, gewoon al voor de nostalgie die eraan verbonden.
Die truc met de aceton kende ik nog niet. Weer iets bijgeleerd.
 
En dan weer een stukkie van het het stalen manneke. Hij heeft weer een heleboel schone onderdelen en zit als weer redelijke in elkaar. Hoe wel zie zelf.

1_SANY1065.jpg
Het manneke in bad. Heeft zo een nachtje mogen weken in gewoon afwas middel. Als het goed is, is alles nu goed ontvet. En kunnen we de lijmresten gaan verwijderen. Het is dus dat er wel lijmresten op zitten. Deze geven dan het resultaat dat de lijm niet hecht en dus dat het risico bestaat dat er gemakkelijk onderdelen van af kunnen breken. Wanneer dit dan bij alle onderdelen is gebeurd kan het weer in elkaar gelijmd worden. Hier moet nog wel een beetje aandacht aan gegeven worden. Anders komt het nog niet goed. zo moet je toch bij overlappende stukken goed kijken waar je de lijmresten moet verwijderen alvorens je gaat verder bouwen. Daarbij moet je soms wel eens goed kijken hoe dat je het in elkaar moet krijgen. Anders kun je nog wel eens voor een verassing komen te staan. En bewegen de armen niet. Goed foto's dat is pas echt interesant. Plaatjes tijd.

1_SANY1066.jpg
En wanneer de delen na het wassen goed droog zijn heb ik dus de lijmresten verwijderd. Helaas heeft het modelletje in de zon gestaan denk ik en is dus op vele punten krom getrokken. Dus met een fohn verwarmd. Daarna lijm er op en met klemmen op elkaar gelijmd. Dat de zaken krom zijn heb je al op het intro fotootje kunnen zien. Zo kun je de kier zien in het rechter been op de foto.

1_SANY1068.jpg
En dus zoals ik al schreef moet je goed letten op de lijmresten. Daar waar je later niet meer bij kunt moet je nu doen. Anders blijf je dit straks zien. En dat zou zonde zijn. Het verder afwerken kan later nog wanneer het geheel in elkaar zit. Dan wel met het nodige geduld.

1_SANY1069.jpg
En zo heb ik nu de benen al reeds klaar. Ze moeten dus alleen nog op het onderstel gemaakt worden. Deze moet dus nog netjes in elkaar gelijmd worden en daarna kunnen de benen er op gepint worden. Deze kun je als laatst monteren. Niet lijmen. Anders bewegen ze niet meer.

1_SANY1067.jpg
En zo komt dan de bovenkant weer tot zijn recht. Op de bovenstaande delen heb je kunnen zien hoe de armen geklemd werden. Ook hier bij de romphelften moest de zaak weer tussen de klemmen. Anders zag je ook hier door de kromme delen vele kieren. Gelukkig weet ik uit ervaring wanneer je goede lijm gebruikt de plastic delen als het ware samen smelt je dan een zeer goede en betrouwbare hechting zult krijgen. Dus dan zal deze niet meer los laten wanneer de spanning terug komt.

1_SANY1070.jpg
De benen op het onderstel. Dit is dus een dryfit. Ik wilde er even zeker van zijn of het geheel wel zou passen. Je kunt nu ook zien dat de romp doormiddel van een soort van bajonet sluiting zal gaan sluiten aan het onderstel. Dus is deze afneembaar. Erg handig voor het schilderen straks. Daarover zal ik zeker een verslag leggen.

1_SANY1071.jpg
En dan het geheel. Zo zijn de delen verenigd en zit het model weer redelijk in elkaar. Wat nog moet zijn de raketten, slangen, pantser schild, luik en de tas.


Zoasl je gezien zult hebben heb ik de verf er niet vanaf gehaald. Dit is om de volgende reden, deze is zo dun aangebracht dat ik denk meer schade aan te richten wanneer ik deze verwijder dan dat ik deze netjes zal schuren en overspuiten. Meestal gaat alles in de ovenreiniger alvorens het te spuiten. Om er zeker van te zijn dat alle verf er goed vanaf is met een tandenborsteltje geschrobt. En daar zit dan nu net de kneep. Dit laat altijd zijn sporen na.

Tot de volgende updat met schilderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En daar zit dan nu net de kneep. Dit laat altijd zijn sporen na.

Wat bedoel je hiermee?
Als je nu de verf volledig met de ovenreiniger en tandenborstel verwijdert, kun je toch nog het ganse zaakje mooi egaal schuren?
Of mis ik ergens iets?
 
Het kunstof is erg zacht en krast gemakkelijk. Dan moet je dat weer allemaal bij gaan werken. Ik weet dat het normaal hard is maar nu blijkbaar niet. Geen idee hoe dat komt. Het was al zo toen ik deze kreeg. Ik heb er meerdere gekregen, die zijn allemaal zachter dan gebruikelijk. Vandaar mijn keuze.
 
ach, nu begrijp ik waarom en dat het geen gevolg is van je gebruikelijke technieken om te ontverven.
 
En weer stukje voor de update,

Wat heb ik gedaan, eigenlijk nu begonnen met de voorbereidingen voor het schilderwerk. Dit bestaat voornamenlijk uit het schuren, gronden en plamuren. Met natuurlijk tussen door de ontvettingsfasen om de verf te laten houden. Anders zal deze snel los laten met alle gevolgen vandien. En dat willen we niet. Na het gronden heb de plamuur aangebracht. Deze weer netjes geschuurd zodat alles glad was. Wanneer dit naar tevredenheid is gebeurt kon dan eindelijk het schilderen beginnen.

1_SANY1079.jpg
Het voorbeeld voor het gehele model. Het is nu dus gespoten en mag nog een klein laagje plamuur hebben. Wanneer dit netjes glad is gemaakt kan alles netjes geschilderd worden. Ik denk altijd van te voren na over een kleuren schema. Dan moet ik wel zeggen dat ik van veel kleuren houd. Dat wil niet zeggen dat het een regenboog zal worden maar wel gekleurd. Deze keer zal ik kiezen voor donkere warme kleuren. Dan komt het sience fiction idee mooi uit. Het thema is dan ook donkere tijden. Ik zal mijzelf dus niet gaan houden aan het vaste kleuren schema. Puur omdat ik deze te speelgoed achtig vind en dat ik de kleuren niet mooi vind. Ik neem dus altijd de artistieke vrijheid om zelf de keuze te maken. Ook wil ik hierbij benoemen dat de kleuren die ik ga gebruiken van tijd tot tijd erbij bedacht worden doordat ik onvoorziene zaken tegen kom. Dan bedenk ik vaak op het moment wat ik mooi vind.

1_SANY1078.jpg
Het resultaat van het plamuren, er zijn nog een paar kleine zaken die ik moet bijwerken. Dit is of minder goed gelukt of over het hoofd gezien. Daarna wordt het geheel nog een keer in een dun laagje primer gezet. De primer die ik gebuik is wit en komt van games workshop vandaan. Deze houdt goed op kunstof en geeft een goede hechting met de verf die ik gebruik. De verf is van Vallejo game color en modelcolor. De game color is wat fijner van structuur dan de moldelcolor, dit maakt het drybruschen dus wat gemakkelijker en daarbij zijn de pigmenten die er in zitten erg goed en dekt de kleur ook goed.

1_SANY1080.jpg
De voorbereidingen op de romp. Deze is nu netjes geschuurd. Zoals je kunt zien zit er een doorzichtig ruitje in. Deze is wel beschadigd maar die zal ik aan het einde gaan polijsten en met blanke lak weer terug op de glans gaan brengen. Dopen in de P+ zal niet gaan. De reden hiervan is dat ik dit ruitje er niet heel uit zou krijgen. Anders had ik gekozen om deze na te maken uit een styreen clear plaat en die behandeld met p+ . En na het schilderen in geplakt.

1_SANY1081.jpg
De schilderwerkzaamheden kunnen beginnen. De romp licht nu te drogen en kan straks geplamuurt worden. Dit heeft met het doorwerken te maken. Wanneer ik kan schilderen hoef ik dus niet te wachten op het drogen van de verf. Deze is spuitverf van games workshop is vrijsnel droog maar het is pas na 24 uur uitgehard en kan dan dus pas geschuurd worden en geplamuurd.

1_SANY1082.jpg
De basis gezet in de kleuren. Als eerst donker rood/bruin. Dit is echter nog een basis kleur. zo ga ik door totdat ik alle basis kleuren heb aangebracht. Dan pas ga ik de inkt erbij pakken en de pannellijnes in de inkt zetten. Ook zal ik de zaken gaan verouderen en dan komen er dus ook pastel krijtjes aan te pas en zullen er beschadigingen aangebracht worden. Wij noemen dit dan chippen. Dat chippen zal niet te veel gebeuren om het simpele feit dat ik het niet overdone wil doen. En dat heb je heel snel met kleinere figuren.

1_SANY1083.jpg
En dan ben ik aanbeland bij het afschilderen van de benen. Tenminste de basis kleuren. Nu zijn alle delen geschilderd. Ik het gekozen voor de kniebeschermers in een oud goud kleur te zetten omdat dit als basis gaat vormen voor het verder verouderen van het beschermingsdeel. Dit fungeert als het ware als schild voor de scharnieren.

De volgende keer gaan we de benen in de inkt zetten. En de romp de basis kleur geven. Voor de romp ga ik verder met het kleuren patroon. Anders zal het wel een veel te bond figuur worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi resultaat tot zo ver.
Ook zeer mooi neergeschreven hier, Rik, over het hoe en waarom.
Uiteraatd wacht ik nu op de uitleg over de inkt. Je kunt wel denken waarom?
 
Ik moet nu wel even werken. Ik heb avond dienst, misschien dat het toch nog lukt. Maar dat word dan heel laat.
 
En dat een klein stukkie als update. Er lijkt niet veel gebeurt te zijn. Echter het is allemaal met het handje schilderen. Dus dat gaat wat trager. Daarbij heb ik rekening te houden met wat droogtijden. Het is dan wel acryl verf maar toch heeft dit vaak toch wel enige droogrijd nodig. Zeker wanneer je het model wil gaan afwerken. Dan kan het zijn dat de kleuren door elkaar gaan lopen wanneer de verf niet goed is uitgehard. Of dat de verflaag die je eerder hebt aangebracht gaat stroppen. Dan wordt dit natuurlijk minder mooi. Daarom houd ik de droogtijd voor de volgende laag altijd op de volgende dag. Dan zit daar meestal wel voldoende uren tussen. Of ik schilder 's morgens en dan daarna 's avonds. Ook dan zitten daar wel voldoende uren tussen. Ik wil dan voor het idee altijd minimaal 4 uren tussen hebben zitten. Acryl heeft dus niet zo'n hele lange droogtijd.

Okee de pics

1_SANY1084.jpg
De afwerking is begonnen. Alhoewel ook de afwerking nu nog in de basiskleuren staat. Dus wat ik nu ook gedaan heb om de kleuren wat harder te laten aansluiten is dat ik de groeven (pannellines) voorzien heb van een beetje inkt. Ik heb de inkt dan op mijn palletje (van glas) gedaan met behulp van een pipet. Ik heb bij de apotheek een flesje gehaald en daar de inkt in over gegoten. Ik zal hier ook even een foto van maken. Dit in mijn volgende antwoord.

1_SANY1085.jpg
En mijn schilderspallet. Deze is nu redelijk schoon. Maar wanneer ik het figuur af heb is deze meestal helemaal voorzien van kleurtjes verf. Dan is deze omdat deze van glas is makkelijk te reinigen met een krabmesje voor bv het schoonmaken van de ramen.

1_SANY1086.jpg
En dan het rusultaat tot nu toe. Ik ben er nu wederom over aan het denken om de bewegende delen toch vast te maken. Dit omdat het draaien van de ledenmaten nu er ook voor zorgt dat de boel beschadigd. Dat is niet handig. Ik heb al een paar keer moeten aantippen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mooi resultaat tot nu toe. Dat staat buiten twijfel.
De inkt blijft me echter parten spelen. Hoe krijg jij die in zo'n fijne naadjes, zonder de boel helemaal onder te smossen. Behalve op een paar kleine puntjes na dan.
Ga je daar dan opnieuw over met verf om die terug weg te werken?
Mijn probleem met mijn Bora is dat ik bang ben om er inkt op te gebruiken. Als ik daarna terug moet overspuiten om het teveel weg te krijgen.....

Als je me maar begrijpt.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik er gewoon in laten lopen. Ik maak dan gewoon gebruik van capilaire werking. Maar gebruik wel 50% water, anders lukt dit niet. Daarbij zorg ik voor een kwastje met een goed puntje. Dus het liefst een marter haren. Deze heb ik dan toenvallig om mijn vorige antwoord goed af te kunnen maken nog na gefotograveerd. Ik hoop dat mijn verhaal dan een beetje duidelijker zal worden. Het uitleggen met woorden is altijd lastiger dan met het voordoen. Voordoen doe ik op de club veel. Maar helaas is dit nu niet echt mogelijk. wacko

1_SANY1087.jpg
Affijn, de inkt. Dit is niets bijzonders. Maar omdat de inkt snel indroogt in deze potjes. En dus dan ook vele malen dikker zal worden. Hierop heb ik het volgende gevonden.

1_SANY1088.jpg
Het potje van de Apotheek. Gewoon een pipet flesje voor bv neus druppels. Is heel goedkoop en gaat jaren mee voor dit doeleinde.

1_SANY1089.jpg
Omdat ik het natuurlijk prettig vind om met een kleurpalletje te werken kan ik een druppeltje inkt gewoon op het palet laten druipelen. Dan een duppel water erbij en ik kan met een kwast gewoon een puntje opnemen. Ook dit heb ik dan even in beeld proberen te brengen. Om het goed inzichtelijk te maken heb ik dit met rood gedaan.

1_SANY1093.jpg
De kwast doop je niet verder in de inkt dan tot zover. Dit geld voor verf ook zo. Wanneer je dan de kwast reinigt met ruiten sproeier antivries voor de auto. De blauwe. Gaat de kwast jaren mee. De verf dringt dan niet door tot in het metalen deel waar de haren in de kwast verdwijnen. Dit omdat deze kwasten toch wel heel duur zijn. Ik gebruik ook die van Revell. Blauwe driehoekige kwasten. De painta luxus. Hier zit voor de inkt een nadeel aan. Dat is dat de haren heel kort zijn van de 3-0 kwasten Die zijn dan heel kort. Waardoor de inkt niet mooi kan vloeien.

1_SANY1090.jpg
Dit is de kwast die ik voor het inkten gebruik. Rotmarter haren kwast met de maat 3/0 Dan kan de inkt goed uitlopen. Ik zet de punt op het te inkten oppervlakte en kan dan met de kwast doortrekken tot het einde. Dat kan in een groef zijn maar ook om bijvoorbeeld, twee kleuren te voorzien van een harde overloop. Dit doe ik dan ook met inkt. Maar meer hier over in een andere keer. Dit is voor nu al even meer dan genoeg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat je kunt doen om te oefenen is dat je met een stukje kunstof gaat oefenen. Met de passerpunt kun je groeven trekken. Dan spuiten in een kleur. Vandaaruit met zwarte inkt gaan oefenen. Gewoon de getrokken lijn, een pannellijn als het ware proberen vol te trekken. Dat heb ik ook gedaan in het begin. Er is nieman die het mij destijds uit heeft gelegd. Vandaar. Het stomme is dat wanneer ik dit voor doe, het binnen 1 min. geleerd is. Het is een kwestie van gevoel. En klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er inderdaad iets aan gehad.

Ik heb dit enkele dagen geleden eerst eens geprobeerd op mijn spiders, weliswaar alvorens te schilderen (dommerik dat ik ben), maar haalde daarmee het beoogde resultaat niet.
Gisteren nog eens geprobeerd op mijn Maserati, en jawel, dat resultaat was stukken beter.
De reden dat het op mijn spiders niet goed ging, was volgens mij te wijten aan het feit dat de "naden/kieren" waarin de inkt moest vloeien, hoogstwaarschijnlijk te breed waren.
Bij toeval heb ik nu hetzelfde potje inkt gebruikt dat je hierboven hebt afgebeeld. Het resultaat op de Bora was ok, de inkt deed wat ervan verwacht werd (techniek). Daarentegen vond ik dat bruin (zoals je me hebt aangegeven op mijn Bora-topic, overdone. Hiermee bedoel ik dat dit op het eerst zicht een beetje onrealistich overkwam. Foto's volgen een van de komende dagen.
 
Om het overdone te voorkomen wordt bruin gebruikt. Bij meer donker gekleurde wagens zwart. Dan zou je natuurlijk altijd een lichtere kleur kunnen nemen. Maar ik denk dat je mischien niet genoeg water erbij hebt gedaan. Dan word deze niet alleen dunnen maar ook wat doorzichtiger. En dus neutraler van kleur. En daarbij heb je gelijk dat het mooier vloeit. 50% water en 50% inkt. Is waar ik mee werk. Heb je dit ook gedaan? Maar ik ben wel heel benieuwd naar het resultaat. Volgens mij is dat toch wel mooi.
 
Om het overdone te voorkomen wordt bruin gebruikt. Bij meer donker gekleurde wagens zwart. Dan zou je natuurlijk altijd een lichtere kleur kunnen nemen. Maar ik denk dat je mischien niet genoeg water erbij hebt gedaan. Dan word deze niet alleen dunnen maar ook wat doorzichtiger. En dus neutraler van kleur. En daarbij heb je gelijk dat het mooier vloeit. 50% water en 50% inkt. Is waar ik mee werk. Heb je dit ook gedaan? Maar ik ben wel heel benieuwd naar het resultaat. Volgens mij is dat toch wel mooi.

Heb ook de 50 - 50 verhouding gebruikt.
De foto's volgen, want ik heb een akkefietje voorgehad.

[off-topic]
Toen ik de sidestrips wou schilderen heb ik deze afgeplakt met modelbouw-tape. Blijkbaar heb ik niet voldoende aangedrukt of kleeft de tape onvoldoende. Het resultaat is dat de verf eronder is gelopen. Dus kon ik handmatig de kleur van de body er terug opzetten. Nu zie je een heel groot verschil in kleur, dus moeten de foto's wachten tot ik er een laagje p+ opgezet heb.
[on-topic]
 
En toen was ik weer een stukkie verder. Het gaat langzaam maar het vordert gestaag. Het figuur is nu bijna helemaal in de basis kleur. Dat wil zeggen dat het op een paar kleinde zaken na. Deze zijn de zijtassen die op de zij hangen. Dit wordt nog zelf geschratscht, deze horen erbij. De gun in de romp. En de granaat raketten. De lasergun is ook gemonteerd. Daar zal ik jullie niet verder mee vermoeien. Deze is gewoon volgens de al genoemde methode over gedaan. Maar goed genoeg getypselt, foto's

1_SANY1178.jpg
De voorkant het figuur is toch uiteindelijk in een gefixeerde stand neer gezet. Deze wordt nog een beetje aangepast en kan dan ook in een soort van dio/ondergrond neer gezet worden. Dat wil zeggen een plaatje van ong. 10 X 10 cm. Met daar wat rommel en eventueel een mannetje in de open hand. Zodat deze is opgetild als het ware.

1_SANY1179.jpg
De achterkant van het figuur. Geprobeert om zo een leuke foto te maken. Maar helaas is de achterkant nog niet veel. Dat komt nog wel goed, denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het tot nu toe zeer geslaagd. De kleuren vind ik super passen.

En dat ventje in zijn hand, lijkt me ook een goed idee. Het geeft net dat ietsje extra.
 
Geen probleem, Rik, we begrijpen het en steunen.
Sterkte!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan