Hoofdsponsor

1/200 Smit Rotterdam. [DONE]

Debart

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 okt 2010
Berichten
5.796
Nu de Santa Ana weg is probeer ik de Smit Rotterdam te maken en de HMS.Victory ( houtbouw ) te maken.
De HMS.Victory wil ik scratsen en wacht op de tekeningen, komt bouwverslag zodra de tekeningen binnen zijn.


Smit Rotterdam.

Met het oog op de verdere schaalvergroting in de scheepvaart, waarbij niet alleen de tankschepen steeds groter en onhandelbaarder werden, maar ook de bouw van gigantische betonnen en stalen produktieplatforms door de voortschrijdende techniek werden mogelijk gemaakt, en alsmede omdat het offshore werk steeds grotere vormen begon aan te nemen was voor het verslepen van deze objecten aanpassing van de zeesleepvloot noodzakelijk, In januari 1974 besloot Smit Internationale tot de bouw van twee super sleepboten, die met hun 22.000 IHP op dat moment de sterkste, operationeel werkende zeeslepers ter wereld werden. De order voor deze twee krachtpatsers ging naar B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co., Hardinxveld-Giessendam. De inhoud van deze sleepboten is 2273 brt., Lengte o.a. 74.83 m, breedte 15.78 m en gr. diepgang 7.60 m. Twee Stork-Werkspoor TM 410 4 tew 9 cil. dieselmotoren, elk aangesloten op een vierbladige verstelbare schroef leverde een vermogen van 13500 apk, het geinstalleerde vermogen bedraagt 22.000 IHP.
De "Smit Rotterdam" verliet als eerste van de twee op 6 december 1974 de helling, na te zijn gedoopt door koningin Juliana. Medio april 1975 kwam de sleepboot bij Smit in dienst, om direct te worden ingezet als leidende sleepboot bij het transport van het boor- en produktieplatform "Beryl-A" van het Condeep-type, met een gewicht van 350.000 ton, welke over een afstand van 216 mijl werd versleept van Stavanger naar het Berylveld van Mobiel Oil, in het Engelse deel van de Noordzee samen met de "Noordzee"(11.000 pk) en de Bugsier sleepboten "Atlantic", "Wotan" (beide met een vermogen van 12.500 pk) en de "Päcific"(10.000 pk), bij elkaar zo'n 42.000 pk aan trekvermogen.

attachment.jpg

Onderdelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vindt ik ook, ik ga alleen maar schepen maken voortaan en probeer zo goed als ik kan deze sleepboot te maken.
 
Beste Bart lijkt een mooie kit en in jou handen word deze dan ook een topper!!!
 
Veel succes met deze Bart!
Ik ga hem sowieso volgen ;)
 
Succes met de bouw van je niewe schip.
We gaan je zeker volgen.
Vgr Marc
 
Bedankt voor de leuke reactie's.

Na mijn mening wil ik de romp in elkaar zetten om de naad waar de 2 delen onder bij elkaar komen dicht te maken met putty, volgens de tekening moet er 1 dek mee in maar vindt ik ongemak eigenlijk dus wil het dek er straks in schuiven als de romp bij gewerkt is, heb het net een paar keer geprobeert en het moet gaan, ik kan het er dan in schuiven voorzichtig, moet wel uitkijken met de verf van het dek en de binnenkant van de romp ( bovenstuk ).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stuk dek zit dan wel niet gelijmd maar zit goed strak er tussen, kan niet gaan schuiven.
 
de naad van de romp geschuurd en plamuur er op gesmeerd, nu goed hard laten worden zodat ik het kan glad schuren met fijn schuurpapier en waterproefschuurpapier.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey Bart,

Een kleine tip voor later als je nog moet plamuren.
Breng de plamuur al verdund aan op de voegen zodat deze goed in de voegen kruipt. Nadien met een tandenstoker er langswrijven zodat de 'berm' naast de voeg verminderd en je minder moet schuren.
Zoals het nu is, lijkt me dit een schuurklus van je welste.... :)
 
De romp is geschilderd, het rood onder is gespoten de rest heb ik met een penseeltje geschilderd, rustgevend.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het dek voor de achterkant heb ik groen geschilderd, wat groen moest.

attachment.jpg
 
Ik was al vergeten dat je deze gestart was.
Je schilderwerk van de romp mag zeker gezien worden
vgr Marc
 
van een verassing gesproken bart ik zat net ff op face book en zag dat je hier aan bezig was.

had hem nog niet gezien hier . het ziet er prachtig uit hoor mooie kleuren ook
 
Was deze even uit het oog verloren maar je brengt hier een top update Bart schitterend verfwerk vriend...
 
bedankt dirk en danny, een keer afwisselen, nu ben ik weer met de victory bezig met het koper.;)
 
hoe zegen ze dat weer de vliegende holander
 
beste Debart
u mooie sleepboot gezien vindt het leuk ben al een tijd op zoek naar dit model maar is niet meer verkrijgbaar weet u soms waar
dank voor hulp
Renske
 
Heb 1 dek geschilderd en geplaatst, 2 dekken heb ik met een roller gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooi Bart,heb je gewone rollertjes gebruikt of van die mini rollertjes dia 1 cm.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan