Hoofdsponsor

De Riot vliegt weer

  • Onderwerp starter CrosstownTee
  • Startdatum
C

CrosstownTee

Guest
Hey guys,

't Is alweer even geleden dat ik nog eens een bijdrage geleverd heb aan het RC gedeelte van dit forum... Door gebrek aan tijd kom ik niet echt meer tot modelbouw, maar het RC vliegen lukt wel nog af en toe. Er dan nog eens iets over schrijven is alweer een stap verder he, maar deze keer gelukt ^^

Twee maanden geleden heb ik m'n Max Thrust Riot goed hard tegen de grond gekletst... De eerste vlucht van dit jaar bleek een duidelijk voorbeeld van hoe de winter in je vingers kan kruipen; tijdens het tweede deel van een looping had ik de throttle niet aangepast en vlam! Recht naar beneden, net nog kunnen optrekken voor hij de grond raakte, maar jah, veel te laat natuurlijk.

Resultaat, cowl, propellor en batterij compartiment naar de vaantjes, de motor vol aarde, vleugels vervormd en 'uit de kom', staartsectie afgebroken, landingsgestel compleet kaduuk...

1209619_1416450091939725_518734472_n.jpg


Na zo'n crash ben je altijd effe slecht natuurlijk, dus de Riot heeft dan eerst een week in onveranderde toestand in de garage gelegen, tot alle aarde opgedroogd was; dan alles gedemonteerd en opgekuisd, en opgeborgen.
Vorige week; iets meer dan een maand later had ik er toch weer zin in, en heb ik 'm helemaal opnieuw opgebouwd. Het fijne aan de zaak: geen kosten! Alle elektrische componenten werken nog perfect, het landingsgestel was terug recht te plooien, en het vervormde piepschuim (allé ja, xps schuim) kon weer rechtgemaakt worden, de staart gelijmd, en het batterij compartiment met dun triplex hout opnieuw gemaakt (ipv plastic), met uitzondering van een stukje lood of metaal dat achter de cowl zat, dat heb ik niet teruggestoken. Ik had nog een 14x7 APC propeller liggen, dus die zit er nu op.

En... hij vliegt weer!
Hij is, zoals te verwachten, veel minder nose-heavy, en met z'n 14" prop hangt hij zonder probleem aan de prop nu (prop hangen is een soort acrobatische toer die je uithaalt met je vliegtuig, waarbij hij verticaal in de lucht 'aan z'n propeller' hangt, zoals een helicopter); niet dat ik het al onder de knie heb, maar voor een paar momenten kan ik 'm toch netjes rechtop houden, met overschot van throttle.

Eergisteren, tussen de onweersvlagen door, was het opeens prachtig weer; de uitgelezen kans om 'm nog eens uit te laten. Ik heb de wingcam eens aan de staart gebonden, en zo ook geleerd dat ik m'n prop moet balanceren (reldelijk wat 'jello' in beeld; het jello effect is een soort van golfbeweging in je beeld, veroorzaakt door een propeller die niet mooi uitgebalanceerd is).

Halfweg de vlucht werd ik geterroriseerd door een bende duiven, gelukkig zonder accidenten.

Je ziet op de beelden hoe snel een gigantische onweerswolk nadert, de zon verbergt, en me uiteindelijk dwingt om de Riot aan de grond te zetten. 1 Minuut na de landing kwam het met bakken uit de lucht, dus dat was goed getimed... of dikke chance :D

Greetz!
T.

 
Mooie beelden, lijkt me niet zo makkelijk om ongeschonden te laten landen.
Heb je ooit al eens een camera onderaan gehangen zodat je beelden van de grond hebt?
 
Hey MrArtex, Dat landen valt wel mee hoor, alleen is de ondergrond die ik toen gekozen heb niet erg geschikt om mooi uit te rollen.
Daarvoor is een (kort geknipte) graspiste of asfalt (straat) veel beter geschikt. Spijtig genoeg stond mij favoriete 'runway' (aka het straatje aan de overkant) vol met geparkeerde vrachtwagen trailers... Daar kon ik dus niet meer opstijgen of landen.
Als je de flaps aanzet op dit toestel kan je landen op een erg korte afstand, omdat je landingssnelheid erg laag ligt; dat is op het eind van het filmpje te zien.

Ik heb gisteren de camera inderdaad eens onderaan gehangen; ik wilde dat in eerste instantie niet doen, omdat net die plaats van het vliegtuig bij de crash twee maanden geleden een enorme klap had gekregen... dat wou ik natuurlijk tijdens m'n testvlucht niet uitlokken door net daar een camera te hangen he.

Ik zal een kort compilatiefilmpje maken van de camera onderaan; het zicht is zo natuurlijk veel beter! :-)

Greetz!
T.
 
niet mis mooie vlucht.
gr dirk d
 
al es geprobeert van er skis onder te hangen ?
Jaydees (Canada) heeft er bv heel goede uit aluminium
goed op zand , langer gras , strand .
die kleine wieltjes zetten zich graag in de eerste de beste put die ze tegenkomen
m vr gr van The Bombus
 
Prachtig om dit eens op deze manier te zien :)
Bedankt om dit te delen.
 
Super om dit eens te kunnen beleven wat is nu eigenlijk de maximale hoogte van dit vliegtuig zonder de radiocontrole te verliezen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan