Hoofdsponsor

1/24 man tgx 26.540 6x2 bougie lift showtruck [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

plastiekprutser

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 mrt 2014
Berichten
106
goeiemiddag,
ik post hier een bouwverslag van een ander model van mij.
Dit is wel een rc model maar waarom ik het toch post onder statische is omdat een redelijk deel van dit model is opgebouwd als een statisch model, deze truck staat ook meer stil in m'n vitrine of dat ik ermee rij.
Even een korte inleiding hierover.
Als sinds ik een klein mannetje was, 3e kleuter ongeveer denk ik, ging ik eens naar een braderie in Brugge.
Daar zag ik een stand met allemaal rc trucks, kranen, tractors enz.
Ik was op slag verliefd op die modellen, ik wist dat ik ook zo'n model wilde.
Daarover toen heel wat info gevraagd aan die mannen en in de modelbouwwinkel en als conclusie, ik was veel te jong voor zo'n truck en het is ook een dure hobby. Maar ik was vastberaden dat ik toch zo'n model wilde, men zei me dat als je ongeveer een jaar of 12 bent je wel in staat bent zo'n model te maken. Dit bleef altijd rondspoken in mijn hoofd, ik had op 1/87, 1/32 een rc truck en tractortje in mijn vitrinekast en mijn dio.
Maar toch wilde ik nog steeds zo'n model, en uiteidelijk een jaar of 4 terug was het zover, ik ging zo'n rc truck kopen.
Ik ben een Scania fan dus leek het logisch dat ik een Scania zou kopen, maar ik vond dat er hier al teveel van waren en toen kwam net de nieuwe man tgx uit. Die was in promotie, dus werd het zo'n MAN.
de vorige generatie van deze truck:
http://www.mantruckandbus.be/nl/vra...langeafstandsverkeer_/TGX_im_Fernverkehr.html.
Toen ik hem had wist ik niet echt in welke kleur hij zou komen maar dat deed er niet toe, als een dolgelukkig mannetje stak ik deze truck in een paar weken in elkaar.
Van vrienden kreeg ik de tip om m'n truck in het wit met blauw te doen, zo gezegd zo gedaan.
Dus de truck werd in het wit met blauw gespoten, maar toen was het nog heel wat amateuristischer of dat ik het nu aanpak :D.
zo zag mijn truck er uit, het kon mij niet schelen dat sommige delen er minder net uitzagen, ik was dolgelukkig dat ik zo'n rc truck had, daar ging het mij om:
man_zps9a93ed98.png
Maar een jaartje terug begon het zowat te knagen aan me, hij zag er minder net uit en op beurzen zag ik dat er meer MAN's kwamen.
Dus besloot ik dat ik mijn truck ging herbouwen zodat hij wat origineler werd en ik ging er ook een licht/geluidsmodule insteken.
De eerste fase was de truck terug volledig demonteren, daar heb ik geen foto's van.
Ik dacht wat na, ik wilde iets met het chassis doen, iets aparts en origineler.
Een 8x4 leek mij wel cool, maar besloot uiteindelijk voor een 6x2 bougielift te gaan, voor degenen die niet weten wat dit is.
De laatste as van een 6x4 truck, die dubbellucht is, dus aan elke kant 2 banden naast elkaar.
Is niet gestuurd of aangedreven en hij kan gelift worden om de druk van de trailer op de andere as te verhogen, waarom nemen ze dan geen 4x2 truck? De reden hiervoor is simpel, een 6x2 heeft 1 as meer en mag dus meer gewicht vervoeren.
Fase 1 was dus het chassis herbouwen met een bougie liftas.
De laatste aangedreven as werd verwijderd en werd er een losse as gemonteerd, dan moest het liftsysteem bedacht worden, het moeilijkste deel.
Hiervoor is er geen handleiding of tutorial dus dit heb ik zelf bedacht, het systeem zou beter kunnen maar dit is low budget uitgevoerd zonder al te veel materiaal.
Ik heb een servo (voor degene die dit niet kennen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Servomotor) tussen de 2 chassisbalken gestoken en verbonden met deze as, normaal gezien wordt dit met luchtvering gedaan maar aangezien luchtvering voor zo'n rc truck enkele honderden euro's kost werd dus het bladveersysteem aangepast.
hier enkele foto's van het herbouwde chassis.
De positie van de servo voor de voorste as te sturen werd ook veranderd aangezien er op de originele plek een brandstoftank aan het chassis komt.
SAM_2131_zps3103a012.png
SAM_2127_zpscb4e3220.png
ik heb hier ook een yt filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=xGjF14nXj2I
Daarna kwam dus de keuze, hoe zou ik de cabine aankleden.
Standaard in de kit zit een xlx cabine, dit is de hoogte van de cabine, dit is de middelmaat, voor een truck in het internationaal transport vooral.
Dit is een xlx cabine: http://www.truckstar.nl/nieuws/detail/praktijktest-man-tgx-18440-xlx-eev-efficientline/
Dit heb ik zo gelaten, dus heb ik mij toen eerst gefocust op het interieur en de aankleding van het chassis.
Een bougie lift is vooral de Deense stijl in trucks, een MAN in Deense stijl zie je zelden dus dit was eens iets origineel.
Ik had een resin Deense bumper gekocht, maar dan moest ik de achterkant van het chassis om hem te laten passen scratchen en de aansluiting op de spatborden ook.
de Stijl hoe ik de bumper wilde:
Afbeelding4_zps6a592b93.png
En het chassis ging ook in special paint komen, maar daarover verder in het topic info.
SAM_2446_zps020109aa.png
SAM_2450_zps67d724c1.png
Voor de rest is het chassis simpeler opgebouwd, aan de ene kant een kist en aan de andere kant een brandstoftank.
En alles is overdekt met traanplaat.
Dan begonnen aan het interieur.
Het standaard interieur van tamiya is 2 stoeltjes en een dashboard die precies ietwat zweven.
Dus heb ik de bodemplaat enzo gemaakt volgens hoe het interieur van de echte truck is.
SAM_2468_zpse2d27e20.png
Achteraan moet dat het bed voorstellen, daaronder komt de accu te zitten van de truck, alles ziet er zo nog slordig uit met die stift enzo, maar dit wordt nog allemaal met stof bekleed.
Dan maar eens begonnen aan de stoelen, ik wilde ze in het leer bekleden en het onderstel ook maken, 1 stoel is al af, van de 2e moet ik nog foto's gaan nemen.
SAM_2486_zpsb5e77fc8.png
voor degene die het denken, dit is echt leer, geen skai ofzo ;).
Bij het dashboard heb ik de zijkanten dichtgemaakt en de vlakken voor de decals uitgezaagd en plexiglas ingestoken met daar de decal van het dashboard op met ledjes achter.
het is wel al een oudere foto, mijn excuses hiervoor.
SAM_2510_zps6484a469.png
Op de interieurplaat zie je op de achterkant een rechthoek die eruit gesneden is en die dien hiervoor :P:
http://s1282.photobucket.com/user/modelbouwer1/media/SAM_2426_zpsb9241c3d.mp4.html?sort=3&o=70
een mini tv in m'n truck dus :D.
Daarna besloten om nog wat verder te doen met het exterieur.
De special paint waarover ik sprak, hier is een ruw en lelijk schetsje van wat het moet worden, dus beetje cartoon stijl.
Voor alle duidelijkheid, deze truck gaat een containertrailer trekken, die ook in het thema hiervan past.
SAM_246111_zpse682dea0.png
Het chassis stelt de zee voor, daarop drijft een pinguïn met een ijsschots, de cabine is de horizon en dan het dak de lucht met wolken.
en zo zag de truck er eerst uit, zoals je ziet heb ik de deuren uitgezaagd, deze krijgen nog hun binnenkant en scharnieren.
SAM_2442_zps0970dc91.png
De verschillende primers zijn gedaan om effecten met de kleuren te bekomen.
Dan werd het chassis in een standaard laagje blauw gestoken en de cabine wit, het dak terug blauw.
Aangezien je ziet dat de Pinguïn zelf getekend is komt hij in ietwat tekenachtige stijl en realistisch water doen is heel moeilijk.
Deze blauwen en wit heb ik gebruikt:
SAM_2505_zpsafc5d9ec.png
Het resultaat na een middagje airbrushen.
SAM_2493_zps812f1937.png
SAM_2492_zpsa68aaeb2.png
SAM_2495_zps494f4af4.png
Daarna kwam er terug wat werk aan het dak.
In het echt is dit een verstelbare spoiler, dus wat moet hij bij het model kunnen? :D
hier zie je de vergrendelingsrail, de voorkant van de spoiler zit vast met scharniertjes
SAM_2471_zpsb7c3ab3c.png
Vervolgens was ik al het cosmetische beu en werd het tijd om te kijken naar de elecronica, hier zie je alle electronica van de truck voor de verlichting en geluidsmodule, die moet je volledig zelf programmeren en alles aansluiten.
SAM_2502_zps9de1a4b7.png
De zender die ik gebruik:
SAM_2507_zpsb99f2cea.png
Voor de rest heb ik toen nog een hele hoop aftermarket besteld, breedtelichtjes, andere banden, velgen, luchthoorns...
Maar dit zal je gaandeweg de bouw nog zien als ze aan de truck worden toegevoegd.
En zo zijn we redelijk dicht beland bij hoe de truck er nu bijstaat:
SAM_2561_zps6260f446.png
nog niet zover na 4 jaar he? :D.
nu ben ik overlaatst terug begonnen aan een plaat voor achter de cabine omdat de sluitingen voor de cabine niet in de kit zitten, iets in deze stijl:
http://www.koenbolder.nl/specials/weeda/weeda24.jpg
copyrights naar de eigenaar.
Dit noemt men eigenlijk een slangenrek en op basis van enkele trucks is hetvolgende eruit gekomen:
SAM_2554_zpsfe019995.png
Die W die je ziet is ook gebruikt op de echte truck in alu buizen in chrome, dit omdat de firma Weeda noemt, maar waarom die ik dit dan ook?
Heel simpel, mijn familienaam begint met een W :D.
Hieraan ben ik op dit moment bezig.
Vanavond denk ik de special paint op de voorbumper te doen, die is nog te standaard :P.
SAM_2500_zpsecd13f2c.png
zo, nu zijn jullie bij met mijn langste bouw die al zo'n paar jaar duurt en nog is deze truck niet af.
Dit was heel het bouwen tot nu toe kort samengevat, heb nog een hele hoop foto's maar dit bericht is nu al zo lang :@
Copyrights van foto's en info gaan naar de eigenaars ervan.
Tips of commentaar?
Altijd welkom, ik wil graag bijleren :).
Maar als jullie zeggen dat jullie dit rc model hier liever niet hebben, dan verwijder ik hem wel.
mvg Bruno
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan