Hoofdsponsor

1/100 bleunose II 1/100 [DONE]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.216
hoy allemaal,
na lang aandringen van het vrouwtje en volgens mij stiekem samen gespannen met amazone heeft laats genoemde vorige week voor mij een kitje van billing boats mee gebracht van de rommelmarkt. " misschien eens iets leuks om te proberen en maar voor 6€ "
ach ja waarom niet was mijn antwoord , mijn lopende RC project loopt toch stilaan ten einde en voor het volgende ben ik nog volop aan het tekenen.
dus hier ben ik dan met een bouw verslagje van mijn eerste houten zeil scheepje dat niet op het water zal drijven maar op de de dressoir van het vrouwke komt te staan. laat het ons hopen :)

vermits het model reeds een 1ste poging achter de rug heeft om gebouwd te worden om daarna terug gesloopt te worden diende alle oude lijm eerst verwijderd te worden. en helaas enkel spantjes opnieuw gemaakt daar ze ontbraken.
gelukkig kon ik hiervoor al meteen op de hulp van Dirk (amazone) rekenen. welke ik vermoedelijk nog dikwijls om raad zal moeten vragen.

we zijn ondertussen al enkele dagen bezig de spantjes van de eerste helft netjes op de kiel te plaatsen.
eerste helft hoor ik er dan enkele denken. jawel, heren dit model hoort in 2 helften gebouwd te worden en daarna samengevoegd tot een geheel. aldus volgens de bouw beschrijving. Maar of ik die nu helemaal ga volgen? daar ben ik nog niet helemaal uit.

en daar fotokes meer zeggen dan al die woordjes die ik maar tijp....

DSCN0444_zps321c2605.jpg

DSCN0442_zps29edb173.jpg

DSCN0441_zpse881c34f.jpg

DSCN0445_zpsb4139429.jpg

DSCN0446_zps687ffa22.jpg


vgr
Marc
 
Dat is mooi, dat bootje in wording had de hoop allang opgegeven ooit nog afgerond te worden. Hopelijk vindt 'ie in jou de definitieve reddende engel.

Volgmodus aan.
 
Marc, het is aan te raden om zowel de oude als de nieuwe spantjes eens eerst uit te stroken.

Van voor naar achter. Spant 1-2-4 steken nog onder de huidlijn. _._._._. 9- 10-11 zitten er binnen. Trouwens als ik het bekijk staat achteraan die onderbroken lijn te ver naar onder aangegeven om die achterkant aan gestrookt te krijgen. Heb je die spantje van de ander zijde nog allemaal, vergelijk hun maten dan met de reeds geplaatste.

Ik hoop dat je kan volgen.
Het voornaamste punt is de groot spant (midschip) , de kont en spant 2 vooraan. Als je die eerst op hun plek zet zorg je ervoor dat de rest van de spanten na het stroken ervan geplaatst worden. Ga je eerst alle spanten zonder ze te stroken plaatsen, maak je het voor je zelf moeilijker, maar het kan ook nog.



Mvg,
swake
 
Laatst bewerkt:
het was niet echt afgesproken mark maar ik zag het per toeval op de rommelmarkt liggen en dacht dat het wel iets zou zijn.
als jij hem niet had gemaakt dan was ik er aan begonnen.

spijtig dat het een 5 tal spanten miste want dat wist ik niet , tot je hier stond om een paar nieuwe te zagen :)

veel suc6 met de bouw en als er iets niet lukt kom je maar langs dan lossen we dat wel op .
ga je bouwverslag dan ook goed opvolgen zodat ik een beetje kan zien waar je aan bezig bent.
 
bifcat, de kit is laser cut , alles is reeds gesneden .
De spantjes die bijgemaakt zijn hebben we groter gelaten zodat ze zeker niet te klein zouden zijn
Tijdens het schuren zullen ze straks wel de juiste maat krijgen.
Waarom de spanten niet allemaal tot op de stippellijn komen is mij tot op heden ook nog een traadsel.
Vgr
Marc
 
De spanten komen achteraan niet op de stippellijn omdat de 1 ste plank (zandstrook) hier bijna verticaal staat, je spant onderaan zou dan te dun worden en toch afbreken.
Die zandstrook is de moeilijkste.

Succes
 
Leuk scheepje Marc, veel plezier met de bouw en de spanten.
 
Merci Mannen

het vervolg, werk van deze week,
bij het tegen elkaar leggen van de halve kielen en de dekken viel het op dat de lijntjes die op de kiel gedrukt zijn niet echt overeen komen met de uitsparingen in het dek.
Na het tegen elkaar plaatsen bleek dat de uitsparingen uit het dek de correcte maat was. een geluk dat we dit tijdig zagen of de helft van de spanten had verkeerd gestaan.
ondertussen alle spantjes en het dek gelijmd. Nu een dagje laten uitharden en dan kunnen we weer verder.

DSCN0449_zpsf0444090.jpg

DSCN0450_zps36cfc513.jpg

DSCN0451_zps61c64a11.jpg

DSCN0452_zpsc522d9da.jpg

DSCN0453_zps1104bac1.jpg

volgende up-date zal wel wat langer duren ,
icon_smile.gif

vgr
Marc
 
schiet goed op en ziet er netjes uit mark.
en spanten schuren en beplanken duurt meestal wel iets langer dan de spantjes zetten dus neem je tijt er voor want de romp is tog wel het zicht van het schip
 
Hoi Marc,

Succes met de bouw.
 
Onder tussen vermoed ik te weten waar mijn voorganger bouwer is op vastgelopen.
Het samenvoegen van de 2 helften klopt niet echt zoals verwacht. Gelukkig heb ik ze niet eerst beplankt zoals de bouwbeschrijving voor schreef.
Vooraan zijn de spanten waaraan de reling dient vastgemaakt zo goed als weg geschuurd of zelfs zo dun geworden dat ze afgebroken zijn.
icon_sad.gif


We hebben dus al wat extra werk, het dek zal al zeker beplankt dienen te worden en het gedeelte spant dat boven het dek uit steekt gaat er volledig af zodat deze kunnen vervangen worden door iets meer schaal korektere exemplaren.

werk genoeg aan de winkel voor de volgende weken.

DSCN0463_zpse1aafe8a.jpg

DSCN0465_zps994844ef.jpg

DSCN0466_zps7abd5893.jpg

DSCN0467_zps11bfce48.jpg

DSCN0468_zpse393c92a.jpg

Niets dat dus niet opgelost kan worden. Alleen wat extra werk, wat ik niet van een kit had verwacht.
vgr
Marc
 
Het resultaat na 5 dagen telkens enkele latjes kleven.
Ik merk dat ik zeker voldoende lijm gebruik maar dan ben ik wel zeker dat het vast hangt en blijft hangen.

DSCN0469_zps927a3806.jpg

DSCN0470_zps9206d9eb.jpg

DSCN0471_zps375ac924.jpg

DSCN0472_zps7afd11f5.jpg

vgr
Marc
 
Ziet er alvast goed uit, ik heb dit altijd al een prachtig scheepje gevonden.
Je spreekt daar over het vervangen van de spanten boven het dek door iets wat meer op schaal is, maar ik vermoed dat het ook wel degelijk de bedoeling is in de kit, om die stukken nat het beplanken te verwijderen.
 
Ziet er goed uit.:)
Welke lijm gebruik je?
Je lijmt toch ook de latjes onderling tegen elkaar?
 
thx mannen,
Danny,volgens de kit moet aan het dek niks gebeuren, er zijn zelfs geen latjes voor het dek zelf, dus ook niet om de spanten te vervangen boven deks.
maar ik ga het wel doen, vind het zonde van al het andere werk om het dek on beplakt te laten.
René, van Dirk moest ik witte houtlijm gebruiken , is nu wel watervaste die ik nog had staan.
De latjes zijn inderdaad onderling ook aan elkaar gelijmd , vandaar dat het zo'n gepros is, ik gebruik nu al een spuit gevuld met lijm om beter te kunnen doseren maar 1,5mm is niet breed om lijm op aan te brengen.
 
dat prossen is niet erg dat schuur of schraap je er weer af.
ziet er anders goed uit
 
icon_smile.gif
yes
icon_smile.gif

mede dankzij het slechte weer buiten heb ik dit weekend veel kunnen beplanken.
zeg maar gerust , de plankjes zitten er op.
Net als het eerste grove schraap en schuurwerk.
jammer genoeg gaat nu alles enkele weken aan de kant, kwestie van prioriteiten in het huishouden.
icon_smile.gif


DSCN0481_zps7c0990af.jpg

DSCN0477_zpse3d28db1.jpg

en netjes naast mijn RC project op de plank samen enkele weken verplichte bouwstop
icon_sad.gif


DSCN0473_zps8baa535a.jpg

ook al zal er niet meer gebouwd worden , het forum volgen zal wel lukken tussendoor.
vgr
Marc
 
prachtig marc, de beplanking zit er netjes op.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan