Hoofdsponsor

1/35 King Tiger :vraag en bouwverslag [WIP]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Beyond,

Dat ziet er erg goed uit cute Die methode met lijm kende ik nog niet, wat je misschien kan doen is een stukje dat niet echt zichtbaar is schilderen, dan zie je meteen hoe het eruit ziet met een laagje verf.

Groeten, Pascal
 
Hey Beyond,
... wat je misschien kan doen is een stukje dat niet echt zichtbaar is schilderen, dan zie je meteen hoe het eruit ziet met een laagje verf.
Groeten, Pascal

Goed idee van je om iets te schilderen, zal de binnenkant van de koepel eens onder handen gaan nemen, deze moet toch wat kleur krijgen, en zo heb ik een excuus om de verf boven te halen:k

Thanx,
Beyond
 
Het pantser ziet er zondermeer zéér overtuigend uit, met verf eroverheen...wow ! GUnit.
 
:|

Eeehhhh, volgens mij ben ik de enige die hier nu even iets anders tegenaan kijkt.

Maar omdat wij dus een forum zijn waar wij toch met zijn alle van elkaar leren ben ik toch ook van de forum mensen die graag wat opsteekt.

Het punt dat ik dan nu graag naar voren wil brengen is dat ik dit nogal grof vind. Tenzij je de tank op een soort van kerkhof neer wilt zetten waar de tand des tijds aan heeft mogen knagen voor een periode van zo'n 50 jaar in weer en wind. En dan lekker veel roest enzo.

Tja het is even een discussiepunt denk ik.
Wat ik zou doen, is toch op een andere wijze tewerk gaan. En dan grondverf met een afgeknipte kwast aanbrengen op een tamponerende wijze. Dus een 00-penseel kort knippen. (een oude) die dan in de primer dopen en dan niet te nat houden, dus even wat af deppen op een blaadje of iets dergelijks. En dan met beleid de structuur er in deppen van het gegoten staal, en bladders van de verf. Nu zul je gaan zien dat je misschien in meerdere lagen kunt gaan werken, maar geeft wel een fijner (op schaal) resultaat.

Verder ben benieuwd naar de schilderwerkzaamheden, en hoe het er daarna uit zal zien. Dan kunnen we ook gelijk zien of mijn discussie punt grondslag heeft of juist te verwerpen is. :D
 
Beyond;

Ik heb veel bewondering voor je durf om te experimenteren.ApplausApplaus Misschien een tip, als ik zoiets uit probeer dan doe ik altijd op een oud model of een onderdeel ervan.

Je moet ook nooit vergeten dat je een struktuur aan brengt van bv.5/10mm dit in werkelijkheid 17,5mm is. Om een goed gevoel te verkrijgen van de struktuur van staal bij een tank moet je eigenlijk de "real thing" gezien en gevoeld hebben en dan nog is het moeilijk om na te bootsen. Ook kan de struktuur van land tot land verschillen.

Er is nog een methode trouwens om struktuur te simuleren door een Dremel met een "bolkopje" op lage toeren tegen het model te houden. En dan zo maar net raken is de kunst.

Over het resultaat in dit geval kan ik me nog geen mening vormen en ben dan ook benieuwd naar het "stukje" schilderwerk. Het is dan ook altijd nog moeilijk zoiets te beoordelen op foto.

Verder vind ik dat je een supermodel aan het neerzetten bent.

Hoop dat je er wat mee kan.

Groeten,
Swa
 
Zo, ik heb het een nachtje laten rusten en deze morgen eens in het zonlicht bekeken.

Ik moet bekennen dat Modelengeneer gelijk had, het zag er wat ruw uit ^^.
Oplossing: wat meer opgeschuurd met een grovere korrel, met dit als resultaat:

Binnenkant van de koepel in de primer (zonder tweede schuurbeurt!)
DSC03042.jpg

Deze foto's zijn van de buitenkant (na tweede schuurbeurt!)
DSC03057.jpg

DSC03055.jpg

DSC03053.jpg

DSC03051.jpg

DSC03050.jpg

DSC03046.jpg

DSC03045.jpg

@Modelengeneer:
Wees gerust, je bent niet de enige (zelfs niet de eerste) die de opmerking heeft gemaakt dat het er wat ruw uitzag... Mijn vrouwtje is altijd de eerste aan wie ik een mening vraag, en zij had dezelfde opmerking als jij (hoewel ze zelf zegt daar geen verstand van te hebben... :D)

Ik ben benieuwd wat jullie er nu van vinden, ikzelf ben behoorlijk tevreden over het resultaat, maar jullie mening is wel veel waard voor mij :k.

@GUnit & Pascal & Swa, bedankt voor de leuke opkikkende woorden cute, van jullie valt veel te leren, en dat waardeer ik ten zeerste :k

Nu nog wat verder gaan prutsen aan de PE :s
Tot de volgende update...

Beyond

[mod]
Beyond, als je de pics plaatst in je bericht, wil je dan telkens tussen 2 foto's een lege lijn invoegen? Dat komt de lay-out ten goede en zorgt dat alles binnen de perken blijft.
[/mod]

Yep, zal ik doen
 
Laatst bewerkt:
Hey Beyond,

Dat ziet er inderdaad nog beter uit. Met de primer erop is het resultaat echt prachtig cute
Aan de onderkant van de koepel zit aan de achterkant nog een flinke naad, hoort die daar te zitten, of wordt het nog bijgewerkt ?

Voor de rest, prima werk, dit wordt een beoetie cute

Groeten, Pascal
 
Aan de onderkant van de koepel zit aan de achterkant nog een flinke naad, hoort die daar te zitten, of wordt het nog bijgewerkt ?
Groeten, Pascal

Die naad hoort daar uiteraard niet te zitten, maar dat komt omdat de koepel nog niet is vastgekleefd...
Dit om wat beter te kunnen hanteren tijdens de bouw...
Alles van grote onderdelen zit gewoon los in/aan elkaar.
Wordt in een later stadia nog wel aangepast.

Toch bedankt voor de opmerking :k

Beyond
 
@GUnit & Koenele,
Ik denk dat jullie van dezelfde slag zijn :D
Als ik zo zie wat jullie allemaal maken...en hoe...:k

@Markske,
Bedankt voor de onderdelen, alles is goed ontvangen en dat was juist wat ik nodig had van materialen B:

Maar nu terug naar de King Tiger:

Op mijn vakantie wat info verzameld, en tot het volgende besluit gekomen:
Ik had graag mijn Tiger in de periode van operatie Herbstnebel, (16 dec 1944 - 27 dec 1944 als ik mij niet vergis),in Belgie willen situeren.
Mijn eerste gedacht is om hem (de Tiger) toe te wijzen aan de 1e ss panzer divisie (Spzrabteilung 501) van de gevechtsgroep Peiper, die in Stavelot hebben gevochten.
Uit mijn documentatie meen ik te kunnen uitmaken dat de nr's 003 (commandotank) en de 222 daar aangetroffen zijn. Deze nr's komen echter reeds meerdere malen terug in de modelbouw, dus zou ik graag een andere maken. :k
De tanks met de nr's 211 en 213 zijn in La Gleize aangetroffen en zijn eventueel ook interessant...
Indien er bouwers onder jullie meer/andere info hebben hierover is die meer dan welkom... (Iets voor onze vrienden Ardennenoffensief ??^^)
De info die ik zoek zijn o.a. de kentekens en de kleuren van de benummering van de King Tiger's tijdens deze veldslag, alsook van eventueel andere voertuigen (ben er nog niet uit of ik een tweede voertuig ga gebruiken voor het diorama :s)
Indien hier onvoldoende docu-materiaal voorhanden is, is de volgende info gezocht over:
*9e ss pnzr divisie (gevochten in Vielsalm)
*116 pnzr divisie (gevochten in Houffalize, La Roche-en-Ardenne, Hotton)
*5e en 67e pnzr korps van de 'Lehr' divisie (die via Rochefort getrokken zijn)

Voornamelijk de uitvoeringen en de markeringen van de King Tiger (als deze divisies King Tigers ter beschikking hadden natuurlijk???) zijn van belang voor mij, en zoals gezegd eventueel ook van andere voertuigen, maar dan liefst van een schwimkübel, kübelwagen, Kettenkraftrad of iets dergelijks...
Had ook gedacht aan eventueel een Willy's jeep die de Duitsers in handen hadden, maar daar weet ik nog minder van... ^^


Wat "mijn" King Tiger betreft, zoals vermeld ga ik nog enkele dingen veranderen.
Zo wil ik een ruwere struktuur proberen te geven aan het staal, en moeten er nog enkele details verdwijnen die vervangen zullen worden door PE, zoals de bevestigingen voor de staalkabels, de uitlaten, en er zal nog wel "teen en tander" zijn... Maar daar kom ik wel op terug als ik daaraan begin te werken (zal waarschijnlijk pas volgende week zijn :s)

Alvast bedankt voor jullie hulp en de opbouwende opmerkingen :k

Grtz, Beyond


Hallo Beyond,
Ik heb hier nog wat gevonden misschien kun je er wat mee doen,deze 332 heeft ook aan de "OPERATIE" deelgenomen.

TIGERII-1.jpg

PzKpfw VI Tiger II Ausf. B with Krupp’s (production) turret. B met Krupp's (productie) torentje



Deze bijzondere tank werd in september 1944 door Henschel en moest worden afgegeven aan sPzAbt 509 maar in plaats daarvan werd afgegeven aan sSSPzAbt 501. This unit was part of Kampfgruppe Peiper, which took part in the Ardennes Offensive in the winter of 1944. Dit toestel was een onderdeel van Kampfgruppe Peiper, die deelnam aan het Ardennen offensief in de winter van 1944. This tank with turret number 332 was then abandomed by its crew near the village of Trois Point and was captured by US Army on December 24th of 1944. Dit aquarium met torentje nummer 332 werd vervolgens abandomed door de bemanning in de buurt van het dorpje Trois Point en werd gevangen genomen door het Amerikaanse leger op 24 december 1944. It was then moved to Spa and eventually ended up in Aberdeen Proving Grounds in Maryland. Hij werd vervolgens verplaatst naar Spa en uiteindelijk belandde in Aberdeen Proving Plaatsen in Maryland. Tiger II was put on display and had entire right side of turret and part of the hull removed for display purposes. Tiger II werd gelegd op de display en had hele rechterkant van de toren en een deel van de romp van het schip verwijderd voor display doeleinden. It was stored inside until 1957, when it was moved outside and parts removed were covered with thin sheet metal. Het was opgeslagen in tot 1957, toen deze werd verplaatst naar buiten en delen verwijderd waren bedekt met een dun plaatwerk. In 1992, it was moved to Patton Museum at US Army Armor School at Fort Knox, Kentucky, The museum had the tank completely disassembled and repainted. In 1992 werd verhuisd naar Patton Museum aan het Amerikaanse leger Armor School in Fort Knox, Kentucky, Het museum had de tank volledig demonteerbaar en repainted. The museum curator had all the layers of paint, which were applied overtime, scrapped off and then matched the original colors for properrepainting in its original camouflage. Het museum curator had alle lagen verf, die werden toegepast voor overwerk, afgedankt uit en vervolgens gevonden die overeenkomen met de oorspronkelijke kleuren voor properrepainting in zijn oorspronkelijke camouflage. An interesting thing came up when it was discovered that theGermans painted the inside of the tank - dark yellow instead cream / ivory color. Een interessant ding kwam toen werd ontdekt dat theGermans schilderde de binnenkant van de tank - donker geel in plaats crème / ivoor kleur. It remains there on display indoors. Het blijft er op de display binnenshuis.


Bron:Foto en vertaalde tekst van Achtung Panzer.
 
Dag Ardennenoffensief en Pascal,
Bedankt voor de info B:, ben weer een tijdje zoet met deze links :k

Of ik een sneeuwcamo ga doen weet ik nog niet, hangt er een beetje vanaf hoe mijn schilderwerken zullen meevallen :s
Maar zover ben ik nog niet...

Nu nog enkele foto's van de laatste (pruts)werken:

Bouten gemaakt voor de loop
DSC03063.jpg

Bevestigingen voor enkele tools
DSC03064.jpg

Achterkant voorzien van PE
DSC03059.jpg

En zoals altijd: Opmerkingen altijd welkom :k

Groeten,
Beyond
 
Hey Beyond,

Dat ziet er weer netjes uit cute Waarvan heb je de boutjes van de loop gemaakt ? Is die bijl nog demonteerbaar ? Dat maakt het wat makkelijker om te schilderen.

Groeten, Pascal
 
[mod]

Even lastig vallen, het is geen verplichting;

Jou foto's zijn erg zwaar van formaat. Dat betekend dat ze langzaam laden. Nu heb je een paar foto's er in staan en is het niet zo erg, maar ik weet uit ervaring dat men het niet op prijs steld om lang te wachten tot de foto's geladen zijn. Hierdoor krijg je minder belangstelling uiteindelijk. En dit terwijl jou bouwkunsten op zeer hoog niveau liggen.

Het is slechts een tip van mij uit functie van de mod. Maar ik zou het vervelend vinden als het hier een keer op stuk zou lopen. En dat heb ik al vaak gezien.
(mod/einde]modelengeneer

Zo uit modderetterd.

Maar wat ik zelf wilde schijven, is dat je dit erg mooi hebt gedaan. Zo krijg je toch een bak meer realisme in het model. Ben benieuwd naar jou vervolg hiervan.
 
He Beyond.........echt knap man....zeer mooie details....ik blijf hem echt op de voet volgen.
:D:D
 
Hey Beyond,
Dat ziet er weer netjes uit cute Waarvan heb je de boutjes van de loop gemaakt ? Is die bijl nog demonteerbaar ? Dat maakt het wat makkelijker om te schilderen.
Groeten, Pascal

De boutjes op de loop zijn gemaakt van plastic rod van het merk Evergreen.
Gewoon kleine stukjes afsnijden en je hebt "boutjes".

De bijl is niet meer demonteerbaar :s, klein foutje van mij :s.
Ik had de bijl er ingeplaatst om de juiste afmeting te hebben voor het lijmen van de PE, maar de CA lijm had een eigen willetje, en heeft de bijl ook vastgekleefd boos.
vandaar dat de voorhamer er nog niet op gemonteerd is, had mijn lesje geleerd...
Zal een prutswerkje worden tijdens de schilderwerken wacko


offtopic@ Modelengeneer:
je schrijft: Jou foto's zijn erg zwaar van formaat....
Wat kan ik dan het beste doen om dit aan te passen?
Ik neem mijn foto's op 5megapixel, omdat ik zo mooiere foto's kan nemen, zou het beter zijn als ik 3megapixels neem?
Of zou ik gewoon een kleiner formaat van foto's doorsturen?
680 x 420 i.p.v. 800 x 600 ?
Heb hier even je wijze raad voor nodig, want op PC gebied ben ik nog erger dan modelbouwer wacko.


En alweer bedankt voor jullie reactie's, leuk om te horen dat jullie mijn werk waarderen.

Groeten,
Beyond
 
Hey Beyond,

Slim gevonden om de bouten met plastic rod te maken cute Heb je zeshoekig rod gebruikt ?

Groeten, Pascal
 
Off topic
je schrijft: Jou foto's zijn erg zwaar van formaat....
Wat kan ik dan het beste doen om dit aan te passen?
Ik neem mijn foto's op 5megapixel, omdat ik zo mooiere foto's kan nemen, zou het beter zijn als ik 3megapixels neem?
Of zou ik gewoon een kleiner formaat van foto's doorsturen?
680 x 420 i.p.v. 800 x 600 ?
Heb hier even je wijze raad voor nodig, want op PC gebied ben ik nog erger dan modelbouwer wacko.

Er zijn inderdaad twee mogelijkheden;
1) Je foto's gewoon in een kleiner formaat nemen. (Wat ik persoonlijk niet zou doen.) En dan is 600 x 420 ideaal. Zeker goed genoeg om op de site te zetten. Alleen kan je dan later weinig of niets met de foto's doen, wegens te weinig pixel om er een mooie foto van te printen.

2) Je foto's gewoon in de beste kwaliteit van je fototoestel nemen en met een fotobewerkingsprogramma verkleinen om op de site te zetten. Zelf gebruik ik deze manier.

En dan je foto's in een album steken en op deze manier posten; als je op meerdere forum post kan je ze ook op bv. photobucket plaatsen en dan de link gebruiken in je topics.
On topic.

En wat betreft je bouwkunsten. Schitterend bezig. Blijf volgen.

Erik.
 
Heb je zeshoekig rod gebruikt ?
Groeten, Pascal

Euh, nee, gewoon rond. :s
Ik heb gezocht naar zeshoekige rod in de winkel, maar die hadden ze niet boos.
Het kon besteld worden, maar wanneer het geleverd ging worden wisten ze niet... Het kon gemakkelijk enkele maanden! duren... wacko

@Modelbouwerke:
Je schrijft:
Er zijn inderdaad twee mogelijkheden;
1) Je foto's gewoon in een kleiner formaat nemen. En dan is 600 x 420 ideaal. Zeker goed genoeg om op de site te zetten. Alleen kan je dan later weinig of niets met de foto's doen, wegens te weinig pixel om er een mooie foto van te printen.

2) Je foto's gewoon in de beste kwaliteit van je fototoestel nemen en met een fotobewerkingsprogramma verkleinen om op de site te zetten. Zelf gebruik ik deze manier.

En dan je foto's in een album steken en op deze manier posten; als je op meerdere forum post kan je ze ook op bv. photobucket plaatsen en dan de link gebruiken in je topics

Ik gebruik, zoals je vermeld, photobucket. Volgens mij is dit de makkelijkste manier.
En ik had de foto's via dit programma verkleind naar 800x600.
Maar blijkbaar is dit nog te groot.
Wat je zegt van 600x420 lijkt mij misschien wel de oplossing voor mij, maar MOET ik dan op kleiner pixel trekken? Of kan ik ook op 5megapixel verkleinen?
Ik bewaar toch alle foto's in een map apart op de PC, en zullen later op CD gebrand worden...

Alvast bedankt voor de info.
Zal mijn best doen om dit euvel te verhelpen :k

Grtz,
Beyond
 
Hoi Beyond,
Persoonlijk zou ik mijn foto's trekken met 5 megapixel.
Daarna met een fotobewerkingsprogramma (zelf gebruik ik Adobe Photoshop, maar elk programma voldoet) je foto's overzetten naar 600 x 400 of kleiner. En 72 pixel is voor op een computerscherm voldoende. Hierdoor blijven de foto's redelijk licht om het zo te zeggen. Mijn foto's zijn 550 x 413; 72 pixels. En slechts een 110 Kb gemiddeld.
Hopelijk kan je hiermee verder?

Grtz Erik.
 
Hey Beyond,

Je hebt een PB.

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten als jij.
Met andere woorden een dummie in foto's en dergelijke.:D:D

Onze ExSerCo heeft me dit haarfijn uit de doeken gedaan, het hoe en wat!:k

Groeten,
Swa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan