Hoofdsponsor

1/35 King Tiger :vraag en bouwverslag [WIP]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er toch wel heel goed uit zo die tracks.

Wat ik even kwijt wil over die lasnaden, misschien overbodig maar je kunt die gemakkelijk maken met een tube van vallejo plastic putty. Die heeft een mooie dunne uitstroom tuit, en dan kun je gemakkelijk een lasslakje aanbrengen met deze putty. Laten drogen en klaar. Net als kitten. :k
 
Hallo allen,

@ Pascal: Wat bedoel je met track links? Bedoel je daarmee de links zelf of de verbinding waarmee de tracks aan elkaar worden gehouden?De tracks zelf zijn uit witmetaal, bedoel je de verbinding dan is het antwoord ijzerdraad die bij de tracks in de verpakking zat.
Er zitten ,in dit geval, 5 stukken draad bij die normaal gezien zeker voldoende zouden moeten zijn. Ik heb voor 1 volledige track 2 van die draden nodig gehad en dan nog enkele kleine stukjes. Deze draad moet echter wel nog op lengte geknipt worden en ook nog wat recht gemaakt.
Dit doe ik door er gewoon met een metalen lat erover heen te rollen op een harde ondergrond.
Hopelijk heb je hier iets aan.

@ Modelbouwerke: Die links zijn idd de moeite waard.
En ze geven ook nog serieus gewicht aan de tank, zo'n 180 gram voor 1 track...
De prijs is echter ook zo'n zwaargewicht :s zo'n kleine 30 euro's

@ Modelengeneer: Bedankt voor de tip, zal dit binnenkort eens gaan zoeken in de modelbouwwinkel hier in de buurt, moet toch nog evergreen strips halen, zal maar wat meer van die euro's in mijn zak stoppen als ik ga :k
Maar momenteel is het behelpen met de middelen die ik ter beschikking heb, vandaar met evergreen strips. Gaat ook wel gemakkelijk, de lijm maakt het zacht, waardoor je er na een tijdje met een scalpel de las kan in maken...


Grtz to all of you,
Beyond
 
Hey Beyond,

Bedankt voor de duidelijke uitleg cute Het leek op de foto alsof het wit-metaal was, maar ik wou het toch even vragen. Knap hoor hoe je die track in elkaar gezet hebt.
Voor de duidelijkheid : een track-link zijn de losse stukken (ook schoenen genoemd) waaruit een track is opgebouwd, de pen die ze bij elkaar houdt is een track-pin.
Waar een legerdienst op AIFV al niet goed voor is hé :k

Groeten

Pascal
 
Wat eventueel ook mogelijk is om lasnaden te maken is dat met een spuit. Zoeen die je bij de apotheek kunt halen.

Als je dan een grote neemt, voor bloedafname. Die is bijvoorbeeld. Een diameter van 0,3 - 0,4 Dan een spuit erbij. Leg even het doel Modelbouw uit, en je krijgt deze zeer goedkoop mee. Ik betaal hier voor een spuit en naald nog geen 20 cent. Moet je nagaan.

Dan kun je met acrylaat kit. Dit is die huis en tuin kit met water verdunnen tot een papje. Niet te dun, maar zo dat deze net door de naald heen geperst kan worden. Ongeveer 20%-30% water toevoegen in een bekertje. Daarna met een spatel de kit in de spuit stoppen. Het liefst half vol tot kriekwart vol. Dan kun je de naald er op zetten en de spuit even ontluchten tot de eerste kit er uitkomt.

Nu kun je gemakkelijk een naad maken met deze kit. Deze nu alleen maar laten drogen en klaar. Wel even de naald scherpe punt aanpassen he. Anders bezeer je jezelf nog een keer. En dat wil je niet, ze zijn echt scherp. :k
 
@ Pascal,
Bedankt voor de uitleg, zo heb ik weer iets bijgeleerd ( ben zelf nooit in het leger geweest ;P.)
Alles wat ik weet over legermateriaal komt grotendeels uit modelbouw- boeken en magazines :D
En anders lees ik ook wel eens boeken die over de grote oorlogen gaan.

@ Modelengeneer,
Wat je daar neerpent lijkt mij interessant genoeg om eens te proberen, en ik heb de spuiten NOG goedkoper...., mijn vrouw werkt in een ziekenhuis ;P, en ikzelf help soms bij een EHBO post op enkele grote festivals...
Toch bedankt voor de tip, er zullen nog wel modelbouwers zijn die er iets aan hebben.

Grtz,
Beyond
 
Hoi Beyond,

De foto's van je vorderingen zien er al goed uit, en je hebt je de nodige leuke update's erbij aangeschaft. Ja, als je een keer met losse tracklinks hebt gewerkt wil je niet anders meer.

Lasnaden kun je nog op een paar andere manieren maken, met stretched spreu of met gewone putty (bv Tamiya). Als je wilt kan ik het je verder wel uitleggen, hoe en wat?
Laat het maar weten!

Nog een tip: persoonlijk zou ik wachten met PE plaatsen tot het model nagenoeg in elkaar staat. In verband met het beschadigen van de delicate PE door nog eventuele grovere handelingen.

Ga je zeker verder volgen.

Groet,
Swa
 
Lasnaden kun je nog op een paar andere manieren maken, met stretched spreu of met gewone putty (bv Tamiya). Als je wilt kan ik het je verder wel uitleggen, hoe en wat?
Laat het maar weten!

Nog een tip: persoonlijk zou ik wachten met PE plaatsen tot het model nagenoeg in elkaar staat. In verband met het beschadigen van de delicate PE door nog eventuele grovere handelingen.


Groet,
Swa

Dag Swa,

Info over lasnaden is altijd welkom, met die stretched sprue o.a., is dat dan niet een beetje hetzelfde als ik gedaan heb met die evergreen strips?
Zorgt de lijm dan ook niet dat het wat zachter wordt zodat je er de zelfde(?) effecten mee krijgt?
En lukt dat dan gemakkelijk voor kleine stukken?
En met die putty lijkt mij ook wel wat, heb al een tip gekregen van ons "forum-opperhoofd" Modelengeneer :D:D
Laat anders die info maar komen B:

Wat die PE betreft: heb het ondertussen reeds aan de lijve ondervonden, kleine schakeltjes komen makkelijk los en springen dan natuurlijk uiteen....
Had nochtans Murphy de toegang verboden tijdens de werken :D:D, maar hij kan het blijkbaar niet laten om nu en dan eens op mijn vingers te komen kijken, de rotz.. wacko :s

@ iedereen, ik hoop dat ik aan jullie verwachtingen kan voldoen, want ik heb de lat hoog gelegd voor mezelf :s (maar ik ga ervoor :k)

Grtz,
Beyond
 
Hey Beyond,

Je schreef :
@ iedereen, ik hoop dat ik aan jullie verwachtingen kan voldoen, want ik heb de lat hoog gelegd voor mezelf
Ik vind het prima dat je de lat hoog legt cute
Wat betreft de verwachtingen : voor mij is elke model dat met veel liefde gebouwd wordt altijd geslaagd.
Je hebt mooi alle voorbereidingen getroffen, en je communiceert goed en vraagt veel, en je bouwt netjes en doordacht. Voor mij is je project nu al geslaagd.
Maar het allerbelangrijkste vind ik dat je er plezier aan hebt.
Dus veel succes en have fun.

Groeten

Pascal
 
Klopt Beyond, echter denk ik dat evergreen strips stugger zijn dan stretched sprue? (weet de dikte niet) Voordeel met de spreu het is altijd voor handen en je kunt het zo dik maken als je wilt. Ook de lengte die je wil!

Stretched Spreu:

Werkt als volgt plak de spreu op zijn plaats en breng vervolgens lijm aan, wacht even tot de spreu zacht wordt. Dan met een scalpel de lasnaad vorm geven.

Putty:

Vooraf waar je de naad wil maken 2 stukjes tape plakken een klein beetje uit elkaar (afhankelijk hoe breed je wilt) plakken. Putty verdunnen met lijm en tussen de plakband aanbrengen (indien je teveel op de plakband aanbrengt geen probleem). Met een scalpel weer de lasnaad bewerken en tape verwijderen.


Probeer gewoon eens op een oud model of een stukje plastic card, heb zelf zo de technieken onder de knie gekregen.

En de lat hoog? Heb het volste vertrouwen dat je het voor elkaar krijgt zoals je nu bezig bent. Heb je nog vragen, dan hoor ik het.:k

Groet,
Swa
 
Bedankt allen voor jullie lovende woorden, dat kan toch wel deugd doen hé.

Alsook bedankt voor jullie tips, vandaag nog even naar de lokale modelbouwwinkel om te zien of ik nog wat bruikbaars op de kop kan tikken (zal maar genoeg neuros meedoen...)

Zal nu wel even duren voor er een vervolg komt denk ik, de week is te kort...
En volgende week op reis met vrouw en kindjes...

Maar een vervolg komt er zeker.
Grtz,
Beyond
 
Via deze weg zou ik graag Kurt nog even willen bedanken voor de Tiger I die mij werd geschonken voor onderdelen voor mijn King Tiger project.
Kon het niet laten en ben al aan de afbraak begonnen.:D

@Pascal:
De trekwielen liggen klaar om verzonden te worden, laat je adresgegevens na via een pb, ze worden dan zo snel mogelijk verstuurd.

Tot binnenkort,
Beyond
 
ziet er al goed uit beyond!
best wat aftermarket dat je hier hebt liggen!
ben benieuwd naar een volgende foto-update!

groeten

koen
 
Dag geintresseerde modelbouwers,

Hier toch nog enkele foto's van de laatste werken (ik kon het niet laten...):k


*Op de eerste foto zie je de kabel, gemaakt van de kopstukken van de kabels uit de doos, met als vervanging een stukje oude remkabel van een fiets (gratis verkrijgbaar bij de fietshandel, wel zelf uit de vuilbak moeten zoeken..)
*Foto twee toont de onderkant van de hull, waar stukken plasticcard bevestigd zijn om de opening boven de rupsbanden te dichten.
*Foto drie zijn de tools zoals ze van de Tiger I tank afgenomen zijn.
*En vierde foto toont dezelfde tools,maar ontdaan van de aangegoten klemmen en plastic kabel, klaar om in de PE houders te bevestigen (nog niet aanwezig op de tank momenteel) en om aan een stukje remkabel te bevestigen (bestaat trouwens in verschillende diktes..)
*Ook de tweede rupsband is afgewerkt, en de mesh wire is bevestigd boven de motor.


*Dit zijn dan drie foto's van een dryfit met de tank zoals hij momenteel is.
Gewoon om er even van te genieten ;P


Commentaar of opmerkingen voor verbetering zijn altijd van harte welkom.

Grtz
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zeggen ze:.........GOE BEZIG...........:D:D

Ik zal je projekt met heel veel belangstelling blijven volgen.....
:k:k
 
Bedankt voor de interesse,
zal nu wel een weekje stil zijn aan het front...:k,
we gaan op vakantie :D;P:D

Maar het project wordt niet opgeborgen hoor, ben er terug door gebeten B:

Groeten, Beyond
 
Bij deze een hele prettige vakantie toegewenst...........

:k:k:k
 
*Op de eerste foto zie je de kabel, gemaakt van de kopstukken van de kabels uit de doos, met als vervanging een stukje oude remkabel van een fiets (gratis verkrijgbaar bij de fietshandel, wel zelf uit de vuilbak moeten zoeken..)

Mooie tip.
Ikzelf heb een zoon die gitaar speelt.
Je voelt hem al komen, inderdaad, gitaarsnaren a volonté.
En verkrijgbaar in minstens zes verschillende diktes.
Metaal en plastiek versies.

Erik.

P.S. De tank vordert ook zeer mooi.
 
Ikzelf heb een zoon die gitaar speelt.
Je voelt hem al komen, inderdaad, gitaarsnaren a volonté.
En verkrijgbaar in minstens zes verschillende diktes.
Metaal en plastiek versies.

Erik.

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb, zal ook eens rondvragen aan kennissen...
Zal waarschijnlijk makkelijker te bewerken zijn (plooibaarder) dan remkabels.
Maar een vraagje, zijn gitaarsnaren gedraaide kabels? Of is dat anders?

Grtz, Beyond
 
Gitaarsnaren zijn naar gelang de dikte, gedraaide kabels.
Maar veel fijner dan een remkabel, de draaiing zit zeer kort op elkaar.
De heel dunne zijn niet gedraaid, dan spreek ik over 0.009 inch.
En alleen de metalen, de plastiek uitvoering is natuurlijk niet gedraaidcute

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan