Hoofdsponsor

1/35 Academy CV9040b [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.317
Na de M-ATV had ik in mijn stash snel het volgende project gevonden, ik was de zandkleuren even moe dus wat zou er beter verpozing bieden dan een Scandinavische splintercamo die snel in elkaar zou zitten zo zonder binnenkant.

attachment.jpg

Een AFV van Zweedse origine die al door veel landen aangekocht is, het Combat Vehicle 90 met een 40 mm Bofors kanon en plaats voor een dozijn infanteristen. Onze Noorderburen hebben hem al in dienst, getuige daarvan de cover van mijn Tankograd referentieboekje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De doos is mooi opgevuld met onderdelen, die uiteindelijk toch grotendeels opgebruikt worden ook. Je krijgt de keuze tussen vinyltracks en aparte schakeltjes en ook tussen een aluminium of plastic loop. Ik vond op een beurs een bijpassende figuur van Blast Models. Er zijn ook verbouwingskits te vinden, maar die vond ik te duur en er zit al een velletje PE bij.

Het model zit eenvoudig in elkaar en al snel staat de hull afgewerkt te wachten op toegevoegde details. Een van de weinige problemen aan de kit duikt hier op.

attachment.jpg

Dit opplooibare rekje heeft 3 beugels gekregen, maar op de foto's zijn er duidelijk 4 te tellen. Een merkwaardige vergissing. Ik heb er dus eentje nagemaakt uit koperdraad.

attachment.jpg

De aluminium loop van het Bofors kanon is de blikvanger van het model, met zijn opvallende trechtervormige monding. Sommige uitvoeringen van de CV90 hebben een optische installatie aan het eind van de loop die de snelheid meet van het projectiel om het op een vooraf bepaalde afstand in zijn baan te triggeren.

attachment.jpg

Na het rekje werden ook de beugels voor de sneeuwschep aangepast. De hengsels voor deur horen wat scheef te staan.

attachment.jpg

De passing is goed en de naden zitten verborgen. De uitlaat moet wel uitgeboord worden.

attachment.jpg

De figuren die erbij horen hebben een levendige uitdrukking maar zijn niet even ver uitgewerkt als de resin tanker van Blast. Ze zijn ook opvallend kleiner dan bijvoorbeeld een figuur van Black Dog rechts op de foto. Het mannetje van Blast heeft een kogelvrij vest en communicatieapparatuur aan zijn helm, die hij ook hoger op het hoofd draagt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een primer van Armypainter zorgde meteen voor de eerste camokleur. De wielen kregen een papieren maskering om een witte rand te kunnen opspuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks werden in Tamiya metallic grey gespoten en op elk deeltje werd een apart rubberblokje gekleefd. Dit leverde volgens mij scherpere details op dan een volledige vinyltrack. Het is wel even doorbijten om een 170-tal stukjes track op vier plaatsen te strippen ter bevestiging.

attachment.jpg

De eerste verfresultaten na het afplakken waren een zoektocht naar het benaderen van de juiste kleur. Ik had hiervoor alleen Mr.Hobby geelgroen ter beschikking, dat ik later wilde afzwakken door een donker filter. Het donkergroen werd echter te grijsgroen en zou achteraf opnieuw afgeplakt en groeniger gemaakt moeten worden. Elke kleurfase zou ook een eigen post-shade krijgen.

attachment.jpg

De wielen moesten er onder om de sideskirts te kunnen plaatsen, dus die kregen al een zandige verwering mee. Het aantal tracks bleek niet helemaal te kloppen en sloot ook niet perfect rond de wielen, maar dit is achteraf niet meer te zien.

attachment.jpg

Ook op de figuren is veel geëxperimenteerd, uiteindelijk werd het me duidelijk dat ook die een splintercamo nodig hadden en dus volgden er weer een paar zenuwslopende uurtjes met de pincet in de aanslag.

attachment.jpg

Ik besloot om de zwarte camovlekken achteraf met de hand toe te voegen. Je ziet een voorbeeld van een echte Zweedse legerjas.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de nodige wijzigingen in het kleurenspectrum kwam er toch meer harmonie in, geholpen door post-shade, een groen filter en een wash van AK die voor NAVO-kleuren bedoeld is. De clearparts zorgen wel voor meer realisme dan de gewoonlijke plastic lichtjes die je tegenkomt.

attachment.jpg

Een ondergrondje zou nog wel nodig zijn om de tank op een beurs te kunnen plaatsen. Dit was mijn eerste avontuur met static gras en ik kreeg al veel tips hoe ik het beter zou moeten krijgen. Er zijn ook wat veldbloemen toegevoegd met gekleurde spons.

attachment.jpg

Een typisch Scandinavisch hekwerk gaf wel wat contrast aan het diorama. Ik had een boom gemaakt maar die is al zijn bladeren verloren bij het spuiten, dus is het een struikgewas geworden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier was ik aanbeland, de luiken zijn nog groen overgeschilderd en er zitten nu antennes op de koepel. De tank gaat nog in een matte laklaag en er komen nog voorwerpen op het diorama te staan.
 
Kende deze niet maar ziet er in ieder geval reeds goed uit.
 
Ziet er heel goed uit.
Eén vraagje: is dat groen van de camo niet wat te fluo? Valt volgens mij nogal op in het veld. Wat de figuren betreft, die zien er ook goed uit en het is toch niet erg als er een figuur bij is die wat groter is? Sommige mensen zijn ook groter dan het gemiddelde.
Het diorama vind ik heel geslaagd en dat van die gekleurde spons wist ik nog niet. Weer iets bijgeleerd dankzij het forum.
 
Fraai werk,bij de tank heb je de details mooi naar eigen hand gezet,figuurtjes zijn ook geslaagd zeker de camovesten,alleen heb ik ook de indruk zoals MrArtex aangaf dat de fluo camo wat TE is...ze overheerst eigenlijk heel het dio en dat zo zou in de realiteit nie echt raadzaam zijn?
Keep the good work...!! ;-)

Grtz yves,
 
Prachtig project.

Zoals reeds gezegd, een verschil in grootte van je figuren is toch totaal geen probleem. Persoonlijk vind ik het zelfs realistischer wanneer je figuren iets verschillen in grootte.

Het voertuig draagt een prachtige camo. Je kleuren vind ik heel goed, in rekening nemende dat het geheel nog zal verdonkeren tijdens de verwering.
Het felle groen gelijkt sterk op dat van de boxart, maar na verwering zal het de kleuren foto van Tankograd evenaren.

Goe bezig !

Groeten Rik
 
Bedankt voor de reacties. Ik weet dat het erg fluo lijkt, maar dit wordt wel soms zo gebruikt.

cv9040_06_of_22.jpg


Vandaag heb ik het met Armypainter lak gespoten zodat de drie kleuren even mat werden. Ik heb de reflectoren achteraan vervangen omdat ze scheurden bij het afplakken, nu weerkaatsen ze echt.
 
Om het diorama helemaal af te maken heb ik een leuk ideetje opgedaan bij het zoeken naar foto's. Ik kwam op een plaatje met wat megalieten, dus ging ik een boek van me opzoeken.

attachment.jpg

Daar stond een exemplaar in dat ik wel kon namaken. Met een polijststeen heb ik een zijde vlak geschuurd en dan tekende ik met potlood de ruwe vorm.

attachment.jpg

Met een bot scalpel werd de tekening van de Midgaardslang ingekrast. De runen moeten nog komen.

attachment.jpg
 
Ik heb de steen met runen bedekt en die met wit pigment ingewreven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Door al het steenstof zie je achteraf pas dat het wat geworden is. Dit zal wel goed staan op het diorama.
 
Steven, op het ontvreemden van archeologisch erfgoed staan zware boetes !

No kidding, je steen is prachtig. Goed geslaagd, net echt. Ik snap niet echt waar je naar toe wil met dit onderdeel, maar het resultaat mag zeker gezien worden.

Groeten Rik
 
Soms hang ik wat rond op de zwarte markt. Deze steen komt gewoon rechtop te staan links voor de tank, zodat het lege hoekje in het grasveld daar wat opgevuld wordt. Goed dat het toch ergens op lijkt, want zoiets maak ik niet elke dag na.
 
nog niet gezien zo'n steen op een dio maar voor alles is een eerste keer é
 
Leuk idee om op een steen je tank te plaatsen. De build is ook goed gelukt, en het fluo komt wel goed met wat filters en/of washes. Suc6 met de verwering.
 
Ik ga maar ineens over op de eindfoto's. Alles is met componentenlijm op het grasperkje gezet, de steen is er in verzonken. De moddersporen zijn met behulp van de vinyltracks ingestempeld, het is een mengsel van Vallejo zwart en rood en het is achteraf met p+ glanzend gemaakt alsof de tank net door een modderpoel gerold is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Mijn gebruikelijke fotograpje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals hij er nu bij staat, zal hij ook zondag te zien zijn op Modelforce.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan