Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt BF 109 G-10 [DONE]

Pilaarbijter

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 aug 2013
Berichten
93
Hallo iedereen,

Ben nu al eventjes bezig met een nieuw model maar had nog niet echt de tijd gehad voor wat foto's van de progressie te posten.
Tot nu dus :p

De doos:

attachment.jpg

Photo-etch cockpit. De foto's zijn verschrikkelijk van kwaliteit door de kleine schaal, en er zijn inderdaad links en rechts wat lijmoverschotten te zien. Was een heel leerrijke ervaring om die cockpit samen te stellen, de volgende hopelijk iets minder rommelig :p
De foto's:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


De romp en vleugel:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


De progress to nu toe:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En de oorlogszone: :p
attachment.jpg

Tips zijn altijd welkom!

Groeten
Ruben
 
Respect,

1/72 is veel te klein voor mij, het is met 1/48 al niet simpel:8

Tips: De verf zit er hier en daar nogal dik op volgens mij (kan ook aan de foto's liggen)

Grtz.

Luc8)
 
Dank je Luc!

Je hebt inderdaad gelijk dat de verf er op bepaalde stukken dik op ligt. Het is mijn eerste airbrushmodel en bijgevolg was ik in het begin nogal kwistig met de verf :)
Gelukkig is de mottling beter uitgepakt :p

Groeten
Ruben
 
Oefening baart kunst,;)
Zoals ze zeggen.

Ik blijf volgen.

Grtz.

Luc8)
 
Met airbrush kan je inderdaad wat te enthousiast te werk gaan. Daar heb ik soms nog last van.
Het ziet er wel goed uit je model.
 
Ziet er al goe uit Ruben...van wat de AB betreft dat heb ik ook al mogen ervaren,deze gaat voor 1/72 een mooie kist worden!
Blijf dit volgen...!

Grtz yves,
 
Hey,

Voor je eerste ziet dat er niet slecht uit... :)
Misschien op letten in het vervolg dat je camou-kleuren op de bovenvleugel tot tegen de romp van het vliegtuig komen, kijk maar foto's uit de tijd van toen.... of in je documentatie.
Hoe dan ook, knappe vorderingen. :)
 
Pfff... 1/72. Zo klein.
Niks voor mij. Respect!

Grtz,
Joost
 
Bij gebruik van airbrush de verf altijd goed verdunnen. Beter verschillende laagjes spuiten dan 1 dikke.

JM
 
Hey mannen, bedankt voor de tips en steun, vind het super!
@ Swa: de ene kant was al iets minder, maar je hebt overigens gelijk dat het heel wat beter kon aan de vleugels.

Maar bon, hier zijn weer wat updates van de decals.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Dan hebben we een deel van de PE-uitlaat al wat gechipt:
attachment.jpg

Dan nog eventjes meegeven dat de decal op de propellor goed gelukt is (de typische Duitse spiraal) maar daar komen nog foto's van.

Volgende stap is een beetje chippen en wat weathering, iemand nog een goede site met referentiemateriaal over dit vliegertje?

Groeten
Ruben
 
ha ruben

nu kan ik hem hier buiten de vrijdagavonden ook volgen :-)

grten jurgen
 
Niet verkeerd maat ! Als je Pe wil verlijmen kan je de kleinste stukjes opnemen met een tandenstoker met wat good ol' spit, dan kan je aardig manouvreren in de kleine ruimtes.

Camo ziet er best netjes uit. Ik kijk uit naar de eindfoto's !
 
@ Jurgen: Nice, wist niet dat jij hier ook actief was :)
@ Jens: Merci makker, was heel nuttig die link!
@ Guy: alweer een supertip man, die neem ik zeker mee naar de volgende build.

Bij deze is het vliegmachien af. Ik heb nog wat smoke aan de uitlaten toegevoegd, de onderbuik PE-stukken ook wat bewerkt met smoke effecten. Verder ben ik weer verschrikkelijk de mist ingegaan met de chipping aan de opstapgedeeltes, te ijverig en niet op tijd gestopt voor het te veel werd.
Dankzij een tip van Guy, ben ik erin geslaagd om een dunne verbindingslijn naar het achterroer te maken. Hiervoor het ik sprue gesmolten en uitgerekt tot de gewenste dikte bereikt was.

Ik denk dat alle noemenswaardige veranderingen sinds de laatste foto's zo wat zijn.
De eindfoto's:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Bedankt iedereen voor de hulp, tips en adviezen!

Groeten
Ruben
 
Hey,

Ruben, goe gedaan. Het valt nog mee met de verwering op de vleugels, iets minder mocht, zeker aan de rechterkant omdat de canopy langs deze kant openvalt en aldaar dus minder wordt gelopen. Mooie bouw, op naar de volgende;)
 
Zeer mooi eindresultaat, maar was dat zo met de wielen die naar buiten staan. Lijkt mij niet logisch, ze zouden denk ik in een hoek van 90° moeten staan. Maar voor de rest "Chapeau".

JM
 
Hey Jeanke,

Je hebt daar 100% gelijk in, ze zijn helaas eens gevallen met als gevolg dat ze allebei afgebroken zijn. Ik heb ze zo goed als ik kon weer bevestigd, maar de foto's blijven een stille getuige van het ongeluk :p
 
Ik vind hem er goed uitzien Ruben. Mijn vliegtuigen hadden vroeger ook altijd de neiging om te crashen.
Vandaar dat ik dan maar met vliegtuigbouw ben gestopt :).
Alle kritieken zijn al gegeven, dus daar kan ik niets meer aan toevoegen. Succes met de volgende...

Mark
 
Dag Pilaarbijter,

De wielen zou je misschien nog kunnen corrigeren door ze los te halen en met een minuscuul druppeltje secondelijm (eventueel direct gevolgd door accelerator) weer vast te zetten.

Maar ik denk niet dat dat heel storend is.

Wat ook niet storend is, maar voor een volgend model misschien wel een aandachtspunt, is de positie van de binnenste flaps. Wanneer het vliegtuig in ruste is, zoals nu met uitgeklapt landingsgestel en stilstaande propeller, zullen de flaps in bijna alle gevallen naar beneden hangen.

Nog een tip voor de volgende keer, ik zie dat je metal chipping hebt aangebracht op de flaps; echter, omdat de ondergrond van de flaps van een BF109 niet metaal is (zoals de rest van het vliegtuig) maar hout en doek, klopt dat niet. Eventueel kun je nog ervoor kiezen om die chipping lichtbruin te maken bijvoorbeeld. Ik heb in het verleden precies diezelfde fout gemaakt en ben daar toen ook op gewezen... allemaal geen ramp maar wel goed om te weten.

Alom een mooi resultaat met enkel op detailniveau een klaar aandachtspuntjes waar alleen de heel kritische kijker op let, niets onoverkomenlijks!

Ik kijk uit naar je volgende project.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan