Hoofdsponsor

1/24 Volkswagen Kever 1970 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
@Leysend en @Silenoz: het blijft me verbazen dat er nog steeds reacties op dit extreem trage topic komen en dat het toch goed bekeken wordt. Waarschijnlijk omdat men hier in de lage landen zeer gesteld is op deze kleine autootjes, want op het Engelse forum (waar men veel geïnteresseerder is in de Delage) krijg ik op mijn kevertopic nauwelijks reactie. Cultuur- en mobiel erfgoedverschil denk ik... hartelijk dank voor jullie reacties in elk geval.


De klinknagels (inderdaad voorstellende bolkopbouten) zijn gemaakt met de Rivets Maker van RP Toolz. Werkt hetzelfde als een punch & die-set.

35032628782_31b17d4b34_b.jpg

Het geheim zit 'm in de uiteinden van de punches: die is bol.

35157605996_c24ea34f9f_b.jpg

Overigens zie ik nu dat ik een fout heb gemaakt in mijn vorige post: deze rivets zijn 0,7mm. in plaats van 0,6mm. Die bij de rode pakking zijn 0,6mm.
 
Trage topics heb ik geen probleem mee Roy. Mijn projecten worden ook vaak voor lange periodes onderbroken door mijn professionele bezigheden. Het punt is dat je steeds terugkeert en verder werkt tot er een eindresultaat is (of dat nu 0.5, 1, 3 of 5 jaar duurt is niet van belang).

Ik vind het gewoon sterk dat je voor iedere fase dezelfde discipline aan de dag legt om er een enorm gedetailleerd model van te maken. Niet eenvoudig.

Het is ook erg interessant te zien hoe je verschillende technieken toepast om je doel te bereiken. Ik kan me inbeelden dat je vaak dagen (en/of nachten) zit te denken over hoe je een bepaald probleem zal aanpakken.

Ik kom dat ook vaak tegen, en alles eerst goed overdenken en plannen is cruciaal om een goed resultaat te bereiken.

Dirk
 
@Dirk: merci voor deze gedachtegang. Wat dit subproject betreft, kostte het uitdenken niet zo bijzonder veel moeite, maar bijvoorbeeld de kleppendeksels van de Delage... daar heb ik al véél uurtjes denkwerk in zitten, maar helaas nog steeds geen optimale oplossing. Wel een doenbare oplossing inmiddels...


269. Een soort splinter werd uitgesneden, gevijld en op maat geschuurd, voor de zijkant van de 'bodem'.

35504887431_1cac9e2f43_z.jpg

270. Twee onderdeeltjes die, na op maat gevijld te zijn, op elkaar moeten komen.

34826351923_dd99c840e3_k.jpg

271. Hier zit een van die onderdeeltjes in een tangetje geklemd. Klaar om te vijlen...

34826351643_0b1a69bd8b_k.jpg

272. De onderdeeltjes op hun plek (je ziet ze bovenaan, de twee op elkaar geplakte 'driehoekjes'). Excuses voor de slechte kwaliteit foto.

35467318302_b7d1b35d4e_z.jpg

273. En een tweetal tussenresultaat-foto's. Ik zal een betere weergave posten na afronding van fase 2 van dit projectje.

35467598582_a4ebeabf04_k.jpg

35248968040_b41a166bcc_k.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 111.
 
Schitterend, blijft gewoon genieten. Zo zie je maar, scratchen is herleiden naar basisvormen. Maar dit blijft toch een apart niveau
 
Ja dit zullen er niet veel u na doen knap hoor grt.
 
yep vol bewondering voor een man met grote vingers en veel te kleine onderdelen ,dat is modelbouw waarvan de meeste dromen , heel diepe dromen dan toch ,want het is niet iedereen gegeven om dit fijn werk te kunnen doen...Respect voor je Roy en ik ben een heel ervaren metaalbewerker ik dacht veel kennis en vaardigheid te hebben maar dit is net een stap te hoog voor me. ik ben jaloers op een positieve manier !!!
 
Ja ik ook , hetgeen we hier zien grenst bijna aan het onmogelijke , ik doe het u niet na met al mijn verworven kennis op techniek , 1 ding is dat we niet de machines ervoor hebben , maar dan moet je er nog goed mee kunnen werken wat hier in dit geval wel is
Knap werk maar dat zal je ondertussen wel gehoord of gelezen hebben
Marc
 
@Bart: dank je. Zeker, scratchen is het herleiden tot basale vormen. Goede opmerking en als zodanig een waardevolle aanvulling op het topic. Zo'n carburateur is op zichzelf een eindeloos ingewikkelde vorm die je niet zou kunnen boetseren op deze schaal. Maar als je hem in tientallen onderdeeltjes uitsplitst, is het ineens niet zo heel moeilijk meer (het is natuurlijk nog wel een uitdaging, vanwege de fijnheid, maar het is te behappen). Mijn denkstappen: is een sub-onderdeel te draaien? Dan draaien. Zo nee, is het te frezen? Zo nee, dan vijlen of punchen of anderszins.

@Pascal: ik waardeer het dat je dit topic blijft volgen en opmerkingen blijft geven, ook al (zo weet ik) is dit onderwerp niet meteen jouw 'ding'.

@Luc: nu geef je me denk ik iets teveel eer. Het is een kwestie van geduld hebben, volhouden en willen oefenen. Ik weet zeker dat jij dit ook kunt, mits je het geduld hebt.

@Marc: ook dit is teveel eer, het is niet tegen het onmogelijke aan want je zou zelfs nog verder kunnen gaan door onderdeeltjes te photo etchen of printen, wat het misschien nog nauwkeuriger maakt. Ik geef toe dat dit zonder draaibank niet precies zo accuraat te maken is, maar met een multitool kun je toch een aardig eind komen denk ik. Het kost wel véél meer moeite en véél meer tijd, dus ik ben bijzonder blij dat ik de machines ter beschikking heb.


274. Zo klein is het boortje om in een 0,6mm.-cilinder een gaatje te boren (=0,4mm.)

34839052393_51dccccd59_h.jpg

275.

35479590602_c7794d295f_h.jpg

276.

34839052373_f1b974d4d0_h.jpg

277. Om het cilindertje op maat te maken, duw ik een naald in het gat zodat ik kracht kan zetten met een tangetje, waarna ik een kniptang gebruik om een stukje af te knippen. Ten slotte vijl ik het uiteinde glad.

35608561496_8fd6d74f89_h.jpg

278. Driehoekig onderdeel 52 (op de tekening ten onrechte rond) wordt eenvoudigweg aan drie zijden gevijld.

35479591022_9f2201bba7_h.jpg

279. Onderdelen 22 en 23 maak ik uit één stuk. Dat is een langdurig boetseerwerk... veel vijlen en knippen...

35261334170_f5febbb55c_h.jpg

280. ... en buigen!

34839053583_6cff043bba_h.jpg

281. Er wordt een tweetal 0,35mm. gaatjes in geboord.

35608561726_2310de7a6e_h.jpg

282. Klaar:

35479590642_74058b2bb3_h.jpg

283. Tussenresultaat:

35479589902_3a03a13921_h.jpg

284. Er zijn nu 64 stukjes metaal en papier in de carburateur verwerkt. Geel gemarkeerd betekent 'klaar'.

35648271465_4a1b1c08a7_h.jpg

285. Zoals beloofd, een wat uitgebreidere weergave aan het einde van fase 2.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 114.
 
Tja, wat kun je hier nog meer op zeggen dan hetgeen al gezegd werd?
Benzine in gieten en starten maar!!!
 
Prachtig werk Roy, respect!

Zou er een mogelijkheid bestaan om hier een mal van te maken om te kunnen gieten? Ik zou er anders wel ééntje van willen kopen van je ;) ;)
 
@Erwin, ik zal straks eens proberen er een druppeltje benzine in te gooien, maar eerst nog 's werkende bougies zien te krijgen :D

@Xavier: de afgelopen uren heb ik zo nu en dan zitten nadenken over je vraag, maar ik kom tot de conclusie dat het niet mogelijk is. De eerste reden daarvoor is, dat (hoewel ik vertrouwen heb ik de bruine Gator Glue waar dit hele ding mee is vastgelijmd) de constructie bij het maken van een mal waarschijnlijk op talloze punten zou breken en dat zou ik zonde vinden. De tweede reden is, dat veel dingen niet te gieten zijn; zoals de veer die er nog op moet komen. Ook in het algemeen zal dit onderdeeltje, met zoveel uitsteeksels en rare vormen, heel moeilijk te gieten zijn.

Is het niet een beter idee om het onderdeel uit te tekenen in een CAD-programma en het 3D te printen? Er zijn 3D-printers beschikbaar die een aardig eind komen, hoewel je sowieso nog zelf wat werk zult moeten doen zoals gaatjes uitboren en schilderen etc. Als je hier interesse in zou hebben, laat maar weten dan stuur ik een betere versie van mijn tekening en alle referentiefoto's van de carburateur die ik gebruik om het ding na te maken.
 
@Xavier: de afgelopen uren heb ik zo nu en dan zitten nadenken over je vraag, ..... Ook in het algemeen zal dit onderdeeltje, met zoveel uitsteeksels en rare vormen, heel moeilijk te gieten zijn.

Is het niet een beter idee om het onderdeel uit te tekenen in een CAD-programma en het 3D te printen? Er zijn 3D-printers beschikbaar die een aardig eind komen, hoewel je sowieso nog zelf wat werk zult moeten doen zoals gaatjes uitboren en schilderen etc. Als je hier interesse in zou hebben, laat maar weten dan stuur ik een betere versie van mijn tekening en alle referentiefoto's van de carburateur die ik gebruik om het ding na te maken.

Zelf heb ik geen flauw benul hoe ik daar moet aan beginnen, misschien iets voor JordiC???

JOOOOORRRDIIIIII!!!!! ;)
 
Roy ik vind het schitterend en complimenten

Toch is er een stukje wat mij bevreemd
277. Om het cilindertje op maat te maken, duw ik een naald in het gat zodat ik kracht kan zetten met een tangetje, waarna ik een kniptang gebruik om een stukje af te knippen. Ten slotte vijl ik het uiteinde glad.

Doordat je een naald er in doet, met die dunne wand, neem ik aan dat de naald de dikte van het gat heeft, anders de achterkant van het boortje. Met een tang, krijg je te maken met kracht en een tang vervormd, zeker als je doorknipt, of het bekken is harder of het materiaal is harder, maar 1 van de 2 zal vervormen. Met op maat knippen en daarna vijlen. is er iets veranderd aan de ronding of toch de lengte. Ik zou liever een ijzerzaagje zoals JLC gebruiken.

Maar okee, het is wel miere***ken wat ik nu schrijf
 
Door de afmetingen en de grillige vormen van dit stukje zal je zeker iemand moeten vinden met laser 3D printer.
Een 3D printer met filamentdraad levert op deze schaal (1/24) geen mooi resultaat.
Heb al inlaat en uitlaatstukjes geprobeerd en die vallen tot u toe nog altijd tegen.
 
@Aris: dank voor je tip. Je hebt in beginsel gelijk en ik heb die methode ook geprobeerd, maar het blijkt op deze kleine schaal moeilijk om gebrekkige grip van het microzaagje te combineren met steadiness van het klemmen. Bovendien loop je dan het levensgrote risico dat je op die manier je zojuist met moeite geprepareerde stukje het universum van anonieme vergeten modelbouwonderdeeltjes in lanceert.

Vandaar mijn oplossing, om de naald te gebruiken teneinde vervorming van de cilinderwanden te voorkomen. Ik knip het onderdeel op ongeveer 0,7mm. van het gewenste uiteinde af (zie tekening hieronder) met de kniptang, waardoor inderdaad vervorming ontstaat ter plekke; maar het deel van de vervorming kan eenvoudig worden weggevijld.

Schematisch:

35280662140_181fa74043_h.jpg

@Dikkie Dik: leuk dat je het topic weer eens aandoet, dat was al een tijd geleden (het heeft natuurlijk ook een hele tijd stilgelegen). Dank voor de laser-3D-printertip.

Als iemand dat met dit onderdeel zou willen doen, ben ik vanzelfsprekend altijd bereid om te helpen voor zover ik dat kan.
 
Wow, wat een vakmanschap en geduld, prachtig gewoon.

Zelf ben ik aan de cabrio versie begonnen, ik vind het schilderen van die kleine onderdelen al een hele uitdaging (eerste project na +30 jaar stil te hebben gelegen).
 
Dank voor je interesse Erik, ik hoop snel je VW-topic te zien en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Op dit forum zijn enkele Keverfanaten zoals Coachke en Beyond (en ik vergeet er vast een hele hoop).

Gewoon starten, een paar foto's posten en je gaat zeker commentaar, advies en aanmoedigingen krijgen!
 
Wel mooi uitgelegd amaai dat mag er zijn. Ik ben nieuw ook juist begonnen , maar beetje problemen om de foto's toe te voegen.
 
Leuk dat je dit topic hebt weten te vinden, toch alweer anderhalve maand geleden voor het laatst van een update voorzien.

Het bijvoegen van foto's kun je doen zoals hier uitgelegd. Let wel op, het plaatsen van de foto's steeds te bevestigen.

Alternatief, kun je de foto's ook op een externe host plaatsen. Ikzelf gebruik Flickr daarvoor, maar er zijn ook andere. Zeker om te beginnen, denk ik dat het uploaden van foto's naar het forum prima werkt, hoewel je wel even goed moet opletten dat je de zojuist genoemde bevestiging even geeft.
 
Dju, ik maar denken dat Roy met een nieuwe niet te versmaden update gekomen was, slaagt dat even tegen... (LOL)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan