Hoofdsponsor

1/24 Volkswagen Kever 1970 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Achter de wolken schijnt de zon. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een aantal leuke klusjes. Detaillering is altijd de kers op de taart en vind ik prettiger om te doen dan de grove vormen maken. Vanaf nu zal ik de hoofdtekst groot laten en vet drukken en de dingen die minder belangrijk zijn, in kleine letters weergeven. Zo kan iedereen voor zich bepalen wat hij of zij wil lezen. Zij die snel door het topic heen willen kunnen simpelweg de vetgedrukte teksten aanhouden en de bijbehorende plaatjes bekijken.

138. Het ene koppelplaatje wordt verwijderd.

Wekenlang ben ik voorzichtig met deze plaatjes geweest. Nu bleek toch dat ze ontzettend stevig vastzaten. Ik heb met de Proxxon een gaatje geboord in het ene plaatje en via dat gaatje het andere plaatje -met kracht- eruit geperst.
13937344658_969e1c9c13_c.jpg

139. Aandrijfplaat afgeschuurd en stukje Evergreen tube gebruikt.

De tube heb ik afgezaagd met een zaagje in een verstekbakje.
13937325659_d7f703d54c_c.jpg

140. Ik heb Evergreen #112 gebruikt om de koelribben te maken (0,4x1,0mm. strip). Twee strips werden op elkaar geplakt.

Het is niet makkelijk om de twee strips goed recht op elkaar te plakken. Na een eerste (mislukte) test heb ik de volgende oplossing gebruikt: de uiteinden van een stukje strip goed precies recht op elkaar plakken en vanaf daar langzaam naar het vouwpunt toe steeds blijven plakken. De gebruikte lijm is Liquid Poly van Humbrol.
14144050243_f539195cca_c.jpg

141. Het samengeplakte balkje wordt in acht kleine stukjes tegen het stukje tube geplakt.

Dit was een werkje van goed kijken, als iets niet helemaal goed zat opnieuw doen en weer goed kijken. Per deeltje vijlde ik eerst dat deel dat aan de binnenkant geplakt zou worden dun met een recht vijltje (elke rib wordt smaller richting het midden van de plaat), sneed ik vervolgens het desbetreffende stukje af, plakte ik het daarna vast, liet ik het drogen, draaide ik het om en sneed ik het overhellende stukje af en schuurde ik het mooi. Vervolgens schuurde ik elk stukje schuin af (richting de uiteinden toe) en ten slotte maakte schuurde ik ook de randen bol (pas later in het verslag overigens).
13937359078_7e11f6354f_c.jpg

142. Ik werkte steeds met tegenoverliggende stukjes.

14123998295_89c66e6ca5_c.jpg

143. Vóór het afsnijden van de overhellende stukjes...

13937334139_2256781cfb_c.jpg

144... en tijdens dat afsnijden:

Om te voorkomen dat de stukjes weer afbreken, moet elk stukje haaks op de snijmat gehouden worden.
14144058893_7d0f5570d4_c.jpg

145. Dryfit van het nog niet geschuurde onderdeel:

14124000875_949677ef3e_c.jpg

146. Inmiddels schuin afgeschuurd (nog niet afgerond) en op z'n plek:

13937324917_313defb602_c.jpg

147. Het andere plaatjes ging bij het verwijderen helaas stuk dus moest ik van Plasticard een nieuwe ondergrond maken.

Het koppelstuk aan de andere kant zat zo enorm vast gemetseld dat ik het er met geen mogelijkheid uitkreeg. Na een half uur ploeteren kon ik niet anders dan het eruit breken. Tsja dat is het nadeel van uitgeharde liquid poly. Ik moest nu een nieuwe ondergrond voor de ribben maken. Dat ging vrij makkelijk met een beetje plasticard. Dit plakte ik met secondelijm vast aan het andere plaatje (zie foto) nadat ik het al enigszins in vorm had geknipt. Vervolgens was het een kwestie van schuren en passen (x50).
14124314714_5e842e5b6c_c.jpg

148. Voor degenen die dit ook willen gaan doen: hier zie je de vorm van de koelribben.

13937375788_6e7d0d56fe_c.jpg

149. Hier staan de twee broers met hun invalide vader op de foto (nog vóór het bolschuren):

14100837496_6f4c391820_c.jpg

150. En hier is 'ie op zijn plek (dryfit):

14120993762_f9f6eae77f_c.jpg

151. Vervolgens werden de boutjes aangepakt. Drie van de acht boutjes bleken goed te zitten. De andere vijf moesten opnieuw.

De vier boutjes aan de uiteinden had ik teveel richting het centrum geplaatst. De reden toen was, dat er geen 'vlees' was om de boutjes op te plaatsen. Onvolledigheid van Revell. Maar uit foto's wordt duidelijk dat alle boutjes in een cirkelvorm staan. De uitsparingen (het 'vlees') heb ik toegevoegd door met een schone naald voor elke bout een kleine druppel secondelijm aan te brengen en met de punt van de naald de druppel in de juiste vorm te drukken. Wanneer het naar mijn zin was, heb ik het geheel gezekerd met accelerator. Overigens, in de vorige post had ik geschreven dat elke bout bij één koelrib zit maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Ik schreef daar al dat ik beter moest kijken, nu ja ik moet dus nóg beter kijken.
14120704171_55c75ef34f_c.jpg

152. Zo ziet het er dan uit.

Ik kan haast niet wachten tot ik kan gaan primen, zodat ik het voorlopige resultaat kan zien. Nu ziet het er nog wat slordig uit allemaal, dat komt door de lijm die je op verschillende punten ziet glimmen. Het zijn grotendeels geen 'lijmresten' maar bewust aangebrachte opvullingen en dergelijke. Overigens wordt alles vóór het primen nog netjes gemaakt / geschraapt / geschuurd en dergelijke.
14124014465_e87ee15050_c.jpg

153. De accelerator had zich op bepaalde punten dusdanig verzameld dat het plastic week werd en als een soort kauwgum op aanrakingen reageerde.

Gelukkig gebeurde dit aan de niet-zichtbare kant maar ik probeerde het toch te herstellen. Na 24 uur te hebben gedroogd, kon het eenvoudig worden gecorrigeerd door een beetje bij te schuren... maar toch is het even schrikken.
13937385460_e4111cd95f_c.jpg

154. Hier is te zien hoe Revell de aandrijfas had gedacht. Maakt geen contact met de aandrijfplaat... fail ;)

13937339607_52ee01cc15_c.jpg

155. Hier het resultaat met de nieuwe ophanging (koppelstukken nog steeds niet bol geschuurd):

13937384328_0e6711558a_c.jpg

156. Tijd om wat verdere detaillering te gaan doen. Hier is de bout van de transaxle uitgeboord.

Ik wilde eerst het hele reliëf wegvijlen, het vol laten lopen met putty en daar een bout in zetten en na een dag verwijderen, zodat er een afdruk in achter zou blijven. Maar ik bedacht me dat het allemaal zo extreem klein is dat het enkele uitboren visueel zo goed als hetzelfde effect geeft en minder riskant is.
13937389700_b570b1c54c_c.jpg

157. Yes! De ribben zijn eindelijk volledig bol geschuurd.

14120712481_3e5e3472fc_c.jpg

158. Revell heeft een telfout gemaakt bij het bepalen van de horizontale ribben aan de zijkant. De ingenieurs kwamen uiteindelijk uit op één rib, terwijl het er in werkelijkheid twee zijn. Begrijpelijke fout, want eerlijk is eerlijk: het zit er maar één vanaf. Eerst de verkeerde rib wegschuren:

Hier is één van de twee ribdelen al weggevijld (zie de rode pijl). Hierna werd nog het andere ribdeel weggevijld.
14121003032_fb46dfe499_c.jpg

159. En dan moet er nog zo'n uitgeboorde bout in. Stukje verticale rib weggevijld en schijfje geplaatst. Hier zat het fout, dus opnieuw doen:

13937346317_1e73c13f91_c.jpg

160. Het schijfje heb ik gemaakt door middel van een punch & die-set in combinatie met een stukje plasticard.

13937391388_7de2fb3f3a_c.jpg

161. Hier zit het schijfje goed op z'n plek.

14144084243_dbac6f281c_c.jpg

162. Het is even goed kijken, maar het resultaat is wel degelijk te zien onder een bepaalde hoek haha

14124337834_952cf3905e_c.jpg

163. Ten slotte heb ik de dubbele rib gemaakt met Evergreen strip nr. 100 (0.25*0.5mm.).

Zoals je op de achtergrondfoto kunt zien is er een verschil tussen de ene en de andere koelrib. De ene zit vast aan de centrale boutopening, de andere zit er los van. Ik heb geprobeerd dit uit te beelden door voor de ene een lange strip te gebruiken en voor de andere twee dunne.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 69.
 
:35::35: Beste Roy wederom geen woorden alleen kijken met mijn mond open en genieten
Marc
 
Dank je wel Marc! Ook voor je compliment in de post vóór mijn laatste, was ik vergeten op te antwoorden... bij dezen dus!

Zie hier trouwens nog een filmpje waaruit het verschil blijkt tussen het oude aandrijfplaatje en het nieuwe. Let op: in het filmpje zijn de ribben nog niet bolgeschuurd.

https://www.youtube.com/watch?v=b_EMyXkBK8k

Je kunt het verschil in reliëf goed zien.

Wat ik ook nog was vergeten te zeggen is dat de plasticard die ik oorspronkelijk achter elk plaatje had gelijmd, niet meer nodig was. De ribben zorgen nu (zoals in werkelijkheid) voor het reliëf.
 
Mooi!

Wat ik me nu wel afvraag, ga je alles terug uit elkaar halen om te verven of heb je zo een vaste hand dat je dit kan toen als het gemonteerd is :)?
 
@Damnbelgium en @Joachim: hartelijk dank! :)

@Joachim: er is niet een zo heel vaste hand voor nodig in dit geval, want alles krijgt een vergelijkbaar eindresultaat qua kleur en voor verreweg het meeste schilderwerk gebruik ik de airbrush. Sommige delen wil ik waarschijnlijk los behandelen, zoals de kachelpotten; die lijm ik dan ook nog niet vast. Dat zijn dingen die wat gaan roesten. Het enige waar ik angst voor heb is het verweren (en enigszins roestig maken) van de klepstoterstangen (de koperen staafjes die ik onder het blok heb geplaatst). Dat wordt nog een heel gepriegel. Waar ik ook nog eens over moet denken is de bevestiging van het Y-stuk (de achterwielophanging) aan de onderplaat. Daar zit een gleufje dat er niet hoort te zitten. Zodra ik het ding ga vastplakken, kan ik natuurlijk niet meer bij de onderliggende delen. Waarschijnlijk ga ik de verwering dus in twee delen doen: eerst alles wat 'boven' het Y-stuk zit, daarna het Y-stuk vastplakken en de kier vullen, alsnog dat deel spuiten, daarna het laagstliggende deel verweren.

Maar, first things first: wat ik ga doen is eerst de versnellingsbak een aluminiumkleur geven (of waar het dan ook van gemaakt was), daarna de motor een iets donkerdere kleur, wat rest van het beschermplaatje onder de klepstoters zwart, de bodem matzwart en nog wat detailpunten die andere kleuren krijgen. Het geheel zal dan uit ten minste 7 onderdelen / onderdeelgroepen bestaan: 1) bodemplaat, 2) achterwielophanging; 3) motorblok+versnellingsbak; 4) linkerkachelpot; 5) rechter kachelpot; 6) voorwielophanging (wsch. meerdere delen); 7) luchtkoeling (wsch. meerdere delen).

Ik zal alles airbrushen en ik zal color modulation gebruiken. Ik ben al een paar dagen aan het nadenken hoe ik dat met de onderkant ga aanpakken, nu de onderkant normaal gesproken helemaal in schaduwen gehuld zal zijn. Als je het model echter oppakt en nauwkeurig bestudeert, zal er licht van boven op vallen. Dus wat realistisch is... eigenlijk zou ik alles heel donker moeten houden maar dat zou ik zonde vinden. Ik bekijk nog wat ik doe.

Hoe dan ook, eenvoudigweg plak ik de verschillende onderdelen steeds af. Zoals je al hebt gemerkt, neem ik toch al de tijd voor dit project dus het heeft geen zin om daarin te haasten. Nadat alles een individuele kleur heeft gekregen, komt er een vuillaag overheen. Zo nauwkeurig komt het eerste bewerken dus niet, omdat niet elk boutje een aparte kleur hoeft te krijgen bijvoorbeeld.

Ik zie de bouw van deze Kever als bestaand uit drie onderdelen: A) het onderstel+motor; B) de carrosserie; C) het interieur. Elk van deze drie onderdelen rond ik achtereenvolgens af. Dus voordat ik met B) begin, ga ik A) helemaal afronden inclusief verweren.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



164. Op een aantal plekken moest de oppervlakte van de versnellingsbak en het reliëf daarop veranderd worden.

Waarschijnlijk ten gevolge van technische moeilijkheden, heeft Revell op bepaalde punten teveel plastic geplaatst en op andere punten te weinig. Eerst moest het overtollige plastic worden verwijderd. Op de punten 1, 2 en 3 was het een kwestie van wegfresen, -vijlen en -schuren. De punten 4 en 5 moesten bol geschuurd worden. Op de zijkanten en de bovenkant vonden vergelijkbare acties plaats. Bij het 'driehoekje' waar pijl 1 naar wijst heb ik eenvoudig alles weggeschraapt, een doorkruising gemaakt in het horizontaal liggende ribje daaronder en ook de verticale rib daaronder weggehaald. De hoeken van die rib waren, vond ik, namelijk nogal afgerond terwijl ze eigenlijk scherp zouden moeten zijn. Na het verwijderwerk heb ik een stukje Evergreen strip ingevoegd.

13957466820_14d8c07e62_c.jpg

165. Ik heb liquid poly gebruikt om het van krassen voorziene oppervlak rond pijl 1 te egaliseren.

Je kunt de vervelende eigenschappen van dat spul dus ook in je voordeel gebruiken. Wees echter wel heel erg voorzichtig en gebruik een zacht penseel. Zorg ervoor dat het plastic van de ribben niet beschadigd wordt.

13957462928_eecbae0579_c.jpg

166. Voor de verbinding tussen de wielophanging en het versnellingsbakdeel gebruikte ik Evergreen strip.

Eigenlijk zit het aan de ophanging gegoten onderdeel in werkelijkheid vast aan de versnellingsbak. Ik weet niet precies waar het voor dient. Hoe dan ook, de ophanging laat zich nog steeds makkelijk in positie brengen. Het gebruikte stukje strip heb ik bijgeschuurd totdat een lichte driehoeksvorm ontstond.

14141196502_d2dea67c64_c.jpg

167. Hier de strip én een messing stripje in positie, plus een gatenkaas van gaatjes voor de moeren.

Het messing stripje is een of ander verbindingsstuk tussen versnellingsbak en chassis. Ook hiervan weet ik niet wat in werkelijkheid de functie was. Weet iemand dit misschien? Marc? Overigens zag ik pas bij het bekijken van deze foto dat een van de vier klepstoterstangen lichtelijk schuin zit. Ik moet zeggen dat ik in werkelijkheid goed moest kijken omdat het haast niet te zien is, veel onopvallender dan op de foto. Het blijft toch magisch hoe een foto dingen kan benadrukken. Zie hier een foto van een minuut later, waarop het helemaal niet zo opvalt: https://flic.kr/p/nvPnSN Hoe dan ook, ik heb het zojuist nog even bijgewerkt met de dremel en nu zit het mooi strak.

13957413397_d6f7d91498_c.jpg

168. Op naar het plaatsen van de moeren. Sommige waren behoorlijk irritant.

Alle moertjes + schroefdraad die in de versnellingsbak zijn gemonteerd, gingen er prima in. Op het blok zelf moesten ook nog 5 moertjes worden bevestigd en daar kon ik helaas geen gaatjes voor boren omdat de diameter van het 'vlees' ongeveer even groot was als het benodigde boortje 0,5mm. Dan boor je natuurlijk geen gaatje maar graaf je af en dat is minder praktisch. Ik moest daar dus de volledige 'schroefdraad' wegsnijden, op de een of andere manier de moertjes in positie krijgen en dan nog vastplakken. Geen sinecure, want die dingen sprongen bij de minste aanraking van een mesje naar het moertjeskerkhof dat zich rondom mijn werkplek bevindt. Met veel moeite is het uiteindelijk dan toch gelukt.

14144304644_2a498638c3_c.jpg

169. Hier zijn vier van de vijf moertjes bevestigd.

Op de foto is ook te zien hoe aan de andere klepstoterstangen ook een kleine onzuiverheid in positie zit. Ook dit is inmiddels bijgewerkt, maar uiteindelijk zal alles vóór primen nog worden bijgewerkt, schoongemaakt en dergelijke.

14141214312_13c8cd3c7f_c.jpg

170. Dit filmpje is gemaakt net vóór het bevestigen van de moertjes.

In totaal zitten er in dit ene onderdeel tot nu toe 45 moertjes en 1 bout gemonteerd.

171. Onder een negental boutjes moesten plastic stukjes worden gemonteerd. Hier een dryfit van het resultaat.

De plastic stukjes werden gemaakt door een stuk plasticard te punchen (punch & die-set) op 1 millimeter. Elk 'rondje' dat zo werd verkregen, werd op ongeveer 1/3 afgesneden en dat 1/3 werd dan in positie gebracht door middel van liquid poly. Er komt al gauw te veel lijm bij en de Evergreen is daar heel gevoelig voor, dus eerst even afdeppen op wc-papier en na het bevestigen gauw met wc-papier het overtollige vocht opnemen. De deelschijfjes laten zich makkelijk in positie brengen doordat ze al licht plakkerig zijn.

13957514409_8fdc5ece98_c.jpg

172. Hier een filmpje van de dryfit aan het eind van deze werkzaamheden, vooral interessant voor diegenen die ook een Kever willen detailleren.

Op dit filmpje zitten de aandrijfstukken inmiddels vastgeplakt. Dit onderdeel, waar ik nu al tijden mee bezig ben, is bijna klaar voor opschoning en dan is het primer-ready. Voordat ik ga primeren, rond ik echter alle onderdelen van de motor en onderzijde van de Kever af.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 73.
 
Dat is gewoon super wat jij allemaal doet met die kever. Daar tegenover zal die van mij (nog aan te beginnen) er maar armzalig uitzien.

Doe zo verder, ik volg aandachtig om zoveel mogelijk bij te leren.
 
Ik denk helemaal niet dat jouw model er armzalig uit gaat zien, integendeel ik volg met veel plezier jouw bouwverslagen en leer daar ook weer dingen van.

Wat ik aan het doen ben is niet meer dan een kwestie van geduld. Dat heeft als voordeel dat er inderdaad een gedetailleerd model uit zal komen maar het heeft als nadeel dat ik erg onproductief ben. In de tijd dat ik nu al aan die Kever bezig ben geweest (73 uur exclusief het schrijven van dit topic), kan een andere modelbouwer drie prachtige Kevers bouwen, schilderen en verweren en het verschil tussen elk van die drie Kevers en die van mij is uiteindelijk enkel op detailniveau.

Maar toch bedankt voor het compliment, natuurlijk :)
 
Ik blijf deze inderdaad met veel respect volgen!
Ik leer keer op keer bij door jou project :)
 
Roy ik zeg niks meer ik weet gewoon niet wat zeggen en kan alleen maar genieten :ohmy: ;)
Marc
 
prachtige werken.

Detaillering is enorm. Doe zo verder
 
He Roy helemaal in het begin toen je begon met kevertje en dan er een tweede bij haalde en dat zomaar uiteen zaagde verklaarde ik u voor gek ( sorry) maar nu zoveel uren verder heb ik mijn visie terug herbekeken en ik het gewoon formidabel vind wat gij doet om tot zo een resultaat te komen man man toch
Het is een waar genoegen om u te zien werken alle respect
Marc
 
@Marc: nogmaals hartelijk dank. Wegens drukte in combinatie met de groepsbouw zal de Kever, mijzelf kennende, een bouwstop kennen. Jammer eigenlijk, want ik was net klaar met de versnellingsbak (bijna toch). Ik vind het leuk om te zien dat je inspiratie hebt gehaald uit mijn bouw, daarvoor zitten we toch ook op een forum als dit.

En nu ben ik het die jou voor gek verklaarde... maar toch lijkt het erop dat je weet wat je aan het doen bent en dat je er iets moois van aan het maken bent (de Samba-pickup). En mocht het nog niet 100% perfect zijn aan het einde, dan heb je letterlijk en figuurlijk een bak met ervaring binnengehaald. Het volgende project stap je dan met groter zelfvertrouwen in. Weer zoiets ingrijpends? Dan weet je al beter hoe en wat en durf je meer. Iets makkelijkers? Dan zul je zien dat je denkt "oh dit, makkelijk!!". Het is hoe dan ook goed voor het kwaliteitsverloop van je bouwwerken.

@Damnbelgium, @Jordi: dank voor de complimenten!
 
Genieten, puur genieten van dit soort werk ! Een heel geduldige, kundige bouwer heeft onlangs schijnbaar ons midden vervoegd !
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



173. @GUnit en @Seaking: dank voor de mooie complimenten. Dat geeft de burger weer moed!

En die moed heb ik momenteel wel even nodig. Ik heb een kleine terugval gehad in deze bouw, zowel letterlijk als figuurlijk. De afgelopen week ben ik bezig geweest met research en andere voorbereiding voor de Dreadnought. Vandaag ben ik verder gegaan met de Kever. Het resultaat: de kennis is toegenomen, het model is minder ver dan eerst. Deze post is dan ook zuiver ter verslaglegging en toont geen vooruitgang in de bouw.


Ik heb dit wekenlang uitgesteld omdat het het lastigste karwei is van deze Kever, meen ik in te kunnen schatten: het plaatsen van de tweede horizontale messing strip op een schokbrekersteun. Steeds meer begint het erop te lijken dat ik de eerste keer gewoon veel geluk heb gehad dat het relatief snel goed ging. Toen ik een paar weken geleden al probeerde de tweede plaatsen, ging het meerdere malen mis. En ook vandaag.

Op de foto zie je mijn creatie in gelukkiger tijden. Het nieuwe idee is op zichzelf volgens mij nog steeds goed: in plaats van blu-tack gebruikte ik Tamiya tape om af te plakken waar de secondelijm niet zou mogen komen. Gewoon een klein stukje tape plakken en met een nieuw mesje de tape in vorm snijden. Dat werkt erg nauwkeurig.

Maar secondelijm droogt te dik op, ik heb matige hoeveelheden aangebracht. Dan brak er weer een dun stripje af, dan brak weer de schokbrekervoet zelf af, dan weer het messing houdertje van de voet, dan wéér de schokbreker (die is in totaal vier keer afgebroken).... dan weer de aandrijfas... (die heb ik nog niet terug bevestigd, dat doe ik als ik precies weet hoe hij met de nieuwe aandrijfstukken moet komen te staan), steeds weer alle oude lijm verwijderen, schoonmaken, schuren en opnieuw plaatsen. Het is een enorm priegelwerk en steeds zat het niet 100% goed dus moest het er weer af. En dit alles voor iets wat nauwelijks te zien is als de auto klaar is... echt enorm frustrerend.

Gelukkig is dit soort werk maar een procent van de totale werkzaamheden aan een project. Ruim twee uur verpest, maar dat hoort helaas ook bij de hobby.

Plan voor de volgende poging: opnieuw afplakken, deze keer een heel dun laagje egaal over de strip smeren ('afromen') en dan in positie brengen. Daarnaast: geen accelerator gebruiken, dat heeft in dit geval een nadelig effect op de substantie van de lijm. En... het moet in één keer goed.

14039222048_cb3acb1825_c.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 75.
 
Roy gij hebt toch engelengeduld hoor , ok , dat ergens wel als ge een mooi resultaat wil neerzetten , nu moet ik zeggen voor mijn oper. had dat bij al lang in de vuilbak gelegen ik had toen zo een apengeduld , maar dat is nu toch veel beter .
Dus beste Roy houd in ieder geval de moed erin en leg eventueel de kever eventjes opzij en concentreer je op ( je hebt genoeg andere dingen )iets dat je zinnen even afleid het zal daarna wel lukken
Maar niettemin blijft nog altijd een prachtige bouw , en dank zij u heb ik weer nieuwe dingen kunnen maken met eingelijk niets aan de bus
Marc
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



@Marc, iets weggooien is inderdaad iets wat je als modelbouwer nooit moet doen. Je weet maar nooit of je toch weer voldoende inspiratie krijgt om het project weer op te pakken. En meestal zit er veel werk in (dat je alweer bijna vergeten bent) en is het zonde om iets weg te gooien.

@Joachim: dank voor de aanmoediging, maar ik heb inmiddels de Dreadnought binnen gekregen dus daar zal ik mezelf op gaan concentreren waarschijnlijk. Misschien dat hier nog eens in de zoveel tijd een update krijgt of als ik het schip even moe ben, ga ik gewoon weer even hier aan verder en zo werkt dat met mij.

174. De avond ná mijn vorige post, heb ik het positioneren van de horizontale strip opnieuw geprobeerd. En ik raakte nóg verder van huis :) Allereerst merkte ik dat een stripje was losgeraakt door de schoonmaakwerkzaamheden van de vorige keer. Dat stripje wilde ik dus schoonmaken evenals het S-stuk. Ik drukte nog maar nauwelijks en toen gebeurde hetgeen je op de volgende foto kunt zien. Op zo'n moment is het zaak om helder na te denken en gewoon tot lijmen over te gaan.


Ik ben ervan overtuigd dat het plastic op sommige plekken broos is geworden doordat het in aanraking is gekomen met accelerator. De breuk is ontstaan op een plek waar ik het niet van had verwacht. Jammer ook wel, want de bouw van deze 'subassembly' is bijna gereed en zodra het in positie tegen de bodemplaat is geplakt zit het allemaal stevig vast en kan het niet meer breken.

Hoe dan ook, het kon eenvoudig gelijmd worden. Ik heb twee verschillende lijmen, meteen achter elkaar gebruikt. Liquid poly voor het las-effect, secondelijm (in de goot, bovenop de al eerder daarin gegoten secondelijm) voor de oppervlakkige sterkte. Toch maar weer accelerator gebruikt voor het positioneren. En gelukkig zal er, na schuren, niets meer te zien zijn van de breuk. De subassembly valt weer prima in de bevestigingssteunen.

14244403184_92bb5a0265_c.jpg

175. En dan, na -over meerdere bouwavonden verspreid- ongeveer vier uur aan voorbereidingspogingen, zit binnen tien minuten het horizontale balkje op z'n plek. Eindelijk! Soms blijkt de oplossing van een probleem zo eenvoudig...

Na het grondig schoonmaken van de iele bevestigingslijn op de schokbrekersteun, heb ik het stripje op de S-balk goed schoongemaakt en opnieuw bevestigd. Alle drie de voorbereidingswerkzaamheden waren klaar. Nu alleen nog het horizontale stripje. Ik heb dit uitgesneden en precies in de juiste vorm gebogen. En, even belangrijk, al op maat geknipt. Eerder boog ik het niet in de vorm omdat het om ontzettend dun materiaal ging (niet veel dikker dan papier) en voorbuigen niet veel zin leek te hebben. Dus wel, het viel nu mooi op z'n plek. Dryfit gedaan... en NIET afgeplakt. Dan nu de oplossing voor het raadsel: In plaats van lijm te leggen op de richel, heb ik nu met een mes een laagje secondelijm 'geplamuurd' over de hele lengte van de strip. Ervoor zorgen dat er niets van op je vingers komt en dan in positie brengen. Vast. Eindelijk! Ik sprong van geluk op van m'n stoel en deed nog net geen vreugdedansje. Heerlijk gevoel en een fantastische pauze-inluiding van het Kever-project.

14058129137_ccc238eb29_c.jpg

Vanaf nu zal ik me voorlopig gaan bezig houden met de bouw van de HMS Dreadnought met véél photo etch-plezier. Voor de nieuwsgierigen, het desbetreffende topic is hier te vinden en de eerste bouwstappen zijn er al te vinden. De manier van beschrijven zal hetzelfde zijn als in dit topic, ik zal daar m'n eigen verworven en te verwerven kennis over het schip en de bouw etc. neerpennen. Alle volgers zijn daar natuurlijk welkom, ik vind het altijd leuk als er weer een reactie wordt geplaatst.

Ik ben erg blij dat ik het Keverproject op het laatste moment zo positief op pauze heb gezet. Ik zal er niet tegenop kijken om deze bouw weer op te pakken.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 76.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan