Hoofdsponsor

1/24 Lotus Super 7 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jawel, dat resultaat van die spuitbus mag best gezien worden.
Ik zal er zelf ook eentje gaan halen.
 
Nog een beetje zitten prullen. Op deze foto zien jullie linksboven een soort van "tankje" staan, ik heb geen idee waarvoor het dient.

1_2007_11_28DSC_0376.jpg


Ik heb een stukje sprue genomen, een beetje in vorm gevijld, dan klein plastic staafje en het ronde "dekseltje" van stretched sprue gemaakt, een beugeltje van messing plaat, en dan een beetje verf. En dan ziet het er zo uit :

1_IMAG0777.jpg


1_IMAG0778.jpg


Het beugeltje moet nog grijs worden, het dekseltje bruin, en het tankje krijgt nog een laagje glans vernis. De foto's zijn een beetje wazig, maar het is heel moeilijk om zoiets kleins te fotograferen.

Tot de volgende maar weer

Groeten, Pascal
 
Netjes. Het fotograveren van kleine onderdelen is ook erg moeilijk. Ik zelf gebruik daar zelfs een statiefje voor. Zoeen van twee euri, geeft een stabliele ondergrond voor de camera. En dat is erg handig. Het helpt iets.

Verder netjes gemaakt tankje. Alleen het hoort volgens mij toch wit te zijn ipv geel?
 
@ Kurt : ja dat zal het wel zijn. Bedankt cute

@ Rik : de kleur is niet goed, ik heb een mengeling gemaakt van beige, geel en wit, in de hoop een soort "gelig wit" te krijgen :s Ik denk dat een drybrush met wit een beter resultaat gaat geven. En dan misschien nog wat smoke erover ?

Waar vind je een statief voor 2 euri ?

Groeten, Pascal
 
Hier in Ollandi hebben we een euroshop. Daar vind je vanalles en nog wat. Zo ook dit soort zaken, maar ook in de blokker ben ik ze tegengekomen. En in de bouwmarkten vind je ze nog wel eens. Dan in van die eurobakjes enz. Gewoon eens snuffelen in dit soort zaken, je wilt niet weten wat je dan tegenkomt. :D

Dan denk ik dat je een dikkere wasch zou moeten geven ipv drybrusch. Dus een witte verf aangelengd op verhouding 50% Dan die in een dunne laag er op smeren. Dit word dan een beetje doorzichtig. :k Waardoor de gele ondergrond er doorheen schijnt. :k
 
Bedankt voor de tip Rik cute

Ik heb het tankje een drybrush met wit gegeven, en een laagje 50 % wit en 50 % blanke lak. Op deze foto's hangt het tankje als dryfit in zijn beugel :

1_IMAG0782.jpg


1_IMAG0781.jpg


Naast dat tankje zit nog een onderdeel, zilver in het midden, met 2 zwarte railtjes. Dat heb ik gemaakt van een stukje plastic, en de railtjes van messing plaat. Hopelijk is het te zien op de foto's, de camera wou zich niet scherp stellen :

1_IMAG0783.jpg


1_IMAG0784.jpg


En tenslotte heb ik de motor met aluminium gedrybrushed, zodat de details wat meer afsteken :

1_IMAG0779.jpg


1_IMAG0780.jpg


Wat een gepriegel op deze schaal zeg :s

Groeten, Pascal
 
Ziet er goed uit. En het is idd een gepriegel op deze schaal. Echt mijn schaal niet. >< Al doe ik er wel veel in. :|

Ga zo door, je maakt zeker kans denk ik. ;P

Even een foto van zo´n statiefje. Stel je er niet teveel bij voor.

1_SANY2592.jpg
Tis maar een klein ding, maar toch geeft het een houvast. En dus een stabiele camera. Op een stapel boeken leggen is ook mogelijk. Toch vind ik dit makkelijker werken. Het is op supermacro vaak de beweging van de camera op het moment dat je het knopje indrukt dat een onscherpe foto geeft.

Maar even voor de foto´s op zich. Deze zijn echt zo slecht niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks guys cute

Ben bezig geweest met de accu, plaatje eronder, railtjes aan de zijkant. Gespoten met satijnglans zwart, ligt momenteel te drogen.
Omdat ik niet verder kon met de bouw zonder eerst de body te spuiten, heb ik de body in de primer gezet (dat is voor mij de allereerste keer). Hiervoor heb ik de primer van de Action gebruikt, deze ligt momenteel ook te drogen, maar hier zijn alvast wat foto's :

1_IMAG0785.jpg


1_IMAG0786.jpg


Groeten, Pascal
 
Nu wordt het effe héél spannend ><

Vandaag de groene lak aangebracht. Voor de allereerste keer had ik een primer aangebracht, en vandaag heb ik voor de allereerste keer een auto met een spuitbus gespoten. Het wordt dus afwachten of de lak niet te dun of te dik is, en hopen dat het resultaat er mooi uitziet.

Alvast wat foto's van de nog natte eindlaag :

1_IMAG0789.jpg


1_IMAG0790.jpg


1_IMAG0788.jpg


Ik vind het vreemd werken met een spuitbus, gisteren dacht ik dat mijn primer er veel te dik op gespoten was, maar éénmaal droog, zag het er heel goed uit. Ik hoop natuurlijk dat dat met de eindlaag hetzelfde gaat zijn. Ben dus heel benieuwd cute

Groeten, Pascal
 
Dat gevoel van die dikke primerlaag ken ik ook, dat was met de primer van Tamiya. Het resultaat was toch perfect.
Ik duim voor je dat dit ook zo zal zijn.
 
Idd, met een spuitbus werken is altijd heel anders. Maar dat is een kwestie van wennen.

Er zijn heel veel mensen die, eens gewend zijn, de airbrusch niet meer beetpakken. Dat scheelt heel veel werk. Alleen ben je beperkt in het kleuren assortie van de spuitbus. En dat is met de ab veel groter, desnoods meng je zelf. :k

Het zelfs zo dat ik nu weer met de kwast bezig ben, mij dus weer helemaal thuis voel. Zo snel er iets gespoten moet worden moet ik er toch steeds weer aan wennen. Ook aan de laagdikte enzo. Eigenlijk ben ik persoonlijk meer van de kwasten. Dus dat is vaak ook de reden dat ik schepen hier ook echt op uitzoek. Hoe meer schilderwerk aan randjes en richeltjes er is of hoe weelderig een gallerij ook mag zijn. Hoe leuker ik het vind.

zie nu ook weer mijn CS die is dus alleen met de kwast. Lekker rustig. :k

Over jou auto, wil je straks eens wat foto´s nemen als het stof droog is. En dan van wat dichter bij. Dat is makkelijker oordelen. ><><
 
Ik ga zeker wat foto's nemen als de lak droog is. Nu durfde ik niet te dichtbij komen, omdat ik bang was om iets om te stoten :s

Vraag : hoe weet je nu of je blanke lak moet aanbrengen ? Is het altijd nodig, of kan je ook zonder ?

Groeten, Pascal
 
Blanke lak is niet altijd nodig. Maar wel raadzaam. Het brengt extra glans na het polijsten.

Dan, als je decals gaat aanbrengen is het heel verstandig om deze op een zo glad mogelijke ondergrond aan te brengen. Dus nooit op een matte ondergrond, moest dit zo zijn. Dan blanke lak erover. Dit is belangrijk voor het hechten van de decal. Anders blijft er lucht onder zitten. De matte lak is poreus zeg maar. Dan voor jou belangrijk. De decals zo op de glans verf aanbrengen kan gerust. Dan na het aanbrengen alles goed reinigen en een blanke laklaag hoogglans aanbrengen. Dit is dan nodig vanwege en sealen van de decals. Deze heeft dat echt nodig. Dit ivm eventuele beschadigingen aan de decals. Deze laklaag dient als bescherming. Bijkomend effect is dat je de decals tussen de lagen minder als decals zal zien. Het wordt dan een geheel ipv oneerbiedig gezegd, een plakplaatje. cute

Doe zo verder. :k
 
Bedankt voor de uitleg Rik cute

Er komt maar 1 (jawel 1 !!!) decal op de body, het logo van Lotus. En dan nog de nummerplaat aan de achterkant. Ik ga een test doen met blanke lak op een stukje sprue. Polijsten zal moeilijk worden door de grote spatborden en de vele bochten in de body, maar ik wil het wel proberen.

De lak laat ik nu drogen tot morgen, dan plaats ik wat daglicht foto's.

Groeten, Pascal
 
Aangezien de verf droog is, heb ik maar wat foto's genomen :

1_IMAG0791.jpg


1_IMAG0792.jpg


1_IMAG0795.jpg


1_IMAG0794.jpg


1_IMAG0793.jpg


Zoals jullie kunnen zien is de verf niet overal even dekkend, er zal dus nog een tweede laag (hopelijk een dunne) over moeten om de verf netje egaal te krijgen, en om de gleufjes op te vullen. Ik heb in verschillende verslagen gelezen dat er nu ook gepolijst kan worden, maar mijn vraag is waarmee ? Ik heb wel polijstpads, maar daarmee kan ik niet in de bochtjes geraken. Kan ik ook met iets ander polijsten ? Of kan de tweede laag er zo op ?

Het is makkelijk werken met een spuitbus, bespaart een hoop tijd t.o.v. een airbrush, maar ik mis toch wel de controle die ik met een AB heb. Ik vind het een delicate manier van werken, waarmee ik nog flink wat zal moeten oefenen.

Groeten, Pascal
 
Pascal,

Volgens wat ik overal heb kunnen lezen, moet je om te polijsten toch een minimum van 4 lagen blanke lak laten neerdwalen op je vehicel.
Polijsten zelf kun je doen aan de hand van schuurpads,speceiale setjes (à la Novus) of gewoon met verschillende grofheden schuurpapier. Ik heb schuurpapier tot en met korrel 12000 in huis.

Mijn polijstervaringen hiermee zijn zo goed als nihil, behalve een tegenvallende test met de Maserati Bora. Maar ik denk dat dit gelegen was aan de grove korrel van de Vallejo.
 
Het met een spuitbus werken is heel anders dan een airbrusch. Maar dat hoef ik niet meer te vertellen. :k Dat heb je nu zelf ondervonden. Groen en geel zijn de moeilijkste kleuren dan komt rood. Die dekken nu eenmaal wat moeilijker.

Het advies is dan ook om in meerdere lagen te spuiten, de laten dan wel dunner te spuiten dan normaal. Alleen weet jij nog niet wat normaal is. :s Dat is iets dat ik moeilijk kan uitleggen. Toch ga ik het proberen.

Je gaat spuiten en ziet dat de verf in puntjes op het model komt. Die puntjes zijn dus druppels. Als ze in elkaar over vloeien dan heb je het gewenste dikte bereikt. Niet verder spuiten. Stop je eerder dan zul je zien dat je een sinasappelhuidje krijgt. Ga je verder (niet totdat de verf gaat lopen) dan word deze dik en zal de kleur niet in de naden blijven lopen. Dit omdat de kleurdeeltjes lichter zijn dan de lak. Deze gaan dus drijven. Daardoor gaat de kleur niet in de groeven of randen zitten en is dus de dunne laag nodig. Het is even wennen. Dat weet ik. Maar het kan fijn werken een spuitbus.

Dus voor nu. Lichtjes schuren met korrel 1000 en dan nog eens de spuitbus eroverheen. Dan rustig laten uitharden. Dan nog eens een lichte schuurbeurt geven. Liever een polijst beurt. Tamiya heeft deze materialen in compounts en daarbij behorende sponsjes enzo. Daar zou ik eens naar gaan kijken. Dan de laatste laag er op.

Deze laatste laag nog eens laten uitharden. Dan de decals plakken.

Als deze er op zit (je had er maar ééntje) deze reinigen met een vochtig doek. Dan de lak erover. Niet schuren. Ook hier geld liever meer dunne lagen dan een dikke. Maar zorg wel dat je den spuitnevel glad ziet trekken. Anders krijg je geen glans. Dan als deze is uitgehard. Kun je eventueel met een autoglans middel de zaken opwrijven na het polijsten met een polijst middel. Let hierop wel dat deze voor glans is bedoeld. :D
 
Hey Rik,

Bedankt voor de uitleg cute Dus als ik het goed begrijp heb ik de verf wat te dik gespoten. Ik wou het schuren / polijsten met tandpasta en wattestaafjes proberen omdat ik dan overal goed bij kan. Het opvrijven wil ik met Tamiya modelling wax doen.

Morgen eens een testje doen en dan de tweede laag spuiten.

Groeten, Pascal
 
Met tandpasta kan dat ook, maar kijk wel uit dat je niet te hard gaat. Ik heb zelf de smokers als tandpasta. Die polijst te veel. Destijds daarmee geprobeerd. Wist ook niet beter. Tandpasta is tandpasta dacht ik. Ik ben uitgekomen op die voor kinderen onder de negen jaar. Die werkte het beste. En je hebt ook nog een lekker aarbeien geurtje op de koop toe. :k

Verder tamiya is gewoon goed. Dus ik kan daar niets op aanmerken. Gaat helemaal goed komen. :k
 
Update(tje) :

De body heeft 3 lagen lak en 1 laag vernis gekregen. Ik heb geprobeerd om een "stofdraadje" van de neus met tandpasta weg te schuren, hopelijk is het gelukt. De vernis is aan het drogen, morgen plaats ik foto's, ben heel benieuwd naar het resultaat.

Tussendoor nog wat kleine dingetjes gedaan :

De koplichten hebben geen lamp in de kit, heb een stukje doorzichtig sprue in de dremel gestoken, dunner geschuurd, kopje eraf gezaagd en in de vernis gezet :

1_IMAG0797.jpg


Ook heb ik gaatjes in de "lamphouders" geboord, hier komt het lampje op :

1_IMAG0798.jpg


Het houten dashboard heb ik gemaakt van 2 dunne fineer strips, in vorm geschuurd en een laagje beits gegeven :

1_IMAG0797.jpg


1_IMAG0796.jpg


Ik heb geprobeerd om de ringen die rond de wijzeplaten zitten te maken van een stukje koperdraad, maar dat is nog niet gelukt. Hopelijk vind ik hier iets anders voor :

1_IMAG0799.jpg


Heb de laatste dagen niet veel gepost hier, ben zaterdagavond door mijn rug gegaan tijdens het nemen van foto's. Enkele dagen krom gelopen, spierontspanners genomen en pijnstillers. Ik loop nu terug wat rechter, maar het doet nog flink pijn. Heb 3 dagen ziekte-verlof genomen, dus ik hoop dat ik donderdag een beetje normaal en met niet al te veel pijn kan gaan werken.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan