Hoofdsponsor

1/12 Rover Mini Cooper 1.3i [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doe maar rustig aan, beetje bij beetje kom je er wel!
In het verleden zijn hier al een paar links gepasseerd van (online)winkels die allerlei aftermarket verkopen voor auto's op 1/12, maar aangezien dat niet echt mijn domein is kan ik je daar verder niet mee helpen.
Mss hebben die wel bruikbare kuipzetels? Allicht kunnen de autobouwers je hier meer vertellen over die winkels.
 
Ik heb nog niet direct zo een stoelen gevonden, spijtig genoeg. Je zou er al een kit voor moeten opofferen. Maar die zijn vaak iets te duur om ze gewoon voor de stoelen te kopen :).

Het gaat er hier allesins rustig aan toe gaan. Dit moet in orde komen ;)
 
Zo, na wat prutsen en proberen heb ik men plan klaar voor de stoelen.

Ik heb dus een vel styreen gekocht. Daar ga ik met de blueprints de vlakken op tekenen en uitsnijden. (Per stoel dubbel).
Dan plak ik op strategische plaatsen koperdraad, zodat ik op de goede plekken de afrondingen kan zetten van bv de rug.

Zoals je kan zien op deze foto gaat de rug schuin af en bovenaan weer wat recht:

monacopro_spec2.gif


Daar komt de koperdraad dan te zitten. Dan plak ik daar de kopie tegen en heb ik een afgesloten geheel. Nadien afwerken met milliput en opschuren.

Straks ga ik eraan beginnen ;)
 
Je maakt er werk van! Spannend of de theorie ook gaat uitkomen in de praktijk... En wát een keuze als onderwerp om met scratchen te beginnen... Bij de meesten is het denk ik een plastic plaatje op maat snijden en ergens inplakken; jij begint meteen met een ingewikkelde 3D stoel. Ben erg benieuwd en hoop op het beste. Gebruik een liniaaltje en als een lijn onherstelbaar krom is... Even opnieuw snijden ook al lijkt het kromme minimaal.

Met kopie maken, bedoel je dan dat he twee basisvormpjes per stoel nodig hebt? Snap dat (nog) niet helemaal maar hoe dan ook raad ik je aan om de hoofdvorm voor beide stoelen na elkaar te maken mits je zeker weet dat de hoofdvorm goed is. En om de stoel nog niet te verlijmen voordat de basis van de andere stoel gereed is. Zo kun je het mooist symmetrisch blijven werken. Immers hoe driedimensionaler een voorwerp wordt des te moeilijker is het na te maken.

Succes!
 
Ik zou persoonlijk geen dubbele bezetting maken, plaatjes styreen op maat snijden en met lekker veel plaksel aan elkaar zetten, dan kopertouwtjes langs de randen zetten voor de accentjes en dan middels de bloemmethode er een mooi stofje op maken. De echte kuipstoelen zijn nooit nooit meer dan een flinke plaat polyester met hier en daar een stuk schuim (beetje gechargeerd dan he :)
 
We gaan zien waar we uitkomen he :)

Poging 1 voor de basis. Hier is het de rug. Ik heb dus de rug en de wangen apart gesneden. Onderdaan maak ik dan nog een plaatje om de wand dicht te maken en uiteraard de vloer.

Photo19-04-14164813_zpsa391e12a.jpg

Photo19-04-14165357_zpsef58904f.jpg

Enkele foutjes kan ik er nog uithalen en eventueel wegwerken met milliput achteraf. Het gaat hier om een basis dus zeker nog niet het afgewerkte product.
Door de koperdraad ertussen krijg ik de juiste dikte voor de rug.
 
En ik ben ook een tijdje bezig geweest met het opmeten van de body voor de decals en deze op de pc klaar te maken.

De testdruk op gewoon papier ziet er goed uit :). Ik heb op enkele decals een gele achtergrond gezet, omdat deze veel te klein zijn om proper uit het decal papier te snijden. Het is een gok, maar ik heb dezelfde tint gebruikt als het geel dat op de body komt, dus dit zou niet mogen opvallen.

Photo19-04-14213604_zps119dad57.jpg
 
Ik zou voor de zekerheid eerst spuiten en dan de decal er nog eens naast houden. De kleur reageert anders op papier, plastic of metaal als je het spuit.
 
dat ziet er goed uit, ben benieuwd naar die vorderingen van de stoelen.
 
Dat wordt nog een hele klus. Nu heb ik vooral het gevoel dat ze wat te klein zijn. Dus ik ga eerst even passen. Het zal wrs wel wat 'over my head' zijn.

Dus als het niet lukt neem ik de originele stoelen. Het dashboard en de rolkooi zou wel moeten lukken.
 
Meten is weten. Als je de originele stoelen kunt opmeten en alle afmetingen gewoon door 12 deelt, zou je perfect moeten uitkomen.
 
Dat ga ik eens doen. Desnoods begin ik daarmee opnieuw.

Vandaag ook enkele onderdelen apart genomen en in 1 keer zwart gezet. Dat vergemakkelijkt de rest van het bouwen ;)

Photo21-04-14142005_zpsc390ae91.jpg

Links het dak, midden de bodem en rechts klein gerief
 
Nu de body even aanpakken.

Tijdens het schuren is er een putje tevoorschijn gekomen waar er gietnaden zaten. Dat heb ik even opgevuld

Photo22-04-14194902_zps10b10f5e.jpg

Daarna lichtjes schuren en dan spuiten. Nu heb ik enkel nog de basislaag (ongeveer 3 dunne laagjes met airbrush.) Dus je ziet alles er nog wat door

Photo22-04-14203304_zps5a3963b8.jpg

Als dit mooi droog is ga ik dit nog even opschuren, omdat er precies wat poeder over ligt :/

Dan begin ik aan de volgende laagjes, zodat de wielbogen erop kunnen gezet worden en de eerste laag clear voor de decals.
 
We blijven rustig verder doen...

De body is nat geschuurd en ga deze laten rusten tot morgen. De motor heb ik vandaag aangepakt.

Het kleppendeksel heb ik eerst matzwart gezet en dan bewerkt met Metalizer, voor dat donker metaaleffect

Photo23-04-14211947_zps82c8b8dd.jpg

De motor zelf heb ik eerst in het mat rood gezet, om daarna de hele motor wat te bewerken met smoke. Zoals je weet of niet, heeft de Mini wat last van oliezweten (om het zo te zeggen)

Photo23-04-14214347_zpsffa62593.jpg

Photo23-04-14214336_zps02e0254e.jpg

Photo23-04-14214320_zpse4a4c327.jpg

Op de foto's is het misschien niet helemaal duidelijk. Ik zal overdag wat foto's nemen. Ik heb ook niet overdreven met de smoke, maar waar het zit ligt het wat dikker om het meer op olie te doen lijken.

Nu nog iets zoeken om de bougiekabels te doen.
 
Dat blokje ziet er keurig uit!

Als je de gaatjes voor de bougiekabels nog niet hebt geboord (in dat geval: volgende keer eerst doen), dan zou ik overwegen om een stukje Tamiya Tape op de cilinderkoppen te plakken daar waar de kabels 'het blok in gaan'. Dan met een fineliner een puntje zetten precies op de plek waar te boren, dan met een kraspen een puntje erin duwen en dan met een handboortje het gaatje boren.
 
Ziet er netjes uit Joachim. Strak in de lak tot nu...
Gaat er hoe langer hoe beter uitzien.
Kijk al uit naar het vervolg.

Mark
 
ziet er gaaf uit, ben gek op mini coopers :)
en motorblok is echt mooi gedaan. kan niet wachten op meer. :)
 
Dat blokje ziet er keurig uit!

Als je de gaatjes voor de bougiekabels nog niet hebt geboord (in dat geval: volgende keer eerst doen), dan zou ik overwegen om een stukje Tamiya Tape op de cilinderkoppen te plakken daar waar de kabels 'het blok in gaan'. Dan met een fineliner een puntje zetten precies op de plek waar te boren, dan met een kraspen een puntje erin duwen en dan met een handboortje het gaatje boren.

Thx. Ik had eerder gehoopt van een manier te vinden om echt de rubbers erover te zetten. Vermits je bij de 1:1 duidelijk ziet dat de bougiekabels op de bougies ziten en niet in het blok.

Dus dan heb ik een kabeltje nodig en een soort van isolatie dat iets dikker is om aan beide uiteinden erover te trekken en dan op het blok en de delco te zetten.

Interceptor & Grayfoxz: Bedankt :). Hopelijk is er vanavond al een vervolg :)
 
Voor de bougie kabels kan je misschien een stukje krimpkous gebruiken om de rubbers te simuleren??
 
Ik denk dat je toch nog een laagje grondverf moet zetten waar je geschuurd hebtv op de body want anders gaat je dat altijd blijven zien door het geel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan