Hoofdsponsor

1/24 Scania R730 6x2 showtruck [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

plastiekprutser

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 mrt 2014
Berichten
106
goeieavond,
Ik ben een nieuw project begonnen, een Scania r730 twinsteer showtruck.
Heb de nieuwste italeri r730 versie gekocht:
attachment.jpg
Heb een 6x2 conversieset van Lescrenier gekocht, over de kwaliteit hiervan ben ik niet echt te spreken, deze was scheef en de delen niet correct, ontbrak een dwarsbalk die er volgens de technische tekening van Scania hoort te zitten, maar genoeg tekst de foto's van alle aftermarket die ik heb aangeschaft:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
Een deel van de onderdelen had ik liggen, de rest heb ik op de beurs van Jabbeke gekocht :).
Enkele foto's van hoe het chassis er nu bijstaat, is nog veel schuur en plamuurwerk aan, maar dat komt wel goed.
Op de foto's zie je een oud broertje van de R-serie, de oude streamline, dit wordt een trekker zoals die bij Ceusters rondrijdt :laugh: :
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
Voor de kleuren heb ik nog geen idee, maar eerst eens de rest maken, is nog veel werk aan.
Ik vind het tof dat Italeri de juiste uitlaat erbij levert, maar nog steeds een verkeerde moter en interieur, voor het interieur heb ik een resin setje, de motor wordt scratchwerk.
zo, dit was het begin van mijn eerste bouwverslag hier.
Tips of commentaar is van harte welkom.
mvg Bruno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes met de bouw ,er is wel een hele hap after-market beschikbaar ,die zéér zeker ten goede zal komen voor je model!
 
succes,dat gaat hier de moeite worden met al die aftermarket spullen.
 
zo te zien ben je al heel goed op de hoogte van alles deze zal ik zeker volgen
laat ons maar genieten .
gr soetkin
 
Dat is flink in gang getrapt zou ik zo zeggen... Daar komt een flinke brok aftermarket aan te pas.
Die spatborden, zijn dat echte metalen ? Die gaan dan toch ook nog voor een beetje gewicht zorgen...
Succes in ieder geval met de bouw, maar op het eerste gezicht zit dat wel goed.
Ik volg met de nodige belangstelling.

Mark
 
Dank u allemaal al voor de commentaren.
@interceptor, dat zijn aluminium spatborden, weegt zogoed als niks, evenzwaar of die van resin, maar vele mooier en een mooiere glans ;).
Ik heb inderdaad redelijk wat aftermarket aangeschaft voor deze kit.
En in de kit himself zit er ook een sprue met extra verstralers en chrome parts, dus genoeg om me uit te leven op dit model.
Vanavond had ik het chassis bijgeplooid, hier heb ik geen foto's van genomen, heb je toch niks aan. Een chassis dat opeens 1mm is bijgeplooid, geneens zichtbaar op foto tenzij je goed zou kijken. Toen dit was bijgeplooid heb ik het even laten rusten en heb alvast de kalender uitgesneden in de bumper en het front van de cabine voor de pe grill te plaatsen:
attachment.jpg
Eens een dry fit met de grill erboven:
attachment.jpg
Ziet er redelijk goed uitgesneden/geschuurd uit.
Hier een foto van de pe set:
attachment.jpg
Voor het idee heb ik het pe gaas eens achter de grille gehouden, op de eerste foto zie je vooral het gaas zitten, op de 2e foto kan je er mooi doorkijken:
attachment.jpg
attachment.jpg
Ja ik weet het, ik moet nog eens leren goed overweg te gaan met mijn fototoestel :worried:.
Tips of commentaar is van harte welkom.
mvg Bruno
 
Succes bruno, dit beloofd wat met die spullen.
 
Een flinke berg aftermarket, dat wordt een prijzig modelletje!:D
Betreft je foto's... de foto's op zich zijn goed, alleen zijn sommigen te donker dus je belichting deugd niet.
 
Degene die mij kennen zullen wel weten dat ik verzot ben op aftermarket en in de weer gaan met Styreenplaat :D.
Maar heb vandaag hiermee niet zoveel gedaan aan deze Scania, juist de eerste primerlaag eens gelegd en geschuurd, de gestuurde as is er vanonder gehaald, deze stond mij niet aan en wordt nog wat verder gedetailleerd en geschuurd.
Ik heb ook wat proberen te prutsen met mijn belichting:
attachment.jpg
attachment.jpg
Ja ik weet het, er is nog verschrikkelijk veel werk aan dit chassis en deze truck, maar dat houdt me dan ook bezig en van straat :).
Een ruwe schatting van hoelang ik zal bezig zijn aan deze truck is een jaar of 2, verwacht dus geen al te spectaculaire updates op korte periode van mij :worried:.
De komende 2 weken worden schuren en plamuren aan dit chassis :8, de reden waarom ik dit doe is heel simpel, ik zou graag bekabeling op het chassis willen leggen dus dan moet het chassis er degelijk uitzien en als hij af is zou ik hem graag op een spiegeltje zetten :).
De kleurstelling is ook al gekozen,De kleuren en striping zullen zijn zoals op deze truck, alleen heb ik nog heel wat meer extra's zoals bull bars enzo:
http://www.v8power.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=12414&start=1200#p1316017
Tips of commentaar?
Vuur ze maar af op me :laugh:.
mvg Bruno
 
Heb wat verdergewerkt aan deze truck.
Heb vastgesteld dat ik de verkeerde grill gekocht heb, dus het juiste setje komt er ook nog aan.
Heb wat verdergewerkt aan de cabine, het begin van het dak is ook gemaakt. De kleur voor het interieur is beige.
attachment.jpg
Van het chassis had ik de bevestigde pe verwijdert, stond me niet aan.
Merk dat er nog heel veel werk aan is, de vooras is bv? bladvering en volgens hoe ik hem maak hoort er luchtvering onder, mag dus gescratcht worden.
Maar genoeg tekst, nog 2 foto's.
attachment.jpg
attachment.jpg
Merk dat ik alsmaar problemen heb met m'n belichting :(.
mijn excuses daarvoor.
mvg Bruno
 
Jammer dat je de PE terug hebt moeten verwijderen.
Maar beter er af dan een verknoeid model overhouden door het er toch maar op te houden...
Voordeel is dan weer dat je nu aan de slag kan met je styreen voor het scratchen van de luchtvering.

Mark
 
De pe die eraf gehaald is kan ik er zo terug opkleven, maar dan moet ik een manier vinden om de secondelijm die erop zit eraf te halen?
Het verkeerde setje dat ik gebruikt heb ligt aan de kant voor een volgend project. Een geluk dat ik er nog niks van gebruikt heb.
mvg Bruno
 
Lichtjes schuren is een optie of debonder gebruiken. Is het tegenovergestelde van kicker (versneller voor secondenlijm).
Hiermee kan je, je handen reinigen,en de plaatsen waar secondenlijm zit.
Beste resultaat blijft evenwel lichtjes schuren (mijn mening).

Mark
 
Hier moet ik je in tegenspreken Walter. Het toerental van de Dremel ligt veel te hoog om kleine plekjes weg te schuren met een slijpsteentje of -kegeltje.
Veel meer kans op smelten van je styreen, plus dat de slijpsteentjes of -kegeltjes meestal veel te grof van structuur zijn.
Gewoon beter met een schuurplankje met een korrel 240 en daarna met een korrel 400 en 600 tot 1000 na lopen.

Mark
 
goeieavond,
bedankt voor de commentaar, uiteindelijk heb ik een fijn mesje (scalpel) genomen en fijn schuurpapier, de klodders secondelijm weggesneden en schuren maar :P.
Heb het dak al eens in de primer gezet om te zien waar nog te schuren, en wat was dat een ramp, dacht ik dat het goed was, dus niet. Haal het schuurpapier maar boven.
De volgende foto is van na de schuurbeurt:
attachment.jpg
Je ziet ook het interieur van het dak op de foto, dit wordt nog met stof bekleed, en heb eens een dry-fit gedaan of hij netjes in het dak past.
attachment.jpg
Gelukkig komen er nog kastenwanden die tegen de wand komen, want naar mijn zin is er teveel speling op het interieur in het dak.
Het chassis is nu ondertussen al voor de 3e keer geprimerd en ik blijf maar fouten ontdekken om weg te schuren/plamuren.
Ikzelf zet er ook altijd een laag zilver op voordat de definitieve kleur erop komt, hoop dat ik dan niet meer teveel fouten erin ga zien, maar nu staan de assen/naven me nog niet aan, Ik had ook 1 van de 2 chassisdelen moeten verlengen, dit was totaal niet netjes gebeurt :(. shame on me.
Zal dus een 0.1mm styreen plaat moeten nemen en op maat snijden en aan de binnenkant van de chassisbalk moeten kleven.
Het chassis sow far:
attachment.jpg
attachment.jpg
Heb ook aan de assen/naven de gaten uitgeboord opdat de bouten voor de velgen netjes passen :D
attachment.jpg
En Damn, die macro foto toont alle fouten, maar j ziet ook de geboorde gaten, gelukkig.
Zoals jullie zelf kunnen beoordelen is er nog veel werk aan dit chassis.
Het to do lijstje voor het chassis:
nog plamuren en schuren.
Lelijke verlenging wergwerken.
Bekabelen.
Boutjes aanbrengen.
gestuurde assen maken.
Ophanging voorste as scratchen.
Stuurhuis en stuurstangen maken/aanbrengen.
Naven voor de voorassen opkuisen van de flash.

En dan pas kunnen we beginnen met de aankleding van brandstoftanks en kisten en laten we vooral niet de motor vergeten, het kloppend hart van de Scania V8 8).
Hetgene wat je hier ziet is zo'n 3 weken werk,dus zoals jullie zelf kunnen oordelen: Mijn tempo is belachelijk laag :8.
Maar ik heb er plezier in en dat is wat telt voor mij.
Tips en commentaar is altijd van harte welkom.
mvg Bruno
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan