Hoofdsponsor

1/24 Scania R730 6x2 showtruck [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25
Is het niet moeilijk om zo precies te werk te gaan? Ik bedoel, heb je er dan nog plezier in als je elk foutje zo extreem wil aanpakken? Dit is geen negatieve kritiek hé, ik vraag me dat gewoon af. Mijn modellen zitten vol van de foutjes en een probleem vind ik dat niet.
 
wel, ik geniet er juist van om al die kleine prutswerkjes te doen en uren op het net naar foto's te zoeken, bij echte trucks foto's gaan nemen, bestuderen hoe ik iets kan maken.
Hier beleef ik plezier aan, dit is voor mij een uitlaatklep, een avondje friemelen met een stukje styreen en wat secondelijm :P
Ik heb voor vrienden al enkele modellen moeten doen met de airbrush en stiekem had ik toch ook enkele kleine foutjes aangepast aan hun model, dat vind ik leuk om te doen.
Respect voor iedereen en zijn bouwwijze he, het is niet omdat ik zo zot ben dat ik alle boutjes wil vervangen dat iedereen dat moet doen ;).
mvg Bruno
 
Voor de duidelijkheid: dat uitgangspunt heb ik bij mijn post hierboven ook: de genoemde niveaus zijn streefniveaus. Wat ik bedoel is dat als je zo'n model klaar hebt, ook niveau 1, dat je hem zou kunnen laten meedoen aan een wedstrijd. Pas met de nodige ervaring en wanneer men de technieken onder controle heeft, kan dat worden bereikt ( vandaar de term 'streven').

Verreweg de meeste modellen die ter wereld worden gebouwd halen dat niveau niet; die van mij ook niet maar ik doe mijn best. Oefenen is leren.
 
En bedankt Walesha, weer 90 euro armer :)

Was al naar zoiets op zoek geweest, maar kon het toen niet vinden. Maakte tot nu toe boutjes door druppel secondelijm op 'the nutter' moertjes te leggen. Prefab boutjes zijn veel preciezer en makkelijker. Top!!
 
Bedankt voor het linkje.
Zal daar ook eens shoppen binnenkort :P.
Voorlopig kan ik nog wel even voort met wat ik in huis heb.
Het gerief dat ik nodig heb voor het chassis heb ik voorlopig niet tot mijn beschikking, dus maar even wat verdergegaan met de cabine.
Desondanks dat ik er een costum lichtbak op plaats hoort de verlichting voor de originele er ook nog op te zitten, dit zag ik ook op alle foto's van de echte.
In het echt is deze bevestigd met 2 boutjes.
En zoals te verwachten zijn deze niet meegegoten bij Italeri.
Dus hebben we dat eens even aangepast.
hier de foto's en uitleg van de aanpassing voor degene die ook een Scania nog gaan maken en dit ook willen aanpassen.
Heb eerst gezocht naar een mooie voorbeeldfoto van de echte, deze heb ik gevonden op de website van Scania:
http://nl.scania.be/
hier de link naar de foto, copyrights by Scania
http://www.scania.nl/_system/img/highres/353004_highres_11129-009.jpg
Daarna even opgemeten hoever dit zit van de naad op het onderdeel (in het echt zit er ook een inkeping op dit onderdeel)
Het onderdeel in de kit:
attachment.jpg
Met een naaldje een puntje gezet waar het boutje moet komen, dan een 0.9mm boortje genomen en het gaatje geboord in dit onderdeel, dan een 0.8mm pe boutje genomen en wat secondelijm in het geboorde gaatje gedaan met een tandenstoker,vervolgens met een natte tandestoker het pe boutje hierin geplaatst, dit proces heb ik aan de andere kant ook herhaald, hier een foto van toen ik al 1 pe boutje bevestigd had:
attachment.jpg
je ziet dat dit redelijk bovenaan het onderdeel komt, maar dit is gedaan omdat ik weet dat dit onderdeel niet 100% aansluit op de cabine, dus hier komt nog een licht laagje plamuur boven en dan klopt het perfect van hoogte.
Nadien het andere boutje bevestigd en eens een foto van het onderdeel:
attachment.jpg
Daarna het onderdeel op de cabine bevestigd en al 1 laagje plamuur gegeven en geschuurd, dit was gisteren, vandaag heb ik het een 2e laagje plamuur gegeven en nu ziet het er goed uit, de foto is nog van na het eerste laagje plamuur:
attachment.jpg
Maar heb nu na het dry-fitten van de verstalers en costum lichtbak gezien dat je de aangebrachte boutjes niet meer ziet, dus twijfel ik of ik de costum lichtbak zou aanbrengen?
Ik vind de costum lichtbak wel mooier, maar dan zie je de moeite van de afgelopen 2 dagen niet meer :/.
De volgende stap is het detailleren van de airco, deze is wel mooi maar mist naar mijn zin nog teveel details.
tips of commentaar?
Vuur maar af.
mvg Bruno
 
Boutjes zien er perfect uit kijkend naar hoe je het beschrijft.

Wel of geen lichtbak zou ik niet laten afhangen van hoeveelheid werk die je in de bouten hebt gestoken maar van je persoonlijke smaak.
 
Net nog eens alles opnieuw gelezen en bekeken, misschien moet ik ook eens een project zo aanpakken zoals jij doet. Echt heel perfect te werk gaan door foto's te bestuderen en na te maken.
Je hebt me inspiratie gegeven om dat eens te proberen (als de huidige projecten die m'n bureau bezetten afgewerkt zijn).
 
Ben niet zo op de hoogte van trucks, dus wat is een costum lichtbak ?
Voor het overige zien de werken er zeer behoorlijk uit. Alles netjes verzorgd.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Bruno ik vind het gewoon fantastisch wat ge doet
Marc
 
bedankt voor de commentaar,
ikzelf stoor me wel aan het feit dat ik weet dat ik de boutjes lichtjes te diep in het onderdeel heb geplaatst, volgend model beter doen dus.
Of nog aan zo'n nieuw onderdeel geraken om te hermaken.
op de volgende foto zie je een dry-fit met de light bar zonder de verstralers, eronder de costum lichtbak en een zonneklep.
Heb zo'n 3 resin zonnekleppen gekocht op de beurs te Jabbek en er zitten er 2 in de kit, maar deze zijn allemaal niet naar mijn zin, ga dus in styreen er nog 1 scratchen die me wel aanstaat, namelijk een Solar Guard.
http://www.solarguard.nl/nl/
en hier dan de foto:
attachment.jpg
En wat Roy zei klopt inderdaad, gewoon doen wat me aanstaat en dat is dus die costum lichtbak, misschien verdun ik hem nog en plaats er 2 zwaailampen naast, maar aan de andere kant.
Ik ga op basis van de Italeri container trailer een D-tec container chassis scratchen.
http://www.d-tec.nl/Home.aspx
Dus dan zijn zwaailichten misschien ietwat over the top?
Of anders heb ik nog een dieplader van Revell liggen, maar dan zou ik er een tractor of kraan op willen en dan zou ik een Dickie toys tractor of kraan wat realistischer moeten aanpassen.
http://www.dickietoys.de/en/products/kids_mate/detail.shtml?sArtNr=203474354
http://www.dickietoys.de/en/products/kids_mate/detail.shtml?sArtNr=203414614
Maar dat is toekomstmuziek, maar ben wel benieuwd wat jullie zeggen, dieplader of containertrailer?
Vind het allebei mooi, en wordt de ene trailer nu niet gemaakt, dan is het voor de volgende truck, maar eerst heb ik nog enkele trucks die afgewerkt moeten worden.
Maar de volgende truck die gemaakt wordt is ook al gekozen, deze staat al op m'n werktafel te wachten :P, maar deze verklap ik nog niet ^^.
mvg Bruno
 
Zeg Bruno die naam plastic prutser die zou je moet veranderen in plastic goochelaar want dat is allemaal knap wat dat ik hier zie echt waar
Marc
 
ik zou voor een containertrailer gaan.
5 zonnekleppen en nog niet goed, gij zijt nog al ne moeilijke zenne ;-)
 
containertrailer zou inderdaad niet slecht staan achter zo'n twinsteer en dan die dieplader achter de Mercedes Actros mp3 8x4 250ton slt.
en mjah, ik ben een lastigaard als het gaat over m'n modelbouw :P, maar de 1e zonneklep is het standaard ding van Scania, dus die gebruik ik niet.
De truck is in Deense stijl en de andere zonnekleppen zijn:
degene die je op de foto zit is een chrome zonneklep, Italiaanse stijl.
Een zonneklep van een oude Streamline, Franse stijl.
Een oldtimer zonneklep in clear rood, die hoort op een oldtimer, staat totaal niet op zo'n Scania.
Een gewone oldtimer zonneklep, die hoort ook op zo'n oldtimer.
En zo'n Solar Guard zie je regelmatig op trucks in de Deense stijl en ik vind deze ook lekker strak.
@Marc, er zijn hier modelbouwers die tientallen keren beter zijn of ik, er zijn er die duizend maal meer die eer verdienen of ik, ik hou het simpelweg bij plastiekprutser :P.
Vanavond ben ik bezig met het interieur te bekleden, hier volgen vanavond nog foto's van maar het ziet er voor het moment nog niet uit, dit bespaar ik jullie nog even.
mvg Bruno
 
heb vanavond al wat verdergewerkt aan het interieru zoals ik al had gemeld.
Heb enkel nog maar aan het interieur van het dak gewerkt
Dit zit nog niet vast in het dak en moet nog een kleurtje krijgen, de kleuren worden cacao brown en radome.
Ofwel doe ik iets met de kleuren van het exterieur? donkerrood en wit dus.
Maar een foto van het interieur van het dak zoals het er nu uitziet:
attachment.jpg
attachment.jpg
En terwijl ik bezig was met dry-fitten eens heel de cabine grotendeels opgebouwd en ongeveer zo komt de cabine er dus uit te zien, maar met een andere zonneklep.
attachment.jpg
De achterkant van de cabine, hier komt nog een slangenrek en 2 staande brulpijpen 8)8)8).
attachment.jpg
tips of commentaar?
roep maar.
mvg Bruno
 
Ik onthou me van commentaar omdat ik geen verstand heb van vrachtwagens; kan alleen zeggen dat het er veelbelovend uitziet.

Ik kan aan de hand van de foto's geen kennelijke verbeterpunten vinden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan