Hoofdsponsor

1/24 Scania R730 6x2 showtruck [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25
Dat ziet er al zeer goed uit Bruno. Ja macro stand van het fototoestel is niets vergevend.
Het kleinste foutje zie je X-keer uitvergroot. Nu, goed dan zie je ook waar je moet aanpassen.
Veel werk dat je in je model steekt en dat zal alleen maar het eindresultaat ten goede komen.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Een tempo kan nooit 'belachelijk' laag zijn in modelbouw, wel 'belachelijk' hoog zoals hier wel eens het geval is. Enkel bij traag werken kan je een mooi resultaat bereiken.
Doe maar zo verder, je bent goed bezig.
 
Bruno ik ga dit verslag aandachtig volgen.

Moderne vrachtwagens vormen niet per se mijn favoriete onderdeel van modelbouw maar om het nou oninteressant te noemen... helemaal niet! Ik had ook nooit geweten dat er zoveel aftermarket wordt geproduceerd voor vrachtwagens, wat het kopen betreft lijkt je op mij... alles aanschaffen wat er te krijgen valt haha. Als je eenmaal bezig bent, kan de aftermarket zomaar 3 keer zoveel kosten als het basismodel, daar heb ik met mijn Heinkel ook last van. Slaaf van de details, tsja je doet er niks aan.

Alleen al vanwege je perfectionisme en toewijding is deze thread een genot om te lezen en ik zie uit naar je volgende verslag.
 
goedemorgen iedereen.
Normaal gezien is het niet mijn gewoonte om een update zonder foto's te plaatsen maar voor 1 maal valt er gewoon niks op foto te trekken.
Het Scania chassis was nog steeds niet naar mijn zin, Ik had het moeten verlengen om JCL hier een knoeiboeltje van gemaakt had.
Maar na de verlenging klopte 1 deel van de ophanging maar het andere klopte nog steeds niet.
De luchtbalg van de laatste as was ok, maar het scharnier/bevestigingspunt was nog steeds niet gelijk.:zx11pissed:
Ik ergerde mezelf hier zo hard aan dat ik deze Scania gewoon in de diepvries heb geplaatst om het chassis terug te demonteren.
Ik smijt er redelijk wat geld tegenaan dus dan doen we het gewoon goed.
Heb eergisteren bij den Dave langsgeweest en heb een setje met 0.6 tot 1.3mm boutjes overgekocht van hem, waarvoor dank :wavey:.
attachment.jpg
Dus binnenkort beginnen we terug met een kaal chassis waarvan alle meegegoten boutjes zijn verwijderd, waarvan Italeri en JCL denken dat ze rond zijn, want zo zijn ze meegegoten :O.
Ik bedank alvast iedereen voor de tips of commentaar.
mvg Bruno
 
Vol bewondering! Ik ben steeds voorstander om een model zo getrouw mogelijk na te bouwen zelfs als de kit fout is, en dat zijn ze meestal. Een goede documentatie is hierbij natuurlijk meer dan nodig maar daar ontbreekt het je blijkbaar niet aan, anders zou je niet herbeginnen. Ik blijf volgen!
 
documentatie heb ik zeker genoeg, heb zo'n 1000 foto's van elke hoekje en kantje van een Scania r730 en Scania twinsteer :P.
En alles in verband met trucks is een andere hobby van mij, ben er dus enorm veel mee bezig.
Heb ook op een technische tekening van Scania die op schaal is geprint, is zeer handig. Ik moet het chassis er maar op leggen en zie waar hij afwijkt.
En heb voor de chassiskleur ook wat opgezocht, ik gebruik nooit de kleuren die Italeri me aanraadt, weet toch dat die niet kloppen.
Kwam uit dat dit een fln nummer is, voor degene die niet weten wat dit is:
http://www.autolakken.nl/sikkenscr/nl/Services/Pages/Fleetowner.aspx
Na een mailtje naar Scania gestuurd te hebben of ze me aan hun grijs voor het chassis te spuiten maar wachten op een antwoord, en dat kwam verrassend snel.
De uitkomst, kan bij hen een spuitbusje met de juiste kleur voor 4 euro kopen, wat dus de moeite is.
Heb ondertussen de Scania al uit de diepvries gehaald en gedemonteerd, je zal zien dat het chassis "doorgekrakt" is, dit is waar de verlenging was, dus die verbinding met plamuur was zo door.
Maar genoeg tekst, jullie willen natuurlijk zien hoe het chassis er nu bijstaat en dat is als volgt:
attachment.jpg
Maar nu is er nog iets waaraan ik me stoor en dit zie ik op enorm veel delen van mijn Scania,
Op een effen vlak waarop er in een hoek van 90 graden, dus loodrecht een opstaand stuk is gegoten, zie je op de andere kant van dit het effen stuk op de achterkant waar het loodrechte stuk erop zit.
Moet ik me hier niks van aantrekken en zie je dit niet meer als hij eenmaal in de lak zit of moet ik op al deze stukken plamuur doen en schuren?
Want met normaal te schuren blijf je het zien.
Zo, dit was het voor deze update.
mvg Bruno
 
Je hebt het chassis verlengd zeg je, hoe heb je dat precies gedaan, doorgezaagd en verder???
 
doorgezaagd met een zaagje,
1 die je in het houdertje van een mesje kan steken, zodoende kan ik rustig en dun het chassis doorzagen.
dan afgemeten hoelang hoelang het chassis verlengd moest worden.
dan in het u profiel van het chassis afgemeten hoe breed de binnenkant is en hoever het loopt tot de volgende dwarsligger. dan neem je een 0.1mm styreen plaatje en snij je op deze afmetingen af en kleef je erin.
Op de foto's van dit chassis kon je zien dat deze er nog niet in kleefde en er nog maar een tijdelijk verstevigingsstrookje inkleefde.
Dan neem je een styreen plaat met de dikte van het u profiel himself, in dit geval 1.5mm en kleef je dit op het 0.1mm strookje afgemeten op de lengte die de verlenging is.
dit doe je ook boven en onder dit styreen plaatje van 0.1mm met een 0.1mm plaatje, omdat er aan een u profiel dus 2 opstaande randen zijn.
Als dit gedaan is doe je eens een laagje plamuur waar de stukken aan elkaar gekleefd zijn en schuur je dit netjes effen.
Als er hier nog vragen over zijn, schiet maar raak of mijn uitleg die niet duidelijk genoeg is:(.
mvg Bruno
 
Bruno, naar aanleiding van je bovenstaande post en wat ik in de chat heb gelezen, het volgende:

- Wat betreft veel aftermarket: zoals al gezegd, kan ik het alleen maar bewonderen. Als er op het andere forum vervelend over gedaan werd, kun je dat voor jezelf als jaloezie beschouwen. Gelukkig wordt er op dit forum erg positief op gereageerd.

- Ik heb zelf een Heinkel 111 in de maak, die kostte 70 euro. Ik heb net eens voor de aardigheid in mijn aftermarket-doos gekeken en in de boekenkast en het blijkt dat ik voor ongeveer 280 euro aan aftermarket spul heb gekocht, plus ongeveer 160 euro aan boeken speciaal over dit vliegtuigtype. Bij geen van die aankopen kreeg ik spijt dat ik 'meer heb uitgegeven dan de kit kostte'. Er is immers een verschil tussen wat de kit waard is en wat hij kostte. Voor die 70 euro krijg je een prima basis waarvan de verhoudingen goed kloppen en dat is het belangrijkste, maar het kost veel moeite om er een showstuk van te maken. Dan is het resultaat dus geen 70 euro waard, maar 510 euro. Vergelijk het met scratchbuilding, daar geef je niet eens 70 euro uit aan de basis, maar 0 euro. Voor die 70 euro die nu in de portemonnee van Revell zitten, had ik een groot deel van de Evergreen-collectie kunnen kopen als ik had besloten om te scratchen. Laat je dus door mensen 'die het maar niks vinden dat je zoveel aftermarket koopt' niet van de wijs brengen. Jij bent straks degene die van dit model een échte showtruck heeft gemaakt en iedereen kan dat zien.

- O en nog daarover, hou gewoon in het achterhoofd dat je het ding, als hij klaar is, gaat aanmelden voor een competitie. Ook al ga je dat toch niet doen. Maar stel dat je het wel doet en je wint een prijs, dan weet je dat de aftermarket daar aan heeft bijgedragen, naast je eigen bouwtalent. Het is niet zo dat je moet bouwen voor competities, het is wel soms leuk om aan te denken, daarbij voor jezelf "o ja" te roepen en weer enthousiast verder te gaan.

- Ga er trouwens niet vanuit dat al je aftermarket perfect is. Weer als voorbeeld de Heinkel, daar heb ik de Eduard bomb bay. Maar omdat die niet de juiste maten blijkt te hebben (wel veel beter dan Revell's versie maar toch), ben ik hem aan het scratchen volledig uit messing. Jammer 25 euro, maar ik heb liever een mooi model.

- Dan over tijd die je ermee kwijt bent. Je bent echt niet de langzaamste bouwer aller tijden, dat ben ik namelijk al :D De Heinkel gaat nog 5 jaar kosten ongeveer. Bekijk mijn Keverthread en je ziet waar ik het over heb. Het gaat echt niet om snelheid, er is niemand die zegt dat je aan het eind van de maand een model af moet hebben 'or else'. Sterker nog, er is niemand die zegt dat je aan het eind van het jaar een model af moet hebben. Het klinkt te simpel, maar is echt waar: het gaat om het plezier van het bouwen. En op enig moment zie je het niet meer zitten, dan duurt het te lang. Dan koop je gewoon iets heel anders, zoals een tank of zo, en je neemt je voor om die volledig out of box te bouwen, dus NIETS erbij en NIETS aanpassen. Dan blijkt dat je daar in twee weken mee klaar bent en zit je weer vol energie voor de vrachtwagen.

- Ik kijk vol bewondering naar hoe jij ervoor kiest om het niet goed te doen, maar perfect. Je ziet iets wat niet helemaal klopt en hup, het hele project opnieuw. Chapeau! Ik kan dan vriendelijk zijn door te zeggen 'had niet gehoeven, was zo ook al erg mooi' maar diep van binnen ben ik blij voor jou dat je het hebt gedaan. Anders blijf je naar je model kijken met in het achterhoofd dat er een fout in zit. Zelfs al is die (bijna) niet meer te zien.

- Top dat je gewoon een mailtje naar Scania stuurt en top dat je zo snel antwoord krijgt. Mensen zijn in het algemeen welwillend en met de hoed in de hand kom je door 't ganse land. Hoewel, ik heb ook een mailtje gestuurd naar Heinkel-Flugzeugwerke met een vraag over het landingsgestel maar heb vooralsnog geen antwoord ontvangen.

- Wat betreft het vullen en schuren: het is haast gekkenwerk om dat te doen. Maar wil dat zeggen dat je het niet zou moeten doen? Doe het vooral als je het idee hebt dat het zal misstaan (vraag 's om foto's van iemand die zo'n ding al heeft gebouwd, die tonen hoe het er uit ziet) én als je het geduld hebt om al die naden te vullen en strak te maken. Doe wat jou het beste lijkt en leg de lat zo hoog als je voor jezelf durft.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een chassis van een truck inkort of verleng kleef ik de twee helften met CA en een strookje styreen aan de binnenkant van het chassis, ook met CA... tot nu is nog geen enkele terug uiteen gevallen.
Plamuren kan je dan doen aan de zichtbare zijde om de naad weg te werken, aan de binnenkant volstaat dat stukje styreen, dat ziet niemand meer na het spuiten, daar hoeft geen plamuur op want bij het schuren ga je ook dat plaatje weghalen en dat is nu net de stevigheid van het geheel.
 
O trouwens, als die stukjes die je wilt gaan vullen allemaal dezelfde grootte hebben ongeveer, kun je het misschien iets eenvoudiger oplossen door er stukjes plastic in te smelten met liquid poly en die vervolgens af te snijden en te vijlen / schuren. Scheelt weer wat putty-werk.

Je kunt ook secondelijm gebruiken om te vullen, maar daarvoor zou ik eerst oefenen op een testobject. Het probleem is dat je de secondelijm weg moet vijlen omdat het harder wordt dan het omliggende plastic.
 
@Roy, dank u.
Het is door modelbouwers als u dat ik er zin in krijg om zelf te scratchen en de kit aan te passen.
competities is niet mijn ding, ik bouw voor mezelf, op beurzen ofzo mijn model tonen heb ik geen enkel probleem mee, maar ik ben niet competitief ingesteld, ikzelf jureer ook en daar zie ik vaak genoeg, hoeveel punten een model krijgt hangt vaak af van de portefeuille van de bouwer en smaak van de Jury. Ik ben nog op schaal 1/14 een man tgx aan het bouwen, desondanks dat die in mijn ogen mooier is of deze Scania loopt men enthousiaster voor deze Scania, omdat het een Scania is.
@walesha, de reden waarom ik deze verbinding loskreeg is omdat deze Scania een nachtje in de diepvries heeft gestoken, dan worden de verbindingen broos, bij mijn daf 3600 ati space cab heb ik het chassis verkort maar ook een stuk na een dwarsbalk moeten verlengen en na zo'n 2/3 jaar zit deze nog stevig vast hoor. :)

mvg Bruno
p.s. mijn grootste zwakte die ik opmerk is het feit dat als men mij commentaar geeft op wat ik niet goed doe, ik dit altijd wil verbeteren.
Ik kan dit dan nooit zo laten, tjah dat zal wel aan mij liggen dat ik niet graag heb dat ze zeggen van, je hebt er met je pet naartoe gesmeten want dit of dat was eenvoudig aan te passen/te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
p.s. mijn grootste zwakte die ik opmerk is het feit dat als men mij commentaar geeft op wat ik niet goed doe, ik dit altijd wil verbeteren.
Ik kan dit dan nooit zo laten, tjah dat zal wel aan mij liggen dat ik niet graag heb dat ze zeggen van, je hebt er met je pet naartoe gesmeten want dit of dat was eenvoudig aan te passen/te verbeteren.
Als er niks op te merken valt, valt er ook niks te zeggen hé?
Op dit forum gaat iedereen er prat op om, indien kritiek wordt gegeven, dat ook "opbouwende" kritiek is, niemand zal hier een anders werk zonder meer afkraken!
Dat laatste dat je zegt zal hier ook nooit zo gezegd worden, een geschreven woord komt vaak anders over dan een gesproken woord en dat is dan ook dikwijls vatbaar voor eigen interpretatie.
Sommigen kunnen idd vinden dat je dit of dat anders kan doen of kan verbeteren, maar die tips en opmerkingen opvolgen en toepassen, dat beslis je nog altijd zelf, niemand zal zich beledigd voelen als je je eigen gang blijft gaan.
Zoals we zeggen: "de bouwer beslist"!
 
Hoi plastiekprutser, je bent echt een doorzetter die niet opgeeft, prachtig.
 
Inderdaad, ik zie soms out of box-modellen die zo mooi zijn gebouwd dat andere modellen met eraan vast geklodderde photo etch er nog niet van in hun schaduw mogen staan. Als je basistechnieken beheerst, en die beheers je volgens mij, dan kun je hoe dan ook een mooi model bouwen. Zit er een naadje teveel, dan zal alleen een Scania-liefhebber of een heel ervaren modelbouwer dat zien. Zit er een bepaald detail NIET, dan blijft alleen de echte Scania-liefhebber overblijven.

Wat ik wil zeggen is, je bouwt grotendeels voor jezelf. Je geeft dat ook al aan. Je bouwt dus in mindere mate voor anderen, hoewel het altijd leuk is om complimentjes te krijgen. En natuurlijk stimuleert dat ook weer om door te gaan met bouwen.

Misschien moet je een onderscheid maken tussen kwaliteit en detail. Kwaliteit is het maximale wat je met een bepaald aantal onderdelen kunt behalen. Detail is wat je er zelf aan kunt toevoegen.

Mijns inziens zijn er dan drie niveaus waarnaar je zou kunnen streven. Welke van de drie niveaus je pakt, is jouw keuze. Natuurlijk is dat slechts mijn mening en er zijn talloze andere mogelijk.

Alle drie de niveaus hebben één ding gemeen: hoge kwaliteit van bouwen. Onder 'niveau 1' leg ik uit wat ik daarmee bedoel.

Niveau 1.: hoge kwaliteit, geen extra details. Stel je voor, je hebt alleen de bouwdoos van Italeri en niets anders tot je beschikking behalve basis modelbouwgereedschappen, lijm e.d. Dan is het hoogst haalbare dat je het model zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk precisie in elkaar steekt. Alles netjes afvijlen en afschuren, strakke laklaag, mooi polijsten, naadjes wegwerken, decals kaarsrecht erop, etc.

Niveau 2.: hoge kwaliteit, aftermarket details. Stel je voor, je hebt alles van niveau 1 ter beschikking maar ook nog wat photo etch en dergelijke. Probeer hetzelfde kwaliteitsniveau te halen maar dan met gebruikmaking van de photo etch en resin en zo. Nadeel: het kost meer tijd en geld. Voordeel: bepaalde bouwers halen er meer plezier uit (anderen juist niet) en het model wordt gedetailleerder en dus mooier - als je maar hetzelfde kwaliteitsniveau behoudt!

Niveau 3.: hoge kwaliteit, (eventueel: aftermarket details) + scratch details. Idem als niveau 2 maar met nog wat scratchwerk erbij of zelfs vervanging/verbetering van sommige aftermarketdelen door scratchwerk. Mooier kan een model niet worden denk ik, maar ook hier geldt dat het meer tijd en geld kost.

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Zowel niveau 1 als 2 als 3 geven alledrie een prachtig resultaat waar iedereen u tegen zal zeggen. Een op niveau 3 vervaardigd model, met color modulation op de juiste manier uitgevoerd, met kunstmatige schaduwen, zal haast niet van echt te onderscheiden zijn. Maar wil je dat, als niveau 1 al een fantastisch resultaat geeft?

Modelbouwers proberen elkaar in het algemeen naar grotere hoogte te drijven. Ze geven elkaar tips om beter te worden, omdat modelbouwers elkaar in het algemeen veel gunnen. En vooral, veel bouwplezier.

Probeer die tips in te delen als volgt:
A) De kwaliteit wordt verbeterd -> vooral goed naar de tips kijken en proberen op te volgen.
B) Het detail wordt vergroot van niveau 1 naar niveau 3 -> kijken of het je dat waard is. Niet noodzakelijk, want niveau 1 is al heel goed.
C) Het detail wordt vergroot van niveau 2 naar niveau 3 -> kijken of het je dat waard is. Niet noodzakelijk, want niveau 2 is al heel goed.

Ik hoop dat iemand uit deze post wijs wordt en begrijpt wat ik bedoel haha
 
Laatst bewerkt:
Tja, als je relativeert zou je het zo ongeveer kunnen stellen ja, althans wat de plastiekbouwer betreft. Voor houtsnuivers, papierbouwers, treinfanaten en RC-liefhebbers zal dat plaatje enigszins iets anders klinken denk ik.... hoewel?
 
Houtsnuivers lol

Van die andere takken van sport heb ik geen verstand, zou het niet weten dus... maar het is ook erg subjectief natuurlijk. Dit is een soort versimpeld denkmodel van iets wat moeilijk in woorden te bevatten is. Jij hebt zelf eigenlijk al een betere samenvatting gegeven: "de bouwer beslist".
 
Mjah, ik vrees dat je voor mij dan nog een apart groepje mag maken, de prutsers, bij mij stikt het van de fouten :(.
ofwel komen die doordat er fouten in de kit zitten of doordat ik het weer eens verpruts.
zoals met die verlenging, had het van de eerste keer goed moeten doen, maar toen was dat mij nog niet opgemerkt :@.
Maar ik ben ook een rc bouwer en ik zit daar voornamelijk bij de de rc truckers,
Daar wordt redelijk wat gespendeerd, maar daar geven ze vooral geld uit aan lakwerk en electronica.
voor velen is het, foute spiegels, f*** the way het zit zo in de kit.
Maar velen daar gaan dan naar een carrosier of airbrusher en geven dan honderden euro's uit aan het lakwerk, is dit de moeite als de rest niet klopt?
Voor hun wel, in mijn ogen niet.
Om zo nog een voorbeeldje te geven over een rc truck,
Velen plaatsen een Deense bumper aan hun truck, bij de meesten steekt deze zo'n paar millimeter af van de spatborden, je ziet dat deze eraan gemonteerd is om voor onderhoud makkelijk verwijderd te worden.
bij mijn MAN sluit deze netjes aan op de spatborden en is het geplamuurd opdat ze er echt strak tegen zitten.
Ik heb meer werk aan mijn truck, maar ik wil richting perfectie streven, waardoor ik al zo'n 4/5 jaar bezig ben aan die rc truck.
hier een foto van mijn MAN waarop je ziet wat een Deense bumper is:
SAM_2495_zps494f4af4.png
bij interesse wil ik hier ook wel een topic bijhouden van deze truck?
mvg Bruno
 
Laatst bewerkt:
Mjah, ik vrees dat je voor mij dan nog een apart groepje mag maken, de prutsers, bij mij stikt het van de fouten .
ofwel komen die doordat er fouten in de kit zitten of doordat ik het weer eens verpruts.

Dat eerste kan ik moeilijk met je eens zijn als ik het zo zie, ik vind dat het er mooi uit ziet. Als je zegt dat het stikt van de fouten, doe je andere modelbouwers die minder talent hebben dan jij tekort :) Ik heb echt het idee dat je goed bezig bent en probeert dat hoge kwaliteitsniveau te halen. En je bent constant van je eigen (detail)foutjes aan het leren, ik heb er geen enkele twijfel over dat deze truck uiteindelijk prachtig gaat worden. En als je het op enig moment niet meer weet, vraag je gewoon om tips en zijn er talloze mensen die je hier willen helpen; zover is me op dit forum inmiddels duidelijk! :)

Fouten in de kit hoort een beetje bij Italeri, die zijn er om te herstellen. Zie het als een leuke uitdaging en zie het vooral ook als iets wat je model uniek maakt. Want 9 van de 10 bouwers bouwen de kit zo uit doos. Vergeet niet dat jij met je kritische blik al vrij bijzonder bezig bent door keihard de beslissing te nemen om het ding opnieuw op te bouwen. Petje af daarvoor, en de volgende keer zie je zo'n fout eerder want je gaat erop letten en dan voorkom je de afbreekactie. Ervaring, ervaring, ervaring en die doe je nu allemaal op.
 
Troost u, geen enkele kit is 100% foutloos!
De perfecte kit bestaat gewoon niet!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan