Hoofdsponsor

1/25 En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Voor de zoveelste keer een nieuw projectje, deze keer heb ik echter beloofd aan mijn vrouwtje om dit voorrang te geven op alles die nog op stapel staat, omdat het nu eenmaal een onderwerp is die ze zelf heel erg graag ziet.

Dames en heren mag ik U voorstellen :

De Cn2t "Las"... de watte ???
Een Pools smalspoor locomotiefje uit 1948 dus :)

2014-03-15150325_zpsd2cb5a8c.jpg
Schaal 1:25 ... van het merk Modelik, behalve het boekje had ik ook de laser-cut onderdelen besteld (die wielen en stangen uitsnijden uit karton zag ik echt niet zitten)

Vandaag eraan begonnen, bij gebruik van de LC delen worden de gekleurde delen normaal gezien niet gebruikt, echter heb ik er wel twee gebruikt omdat er anders geen lijnen zijn die tonen waar de inwendige platen komen.

Genoeg bla bla, nu de boem-bo.... erm, de foto's van een namiddagje bouwen bedoel ik :

Eerst een deftig overzicht van het machientje (zo noemen we een locomotief bij de spoorweg) :
2014-03-15150358_zps733e5a11.jpg

LC en gekleurde stukjes :
2014-03-15123055_zpsbbc8a85e.jpg

Eerste stukjes gelijmd :
2014-03-15141335_zpsd8bfff42.jpg

En het resultaat van een paar uurtjes passen, schuren en plakken :
2014-03-15144715_zps33aa3088.jpg
 
Mooie start, Dany. Dat wordt zeker een mooie loc.

Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Grtz,
Joost
 
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Grtz,
Joost

Ik ben ook benieuwd hoor, Joost.
Misschien kan jij me misschien eens leren om heeeeeel dunne rolletjes te maken met relatief dik (0.25mm) papier ? Want dat zal ik bij dit projectje wel verschillende keren nodig hebben.
Een alternatief is natuurlijk het gebruik van evergreen staafjes, maar aangezien ik er vandaag niet aan kon geraken wegens niet voldoende voorbereiding (maw ; ik had pas te laat gezien wat ik nodig zou hebben), het morgen zondag is, en ik maandag naar het ziekenhuis moet... tjah, behelpen dus.
Nu, eerlijk gezegd is dit machientje eerder een oefening voor een groter exemplaar (op dezelfde schaal).
 
Laatst bewerkt:
gaat een mooie worden ,dany

hoe dik is het carton?
 
Peter, het karton van het chassis is 1mm, het papier waarmee zal gewerkt worden is iets van een 0,25 mm (althans volgens mijn digitale schuifpasser van den Aldi).
Of het machientje zo mooi zal worden als op de tekening zullen we natuurlijk nog moeten afwachten.
Al denk ik dat het nog wel mee zal vallen, aangezien ik sowieso zal moeten moeten schilderen... dus kan ik evengoed ook nog gaan plamuren indien nodig ook hé :)
 
Dany,

Modelik kennende staat er op de plannen hoogstwaarschijnlijk een bepaalde diameter waar je rond moet rollen.
Moet je die rolletjes echt maken met dat dik papier?
Papier van 0.25mm is vrij dik hoor. 160 gr. papier is ± 0.17mm dik. 0.25mm moet ongeveer overeenkomen met Bristol tekenpapier wat toch al vrij stug is.
Modelik laat de rolletjes meestal met 80 gr. papier rollen.
Als je wat meer gegevens doorgeeft (plannen, onderdelen) kan ik beter inschatten wat je bedoelt.

Grts,
Joost
 
Mooi uitdaging van een leuk model.
Succes met de vouw en bouw Dany.

Fred
 
En niet al te bijster goede foto van de te rollen stukjes (ik moet voor het ogenblik mijn gsm gebruiken als fototoestel)
2014-03-16112028_zpsf68aa6b8.jpg

En eentje geplaatst :
2014-03-16112137_zpsfcbd891d.jpg

Deze vormen de bevestiging waar later de bladveren op komen.
 
Hoi Danny
Als je de stukjes die je moet rollen verlengt met een stukje papier dan rolt dit makkelijker op, zo doe ik dit bij de wielen die ik maak (1:100)
Grotefoto-A47SMABP.jpg


zo heb je ook het voordeel dat je geen naad ziet ,er zit geen verdikking van dubbel pepier.
Zie mijn lopende how to do http://www.modelbouwen.be/threads/11250-vrachtauto-1-100
 
Laatst bewerkt:
hoi Danny
Hoe dik is het papier wat je gebruikt?
Dit ziet er zo strak uit.

huub
 
Hoi, sorry voor de late reactie, maar ik heb een beetje gezondheidsprobleempjes gehad.

Het papier in de kit is tamelijk zwaar (zo'n 0.20 mm), het chassis is echter opgebouwd in karton van 1 mm dikte.
Over een tweetal dagjes zal ik weer verder kunnen werken (althans als mijn materiaal op tijd arriveert).
 
Het heeft een tijdje geduurd, maar hier ben ik dan terug met een (zeer) kleine update.

Ok, omdat ik niet zo zeker was over het wel goed komen met dat rollen van die kleine staafjes, heb ik die vervangen door een aluminium buisje van 2mm.
P1000241_zps62fc4ce9.jpg
Zoals je kan zien, zijn deze toch wat netter dan de oorspronkelijke gerolde.

Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik wellicht een stukje papier verloren was waar nog wat eenvoudige stukjes op stonden, dus maar eventjes nieuwe maken uit wat afval :
P1000242_zpsf328f2d4.jpg

En dan, het doel van die buisjes en stukjes, het is namelijk de vering van het machientje, al is die wel erg raar geplaatst. Daar horen dus bladveren bij, deze worden gemaakt door reepjes papier te stapelen :
P1000246_zps3499d542.jpg

Voor vandaag ben ik ermee opgehouden, maar volgende keer is het eigenlijk net hetzelfde aan de andere kant van het machientje.

Zoals je kan zien heb nog nergens de naadjes ingekleurd, maar dat komt omdat alles geschilderd zal worden.
 
En ik ben in verlof tot en met 4 mei sedert eergisteren... dus reeds twee dagjes thuis geweest :)

Met als gevolg dat ik toch weer een beetje verder heb kunnen prutsen aan dit machientje (vakjargon voor een locomotief).

In de vorige update had ik aan één kant de bladveren gemaakt en geplaatst, gisteren een namiddagje gebricoleerd om ook de tweede kant samen te prutsen... erm, "samen te stellen" bedoel ik natuurlijk.

P1000250_zps89e12762.jpg

Dan is het tijd om eens te beginnen aan de hechtpunten van het remhangwerk (vakjargon voor zowat alle mechanische onderdelen van de remmen).
Deze hechtpunten bestaan uit een metalen asje van 1 mm, waarrond een strookje papier gerold word, voor het afknippen lijkt het wel een beetje op een stamper om een antiek kanon te laden (te onthouden imo).
P1000256_zpsf2dceb45.jpg

Bij deze foto zien jullie dus drie van de zes aanhechtingspunten van het remhangwerk (pfff wat een zin zeg) geplaatst.
P1000259_zps60425880.jpg
Eveneens kan je de platen zien (die zwarte stukken) waar de assen doorheen zitten... bij een echte lok van het type "3-assig" (dus ook de diesels uit de jaren '60 (waar ik ook nog mee gereden heb), waren dit losse platen die verticaal konden schuiven).

De volgende stap was het maken van de wielen (6 in totaal), eventjes was wat in de was (hey het is dan ook al meer dan 5 jaar geleden dat ik nog met een 3-asser gewerkt heb) omdat er wielkransen te weinig waren... toen viel natuurlijk mijn frank (ha ja, die moest eerst in eurocenten omgezet worden hé) dat de middelste wielen geen kransen hadden (hebben) omdat het geheel te veel zou wringen bij een kleine radius.
Standaard zouden de wielen geheel opgebouwd worden uit papieren onderdelen, te knippen, plooien en lijmen, echter zoals reeds eerder vermeld heb ik de laser gesneden delen bijbesteld, en daar is de bouw van de wielen enigszins anders :
P1000252_zpse63a8db6.jpg
Deze stukjes vormen samen één van de vier wielen met wielkrans.

Een volledig samengesteld wiel ziet er dan zo uit :
P1000255_zpsb13c2ff6.jpg

En alle wielen samen :
P1000254_zpse3362941.jpg

Volgende stap volgt spoedig : nog wat prutsen aan het chassis en dan eindelijk de airbrush boven halen...
 
Maar voor vandaag zal het helaas gedaan zijn, want mijn oudste zoon, palmt ofwel mijn laptop in (wat meestal het geval is), of zoals tot mijn grote verbazing, en min of meer genoegen, nu de werktafel in... waar een computerspel al niet goed voor is, zou ik zo zeggen.
Hij speelt momenteel op xbox360 World of Tanks, kwam ie vandaag plotseling met de vraag of ik nog ergens een kit liggen heb van een tank... neen dus,... raar genoeg begint ie nu zonder enige ervaring aan een 1/48 F-16 vn Hasegawa ... terwijl hij eigenlijk volledig ANTI modelbouw is :-/
 
Mooie vorderingen heb je gemaakt.

Misschien is je zoon toch niet zo ANTI-modelbouw als hij beweert te zijn;).

Grts,
Joost
 
Hoi Dany, mooi model ben je aan het bouwen. Ga je hem geheel verven?
Gr. Jos.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan