Hoofdsponsor

1/25 En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

Prachtige loco Dany...;) ik blijf stilletjes verder volgen !
 
Bedankt mannen, ik probeer mijn best te doen, meer kan natuurlijk niet.

Vandaag een beetje verder gebricoleerd, weliswaar veel minder dan ik van plan was, maar de ogen begonnen een beetje vermoeid te geraken, en in plaats van de boel te verprutsen heb ik er dan maar mee gestopt.

Aan beide zijden van de ketel komt er een kraantje (op de vorige foto's zag je op die plaats een wit bolletje). Weer net dat beetje moeilijker dan ik had gedacht vanwege de afmetingen, maar de eerste is toch min of meer gelukt (opnieuw maken is helaas geen open staande optie) :

P1000329_zps7ef089ea.jpg

Omwille van het inschatten van de afmetingen heb ik er een tandenstoker aka cocktailprikker naast gezet, dat is dus geen rangeerstok :)
 
Dat is mooi en fijn werk Dany.
Had je deze niet beter eerst geschilderd voordat je ze erop plakt?

Fred
 
Hoi Dany ik ben hier op dit forum nog niet lang geleden gestrand en ik vind het hier op dit eiland fantastisch om te vertoeven hier zitten ten minste geen kannibalen :-)laugh::laugh: ) alleen toffe inboorlingen , nu wat ik eingelijk wilde zeggen is dat ik nooit heb geweten dat men met een stukje papier of karton zulke mooie dingen kon en kan maken , ik ben helemaal geen treinfanaat maar toch vind dit knap werk en volg dit project met wijde ogen
Prachtig werk om het in het kort te zeggen
Marc
 
Bedankt MArc dat je nog eens zei dat het papier en karton is, was ik ondertussen al vergeten, zo echt is het, knap Dany :-)
 
Hartelijk bedankt, mannen. Zondag zal ik ook nog eens proberen een beetje verder te werken.
Fred, het zou geen voordeel opleveren om eerst te schilderen, denk ik, aangezien dat het volledig in het zwart komt. Bovendien is het nauwelijks vast te klemmen tijdens het drogen.
 
Gisteren toch weer een kleinigheidje kunnen doen.

De oogst van gisteren ; de twee veiligheidskleppen die bovenop de ketel komen te staan, het tweede kraantje voor aan de andere kant van de ketel (staat er niet bij op de foto omdat het reeds geïnstalleerd is), en een zwengel om in het stuurhuis te plaatsen.

P1000330_zps01dad708.jpg

En het belang om de bouwbeschrijving goed te vergelijken met de stukken :

De lange hendel (wat het ook moge wezen) komt boven het schot van het frame

P1000332_zps292dda7a.jpg


Een blindelings volgen van de markeringen op de stukken, gecombineerd van het achterwege laten van een dryfit kan problemen opleveren hier :

P1000331_zps2215b7f8.jpg

PS : de vloer op de laatste foto is nog niet gekleefd, want deze moet nog een kleurte krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, eindelijk nog eens een tweetal uurtjes kunnen bouwen aan dit machientje. Echt heel veel is het niet, maar het deksel hangt toch al aan de ketel :

P1000333_zpsc3808c84.jpg

P1000334_zps52485727.jpg

Evenals een paar handgrepen :

P1000335_zpsb9f6060a.jpg

P1000336_zps4979fa4c.jpg
 
Zeer mooi resultaat, Dany.

Mag ik aannemen dat alles nog geverfd wordt?

Grts,
Joost
 
Bedankt, Joost en uiteraard wordt alles nog geverfd hé :)
 
Heel kleine update, eigenlijk was ik aan het twijfelen of ik deze overloopjes zou maken of niet. Volgens mijn neef Rik, die zich bezig houd met 1/1 stoom lokomotieven, mogen die dus niet meer gebruikt worden in België, op gerestaureerde lokomotieven worden deze vervangen door manometers, echter, aangezien er schijnbaar slechts één exemplaar van dit lokomotiefje overgebleven is... in Polen, veronderstel ik dat deze nog steeds overloopjes heeft ipv manometers.
Ter informatie, die grote zwengel is eigenlijk het stoomlokomotief-equivalent van een gaspedaal :) (wist ik ook niet, mijn neef wel, aangezien hij zelf mede-eigenaar is van een stoomlok).

P1000337_zps44ee96eb.jpg
 
Heel mooi werk Dany, breng je deze mee naar de ledendag? Zou die graag eens in het echt willen zien!

Fred
 
Als ik erin slaag van te komen breng deze zeker mee, Fred... vingers kruisen dus dat er niet nog meer collegas langdurig ziek worden of op lichte dienst gezet worden :)
 
Ok, ondanks de tegenslag van twee extra dagen werk wegens een ongeval van een collega, heb ik gisteren toch nog een beetje verder kunnen werken aan de "Las".

Vooreerst de "keerkruk" geïnstalleerd (dat is die hendel rechts van de stookplaats), de centrale console (met die vier kraantjes) :

P1000345_zps6226dabb.jpg

Een likje verf hier en daar, let wel, heel het model zal nog een volledige laag krijgen, dit doe ik nu enkel om het effect te zien van hoe het zal worden/
P1000346_zps2294845a.jpg[/URL

Nog een zicht op de geschilderde veiligheidskleppen :

P1000347_zps97455ea6.jpg

Een alvast begonnen met de "voorgevel" :)

P1000348_zps88310bca.jpg

En ik kon het echt niet laten om de reeds eerder gemaakte zijtanks erop te plaatsen (zonder lijm uiteraard) met de voorgevel erop steunend :

P1000350_zps33482d09.jpg

Deze ketels/bunkers kan ik nog niet definitief plaatsen omdat er nog allerlei leidingen achter moeten komen die van ketel naar stuurpost en onderstel lopen.

Wordt spoedig vervolgd...
 
Na een beetje stilte in dit hoekje, is er uiteindelijk toch weer een kleine update, eigenlijk twee om precies te zijn.

Vooreerst ben ik bezig geweest met de vloer van dit machientje, dit stuk hoorde bij de lasercut set en heeft een diamant patroon, dit stuk heeft eerst een paar lagen blanke lak gekregen en is daarna met de AB gespoten in "polished steel" :
P1000360_zps776d6dc6.jpg

Dan de zandingsbuizen, deze lopen van de zandkoepel bovenop de ketel naar de vier "hoeken" van het onderstel. De grootste moeilijkheid bij het installeren van deze, uit 1mm koperdraad gemaakte buizen, is dat er geen afbeelding is van hoe ze geplooid moeten worden. De enige mogelijkheid die ik dus zag om ze "on-the-fly" te maken, gewoon passen, plooien, passen plooien tot het er een beetje op lijkt.

P1000358_zps4dffadf6.jpg

En met een likje verf :

P1000359_zps44954e92.jpg
 
Echt super mooi werk Dany, word een pareltje!

Fred
 
Ik blijf er versteld van staan wat een details je in papierbouw kan maken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan