Hoofdsponsor

1/25 En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

En dat voor papier en karton, chapeau, hoor
Grtz Marc
 
zekers knap werk het is leuk om te doen papier of karton
 
Wat opvalt is dat het karton een mooie werking heeft net of het echt ijzer is.
Ik vind dat erg mooi!

Fred
 
Bedankt voor de complimenten, mannen.
Ondertussen is er alweer een heel klein stukje verder gedaan aan de drijfstangen (foto's volgen later), maar omdat het zo onduidelijk was welk stuk in welke positie moest om in elkaar te passen (dryfit is niet echt mogelijk omdat de meeste stukken gewoon op elkaar liggen zonder bevestigingspunt of zo), heb ik de positie van de wielen gewijzigd zodat ze overeen komen met het zij aanzicht op de tweede foto van deze draad. Ook aan de andere kant zal ik dit doen, hoewel ik weet dat de wielen dan niet in de juiste positie staan ten opzichte van elkaar (180° ipv 90°).
 
Eindelijk is het gelukt om nog eens een paar stukjes op elkaar te lijmen, en meteen zit het drijfwerk aan de rechterkant er volledig op. Met resultaat ben ik best wel tevreden, al zal onze valkparkiet ongetwijfeld wel een paar nieuwe krachttermen geleerd hebben, man man man, wat was dat ingewikkeld als je niets kent van de werking van zo'n ding.

Nu ja, na heel wat zweet en krachttermen hier dan toch de foto's van het drijfwerk (en zeggen dat ik nu nog heel zo'n constructie voor de boeg heb, die om het leuk te houden, niet identiek is wegens een andere stand van de wielen)

De laatste stukjes vandaag aangebracht en nog blanco :

P1000307_zps25a7892a.jpg

Met een likje verf :

P1000308_zps543af408.jpg

Het drijfwerk van bovenaf gezien :

P1000309_zps54d8d5b2.jpg

En (een beetje wazig) van de onderkant :

P1000310_zps69485672.jpg
 
Ziet er ingewikkeld uit maar ook netjes zover Dany.

Fred
 
En hier zijn we weer...

Eindelijk heb ik het drijfwerk aan beide kanten kunnen vervolledigen, alweer een (moeilijke) fase die toch wel tot tevredenheid afgewerkt is. Wonder boven wonder begint het stilletjes op een stoomlocomotiefje te gelijken.

Het onderstel met afgewerkt drijfwerk :

P1000313_zpsfb6507dd.jpg

P1000314_zps4146dd5d.jpg

De volgende fase wordt de ketel, de ketel had ik eigenlijk een tijdje geleden al gemaakt om de eentonigheid van het werken aan het chassis eens te doorbreken. Vandaag de schouw gemaakt en op de ketel geplaatst :

P1000311_zpsa5a04f7f.jpg

P1000312_zps1d921a4e.jpg

En een dryfit op het chassis :

P1000315_zps6c12d45f.jpg
 
En dan nog een koepel, wat er bij de echte onder zit weet ik niet, maar in het model bestaat die uit volgende onderdelen :

P1000316_zpsdf1a5827.jpg

En zo wordt een koepel verondersteld te worden samen gesteld :

P1000317_zpsffaa9246.jpg

Een beetje wazig, maar je krijgt er wel een idee bij :

P1000318_zps1d43a22f.jpg

Niet honderd procent geslaagd, maar wanneer de lijm droog is, zal ik het nog wat bijwerken :

P1000319_zps249ea6d0.jpg
 
Zoals ik in mijn vorige post al aan gaf, was de koepel "niet honderd procent geslaagd"... nu ja, eerlijkheidshalve gaf ik die zelf eigenlijk maar iets van een zestig procent of zo (je kon toch tenminste zien wat het was :) ).
Maar, eveneens zoals reeds gezegd, zou ik mij er nog eens mee bezig houden om die koepel wat bij te werken.

In eerste instantie ging ik het ding te lijf met een schuurstaafje (van vrouwlief haar nagels), maar omdat het niet zo evident is om overal gelijkmatig te schuren op een rond, en nog eens bol voorwerp, moest ik iets anders bedenken.

Nu is het zo dat ik bij het snijden van de ijzerdraad en de alu buisjes bij dit model regelmatig de Dremel erbij neem, en dat bracht me op een idee...

De snelkoppeling of hoe dat ding ook heet waar het slijpschijfje op past, is net iets kleiner dan de papieren steunbuis van de koepel :

P1000321_zps8391b79b.jpg

Een flinke klodder Vallejo Plastic Putty op de koepel :

P1000320_zps7b7ff5bb.jpg

Stoomkoepel op de Dremel :

P1000322_zps06771217.jpg

En daar hebben we koepel die toch wel een stuk meer dan zestig procent geslaagd is, me dunkt :

P1000323_zpsaa8777e7.jpg

Met een laagje primer en in dry-fit op de plaats waar hij hoort ziet het er dan zo uit :

P1000324_zpsbd0bf970.jpg

P1000325_zps4f3e8ebf.jpg
 
Morgen (of overmorgen) staat de tweede koepel (iets kleiner) op het programma, dat zal dan eigenlijk de zandingskoepel worden... bizar, bij all machines waar ik mee heb gereden zaten de zandbakken onderaan, in de omgeving van de wielen. Wellicht deed men dat in die tijd om het zand gewoon via de zwaartekracht naar beneden te laten "stromen", terwijl we nu luchtdruk gebruiken om het zand te spuiten (btw "zand" is een relatief begrip in dit geval, bij de type 77-78 waar ik meer rij is dit eerder te vergelijken met grint zoals in een aquarium).
 
Het blijft me verbazen welke mooie dingen er uit papier en karton kunnen gemaakt worden, enne... tja, dat zand... technieken veranderen met de tijd nietwaar?
 
dat heb je weer prachtig gedaan man we blijven je volgen
 
Zo, hier zijn we weer, verlof is ook niet alles ; wanneer je pas begint aan het verlof denk je :"nu is het moment om eens flink door te kunnen bouwen" ... twee weken later heb ik dus vandaag pas weer eens een uurtje of twee kunnen prutsen :|

Enfin, de zandingskoepel is gemaakt, maar moet nog een beetje verder afgewerkt worden, de stoomkoepel is vastgelijmd en heeft al een laagje zwarte verf gekregen om te zien of die toonbaar zal zijn... voor mij wel, aangezien het mijn bedoeling is om het model een beetje "ruw" af te werken. ((comunistisch) Oost-Europa, net na de tweede wereldoorlog ; afwerking stak niet zo nauw).
En nog een derde stukje in aanbouw op de ketel, maar daar weet ik voorlopig nog de functie niet van.

Maar hier zijn dan de foto's van vandaag :

P1000326_zpsc021e43e.jpg

P1000327_zps1f66ff71.jpg
 
Hey Dany,

Ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest. Je hebt intussen heel mooie vorderingen gemaakt. Dit wordt een pracht-locomotief!!

Grts,
Joost
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan