Hoofdsponsor

1/25 En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

Ja Jos, die wordt nog gespoten, al zal ik nog eens goed moeten denken over het juiste soort rood.
Op 3 en 4 mei is het echter Stoomhappening bij de Stoomclub van Maldegem, dus daar hoop ik voldoende inspiratie op te doen wtb kleurzetting.
 
Zo, na een paar dagjes van "geen zin" of nog meer dagjes van "geen tijd", toch einderlijk weer eens scalpel, schaartje en lijm boven gehaald.

Dit keer geen al té duidelijk zichtbare vorderingen, maar toch ...

Omdat het "tamelijk gevaarlijk" is om met een locomotief te rijden zonder remmen, is het eerste onderdeel van het remhangwerk de remcilinder, dit is een cilinder met een stamper die via stangen verbonden wordt met de later nog toe te voegen stangen.
P1000260_zps8bb6601f.jpg
En deze stukjes samen, vormen dan :
P1000262_zpsd1572403.jpg

Voor de rest zijn er nog wat pietluttige boutjes aangebracht :
P1000261_zps70f7fd6f.jpg
Eveneens aan de asplaten :
P1000266_zpsd3560219.jpg

Op volgende foto zien we de geplaatste remcilinder, evenals één van de twee "ruimers" :
P1000265_zps41f98482.jpg

Ondertussen heeft het gehele onderstel een laagje Tamiya primer gekregen.
In de loop van volgende week zullen er wel weer updates komen (denk ik)

Tot spoedig...
 
En hier zijn dan weer terug.
Ondanks het bar slechte modelbouwweer (zomers weer is nooit goed voor de modelbouw voortgang), en dankzij de motivatie om dit project niet te laten aanslepen, heb ik weer een paar uurtjes geknipt, gesneden en geplat.

Hoewel ik het chassis reeds in de primer gestoken had, kwam ik tot de conclusie dat ik de kopbalken (of toch althans die van de voorkant) :
P1000273_zps41cf9486.jpg
Omdat ik eigenlijk nog wat plamuren aan het chassis, en voor het ogenblik de putty niet kon vinden, heb ik dan maar een aanvang gemaakt met de vuurkamer.
P1000270_zps14becfd1.jpg

P1000271_zpsd46df69f.jpg

Na de vuurkamer, kwam dan de eigenlijke ketel aan de beurt, deze heeft me toch een paar ogenblikken zweet en denkwerk bezord. Het "probleem" is namelijk dat het onderdeel gerold moet worden, en dat er drie schotten in zitten om de vorm erin te houden.
Uiteindelijk heb gebruik gemaakt van het restmateriaal waar de schotten in bevestigd waren ; één van de cirkels heb ik met schuurpapier vergroot, zodat behalve het schot, ook nog de papierdikte erin paste. Zo was ik in staat om toch zonder veel moeite een mooie cilinder te maken.
P1000269_zpse1d7385f.jpg

Vuurkamer en ketel verenigd en in dryfit op het chassis zien er dan zo uit :
P1000275_zps77558576.jpg
P1000274_zps1f5a5b70.jpg
Stilletjes aan begint het al op een locomotief te lijken.

In de loop van de week volgen verdere updates...
 
Zeer goed bezig, Dany.
Je hebt een goede oplossing bedacht voor die cilinder. Ik doe dat tot nu toe anders maar jouw manier is evenzeer het onthouden waard.

Dit wordt alleszins een mooie loc.

Grts,
Joost
 
En zoals beloofd een kleine update van de werkzaamheden.

In afwachting dat ik het chassis een rood jasje zal geven, ben ik begonnen met de twee aandrijfzuigers, of hoe je dingen ook kan noemen (zal ik toch eens moeten vragen aan mijn neef die 1/1 stoomlokomotieven restaureerd).

P1000277_zps46de8f1e.jpg

P1000278_zpsbae251ea.jpg

P1000279_zpsf7614cc3.jpg

P1000280_zps28b69a50.jpg
De ene is nu bijna klaar, er is er nog zo eentje voor aan de andere kant.

Ook aan het remhangwerk is er nog een kleinigheidje gebeurd :
P1000276_zps1cfbe036.jpg
 
En het chassis heeft zijn eerste laagje rood ontvangen met de AB. Het is al zo lang geleden dat ik nog Humbrol verf gebruikt heb, dat ik vergeten was hoe lang die plakkerig blijft, hopelijk is het mogen droog.

P1000282_zpse1f4323f.jpg

Op de foto kan je ook een zwart plat stuk zien (naast de ketel op de achtergrond), daar was ik vandaag al aan begonnen, en zal morgen verder aan werken. Het één van de twee bakken die naast de ketel komen en waar de kolen en het water in geladen worden.
 
Dit wordt echt een mooie, Dany.
Gewoon verder doen zoals je bezig bent.

Grtz,
Joost
 
Voorlopig heb ik nog niet zoveel verder gewerkt, wel heb ik de wielen ondertussen geschilderd in satijnrood en light grijs. Bij het zien van het resultaat met satijnrood, heb ik besloten het chassis ook met deze verf (Humbrol 174) te overkwasten ipv het matte rood waar het momenteel nog in staat.
Ik was van plan dit vandaag te doen, maar het goede weer, in combinatie met Thaise dag op de markt, zal dit echter beletten.
 
Ok, waar waren we alweer gebleven...

Juist ja, de wielen, deze hebben nu hun volledig verfjasje ontvangen. Voor loopvlakken heb ik echter een ander kleurtje gebruikt dan ik had voorzien omdat dit veel te donker was. In plaats van "polished steel" is het nu een soort zilver geworden.

P1000293_zpsd51b175f.jpg

P1000294_zpsa5ac5542.jpg

Maar nu komt een relatief ingewikkeld stuk, namelijk de drijfstangen die de wielen met elkaar en met de stampers moeten verbinden. Ongetwijfeld staat dit van naaldje tot draadje uitgelegd in de instructies... alleen jammer dat ik geen woord Pools ken :unsure:
Dus wordt het behelpen met één of twee tekeningen :

P1000295_zps7b70a0c9.jpg

En we zijn van start gegaan met deze stap :

P1000296_zps0a82ef36.jpg
 
Die website ken ik inderdaad ook, Joost, en voor mijn volgende loc zal ik daar erg veel aan hebben, maar dit machientje vond ik er niet terug en ieder type is natuurlijk anders geconfigureerd. Maar ik zal er wel geraken, stapje per stapje.

Bovendien was ik bijna vergeten dat de remmen en het remsysteem moest aangebracht worden vooraleer we aan de drijfstangen kunnen beginnen :
De remmen (6 stuks) :
P1000297_zpsf27ae72d.jpg

Het remwerk :
P1000298_zps78cb6ce5.jpg

P1000299_zps5c14042a.jpg

En de verbinding met de remcilinder :
P1000300_zps40ae040c.jpg

Met een laagje verf wordt dit dan :

P1000301_zps2a9187ce.jpg

P1000302_zps5f75d521.jpg

En een eerste deel van het rechter drijfwerk is ook al (los) geplaatst :
P1000303_zps616e36c4.jpg
 
Goed bezig Dany, het loopwerk ziet er goed uit!

Fred
 
Voor het ogenblik heb ik nog niet zo erg veel kunnen verder werken aan het machientje, maar kom, om toch maar te tonen dat er toch iéts gedaan wordt ...

P1000305_zps5c3367a2.jpg

P1000306_zps5ec73a4e.jpg

Da's al ietsje meer dan de helft van het loopwerk (van één kant wel te verstaan)... het is een echte puzzel zonder duidelijke uitleg, en of het echt allemaal correct is weet ik echt niet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan