Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Rijdend En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...
Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 85

Discussie: En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

Standaard En nu eens iets helemaal anders ... maw een nieuwe poging tot...

Voor de zoveelste keer een nieuw projectje, deze keer heb ik echter beloofd aan mijn vrouwtje om dit voorrang te geven op alles die nog op stapel staat, omdat het nu eenmaal een onderwerp is die ze zelf heel erg graag ziet.

Dames en heren mag ik U voorstellen :

De Cn2t "Las"... de watte ???
    Een Pools smalspoor locomotiefje uit 1948 dus

Schaal 1:25 ... van het merk Modelik, behalve het boekje had ik ook de laser-cut onderdelen besteld (die wielen en stangen uitsnijden uit karton zag ik echt niet zitten)

Vandaag eraan begonnen, bij gebruik van de LC delen worden de gekleurde delen normaal gezien niet gebruikt, echter heb ik er wel twee gebruikt omdat er anders geen lijnen zijn die tonen waar de inwendige platen komen.

Genoeg bla bla, nu de boem-bo.... erm, de foto's van een namiddagje bouwen bedoel ik :

Eerst een deftig overzicht van het machientje (zo noemen we een locomotief bij de spoorweg) :

LC en gekleurde stukjes :

Eerste stukjes gelijmd :

En het resultaat van een paar uurtjes passen, schuren en plakken :
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

Mooie start, Dany. Dat wordt zeker een mooie loc.

Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Grtz,
    Joost
    -------------------------------------------------------------------------
    PAPER BEATS ROCK!!!
    Our patience will achieve more than our force.
    (Edmund Burke)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaperShaper Bekijk bericht
    Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Grtz,
    Joost
    Ik ben ook benieuwd hoor, Joost.
    Misschien kan jij me misschien eens leren om heeeeeel dunne rolletjes te maken met relatief dik (0.25mm) papier ? Want dat zal ik bij dit projectje wel verschillende keren nodig hebben.
    Een alternatief is natuurlijk het gebruik van evergreen staafjes, maar aangezien ik er vandaag niet aan kon geraken wegens niet voldoende voorbereiding (maw ; ik had pas te laat gezien wat ik nodig zou hebben), het morgen zondag is, en ik maandag naar het ziekenhuis moet... tjah, behelpen dus.
    Nu, eerlijk gezegd is dit machientje eerder een oefening voor een groter exemplaar (op dezelfde schaal).
    Laatst gewijzigd door dancooper; 15-03-14 om 23:31
    Dany

Standaard

gaat een mooie worden ,dany

hoe dik is het carton?
    mvg

peter alias hugemikus

Standaard

Peter, het karton van het chassis is 1mm, het papier waarmee zal gewerkt worden is iets van een 0,25 mm (althans volgens mijn digitale schuifpasser van den Aldi).
    Of het machientje zo mooi zal worden als op de tekening zullen we natuurlijk nog moeten afwachten.
    Al denk ik dat het nog wel mee zal vallen, aangezien ik sowieso zal moeten moeten schilderen... dus kan ik evengoed ook nog gaan plamuren indien nodig ook hé
    Dany

Standaard

Dany,

Modelik kennende staat er op de plannen hoogstwaarschijnlijk een bepaalde diameter waar je rond moet rollen.
    Moet je die rolletjes echt maken met dat dik papier?
    Papier van 0.25mm is vrij dik hoor. 160 gr. papier is ± 0.17mm dik. 0.25mm moet ongeveer overeenkomen met Bristol tekenpapier wat toch al vrij stug is.
    Modelik laat de rolletjes meestal met 80 gr. papier rollen.
    Als je wat meer gegevens doorgeeft (plannen, onderdelen) kan ik beter inschatten wat je bedoelt.

Grts,
    Joost
    PAPER BEATS ROCK!!!
    Our patience will achieve more than our force.
    (Edmund Burke)

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Mooi uitdaging van een leuk model.
    Succes met de vouw en bouw Dany.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

En niet al te bijster goede foto van de te rollen stukjes (ik moet voor het ogenblik mijn gsm gebruiken als fototoestel)

En eentje geplaatst :

Deze vormen de bevestiging waar later de bladveren op komen.
    Dany

Standaard

Hoi Danny
    Als je de stukjes die je moet rollen verlengt met een stukje papier dan rolt dit makkelijker op, zo doe ik dit bij de wielen die ik maak (1:100)

zo heb je ook het voordeel dat je geen naad ziet ,er zit geen verdikking van dubbel pepier.
    Zie mijn lopende how to do http://www.modelbouwen.be/threads/11...achtauto-1-100
    Laatst gewijzigd door huubvc; 16-03-14 om 16:01

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seaking Bekijk bericht
    succes met de bouw mouse
    Is de bouw van Dany hoor Luc ;-)

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

hoi Danny
    Hoe dik is het papier wat je gebruikt?
    Dit ziet er zo strak uit.

huub

Standaard

Hoi, sorry voor de late reactie, maar ik heb een beetje gezondheidsprobleempjes gehad.

Het papier in de kit is tamelijk zwaar (zo'n 0.20 mm), het chassis is echter opgebouwd in karton van 1 mm dikte.
    Over een tweetal dagjes zal ik weer verder kunnen werken (althans als mijn materiaal op tijd arriveert).
    Dany

Standaard

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier ben ik dan terug met een (zeer) kleine update.

Ok, omdat ik niet zo zeker was over het wel goed komen met dat rollen van die kleine staafjes, heb ik die vervangen door een aluminium buisje van 2mm.

Zoals je kan zien, zijn deze toch wat netter dan de oorspronkelijke gerolde.

Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik wellicht een stukje papier verloren was waar nog wat eenvoudige stukjes op stonden, dus maar eventjes nieuwe maken uit wat afval :

En dan, het doel van die buisjes en stukjes, het is namelijk de vering van het machientje, al is die wel erg raar geplaatst. Daar horen dus bladveren bij, deze worden gemaakt door reepjes papier te stapelen :

Voor vandaag ben ik ermee opgehouden, maar volgende keer is het eigenlijk net hetzelfde aan de andere kant van het machientje.

Zoals je kan zien heb nog nergens de naadjes ingekleurd, maar dat komt omdat alles geschilderd zal worden.
    Dany

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten