Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Het ooit haalbare idee.
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Discussie: Het ooit haalbare idee.

Standaard Het ooit haalbare idee.

Het hebben over ideeën.

Er zijn er tig die voor mij niet haalbaar zijn gebleken en toch.
    In je hoofd ontstaat een idee (voorjaar 2012). En je tracht het uit te werken.
    Veel van die ideeën belanden uiteindelijk in een bak of ergens ten velde, tot . . . .

Niet alles blijkt haalbaar. Daarvan hebben we ook nog een deel niet uitgewerkte ideeën die in mijn hoofd klaar steken.
    Als het een het ander opvolgt , wat na verloop van tijd verstrijken, uiteindelijk elkaar tegemoet komt.
    Laat je weer verder denken.
    Het is als “indien dat, kan dat misschien ook”.
    Wat dan plots kan (zo maar uit het niets), zit in de fantasie van het mensdom.
    Het ooit idee om een bootjeskar Rc te sturen, welke kon vervoerd worden op de fietsdrager van onze auto.
    Leek voor vele toekijker al een brug te ver gedacht.

Hier ontstond het uit een noodzaak, waar ik een oplossing voor wou vinden.
    Je mag zelf niet al te veel gewicht meer oppakken en ver-zeulen.
    Wat betreft al het ijzerwerk, dat is recuperatiemateriaal in hoofdzaak van een versleten Oost Duitse draaibank die we lekker in stukken hebben gezaagd. Bevat heel veel grafiet en bij het bewerken word je lekker zwart.

Om dat te bewerkstelligen, ging mijn gedachte uit naar een schaarsysteem wat de geladen boot van laag tot tafelhoogte kon brengen.
    Het hoe werd menig maal bekennen, opgetekend, om uiteindelijk tot realiteit gebracht te worden. Het iets kon toen iemand mij afgedankte bed actuator aanbood, welke via een restauratie terug werkende te krijgen waren.
    Hierbij werd het binnenwerk nagekeken en de fouten hersteld.
    Of dit bij de eerste keer werkte, wel neen.
    Het vroeg tijd om vanuit het niets iets werkende te krijgen, net als bij de aandrijving en stuurinstallatie van de kar, kwamen tal van problemen uit de hoek.
    Kar werd te zwaar voor om op de fietsdrager te vervoeren.
    We zochten en vonden een oplossing.
    Gatenkaas maken. En zo gingen we maar door, tot . . . . .

Ten lange laatste werd de kar wegens geen geld genoeg en het niet vinden van DE oplossing, gewoon opzij gezet.

En toe kwam de Hulder, waar wel een 24V stuurmotor gekoppeld aan een zelfbouw servo een oplossing was om het sturen op te lossen.
    Maar ja, de Hulder kreeg voorrang en het voortstuwen van de kar bleekt ook voor een probleem te zorgen.
    Zoals we de achter draagarmen van de kar hadden aangemaakt, kon je geen andere motorcombinatie aanwenden.
    Of je diende het hele spul terug te verbouwen, wat ik zonde vond.

Zo doende werd de kar benut om de Moonlight op te zetten. Verder geschiede er niets mee.

Vandaag is het weerom een haalbare kaart geworden. Maar.
    En die is er dan ook weer, de maar, zit in het feit dat we een spiek splinter nieuwe driewieler fiets krijgen aangeboden.
    Voor dit driewieler geval, zag ik een mogelijkheid om via mijn bestaande elektrisch aangedreven fiets er een elektrische driewieler van te kunnen maken. Maar, volgens iemand die zich met zulke elektrische fietsen bezig houd, kon dat niet.
    Denkelijk heeft die man niet het inzicht welke ik op de situatie heb.
    De vraag is en blijft, is de motor van mijn fiets sterk genoeg om die kar er achter mee te trekken en hoeveel las mag en kan ik er dan op kwijt. Van de ene vraag beland je zo in de andere.
    Dat alles mag je nog gaan uittesten en vooral het overzetten van de installatie gaat ook waarschijnlijk problemen naar voor brengen , die we liever niet hebben 

Verbouwen driewieler.
    Eerst moet die hier geraken. Dan moeten we plaats maken. Dan dient de oudere fiets gedemonteerd te worden.
    Pfft, en als dat klaar is. Dien een plaat gemaakt waar de trek bol kan op bevestigd worden.
    Die dient niet te hoog en zeker niet te laag te staan.
    Dus, is het beter om eerst de kar te verbouwen.
    Daarvoor moet er een treksysteem gemaakt worden waaraan de voorwielen gekoppeld zitten.
    Gezocht moet nog worden naar een trek bol en haaksysteem.
    En dat hoeft niet nieuw te zijn, maar ook niet te verroest 
    Alleen, dat kan pas na het effectief zijn van een Elektrisch aangedreven driewieler.

Wiel as pennen.

Eerste opzet aandrijven van de scharen, afgevoerd ! Na het verkrijgen van bed actuatoren.

Aanbrengen stuurwiel blokken

Koppeling servo naar stuurwiel blokken

Vast zetten stuurbrug

Aanmaak achter arm.

Aanbrengen van de achterarmen

Opzetten van de karhoogte om de achterarmen te monteren.

Eerste motor aandrijving. Afgevoerd wegens motor te zwak.

Plaatsen zwaardere Motor, waarna de verdeelkast faalde.

Dan het verkrijgen van minder gewicht, wegens te zwaar voor fietsdrager. De stuurblokken uitfrezen.

Lopende schaarkader.

Plaatsen actuatoren

Kar zicht met scharen.

Eerste actuatoren test.

Binnen test lopende schaarkader.

Kar eerste keer buiten.

Tweede motor opstelling.

Schaar test met Thames

Word het er op of eronder ? Wie komt het mij vertellen.
    Heb je iets in je hoofd zitten en weet je er geen raad mee.
    Stel er vragen over !
    Wie niets durft te vragen blijft verstokt van antwoorden die zijn probleem kunnen oplossen.

Mvg,
    swake

PS, Luc, je ziet nu het laatste van Swake zijn geheime projectjes , goed he !

Standaard

amaai swake een serieuse constructie man

Standaard

Hihi, alleen spijtig dat het niet rijd Luc.

Kost ook wat centjes waar ik verder niets aan heb en daarom. Ik wil het wel kunnen inzetten.
    Slukes,
    Swake

Standaard

Verre van modelbouw maar een knap staaltje engineering.

Standaard

Ben erg onder de indruk van dit project. Ziet er professioneel uit. Knap stuk werk!.

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

Ziet er behoorlijk indrukwekkend uit.

Jje hebt het over zelfstandig rijden, Hoe ver of hoe lang? Heb je al eens aan een rolstoel aandrijving gedacht? Deze hebben een behoorlijke autonomie en kunnen 100 kg wel aan.
    vgr
    Marc

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc w Bekijk bericht
    Ziet er behoorlijk indrukwekkend uit.

Jje hebt het over zelfstandig rijden, Hoe ver of hoe lang? Heb je al eens aan een rolstoel aandrijving gedacht? Deze hebben een behoorlijke autonomie en kunnen 100 kg wel aan.
    vgr
    Marc

Wel Marc,
    Ja, via RC.
    Wel wat draagkracht betreft, deze kar draagt rustig 180 Kg zelfs op de scharen.

Aan die Benidorm Bastaard karretjes hebben we ook al een hoop tijd besteed. Je komt er niet met de huidige achter draagarm opstelling.
    Heb heel wat contacten aangesproken en heel wat kar opstellingen bekeken .
    Je zou in het beste geval elk wiel apart moeten aandrijven en die motor met vertraging zitten ingebouwd aan het wiel. Bij sommige zitten die vast op een starre achteras, en daar had ik ook geen zin in vermits de vering de schokken dient op te vangen.
    Trouwens de beste prijs voor een tweedehandsje met kosten aan is ook behoorlijk en daar heb ik niet het geld voor.

Dus, we gaan kijken hoe we de sturing met een desel gaan uitvoeren. En of het met die driewieler gaat lukken is ook nog een open vraag.

Mvg,
    Swake

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Haddewade Bekijk bericht
    Verre van modelbouw maar een knap staaltje engineering.
    Wel, ik ga met die uitspraak niet akkoord Haddewade.
    Het is iet groter dan normale modelbouw, het is scrachts building , het zou RC aangestuurd worden. En het is dienstig om mijn modelbouwschepen te transporteren.
    In mijn ogen dus insgelijks aan model bouwen, zij iets groter dan normaal . Hihi.

Mvg,
    Swake

Standaard

E-Bike 2007 , Lekker uit elkaar gehaald. In wezen ging dit vlotter dan verwacht, alleen.

Wel een elektrische fiets heeft op het achterwiel een 5 blad tandwiel zitten. Die moet vervangen worden door de vast + los tandwiel die op de driewieler gemonteerd staat.
    Om die te kunnen lossen van de as hebben we twee dingen die dat in de weg staan. Een, een sleutel om die tandwieltjes te kunnen losmaken ontbreekt. Twee, de motor socket die te dik is om door het gat van dat los te maken tandwiel en het over te zetten tandwiel te kunnen.

Enige oplossing voor het laatste, afknippen die socket.

Een uit elkaar liggende fiets, gaat net in een pvc doos.

Mvg,
    Swake

Standaard

dat heb je goed opgelost swake zo blijf je bezig he want stilziten is niks voor u jij bent een bezig bijtje

Standaard

Wel Luc-tje,

Ik ben zo geduldig dat ik rustig op een antwoord kan wachten (maar laat dat nooit al te lang wachten, anders . . . . ). Maar ja, zit ook al jaren aan de bloeddruk regulerende PIL , hihi.
    Vandaag eens getest hoe die connector pinnen los kunnen. Lukt bij een en de tweede was al nop.
    Heeft er iemand een Chimano pignon sleutel, liefst een BUS type.
    Anders moeten we daar ook nog eens achter gaan kijken, pfft. Maar ja, vermoedelijk hangen hier geen fietsfanaten , hihi.

Voor de rest, triestige grijze dag. Te koud voor mijn doen.
    Mvg,
    Swake

Standaard

Ondertussen is de pignon sleutel bus met extra grootte doorlaat besteld.
    Is de connector ontdaan van haar pennetjes, en kan de pignon er zo af.
    Er moet nog gekeken worden wanneer we de driewieler kunnen ophalen, vermits dat verleden week even anders gelopen is.

In tussentijd. Het oplossen van de wijze van sturen voor de huidige kar stuur opstelling .
    Daarvoor dienen twee zwaardere stuurarmen aangemaakt. Dissel met scharnierpunt in het midden van de stuurbrug. En een verbindingsbrug die beide stuurarmen bediend en op evenwijdige lengte van die armen scharniert op de dissel. Pfft, daar heb ik geen materiaal meer voor liggen en dat word dan weer zoeken.
    Maar eerst die driewieler hier krijgen en veranderen. Pas dan kan de rest, oeps.
    En als dan het sturen is opgelost, kan de rest. Met bvb. waar de batterijen of batterij plaatsen om de schaararmen te bewegen, enz.

Mvg,
    Swake

Standaard

Je bent geen fietsenmaker, . . . . . . . .

Verdomd tandwieltrapding. Hebben die oenen daar toch wel een volle tandwielschijf achter die trapper gezet zekers.
    En daar sta je dan met je gewone poelietrekker. Trek daar vooral niet mee.
    Het enige wat geschied is dat je de tandwielschijf krom trekt.
    Plaats ontbreekt , terwijl de kader te smal staat om de elektromotor te plaatsen.
    Intussen is die pignon sleutel nog niet aangekomen en zullen we ook nog mogen uitkijken naar een andere soort pignon sleutel met drie halve maantjes in, om die losse pignon van de driewielernaaf te krijgen.
    En ja, om die vaste schijf dan over te zetten op die Motornaaf, kan enkel door een flens te maken.

Simpel is het niet, vooral als je niet het broodnodige gereedschap bezit.

Intussen zijn de elektrolijnen overgezet, maar nog niet vastgemaakt.
    Moet en extra steun aangebracht worden om die batterijhouder aan vast te kunnen maken (omdat dat spul niet onder de zadelpenhouder kan gezet worden, die zijn buis is te kort.

Ik ga best niet verder voor die pignon’s zijn verwisseld. Maar weet al hoe het kan opgelost worden om die motor op het frame te krijgen.

Zo, rust roest.
    Mvg,
    Swake

Standaard

Stilaan word dat wat voor vele en ook de fietsenmakers niet doenbaar was, realiteit.

Vandaag even de motor as en de tussen pignon as meegenomen om er zeker van te zijn dat alles van benodigd gereedschap past.
    Laat ik maar in dezelfde fietswinkel aankloppen als daar waar de driewieler vandaan komt , hihi.
    Hulp, vanzelf bekomen. Een van de fietsmakers gaat de pignon van de motor halen, zodat ik daar geen extra sleutelding moet voor gaan kopen.
    Hij wees me ook op de verschillen, zodat we reeds een losse pignon voor op de motor as mee hebben. Tof !

Intussen is de trapas terug op zijn plek beland. Steviger en beter vastgezet dan ervoor.
    De magneetvoelerplaat er mee tussen gezet, maar dit keer aan de linker zijde.
    Morgen de motor afhalen en overmorgen word deze opgemeten en waarschijnlijk gestart met het tekenen van de zelf te maken adapter, waaraan het vast tandwiel word vastgemaakt.
    Om het met de woorden van de fietsenmaker af te ronden. “Als die af is wil ik die wel eens zien”
    Komt in orde kerel, rij hier toch regelmatig voorbij , hihi. Gaat die verschieten als daarachter dan ook nog eens de kar word getrokken (hopelijk, want is deze motor wel sterk genoeg, a ha. )

Mvg,

Swake

Standaard

Om voortgang te maken, zijn er veel verstoringen.

Drie maal is scheepsrecht = 3 x terug hertekenen van de motorflens. Waarom, wel ik ben niet zo vertrouwd met CAD progjes als menig ander.
    Daarom ik moet nog zoeken en vinden en vooral veel proberen.
    Van die Flens weet je ook niet zeker of de maten zullen kloppen.
    Denkelijk is het een goede gedachte om die eens eerst in 3D te printen, om pas daarna zekerheid te hebben van de maatvoering.

STL file aangemaakt.

Mondjes maat vorder je van tekenen op je schoolbord naar een uiteindelijk te halen stuurbaarheid van je bootjeskar.
    Net omdat servo sturen heel anders is dan Dessel (dissel, naar gelang taalgebruik, hihi ) sturen, moet er wel anders gedacht worden.
    Je zit ook met verschillende lengtes schepen die mee in het gedachte goed zijn beland.
    Om die dessel arm dan te gaan aanmaken heb je scharnierpunten van doen, niet teveel, niet te weinig maar zeker sterk genoeg.
    Er worden twee dessel lengtes voorzien en een handmatig stuurding (nog staande van vroeger kar project).
    En ja materiaal is verzaagd om de dessel aan een bol op de driewieler te bevestigen (maar dat moet nog in elkaar gelast)
    Geduld is een mooie deugt , telt ook bij dit dubbele project.
    Eerst kijken wat op je verlanglijst terecht komt en dan het uitwerken.

Wat betreft de motor ophanging, dat lijkt me zo klaar als een . . . .
    Het is nog wachten achter, het maken van de motor flens en het al of niet hergebruiken van de pignon bus welke van linkse draad is voorzien en rechtse moet krijgen, anders loopt het grotere gat van de losse pignon er altijd af en dat is ook niet de bedoeling.

Zo, upgedate. Stilaan maken we ons klaar voor het aanstaande vaar jaar, hiha .

Mvg,
    Swake

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten