Hoofdsponsor

1/35 "Normandy '44" - Ambulance Jeep [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.462
Hierbij het eerste voertuig dat ik zal bouwen in het thema "Normandy '44".
Het betreft een Italeri kit op schaal 1/35 genaamd Ambulance Jeep, kit n°326 daterend uit de helft van de jaren '80.
Ik bekwam deze kit deel uitmakend van een pakket dat ik eens gekocht had en er was reeds een start gemaakt met de bouw maar gelukkig was er nog niets geschilderd. Vermits de bouw niet fameus was werd eerst overgegaan tot de afbraak mits behoud van zoveel mogelijk originele stukken.

attachment.jpg

Box-art

attachment.jpg

Plan

attachment.jpg

een nest stukken

attachment.jpg

De bouw door de vorige eigenaar.

Na het demonteren van zoveel mogelijk onderdelen en de nodige opkuis dan terug maar de zaak in elkaar gestoken in de hoop er iets deftig van te kunnen maken.
Wat mij direct opviel was dat de bladvering links voor, dus de kant van de bestuurder, 2 halve bladveren meer had dan de andere bladveren. Dit item was ik nog bij geen enkele andere jeep kit tegengekomen maar is wel degelijk correct. Het wordt in een handleiding beschreven als "left-hand front spring with additional torque-reaction spring to stabilise front axle in rough service" wat er op neerkomt dat het dus een verstevigde bladvering is om de voorste as te stabiliseren bij ruw gebruik. Dat die ambulance jeeps inderdaad ruw gebruikt werden is meer dan genoeg bekend.

Ik was dit model in feite verleden jaar reeds beginnen restaureren maar door omstandigheden werd dit opzij gelegd tot nu met het project. Wel had ik het geluk vorige september een bijna identiek voertuig tegen te komen in St.-Marie-du-Mont, Normandië met een fotosessie tot gevolg.

Zo ver staan we:

attachment.jpg

attachment.jpg

De basiskleur waar het tot nu toe in gespoten is betreft een spuitbus Humbrol Olive Drab 155 en ik ben heel tevreden met het bekomen resultaat tot nu toe.
De beschermhoes over de voorruit is crépi papier.

Wordt vervolgd.
 
155 is goed. Oplichten met iets meer khaki achtige mix en hit is 100%.
 
Heerlijk hoe jullie allemaal zoveel foto's posten van tijdens de bouw, zo kan ik veel bijleren.
 
Succes Erwin ,met deze nieuwe uitdaging ;)
 
Erwin, een knappe Jeep in wording. En in uw handen gaat een rebuild zeker goed komen. Suc6 verder.
 
Ook hier al een tijdje geleden dat we nog gepost hebben.

Vermits er geen decals in mijn kit staken werd de decal doos maar eens aangesproken. Een rood kruis op witte ondergrond was groot genoeg om een plaats te vinden op de motorkap. Deze zal jammer genoeg niet te zien zijn als de voorruit naar beneden ligt maar vond toch dat deze er zo wie zo op moest.

attachment.jpg

Ook maar de wielen opgekuist en de velgen gespoten in Humbrol 155.

attachment.jpg

ook eens nagekeken waar er nog wat "retouchkes" moeten komen en huiswerk studie gedaan over de vorm van de in de kit geleverde draagberries.
Blijkt dat deze uit de kit voorzien zijn van vierkante palen met ronde handvatten en dat is een model dat rond 1942 in dienst was. Later werden de vierkante palen vervangen door metalen en begin 1944 door ronde houten palen en dat is het model dat ik wou.
De palen vervaardigd uit Evergreen en het canvas uit een papieren servet zonder tekening.

attachment.jpg

Bij de eerste poging ziet het er niet slecht uit vind ik. Nu nog scratch pootjes maken voor de draagberries alsook het metalen opvouw systeem en dan maar verven. Zal mij hierbij wagen aan enkele groen/khaki tinten ten einde wat kleur nuance te verkrijgen.

Wordt vervolgd.
 
Dat ziet er heel mooi uit. Gelukkig heeft een modelbouwer vanalles liggen en kunnen vele dingen gebruikt worden op een model. Goed bezig.
 
Knap werk Erwin. zo'n ambulance Jeep zie je ook niet veel.
De berry's zijn ook goed gelukt. Als ik een zeiltje maak gebruik ik een koffie-filter-zak, die ik drenk in houtlijm opgelost in water.
 
Mooi,mooi en idd dit type Jeep heb ik persoonlijk nog nie opgemerkt,wel leuk met die draagberry's..
Veel succes met de verderzetting Erwin..!

Grtz yves,
 
Hey,

Indd, mooi voertuig, zeker een meerwaaarde met die zelfgemaakte doeken voor de berry's ;)
 
Ziet er knap uit, Erwin. Zou schoon staan op een dio.
 
Hier zijn we weer.
Eerst en vooral bedankt voor de lovende woorden.
Of de Jeep op een dio komt te staan weet ik nog niet maar waarschijnlijk op een vignette bestaande uit een fotokader met een ondergrond maar we zien wel. Hij maakt deel uit van het thema "Normandy 44" en verdiend dat dus wel.

Verder gewerkt aan de nieuwe draagberries. Op de volgende foto's zien jullie telkens de draagberrie uit de kit aan de linkerzijde, een nieuwe onbeschilderde in het midden en rechts een geschilderde met het net nieuw aangebracht opvouwsysteem dat nog te drogen ligt.

attachment.jpg

bovenkant

attachment.jpg

onderkant

er is nog wat werk aan maar vind het er toch beter uitzien dan deze uit de kit.
Wordt vervolgd.
 
Knappe verbetering Erwin..fraai werk!

Grtz yves,
 
WOW, ik zou bijna zeggen gooi die van de kit maar in de spare parts box.
Deze zien er stukken beter uit Erwin. Mooi staaltje scratch bouw.

Mark
 
Het heeft wat aangesleept maar uiteindelijk is de ambulance jeep toch zo goed als afgewerkt.
De foto's zijn genomen met flash dus hij komt wat blinkerder voor dan dat hij werkelijk is.
Heb ondertussen ook wat stof en zand aangebracht maar niet te veel want hij stelt een voertuig voor dat pas 2 dagen geland is.

Ter herhaling: de bouw van deze jeep is gebaseerd op foto's van het echte ding en van een vergelijkbare jeep. Het stelt een voertuig voor van de 1st Engineer Special Brigade, 261st Medical Battalion, B company, voertuig 7. Deze eenheid landde op 6 en 7 juni 1944 op Utah Beach en trok zo het binnenland in.
Een redelijk bekende foto (van voertuig B17) werd genomen in St.-Mère-Eglise wanneer deze op het punt staat om dode of gewonde para's af te voeren.

Genoeg gepraat: de foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voorlopig is het nog niet beslist of de jeep op een vignette komt te staan of dat deze gewoon zo op een sokkel komt.
Zal hierover beslissen na mijn Normandië trip.

Indien opmerkingen, laat maar komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen opmerkingen wat mij betreft Erwin.
Kort en bondig : een pracht van een model wat je hebt neergezet.
Alles erop en eraan wat je erop en eraan mag verwachten. Top klasse.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan