Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
na 30 jaar opnieuw begonnen [wip]
Pagina 1 van 25 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 361

Discussie: na 30 jaar opnieuw begonnen [wip]

Standaard na 30 jaar opnieuw begonnen [wip]

Hallo

Op het ogenblijk ben ik met dit bezig

het maken van mallen in siloconen

Hier ben ik bezig een hoeve aan het maken

dit word de poort die toegang tot de hoeve geeft

ze ziet er erg rood uit maar het gaat na een paar lagen verf beter worden
    de bedoeling is een trein baan te bouwen met allemaal stukjes die ik herken uit het heden en verleden
    het stations gebouw BV word het station van as
    de ingang poort is van de hoeve is de poort van casters hoeve die als voorbeeld heeft gediend
    er komt een water toren en dat gaat die van geel worden en een tweede is die van in oostende
    een boog brug met winkels er onder en die vind je terug onder het centraal station van antwerpen

alles word zelf gemaakt tot de electronica en programmeren van de pic processoren die de signalen sturen

de zuidkant van de baan

de noord kant

de voet van het seinhuis

beetje rommel langs de kant van de baan

smalspoor en hoofd spoor langs elkaar
    dit is dus wat ik aan het doen ben
    gr raf

Standaard

Hallo

Hier een paar filmpjes die ik onder tussen gemaakt heb
    Je gaat over het algemeen veel belgisch materiaal zien daar het een belgische baan betreft
    En nee de treinen rijden niet aan de verkeerde kant.
    https://www.youtube.com/watch?v=V2HADJ7H2Tk
    https://www.youtube.com/watch?v=ypi9fKdU-tU
    https://www.youtube.com/watch?v=pw-iiYCQItA
    https://www.youtube.com/watch?v=YSy0YgAjfo0
    https://www.youtube.com/watch?v=STgjCPz_FfA

hier de pendel sturing die ik gemaakt heb
    dit is nog gewoon op en af maar als ze volledig klaar gaat zijn dan vertraagd de trein bij het binnen rijden van de tunnel
    https://www.youtube.com/watch?v=UESVdozZHo4
    deze trein hoort normaal niet thuis op de baan maar deze heb ik van mijn overleden schoonmoeder gekregen en die kan ik dus zomaar niet weg doen dus er komt een stukje met een enkel spoor TGV wat ongeveer een 4 meter zichtbaar gaat zijn

gr raf

Standaard

Dag Raf,
    Groot project waar je mee bezig bent.
    Ziet er al goed uit.
    Als gepensioneerd rangeerder bij de nmbs blijf ik je met veel intresse volgen.
    GROETEN Marnic

Standaard

Hallo marnic

Dan heb ik nu de juiste man te pakken hahaha
    Als je me wilt helpen dan zie ik het wel maar hier over gaat het

Ik heb problemen met mijn signalen te plaatsen
    ik ben eerst die voor het hoofd spoor aan het maken want die van het tegen spoor dat gaat toch zelden gereden worden
    Maar ik ga ze wel zetten .

Dit is de zuid kant van het station
    het heeft dus 5 sporen
    twee naar het zuiden en drie naar het noorden
    je ziet de signaal papiertjes liggen
    links signaal met licht bak met een 4 afbuigend langzaam 40 KM/u
    dan een gewoon rechtuit over de wissel das nog steeds langzaam want de trein moet optrekken na stilstand
    op rechter spoor licht een signaal juist uit de tunnel met lichtbak 40km/h omdat hier dus ook over een wissel kan afgebogen worden
    twee sporen wil ik gebruiken om te kunnen rangeren (stoom loco wisselen of een andere diesel er voor hangen)
    het onderste spoor zou het om rijspoor zijn maar kan indien niet gerangeerd word ook als inhaal spoor gebruikt worden
    nu kant noord

Aan de groen loc een gewoon signaal want over de wissel kan het alleen maar echt door
    dan weer een signaal met lichtbak 40km/h want er liggen een paar wissels in afgebogen stand
    dan nog een zelfde voor het derde spoor maar das gaan vliegen zie ik
    daar waar de wagon staat is het inrijspoor naar de draaischijf en verzorgings station
    daar licht een signaal met lichtbak 40Km/h
    dan helemaal onder aan waar die loc staat en de waterkraan en kolen kraan een rangeer licht
    dit spoor loopt dood wat moet daar nog komen te staan ?????
    ik dacht een rechthoekig rood bord met een witte rand er rond

hier zie je het stoot blok en het smalspoor om de sintels af te voeren maar aan dat stoot blok moet ook nog iets komen te staan
    je vind echt weinig over de belgische signalen (meestal een NL site met wat ter zijde info).
    aan de zuidkant moeten volgens mij ook nog twee rangeer lichten komen
    de signalen zijn volledig dus ik kan haast alle seinbeelden weer geven
    alleen die nieuwe sneeuwvlok is haast niet te doen
    dit kan ik dus ook weer geven

en zelfs pinkend voor tegen spoor

maar dat is nog niet aan de orde
    eerst eens die hoofd signalen op hun plaats krijgen
    ik hoop dat ze goed staan
    hebben perrons nog speciale signalen zodat de machinist weet wanneer hij moet vertrekken of gaat dat via het hoofd seignaal ???

hier wel weer een nederlands oud signaal dus het zou kunnen dat ze hier bij ons ook zo iets hebben

gr raf

Standaard

mooi werk raf bij het zien van het eerste filmpje dacht ik dat hij door de betonnen muur uit een andere kamer kwam

ziet er erg mooi uit hoor veel plezier verder met je treinbaan en hoop het zeker te volgen op het forum

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

Hallo
    nee door de muur uit niet maar de baan word een U vorm waarvan de benen 8 meter zijn en de bovenkant een 4 meter
    veel spoor komt er niet op (onder ligt het meeste)want er komt wel veel aan senerie

gr raf

Standaard

hallo
    die witte en groene strepen zijn niet voor vandaag
    als je langs de streep kleurt met dat groen krijg je dat nooit meer terug goed met wit bij te werken
    dus voorlopig groene deuren tot ik er nieuwe heb gegoten
    hier het muurtje zoals hij nu is want de bovenste dakpannen moeten er nog op komen maar das voor morgen

Dit word de muur die rond de hoeve komt te staan
    een deel word een bakstenen muur dan eentje in natuursteen en dan een van betonnen platen door iedereen wel gekend
    het varkens hok heb ik reeds klaar met slijk poel en alles
    dus dat komt mooi en dan nog een groenten hofje alleen de kasseistenen op de binnen koer das nog veel werk waar veel tijd gaat in kruipen

gr raf

Standaard

Je kan in je rangeerstation ook grondsignalen plaatsen Raf.
    Zoals het woord zelf zegt zijn dit kleine signalen (rechthoekig of driehoekig) die op de grond zijn geplaatst om kleine (rangeer)bewegingen te kunnen doen in het station. De rechthoekige hebben bovenaan een rood en onderaan een oranje licht.
    De driehoekige hebben drie witte...1 bovenaan en 2 onder in de driehoek....stoppen of signaal dicht is twee witte lichten onderaan naast elkaar en signaal open is wanneerhet licht boven en onder rechts twee witte vertoont die branden.
    Grote signalen zijn enkel geplaatst op de(hoofd) lijnen of op de sporen vanuit het station die toegang geven om de(hoofd) lijn op te gaan.
    Ik heb nog boeken liggen daarover van de nmbs en zal enkele foto's nemen van deze signalen als je wil.
    GROETEN Marnic

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Knappe baan Raf. Dergelijke signalen zoals dat Nederlandse kenden ze hier in een andere vorm. Het waren zogenaamde armsignalen.

Natuurlijk is dit pure nostalgie.

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Mooie uitgebreide baan wordt dat zeg, daar zit nog wel wat werk in zo te zien.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

papiermodelbouw.forum2go.nl

Standaard

Hallo Raf, welkom aan boord. Leuk om eens een Belgische spoorbaar te zien, meestal zijn het Duitse. Als je vragen hebt over signalisatie mag je mij die altijd stellen, ik ben namelijk OBC (Operator Besturingen Cargo), of zoals dat vroeger heette ; Rangeermachinist.

Leg je je baan aan volgens een bestaand SSP of is het een eigen ontwerp ?
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

hallo

bedankt voor de comentaar
    het is eigenlijk een baan die ik 36 jaar geleden begonnen ben en door dat ik ook nog duikboten bouw is deze tak een beetje op de achtergrond geraakt
    maar door een vriend die een defecte loco had en die heb hersteld (moest natuurlijk test rijden) bleek mijn baan na 36 jaar toch meer schade hebben geleden dan gedacht.
    maar nu eerlijk verdelen de duikboten vanaf april tot november en de rest de baan.
    Ik ga uit van een dubbelsporige baan met een doorgang station en het gebouw word het station van as .
    dan tegen over het station komt een steun muur maar daar komen winkels in net zoals in antwerpen centraal.
    er komt een water toren en dat word die langs de autostrade in geel.
    en zo bouw ik eigenlijk een baan met allemaal gebouwen die ik van vroeger en nu ken.
    Belisch om dat ik vind dat we veel meer chauvinisme moeten hebben
    we zijn een klein landje maar dat wil niet zeggen dat klein zijn in wat we doen
    we hebben een mooi land en ik probeer dat op mijn baan levendig te houden
    de poort die ik nu gemaakt heb is deze van de stoeterij in as "casterhoeve"
    ze is niet helemaal juist maar ik kan niet anders doordat ik de hoeve reeds een 36 jaar geleden heb aangekocht en het moet daar aan passen
    zo bouw ik ook alle electronica zelf en ook de programmatie
    leve ons seinen spel maar kon het echt niet gemakkelijker LOL .
    het station bestaat dus uit de sporen die naar het zuiden lopen (dubbel spoor in het station zonder rangeer mogelijkheid).
    ik kan wel van loco wisselen maar dan alles op hand bediening.
    naar de noord kant heb ik 3 sporen waarvan twee voor rangeer doeleinden of omloop van een loco
    dan komt er een verzorging depot met draai schijf en een loc lood met maar drie sporen (de loods is niet meer te koop om ze uit te breiden)dus eigenlijk moet ik dus ze zelf uitbreiden
    er komt 1 tgv spoor van een 4 meter zicht baar en eigenlijk hoort deze in het tijdvak 4 niet thuis maar gekregen van mijn overleden schoon moeder en ik kan hem niet weg doen dus hij krijgt een plaatsje

aan de over kant van de baan komt een groot schaduw station en ook nog een station voor goederen en een klein personen station
    maar hier licht dus de hoofd zaak op goederen vervoer
    zo dat is zo in trekken wat mijn baan ooit moet worden
    gr raf

Standaard

hallo

hier de opbouw van de hoeve

er moeten golfplaten bovenop komen maar
    ik krijg geen mooie golfplaten gemaakt dus eerst een gewoon panne dakje er los op voor de foto's

dan kan ik nadien nog golfplaten er op leggen
    het begint reeds ergens op te trekken en morgen kunnen we er weer verf over heen zetten
    een hokje aan de linker kant is haast klaar alleen de beton balk boven de venster ligt nog te drogen
    aan de nadere kant komt een afdak waar de karren onder komen te staan

hier het erf zoals het moet gaan worden
    ander aan de poort zie je het kleine schuurtje
    dan zie je het afdak (geel)waar de karren onder komen te staan
    dan de grote schuur voor opslag en vee(purper)
    dan het roze is de varkens kuil (bruin)en daarnaast komt de groeten tuin(groen)
    dan komt daar nog een gebouw en ik zou daar een smidse van willen maken (rood)zodat de paarden daar kunnen beslagen worden
    dan het woonhuis
    zo dan zijn we rond met het erf
    op de vloer komen klinkers en ergens moet er nog een mest kuil komen want ik heb daar kippen voor om die er op te zetten
    gr raf

Standaard

Owho, heel wat informatie in een keertje (punctuatie is wel handig, lol)

Vooreerst, ik hou ook van duikboten.... tot zo'n kleine 20 jaar geleden bezat ik het enige nog beschikbare shell voor een RC Typ XXI... helaas tot ik me liet ompraten door de ex voorzitter van mijn ex RC club om die shell aan hem te verkopen (waarschijnlijk zijn daar ondertussen al een paar dozijn copieën van getrokken), echter ben ik ooit wel weer van plan om nog eens nieuwe een shell te maken, en eventueel te verkopen (niet noodzakelijk een Typ XXI).

Maar nu terug naar je baan.
    Hoofdsporen zijn BIJNA ALTIJD "dubbelsporig", zoals je dat zelf noemt, hou er rekening mee dat we hier in België, in tegenstelling tot de rest van continentaal Europa links rijden (komt omdat we als eersten de trein uit Engeland ingevoerd hebben, is mij verteld tijdens de opleiding). Dat houd in dat alle seinen normaal gezien links geplaatst staan. Echter, een normaalspoor sein KAN ook rechts geplaatst staan (niet flikkerend dus) maar dan moet het voorzien zijn van een bordje (witte pijl op blauw achtergrond wijzend naar links). Verder ben ik een beetje verward omdat je nu spreekt over een station als Antwerpen Centraal, ok, maar wanneer ??? Tot voor enkele jaren was Antwerpen Centraal een eindstation, nu is het evenwel een doorgangsstation geworden.

Over dat doodlopend spoor (wij noemen dat in onze spreektaal een "koedzak" (komt van het franse cul de sac), die kan op het eind ofwel een onverlichte plaat hebben (in dit geval kan je er enkel naartoe rijden in "kleine beweging" (rood-wit zoals je in je eigen voorbeeld gaf), maar je kan er ook in rijden in grote beweging, dan is er een verlicht sein op de stootbalk voorzien (idd zoals bijvoorbeeld in Antwerpen of Oostende).
    Echter heb ik er mijn HLT eens op nagezien, en er is daar nergens sprake over smalspoor, dus ik vermoed dat er hier in België nergens smalspoor ligt, tenzij misschien ergens in een pretpark of zo, maar dat telt natuurluik niet mee aangezien deze niet door de NMBS bediend worden en ook geen aansluiting hebben op het officieel net hebben.
    Voor verdere vragen ivm signalisatie mag je altijd een PB sturen, het doorgeven op forums van onze reglementering is tegenwoordig niet echt meer toegestaan (omwille van één of andere idioot die gedurende een periode zich uitgaf voor leerling bestuurder en in die hoedanigheid diverse reizigerstreinen bestuurd heeft, zonder ook ooit maar één les gehad te hebben), maar via PB geraakt iedereen natuurlijk wel nog aan de nodige uitleg om een realistische modelbaan te maken natuurlijk.
    Overigens hebben we hier ook nog een Onderchef op het forum ook als ik me niet vergis.

BTW welke periode wil je overigens bouwen ???
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Pagina 1 van 25 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten