Hoofdsponsor

1/100 Willem van Oranje 1:100 (full scratch) [wip]

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Nu de San Felipe klaar is ben ik begonnen aan mijn volgende project. Het wordt weer een full scratch model, net zoals de Tydeman.

Ik heb enige tijd geleden mijn oog laten vallen op de sleephopperzuigers. Ik vind het mooie schepen en de opbouw fascineert mij. de pijpleidingen op het dek, de grote arm met de zuigmond (hopper). Ik ben op zoek gegaan naar tekeningen foto's ed.

Het enige dat ik kon vinden was een model van karton van scaldis. Het is de Willem van Oranje of de gateway. er zijn namelijk twee identieke schepen gebouwd. Dus verder zoeken op WvO / gateway, foto's genoeg op het net, maar dan voornamelijk van het schip in bedrijf of varend.

Vervogens dan maar Boskalis gemaild (de eigenaar van de WvO), helaas geen bevredigend antwoord gekregen. Ze stuurden een link naar hun website waar de factsheet van de WvO staat, maar die had ik allang gevonden :(. Bij mijn project van de Tydeman kreeg ik wel respons van de huidige eigenaar die stuurde gewoon infofolders en kopieën van weftekeningen.

Dan maar de bouwer IHC Merwede gemaild, die antwoorden helemaal niet :(

Dan maar een advertentie op marktplaats gezet, en zowaar reageert er iemand. Deze persoon was het karton model aan het bouwen en had foto's van de WvO.

Hij mailde mij de foto's van de WvO in allerlei stadia van de bouw en foto's van de bouw van het kartonmodel.

Naar aanleiding van die foto's besloten om het kartonmodel te bestellen. De kartonnen spanten zagen er goed uit.

Na het kartonmodel ontvangen te hebben, model is in 1:250 (lengte 55 cm) naar een kopieshop om de spanten te vergroten naar 1:100. Was de eerste keer maar ben zeer tevreden. Ze zijn met een bouwprinter vergroot, waardoor de lijnen zelf niet dikker geworden zijn (wat wel gebeurd als je het zelf met een kopieermachine of op de pc doet).

hier de gegevens van de WvO

attachment.jpg

de Gateway aan het werk (de sleephopper is neergelaten)

attachment.jpg
attachment.jpg

enkele foto's van de bouw van de WvO
attachment.jpg
attachment.jpg

het beoogde eindresultaat
attachment.jpg

er komt led verlichting in en ik ga bekijken of de hopper ook mechanisch te maken is.

Ik wilde eerst het model varend maken, maar daar zie ik toch van af ivm de kosten, maar ook vanwege onvoldoende kennis van RC in boten. Ik zal dat eerst in een wat eenvoudiger model moeten proberen.

de vergrote spanten
attachment.jpg

de spanten op 3,6 mm multiplex gelijmd
attachment.jpg

Het zagen kan beginnen :)

Gr Ed
 
veel suc6 met de bouw en zal geen makelijke klus worden 1,100
 
Ed, lijkt me een heel leuk en uitdagend project.
Wens je veel succes en plezier met de bouw.
 
Dat is een mooi project.
Ik heb wat ervaring met overzetten van papier naar houtbouw, mijn vader deed dat ook.Het probleem is dan de dikte van je materiaal, hou daar goed rekening mee.
Papier is namelijk heel dun en als je de maten precies over neemt ga je materiaal te kort komen ;)


Fred
 
Laatst bewerkt:
we wensen je in ieder geval veel suces met de bouw van dit mooi schip en je mag zekers de moed niet laten hangen.

gr luc
 
succes met de bouw , gaan we zeker verder volgen.
vgr
Marc
 
Dat is een mooi project.
Ik heb wat ervaring met overzetten van papier naar houtbouw, mijn vader deed dat ook.Het probleem is dan de dikte van je materiaal, hou daar goed rekening mee.
Papier is namelijk heel dun en als je de maten precies over neemt ga je materiaal te kort komen ;)


Fred

He Fred

bedankt voor de tip en ik had hier al aan gedacht. De spanten moeten volgens het papiermodel eerst geplakt worden op 1mm karton, de voorgetekende uitsparingen op de spanten hebben hier al rekening mee gehouden. Door het vergroten zijn de uitsparingen ongeveer 2,7 mm geworden en als ik ze dan aan de buitenkant van de lijn zaag dan zit ik al over de 3mm, ik moet dan nog en klein beetje schuren en de spanten passen al. Bij de zijkanten en bodemplaat is hier ook rekening mee gehouden, ik moet dus alleen de boeg en achtersteven spanten iets kleiner uitzagen dan op papier omdat hier nog beplanking van 2 mm op komt ipv papier, zal dus een kleine 2 mm zijn.

Ik heb alleen de spanten laten vergroten, de rest wordt allemaal gemeten vanaf de bouwplaat x 2,5 gedaan (buitenmaten) en overgenomen op het houtmodel. Ik zal dus veel meten, meten, nameten checken of het goed is voordat ik iets ga fabriceren. een uitdaging op zich :) Er zal best we eens een keer iets mis gaan, maar daar is het een scratch model voor.
 
Daar heb je een mooi schip aan. Hier zie ik vele leuke uitdagingen in. Ben zeer benieuwd naar de bouw en zal je ook met grote interesse volgen. In ieder geval heb je al een mooie start.
 
Het begin is er, alle spanten gezaagd en al vast een begin gemaakt met het passend maken van de spanten. Het valt me allemaal 100% mee er zitten geen grote afwijkingen in de spanten (was is wel een beetje bang voor ivm de vergrotingsfactor van 2,5) het voorste gedeelte inmiddels klaar en alvast een dry-fit voor de foto's gemaakt.

Het beplankingsmateriaal is besteld en komt als het goed is deze week nog, dus kunnen we dit weekend goed aan de slag om het schip beplankingsgereed te maken en misschien al een begin te maken met het beplanken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

gr Ed
 
een begin met de beplanking heb ik nog niet kunnen maken.

inmiddels is het hoofddek helemaal vastgelijmd (op de foto nog alleen het achterste deel). Nu het dek geplaatst is moet ik toch nog een paar spanten iets aanpassen, veel meten kijken meten passen, moet wel mooi strak worden. Dus ik besteed daar eerst veel tijd aan.

De bulb ga ik ook eerst 'vullen' voor ik deze met 1mm balsa ga beplanken om een goede stevige ondergrond voor de balsa te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

bedankt voor het kijken
 
vlotte start genomen, blijf je volgen.
vermits ik niet weet welke ervaring je reeds hebt, je hebt je spanten toch netjes haaks geplaatst?
succes alvast met het vervolg.
vgr
Marc
 
best groot en niet zo makkelijk om de spanten mooi te krijgen dus best wel een hele klus om deze romp mooi strak te krijgen , ik hoop dat het allemaal goed komt ;)
 
Mooi en ambitieus project. Blijf ik zeker volgen. Zelf werk ik al een kleine 6 jaar op sleephopperzuigers dus mocht je vragen hebben erover, stel je ze maar!
 
Mooi schip, waarom heeft hij zo een dikke boeg ? Ik zie dit nog bij grote schepen ... Ik dacht dat een scherpe boeg altijd het efficiëntste was ?
 
Mooi schip, waarom heeft hij zo een dikke boeg ? Ik zie dit nog bij grote schepen ... Ik dacht dat een scherpe boeg altijd het efficiëntste was ?

Een bulbsteven is een torpedovormig onderdeel van de boeg van een schip. Het bevindt zich onder de waterlijn. Door de bulb wordt de stroming rond de boeg beïnvloed. Hierdoor wordt, afhankelijk van de snelheid, de golfweerstand van het schip verminderd. Hierdoor is minder vermogen en dus minder brandstof nodig om een bepaalde snelheid te bereiken, of kan bij hetzelfde vermogen een iets hogere snelheid worden bereikt. Dit effect is vooral merkbaar bij grotere schepen. Daarom hebben vrijwel alle moderne grote schepen een bulbsteven.
Bron: Wikipedia


Ik vraag me af of de spanten niet te dun zijn. Het ziet er zo fragiel uit, maar dat kan ook de fotografische misleiding zijn hoor.
Zoals al eerder aangegeven zorg dat de spanten goed haaks staan.

Fred
 
Bron: Wikipedia


Ik vraag me af of de spanten niet te dun zijn. Het ziet er zo fragiel uit, maar dat kan ook de fotografische misleiding zijn hoor.
Zoals al eerder aangegeven zorg dat de spanten goed haaks staan.

Fred

De spanten zijn van 3,6 mm dikte, stevig genoeg en omdat de onderkant 'massief' plank is en de dekken ook zit er nu al een behoorlijke stevigheid in, gewicht is er nu ook al naar, nog dikkere spanten 5 of 6 mm was mijns inziens te veel van het goede.

De spanten heb ik een voor een met de lego techniek haaks op de 'kiel' gezet, bij het plaatsen van het dek alles nogmaals uitgelijnd op het midden van het dek. Ik heb dit met zorg gedaan omdat de romp vanaf het einde van de bulb geheel recht naar achteren loopt, de breedte is vanaf einde bulp tot achtersteven overal gelijk, en dat wil ik ook zo in het model terug laten komen. Teveel verschil is met beplanking n plamuur niet op te vangen dus moeten de spanten nu al mooi en goed staan. Foto's maken die alles goed weergeven is best lastig, bij een kleine kanteling van het toestel krijg je al een vertekend beeld op de foto.

maar bedankt voor de tip en ken ook bedankt voor de 'uitnodiging' mocht ik vragen hebben dan weet ik je te vinden :)
 
Heb je met die foto's hé. 3,6 mm zou toch wel voldoende moeten zijn ;)
En zo te lezen staan ze allemaal kaarsrecht dus! Goed bezig dus.

Fred
 
als je de lego blok methode hebt toegepast moet het wel ok zijn.
succes verder met de bouw
vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan