Hoofdsponsor

1/100 Willem van Oranje 1:100 (full scratch) [wip]

knap edwin en je hebt ookniet stil gezeten zie ik
 
dank je wel allemaal, heb voor mijn gevoel nog veel te weinig tijd voor deze mooie hobby :) maar het gaat gestaag door en tot nu toe naar tevredenheid :)
 
tja ken dat gevoel ik zit heel de dag thuis en heb nog te wijnig tijt om alles te bouwen wat ik zou willen.

alles op zijn tijt edwin en het komt zeker goed
 
intussen een begin gemaakt aan de buizenconstructie, valt niet mee........

De spuitmond aan de boegzijde is gereed en een gedeelte van de aanvoerbuizen. Kost veel tijd om alles netjes uit te meten en dan aan elkaar te lijmen.

Hier de foto's (alles staat nog los op het dek :) )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hallo allemaal

hier weer een update van de vorderingen. 1e een extra detail aan de voorzijde soort overloop leiding vermoed ik
attachment.jpg

ook heb ik een stuk leiding vervangen, in eerste instantie werd die door twee pijlers ondersteund, dit blijkt niet juist te zijn, moet er een zijn en de buis liep noet schuin genoeg, is nu aangepast (niet heel goed zichtbaar op de foto)

vervolgens een van de twee stellages op de bakken gemaakt, aan de verdeler in het midden komt de aansluiting van de pijpleiding vanaf de zuiger, door de brede mond wordt het slip/zand goed verdeeld over de bak.

attachment.jpg
attachment.jpg

dan een begin gemaakt van de eerste van drie kranen die de zuigarm bedienen. Dit is de kraan aan het begin van de arm, naast deze kraan komt een stellage met de kabelboom (electra/hydroliek?) en ik vermoed een bedieningscabine.

De kraan bestaat uit 3 verschillende beweegbare delen,
1e deel
attachment.jpg

deel twee zit alleen vast aan de bovenzijde van deel 1 (aan de onderkant van het 'dak') (voor de stevigheid heb ik er aan de onderzijde een spijkertje ingedaan die in de voet valt)
attachment.jpg

deel 3 scharniert aan de onderzijde van de voet en aan de bovenzijde van deel 2
attachment.jpg
attachment.jpg

vanaf de achterzijde gezien
attachment.jpg
 
mooie constructie's .
Is de kraan beweegbaar?

heb ik wel geprobeerd, maar ik vond de constructie niet stevig genoeg er zat dan teveel torsie in en het geheel blijft niet in de juiste stand staan omdat de zuiger niet werkt :), voor de stevigheid heb de de A-balk vast gelijmd aan de voet, de rest is wel allemaal beweegbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit allemaal. Ook de romp is uitstekend geworden. Een vraagje nog, de leidingen heb je die uit een 3D printer?. Maar wist je ook dat je prima leidingen kunt maken uit spaghetti?. Te lijmen met secondelijm en te buigen in warm water.... wordt ook nooit slecht en is prima te verven met enamel verf ( revell bijv. ).
 
Ziet er prachtig uit allemaal. Ook de romp is uitstekend geworden. Een vraagje nog, de leidingen heb je die uit een 3D printer?. Maar wist je ook dat je prima leidingen kunt maken uit spaghetti?. Te lijmen met secondelijm en te buigen in warm water.... wordt ook nooit slecht en is prima te verven met enamel verf ( revell bijv. ).

Helaas heb ik geen 3d printer :( de leidingen zijn van evergreen. Ik vindt het alleen lastig om ze te lijmen omdat de oppervlakte waar je lijm op doet zeer klein is, de buis heeft een dikte van 1 mm doorsnee is 10 mm. Ik heb al van alles geprobeerd, bisonkit, secondenlijm, mek (gebruik de bison variant van oplosser, maar duurt te lang voor dat het verdampt is en weer hard wordt), maar tot nu toe bevalt beli-zoll het beste, droogt relatief snel 15 min, probleem is een goede fixatie voor die periode, maar is di goed dan zit het ook goed :)

hou me aanbevolen voor suggesties aangezien ik nog een kleine 2 meter pijpleidingen moet maken :)

grtz Ed
 
Mij lijkt het dat je wellicht geholpen zou zijn met een uiterst kleverige lijm. Dan zou de fixatie makkelijker zijn en alles op zijn plaats houden tijdens het droog proces. Secondelijm is daar zeker niet geschikt voor. Een optie zou kunnen zijn om toch bisonkit te gebruiken. Maar gebruik deze op een andere wijze. Neem een wattenstokje of gebruik de uitgang van de tube en breng langs de randjes een beetje aan, niet veel. Doe dit ook aan de andere zijde van de tweede pijp. Laat nu beide uiteinden zolang drogen tot de lijm ( welke je daar op hebt aangebracht ) niet meer glanst en ook niet meer aan je vinger blijft plakken ( enkele minuten ). Dan kun je nu beide delen tegen elkaar aan drukken en dan zouden ze meteen vast moeten blijven zitten. Dus kun je meteen verder werken. uiteindelijk heeft ook bisonkit een uur of 8 nodig om volledig uit te harden maar volgens bovenstaande methode kun je wel sneller werken.

Belangrijk is wel dat de delen droog en vetvrij zijn. Als ze ruw zijn is dit nog beter. Ik zou zeggen ( schrijven ) probeer eens uit misschien gaat het zo beter. Het is het proberen waard.
 
He Ron bedankt voor het reageren en de tip. De eerste delen heb ik met bisonkit gelijmd, zit meteen goed vast (is nadeel als je niet meteen de juiste positie hebt). Ik wacht meestal 20 minuten na aanbrengen van de bisonkit en voeg ze dan samen. Het probleem is dat het teveel aan bisonkit makkelijk te verwijderen is, draden aan de zijkant maar dat je dan soms ook iets tussen de twee delen weg haalt. Ook blijft de verbinding te flexibel, net of de lijm niet hard wil worden....en er een minirandje rubber tussen zit. Met de Beli heb ik daar nog geen last van gehad die zit echt goed vast. Misschien moet ik er nog minder bisonkit aan doen, zal eens wat gaan experimenteren met de kit.

ben inmiddels met de zuigarm begonnen, is ook een leuke uitdaging wat leidingen en buizen betreft :)

foto's volgen snel

grtz Ed
 
update mbt de eerste kraan, de stellage waar de bekabeling (electra/hydroliek) over loopt en die mee kan zakken langs het schip tot onder de waterlijn.
Er moet nu alleen nog de aansluiting voor de zuigmond in de kraan gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

dan het eerste koppelstuk gemaakt van de zuigarm en het middenstuk waar de zuigbuis van dik naar dun gaat (bijna gehalveerd qua doorsnee).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nog veel te doen aan de zuigarm :)

tot de volgende update
 
Laatst bewerkt:
Hallo trouwe bezoekers :)

De afgelopen weken heb ik niet heel veel tijd gehad om te bouwen of op te posten, maar het afgelopen weekend toch het een en ander kunnen doen. De kranen die de zuigarm moeten tillen zijn klaar.

Hieronder een collage van de zwaarste kraan die de zuigarm in het midden op moet tillen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

in de volgende post de andere kraan.
 
Hieronder dan de bouw van de tweede kraan die vlak bij de zuiger de zuigarm moet optillen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dan een opstelling gemaakt op het dek om de lengte van de zuigarmen te kunnen bepalen.

eerst nog even beide kranen in een beeld

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
nog een kleine schade aan het dek (romp is een keer gevallen, hij wordt ook steeds zwaarder :) ) maar is geen echt groot probleem

attachment.jpg

attachment.jpg

bedankt voor het kijken en ik zal proberen om regelmatiger te posten :)
 
als je elke keer een post plaats van zulk een hoogstaand niveau wil ik best al eens wat langer wachten.
Kwaliteit maak je niet zo maar even van 1-2-3.
Wel best niet meer laten vallen vanaf nu :wacko: , de romp kan het wel verdragen maar de details op het dek gaan in de toekomst een val niet allemaal overleven vrees ik.

vgr Marc
 
vandaag aan de zuigarm gewerkt en deze is nu bijna geheel klaar, nog een extra buis plaatsen.
Viel nog niet mee goed materiaal te vinden voor de kleine buisjes, de kinderkamer even bekeken en wat bleek er waren nog een paar ballonstokjes (stevige rietjes) aanwezig, samen met een pees die je gebruikt voor horgaas in een frame vast te zetten het geheel gemaakt. probleem was om de pees is de juiste hoeken te houden. Er paste precies een satestokje in de pees en als je die dan buigt op de juiste plek en net zover dat deze breekt, maar niet helemaal door is dan blijft de hoek 'staan'.

Al met a toch een heel middag bezig geweest :) met deze relatief kleine aanpassing, maar wel redelijk goed gelukt. De arm heeft nu gelijk meer body en zier er iets indrukwekkender uit.

Alle kranen heb ik inmiddels is de primer en 1x gespoten in de juiste kleur, foto's komen zodra ze helemaal klaar zijn :)

detail opnames van het gedeelte waar koppelstukken zitten tussen het voorste en achterste deel van de arm
attachment.jpg

attachment.jpg

de kleine buis boven de het achterste gedeelte, hij loopt iets aan de zijkant en niet er pal boven, niet helemaal goed te zein op deze foto
attachment.jpg

lengte overzicht van de arm
attachment.jpg

tot de volgende keer en bedankt voor het kijken :)
 
Ben benieuwd naar het uitzicht als alles geschilderd is
Vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan