Hoofdsponsor

1/100 Willem van Oranje 1:100 (full scratch) [wip]

kleine update

Omdat ik de bulb met 1mm balsa hout wil bekleden heb ik een goede ondergrond nodig voor de stevigheid. Dus latjes van 3mm en wat baslablokjes aangebracht. ik kon het niet laten alvast iets in model te schuren. Hier en daar moet nog iets fineer aangebracht worden voor de balsa er op kan. Ik weet niet of balsa blijft zitten op plamuur, iemand een idee of dit kan en met welke lijm....

attachment.jpg

tijdens het drogen van de latjes alvast een begin gemaakt met de ruimtes in het ruim.

attachment.jpg

attachment.jpg

gr Ed
 
mooie vordering.
als je het schuurstof vermengd met wat houtlijm heb je prima plamuur en gegarandeerd geen problemen.
vgr
Marc
 
Hallo allmaal,

de voorbereidingen voor de latere verlichting zijn genomen, de hoofdaansluiting zit onder de achterste bulkbak. De bakken zijn nu klaar. Zoals jullie misscjien zien, heb ik de opening van de bakken iets kleiner moeten maken, na het meten bleek dat de bakken te breed waren, zón 5 cm in totaal. Het dek zou te smal worden aan de zijkanten voor de hopper en de andere dekfittings.... dus aanpassen en vooral blijven meten :)

attachment.jpg

Ik ga twee circuits maken voor de verlichting, een die altijd brandt als er stroom op staat, oa. de navigatie verlichting, verlichting in de superstructure en verlichting op het achterdek bij de schoorsteen (logo van boskalis uitgelicht).

het ander circuit moet aan en uit kunnen en is voor de verschillende schijnwerpers, aan het superstructure en aan elke kraan, hijswerktuig van de hopper, komen smd-leds die als schijnwerper gaan functioneren. Ik moest nog even een onopvallende plek zoeken voor een schakelaar. Na even zoeken deze gevonden onder aan het gedeelte waar de sleephopper neer gelaten wordt. hier zit een gat in waar de pijp van de hopper aan het interne buizensysteem van het schip wordt gekoppeld. Ideale plek dacht ik zo.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

later nog even kijken of ht mogelijk is om de hopper zo te maken dat deze ook kan zakken en dan automatisch de schakelaar indrukt (zal lastig worden)

nu verder met de romp beplanking.......
 
De laatste weken druk geweest overal mee behalve modelbouw, maar ja dat is de tijd van het jaar :)

Inmiddels is de 'ruwe' beplanking gereed. Nu schuren om te kijken hoe het er uit komt te zien. De boeg krijgt in ieder geval nog een beplanking van balsa hout (1,5 mm).

hier de foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

hopelijk tot snel :)
 
Nou dat is een hele uitdaging dit project. ik scratch al een tijdje en mag wel oordelen dat je hier een flinke klus aan gaat hebben. Erg mooi dat je dit aandurft. Vooral de details gaan het hem doen hierin want daar gaat de meeste tijd inzitten. Ga je hierin volgen want dit is een flink project. Vergeet niet om de spanten haaks met legoblokjes te monteren want een gedraaide romp geeft later enorm veel problemen bij het beplanken en bij de opbouw. Zet daarom de romp goed vast tijdens het beplanken en beplank ook steeds eerst bijvoorbeeld stuurboord en dan bakboord dus om en om om te voorkomen dat de romp gaat trekken..

Veel succes en plezier.
 
Uh ik krijg nu ineens een update waarin de romp reeds is beplankt....nou ja..
 
Na het beplanken van de bulb met balsa fineer, net een puzzel :)
is de eerste schuurbeurt een feit geweest, resultaat valt niet tegen :)

Ik heb op enkele plekken wat fineer aangebracht na het schuren omdat het hoogte verschil iets te groot was voor mijn doen om met plamuur op te vullen. Het fineer weer opnieuw geschuurd.

De boeg was te scherp naar mijn doen dus daar heb ik de nodige tijd in gestoken om deze mooi rond te krijgen, de verschansing is al aan een kant geplaatst, eerst goed drogen voor de andere kant en dan ook mooi rond maken.

tijdens het drogen alvast begonnen met de 'schoorsteen' en het machine gebouw ernaast. Ook al de zijkanten van 1 baggerbak gemaakt.

Hier de foto's
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

bedankt voor het kijken en tot de volgende update
Ed
 
mooie vooruitgang blijf ik zeker volgen .
gr dirk d
 
De romp is helemaal dicht :) en de boeg is goed gelukt. Was wel een ding om het met de twee delen triplex mooi aan elkaar te krijgen, maar het resultaat is er wel naar. Nu is de opstaande rand mooi naadloos hetgeen de uitstraling straks ten goede komt.

Verder de schoorstenen gemaakt. De eerste opbouw voor de romp is gereed!

Nu de romp in de plamuur zetten en de geleiders/tunnels voor de schroefassen aan de achterkant nog maken. (weet iet hoe die officieel heten)

hier de foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot de volgende update :)
 
mooi gedaan edwin doe zo lekker voort ik zit nog altijd op de eerste rij.
gr dirk d
 
inmiddels is het weer wat slechter en heb ik weer tijd om te bouwen.

De romp is af en gepamuurd, na schuren plamuren schuren, was het tijd voor de 1e laag primer, op een gegeven moment zie je de oneffenheden niet meer en dan kan een laag primer verhelderend werken.

eerst de romp met aan de achtekant de aandrijflijn. Er komt nog een straalbuis om de schroef.

attachment.jpg

attachment.jpg
vergeten te draaien voor uploaden :)

attachment.jpg

attachment.jpg

1e laag primer, gelijk een ander gezicht

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er erg strak uit.

ik schuif weer bij als je verdergaat met de bouw hoor
 
Prachtig , dit is een hele sprong voorruit.
we blijven volgen.
vgr Marc
 
na de eerste laag grondverf begonnen aan de superstructure / stuurhuis. Opgebouwd uit verschillende lagen, want sommige delen moeten aan de binnenkant ook een kleurtje krijgen. foto's zeggen weer genoeg...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan