Hoofdsponsor

De toekomstige USS Midway

wat een door zetter ik ging het al opgeven .
gr dirk d
 
ik heb de plans gezien bij swake en ik moet zeggen dat is enorm plans van 180 m groot als de 16 plans ziet liggen, maar chapau dat hij dat gaat uitekenen en geduld heeft
van wat is nu wat en zo en de spanden hoe welke juist is.
succes verder swake

gr luc
 
En dan is er, welke lijn waar en hoe. Staan er lijnen daar waar er niets aan het dek in het zij zicht te zien is en zo van die dingen.
Gelukkig zijn er nog beelden die je helpen, maar vergroten worden die dan toch iets te onduidelijk.

Pfft, probleempje aan sp 140, ter hoogte van elevator Nr2. (platform & LOX JSTN ramp) , daar staat niets van op het zij zicht, dus waar hangen die. Die lijn staat op het FLD dek als volle lijn, maar niet gelijk met het FLD dek. Op het Gallery dek staat het dan weer getekend als of het behoord aan het FLD dek. Dus, we puzzelen verder. Zo zijn er hier en daar nog van die lijnen.

Nergens gevonden, Live Rafts , voor hoeveel personen ? Zoek zijn die gegevens !

Hoe meer ik kijk, hoe meer ? ? ? ? ? opdoemen.
Ik ga maar eens eerst het lijstje met onderdelen aanvullen door alle dek plans een met de loep te bekijken.

Mvg,
Swake
 
Hoi Swake,

Deftig man, mooi werk tot nu toe.
Ben eens benieuwd naar de pdf imports :)
Succes


Wel ik hoop dat er een slaagkans bestaat, maar weet het ook nog niet, hihi.
Eerst zien en dan geloven wat men ooit heeft geschreven, lijkt me een aanrader.
Mvg,
Swake
 
Wat cijfer matig heden.

Deel 8

Cijfers zeggen mij of iets behoorlijk in lijn staat (ook bij een kromme) .
Als ik in een werkblad de gevonden cijfers naast en onder elkaar zie staan en er zit teveel +/- ten opzichte van elkaar.
Ga ik daaruit een gemiddelde nemen.
Vb: 16.6 andere zijde 17.2 mm, gemiddelde rekening houdende met de dikte van een lijn, zit je met 17mm waarschijnlijk bij de beste benadering.

Het opvolgen van het cijfermateriaal en het overbrengen naar het werkblad, kan je enkel voor de spantbreedtes waarvan je het meeste zekerheid hebt.
Zoals eerder gemeld kan je enkel starten indien je vanuit één dekplan de maten gaat aanhouden.
In dit geval Flight deck.
Via maat eenheden komen tot het vaststellen of een dekplan op een zo correct mogelijke lengte werd afgeprint, leerde ons dat dit voor ieder dek een andere maat opleverde. Alle dekken werden op schaal 1/16” getekend, terwijl je de werkelijke maten van het schip ook hebt meegekregen.
1/16” schaal komt overeen met 1/192ste in onze metrische schaal.
Van daaruit dien je dan voor ieder dek plan apart de afgeprinte schaal te berekenen.
Werken met wat je aan maatvoering hebt, is dan aangewezen.
Weet, de vaste spantmaat is je gegeven .
Op ieder dek plan staan er een aantal en hoe meer je er kan weervinden hoe beter of correcter je de schaalverhouding van elk dekplan kan gaan bepalen.
Mooi, dat is dan voor de lengte van het schip, maar hoe doe je dat voor de breedte.
Voor de breedte vonden we maar twee maten terug, die van het fight deck in het middelpunt van het schip en die van de grootste breedte.
Daarom is vanuit het fight deck de maten aangehouden en worden alle dek berekeningen vanuit dit plan herrekend.
Af en toe loop je dan nog wel tegen een foutje aan, welke je later bij het tekenen van de spanten uit zal moeten stroken (daar gaat geen weg naast)
Schaal van de spant doorsneden, schaal 1/8” is metrisch schaal 1/96ste .
Dit plan is ook iets vertekend weergegeven, maar we blijven rustig.
Van die doorsneden liggen sp 109 en sp 119 dicht tegen het midden punt van het schip aan.
Daar waar de breedste maat van het fight dek werd gevonden.
Dus, die maat even her schalen, breedte van de halve spanten meten, de een ligt dan wel aan BB de ander aan SB.
Waarna via de maten op de sp nummers die op het fight dek te vinden zijn, je de schaal herrekening dient uit te voeren.
Niet te pietluttig doen over één millimeter verschil.
Verschilt de maat teveel, neem dan gewoon het gemiddelde ervan, dan zit je nog dicht tegen de ware breedte aan.
Maatvoering klopt niet bij elk dek zicht .
Ieder dek heeft aan de buiten zijde twee kromme, waarvan de buitenste de dek ronte van het hoger gelegen dek weergeeft.
Door die met elkaar te vergelijken weet je ook al iets meer over hoeveel de breedtes niet of wel overeen komen.
Ik doe dat in twee stappen, Hartlijn schip tot buiten zijde dek lijn. Dat is een maat.
En daarna de maat tussen getekend dek en de dek lijn van het dek erboven.
Eens je de maten op je werkblad hebt geplaatst zie je al aan het verlopen van de cijfers waar iets niet pluis is en waar je later aandacht mag op gaan vestigen.
Dat je daaraan veel tijd mag besteden is een feit.
Vanaf de vaste maatvoering die eerst werd omgezet in metrische maten in mm is het grootste deel van de spanten een haalbaarheid.
Het vergt inzicht behoud, formule voeren en cijfertjes intikken en weten dat spanten onder de waterlijn op beide helften zo goed als spiegelbeeld van elkaar moeten zijn.

Maar wat met de ander onderdelen van het schip.

Vandaag hebben we reeds een hele hoop foto en 3d tekeningen op onze harde schijf gezet, maar nog nergens tekeningen met maten van onderdelen tegen gekomen. De lijst start je vanop het Fight Deck van SB voor naar SB achter, van BB voor naar BB achter.
Gallery deck en toen zijn we er even mee gestopt.
Sommige onderdelen daarvan heb je dan wel hoogte of breedte maten, maar de ander maten dan weer net niet.
De puzzel gaat door. Je zoekt de onderdelen via het Net. Foto, foto, 3D tekening en dan . . . Tig opgestapelde beelden, alleen, de welke behoorden tot dit schip. Dat is ook nog een uitzoek puzzel.
De plans verder bekijken levert ook een hoop bijkomende vraagstukken op . Daarover later meer.

Mooi, we gaan nu maar eens even wachten tot men onze nieuwe Viacad licentie heeft meegedeeld. Blijkbaar heeft men daar ook wat moeite mee om een upgrade licentie voor elkaar te krijgen. Weet je wat dom is, die gasten zenden je na de betaling van een upgrade, KORTINGS CODES . Net of die ruiken dat. Dik tot 30% korting.

En we hadden geen haast , stom he.

Mvg,
Swake
 
je bent nog niet aan de nieuw pattatjes he vriend maar breek je hoofd niet over het is en blijft een hobby rekenen en nog is rekenen
 
Deel 9

Enkel via een omweg kan een PDF file geïmporteerd worden in Viacad pro 9
Daarvoor moeten we eerst een hoop Converteer progjes testen.

Het lijkt en word heel simpel voorgesteld, maar in wezen zeg ik eerst Lulkoek en apenbrood, omdat we niet weten hoe en van waaruit die PDF is samengesteld. Van gratis tot web gebruikende progjes helpen me geen zier vooruit.
Tot Aide opdook en je dacht, zouden zij op hun website de waarheid spreken, gaat dit een fluitje van een cent worden.

Ja vergeet het !

Converteren via PDF-DWG/DXF ‘Aide’ geeft bij zowel de gesplitste PDF files als bij de Full pdf conversie een puzzel lijn DXF.
Iets waar je niets aan hebt. De prijs die men vraagt voor die convertor is ook niet min.
Maar wie schaft dat aan terwijl je ziet dat je er niets mee vooruit bent.

- Eerst de Voor files van 15 Kb, Any 28Kb , waar komen ze vandaan ?
- Tweede de files. Daar geeft Aide meer kb’s dan de Any PDF-DWG Converter
- Very, enkel twee 1K files, converteert niets. Inkscape 5Kb maar voor de rest niets.
- En ePrint 6 doet ook geen moer met deze PDF file. Zouden die voelen dat het niet grafisch werd opgemaakt ?

Any werkt sneller dan Aide. Maar beide resultaten zijn pover te noemen. Plus de een maak groter files aan dan de andere .
Die grote Files daar heeft Viacad dan weer last mee om die te importeren boven de 15.000 Kb.
Waardoor het programma blokkeert en niet verder wil.

En, die van autocad heb ik niet kunnen testen, heb hier geen autocad progje en dan wil dat spul niet werken.

Waarom geven converteer progjes niet / nooit het zelfde beeld als een afgeprinte PDF file.
Wat ben je met een converteerprogramma als je enkel een puzzel overhoud op het einde.
En dan durven die gasten nog 180$ vragen voor een volle versie.
En hun test versie geeft niet eens een behoorlijk uitkomst.
En dan geeft men als uitleg, die PDF opmaak van waaruit, hun vrij belangrijk is.
Maar hoe moet ik dat nu aan de weet komen.

Enkel grafisch opgemaakte PDF files zijn omzet baar !

En dan zie je in Viacad nog meer rariteiten opdoemen.
Je doet een DXF open en de lijnen klopen niet met het viacad grid.
Of plots staat er een file in spiegelbeeld op je scherm.
Of bij spant 119 waar je het stuk van boven het main dek op plaatst, maar waarvan de loodrechte niet overeenstemmen met de loodrechte van het onderste deel. Wel in wezen klopt het deel dat uitgeprint werd dan veel beter.
Want daar zie je geen/niet te veel vertekende lijnen , nog schuin lopende !
Je stelt je de vraag, waarom een uitprint niet overeen stemt met wat uiteindelijk in je DXF file voorgesteld word.
Ik weet dat er daar door Adobe niets aan gedaan word, omdat hun CO het geen noodzaak vind.
En deze Heer heeft het ook over, als een pdf aangemaakt werd vanuit een grafische programma, zal het wel lukken.
Dus, als ik alles op een rij zet, is een vertekende/ schuingeplaatste Dxf file een gevolg van boven vermelde.
Ik begrijp zelfs die redenatie niet, want in het oog van de leek horen uitgeprinte rechte lijnen, recht te zijn zelfs in een Dxf file.

Een ding weet ik. Om van een PDF bestand een scheepslijn plan en spantenbord te maken, kan je sneller door handmatig te tekenen.
Je hebt geen dure progjes van doen enkel een werkblad en dat heb je ook in een gratis versie.

Hoe kan je in Viacad verder met tekeningen die geen enkele rechtlijnigheid hebben, schuin staan afgebeeld tegenover hun afgeprinte versie, enz.
Laag toepassen is volgens mij de enige mogelijkheid, maar daarover een kromme voorzien lijkt een moeilijk haalbare opdracht wegens een te klein beeld.
En toch, we gaan het er eens op wagen. Wie niets onderneemt heeft ook niets in zijn bereik.

Wacht, er is nog een mogelijkheid . Die krijg je vanavond !
Mvg,
Swake
 
Alsnog is " vanavond ", wel dagen later.

De oplossing bied in wezen enkel een beeld, waarover je zelf een extra laag mag gaan aanbrengen. Ik heb zo iets van, zie mij die lagen al aanbrengen, die opslagen en later daar niets mee verder zijn.

Het verder denken staat mij heel hoog. Want hoe al die lagen op dek hoogte en spant afstands-, en scheepsbreedte gelijk te krijgen is, daar heb ik ook nog geen weet van.
Om die Cad puzzel op te lossen, zal er nog wat studeer en leeswerk te verrichten zijn.

Echt, vanuit een Pdf file een Cad samenstelling maken, das iets waar mijn gedachte niet bij kan. Heb het al dikwijls gezegd , waarom is die Pdf file rechtlijnig uit te printen, en staat zo een file (als die tenminste degelijk overgedragen word) plots schuin, of zelfs gespiegeld.

En dan kijk je naar, wat is er bewerkbaar. Niets ! zo blijkt. Mij is altijd voorgehouden dat van het ogenblik dat een file onder een bepaald aantal Kb's duikt, deze van geen kant bewerkbaar is. Vb: Een progje transfereert Pdf - Dwg. en slaat een file van 50.000 Kb (pfft lijnig ) op. Zulke file is dan wel bewerkbaar in mijn Cad progje. Maar die zelfde via een andere wijze opgeslagen in een 50Kb bestand, kan je lekker niets mee. En ja, daar staan de lijnen dan wel degelijk RECHT en worden nergens als een puzzel weergegeven.


Lang leve diegene die handmatig verder werkt. Want de moderne tijden hebben geen deftige oplossing om dit tot een goede oplossing te brengen.

Mvg,
Swake
 
Deel 11

Voorlopig het laatste !

Met de maten aan de slag door, vergelijk vaste maat – schaalmaat.
Blad 1, de invulmaten transformatie naar mm maat – schaalmaat.
Tig vakjes invullen, om dan te kopiëren en verder door te plakken.
Staat er op blad 3 de dek breedtes van ieder dek per aan te wenden spant nr.
Boven de vakken waar de planmaten zijn ingevuld, daaronder de ware maat en daaronder de gewenste schaalmaten +/- .

attachment.jpg

En aangezien we twee dek hoogtes hebben aangereikt gekregen bij de vaste maten, is de hoogte schaalmaat dan ook snel gevonden.
Overlopen werd, bovenbouw, gallery- en forcastle deck.
Daarvan hebben we een nette lijst onderdelen waar we nog tig zoekwerk gaan hebben met het opsnollen van maten.
De lijst Whipe antennes , daarvan hebben we enkel de lengte maat om kunnen zetten.
Hoe die er uit zien in het echt, moet opgezocht.
Wat en hoe gaan we nu verder.

Voor mij houd het hier even halt tot al zeker na de zomer periode.

We gaan eerst de rest van de opgestapelde werkzaamheden aanpakken.
Dat gaat al een tijdje in beslag nemen, net omdat er wekelijks wel iets van achter de hoek bij komt.
In plaats hebben we gebrek en dienen te wachten tot de rest uitgeklaard en vervaardigd is . Wat dat gaat zijn en worden . . . .
Iemand van doen, wel ja, iemand die op de hoogte is van elektrische fietsen ontbreekt hier, hihi.
Wel Luc, ik denk dat je raar gaat opkijken. Want ook jij hebt het geheime wapen van Swake nog niet te zien gekregen.

Mvg,

Swake , die morgen start aan wat er nog aan te maken valt.
 
Een hele boterham zo te zien en ik heb de indruk dat het wel even zal duren eer we ook maar een beetje schip gaan zien! :D
Maar dat zijn zo van die dingen die ik ook niet uit de weg ga: passen en meten, rekenen en omrekenen, steeds een hele uitdaging.... maar dit is voor mij wel "iets" te hoog gegrepen. :O

Enfin, goeie moed verder zou ik zeggen! :P
 
ik had de moet al lang op gegeven .maar hier hebben we een echte door zetter op dit gebied .
gr dirk d
 
Hihi , het zou vandaag reeds kunnen om spanten te gaan maken Walesha.

Heb al een prijsje uitgerekend voor de aanschaf van de eerste materialen. Das ook al niet mis met zulke grote spanten.
Maar ja, alles wat hier tussen de mazen van het net binnenglipte, dient ook aangepakt.
En dan zit er niets anders op dan keuzes maken aan de hand van hoogdringendheid , amaai.

Mijn dagen voor de volgende maanden zijn dik bezet als ik kijk op mijn kalender. Hihi.
Gelukkig staat de Hulder te wachten tot die terug te water kan.

Mvg,
Swake
 
Zo heren,

Ik laat dit project voor wat het was, net omdat er andere projecten mijn voorkeur hebben verkregen .
Das lachen, ja, als is het zijn en het maar soms een stok in een projectwiel.

Afvoeren deze handel !

Slukes,
Swake
 
in elk geval je hebt het geprobeerd swake wij hadden al lang op gegeven .
gr dirk d
 
in elk geval je hebt het geprobeerd swake wij hadden al lang op gegeven .
gr dirk d


Ergens moest ik een streep trekken Dirk.
Trouwens we hebben al een ding van 3.8 lm waar ook nog heel wat job aan is en er moeten er al 3 van aangemaakt worden ook.
Dat samen met Hulder en Rigy restoratie, word dan wel wat te zwaar voor een iemand :-)


Slukes,
Swake
 
Ergens moest ik een streep trekken Dirk.
Trouwens we hebben al een ding van 3.8 lm waar ook nog heel wat job aan is en er moeten er al 3 van aangemaakt worden ook.
Dat samen met Hulder en Rigy restoratie, word dan wel wat te zwaar voor een iemand :-)


Slukes,
Swake

we n volgen de rest van je werk .
gr dirk d
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan