Hoofdsponsor

De toekomstige USS Midway

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
594
De aanzet van :


Project USS Midway
Van bij welke verbouwing valt nog af te wachten.

De duivelse aanstichters / zetters : Soetkin, Evel-Knievel. En Dekken Plan aanreiker : Yamato.

Je laad eerst cv41.pdf op je PC. En bekijkt even later wat er allemaal is toegevoegd.

Blijkt dat deze pdf geen spantenbord nog lijnplan heeft.
Grote schepen vragen om veel inzet en kosten een kapitaaltje.
Eens een romp gestart, zonder te weten welke dingen er werkende en hoe het schip moet ingedeeld.
Kunnen we niet op de basis van deze dekplannen.
Het zou te verwarrend en teveel misleiden.

Dag Twee :

Hoe groter we de pdf basis plannen kunnen afdrukken hoe beter.
USS Midway 1957 was 304 lm (correctie na berekening, zou die 305 m moeten zijn) ,
als we die dan naar schaal 1/72 omzetten hebben we 4.22lm , das te doen.
Juist, schaal 1/72 is de schaal waarop de vliegtuigbouwertjes hun ding doen.

De huidige Pdf-jes zijn me iets te klein en te druk om de spanten uit te destilleren.
Ga er eens eentje laten afdrukken op een grotere maat om te zien hoe die er uit gaan komen.

Auto in richting Schoten. Kopie Center "Quick Copy", mij jaren bekend heeft heel wat in huis.
Usb tickje afgegeven. Waarna sneller dan verwacht de eersteTest print van de printer rol klaar is en duidelijk genoeg.
Dus laten we de ander gelijk aanschuiven. Op minder dan een half uurtje was dat gepiept.
Toen vroeg de juffrouw , moet ik ze opvouwen.
Nee nee, ik rol ze wel op. Even later verlieten we het kopie center 75 euro aan print en papier lichter :-)
Figuurlijk dan, want papier zo samengerold weeg ook goed door.

Thuis gekomen:
De grote plan plaat uit de garage gehaald (rug van een oude kast) en naar de slaapkamer verhuist.
Ja, gezellig dat elks van ons een eigen slaapafdeling bezit en ik nog een tweede bed kan benutten als lagerplaats voor 16 vellen papier.
Die 16 bladzijden goed leggen, duurt ook even .
Daarna ter controle de spant afstand maatjes op elk van die plan's doorgenomen.
Daar zit duidelijk verschil op wat dient weggewerkt.
Morgen kunnen we ook de midden spant op breedte nakijken, pas daarna kan er met cijfertjes gespeeld worden.
Nog even zoeken op welk vel die staat.
We weten nu dat in de lengte bijna op alle plan's de spant afstand scheelt.
Als het in de lengte scheelt, gaat het(waarschijnlijk ) in de breedte dat ook doen (maar we weten het nog niet)

De plan ‘s zijn allen tekeningen van alle dek indelingen + dubbele bodem.
Vanuit die maten gaan we later, na alles te hebben opgemeten het spantenbord en de halve uitslag van de waterlijnen aanmaken.
Je zal al vragen hebben, waarom waterlijnen, die heb je toch niet nodig.
Wel, in elk geval twee halve voor en achter . Die heb ik als controle van voor en achterschip nodig.

We zullen zien wat we morgen kunnen opgemeten krijgen.

Mvg,
Swake
 
swake heb je het spanten plan ook ????????????????????
gr dirk d
 
Nee Dirk die spanten en waterlijen zit niet in die PDF.
Daarmee, lijnplan maken via de dek tekeningen, maar die moeten dan wel overeenkomen en dat doen ze jammer genoeg niet.

Al die spantmaten komen in een exell werkblad te staan en dan heeft jan en alleman de spantmaten !
Maar dat is goed uitkijken, meten is weten tot het juist is.

Mvg,
Swake
 
denk dat onbegonnen werk zal zijn swake

gr dirk d
 
Dan ken jij Swake nog niet Dirk.
Scheepsbouw zit nog altijd in mijn bloed .
En daarbij zo echt moeilijk is het ook niet vermits die dekken gelijk lopen met waterlijnen, alleen ze staan iets hoger of lager.
Alleen de juiste breedte maten meten is op verschillend dekplans dan wat moeilijker.
Heb hier geluk dat er doorsnede bij zitten, die moeten overeen stemmen met de breedtes op die dekplans, en dan kunnen we verder.
Zo, de Lezer heeft weer bijgeleerd.

Mvg,
Swake
 
Een ronduit spectaculair project!
Ik zit met popcorn op de eerste rij.
Meer dan 4 meter... dan kom je waarschijnlijk in de operationele afmetingen van onze marineschepen... ;)
Het is al gedaan op 1/72:
USS Enterprise op 1/72:
http://www.carrierbuilders.net/gallery/20070318_USS_Enterprise_1-72/20070318_USS_Enterprise_1-72.htm
Hier heb je een aantal foto's om je moed te geven :
http://www.flickr.com/photos/appleman64/with/2389283006/
Hier een bouwverslag van een Russisch vliegdekschip:
http://www.wmunderway.8m.com/cgi/yabb2/YaBB.pl?num=1223444359
Ik duim alvast!!!
Succes
 
ik denk dat ik al te oud ben voor zo een schip te bouwen zoals het moet en al de vliegtuigen en helikopters dat is eerder een 10 jaren plan .
zou wel een mooi project zijn .
gr dirk d
 
hallo soetkin het spreekwoord zeg je bent niet te oud om te leren,maar het is inderdaad wel de moeite en prachtig maar veel werk en tijd nodig om dit te verwezelijke
10 jaar is wel wat veel maar toch een jaar of 2 maar als je dat ziet die foto op de site dat komt het water in je mond staan.

gr luc
 
Yamoto bedankt voor de bijdrage, waren intressante fotokes bij. Zijn hier allen opgeslagen se.

Hihi, nooit te oud Dirk.
We gaan binnen enkele jaren de boer op, op zoek naar tweede hands vliegtuigjes en helies.
Dus, al die vliegendedinge bouwers weten wie ze kunnen aanspreken willen ze hun stock kwijt :-)

Hier vlot het redelijk. Zit aan het laatste dekplan om de ref spanten van een lijn te voorzien.
Straks, waarschijnlijk na de middag, die doorsneden van spanten eens doorlopen en dan kan het grote werk van start gaan, cijfertjes en nog eens cijfertjes, pfft !

Mvg,
Swake
 
Diene Enterprise is ronduit een juweeltje... het resultaat van 19 jaar geduld en toewijding man, man... toch niet aan mij besteed hoor! :O
Buiten al die details staat er ook nog eens een fortuin aan vliegtuigen en materiaal op, ik heb genoten van de foto's en als ik de kans moest krijgen om hem irl te aanschouwen... :D
 
Zou je mond open vallen Walesha. Volgens mij is dat schip geen varend schip. Interne details daar gaan we niet voor.

Update nieuws.
Hoe of wie er met die spantdoorsneden heeft gehusseld, de meeste dekken liggen op verschillende hoogtes.
Spant 25, komt het meest overeen met de maten op het werkblad.
Dan houden we die hoogtes aan om verder te gaan.
Wil wel zeggen dat we extra lijnen zullen mogen plaatsen.
Maar, moeilijk gaat ook nog !

Even een bijkomende update tussen plaatsen.
Je weet dat lengtes van de dekplannen schelen. Die hangen samen met het op ieder plan verlopen van de spantafstand. Net daarom ga je meten en vergelijken, om later één eenvormig besluit te nemen. Namelijk vaste maten vaststellen.
De verschillend dek hoogte maten staan nu op het werkblad. Je weet, het zijn aangepaste maten.
Later, bij de aanmaak van het spantenbord en lijnplan zal blijken aan de hand van de strokende lijnen, hoe goed ze zijn genomen :-)

Mvg,
Swake
 
Laatst bewerkt:
Ik bezit nog enkele plannen van de uss enterprise op schaal 1/200

Indien iemand enkele vragen hierover heeft graag en pb dan

Davy
 
Ik bezit nog enkele plannen van de uss enterprise op schaal 1/200

Indien iemand enkele vragen hierover heeft graag en pb dan

Davy
hallo davy
heb je ook het lijnen plan en spanten plan van ???
gr dirkd
 
hallo soetkin het spreekwoord zeg je bent niet te oud om te leren,maar het is inderdaad wel de moeite en prachtig maar veel werk en tijd nodig om dit te verwezelijke
10 jaar is wel wat veel maar toch een jaar of 2 maar als je dat ziet die foto op de site dat komt het water in je mond staan.

gr luc

luc als je hem goed wil maken en alle vliegtuigen er voor bouwen plus alle andere martiaal er voor zal ik er zeker niet ver van zitten van de 10 jaar deze hier is een grootte 2 jaar werk aan geweest en goed door gewerkt deze meet 154 cm .
attachment.jpg
en deze is geel wat kleiner dan een vliegdek schip.
gr dirk d
 
attachment.php


attachment.php


Men excuus het betreft 1/300

Men model is wel de papierversie en moet eerlijk zeggen dat ik het spantenplan nog niet echt bestudeerd heb
De laatste foto is een deeltje van de spanten

Het model is inderdaad aangekocht als referentie voor als ik het model zelf wil bouwen.

Als je me wat tijd geeft kan ik het spantendeel kopiëren en naar u opsturen.
Geef je adres maar via pb

Als er nog geïnterneerden zijn hoor ik het graag

Davy
 
Deel 2 ,

Van maten weten.

Van de vaste maten Duim en Inches , word via een Exell werkblad de te halen maten berekend .

attachment.jpg

We weten dat de spantafstanden op zo goed als ieder dek plan niet de zelfde maat heeft . We nemen zoveel mogelijk spantafstanden bij elkaar. Vb van sp 0 tot sp 220. Voor ieder plan word het verschil tussen die lengte maat opgetekend. Maar voor we daar zijn hebben we nog nazicht van doen waar de vastgestelde spant nummer zich bevinden. Soms staan er geen vermeld, ontbreken de punten of zijn ze nergens te bekennen. Bij die je wel ziet, leg ik een strookje papier, teken die 10 spantafstanden er op en ga zo de ontbrekende aanvullen. Tegelijk word op 90° op de midscheepse lijn , een lijn tot onderaan het plan getrokken. Daar word de spantnummer bijgezet.

attachment.jpg

Die lijnen trekken kost TIJD. Maar geeft je later tijdwinst.
Bepalen vanaf welk boven zicht starten. Meest aangewezen is het Flight Deck plan. Deze spantmaat is de maat waar alle ander plan hun spantafstand tussen zo lang mogelijk afstand je een referentie getal zal geven. De formule, vb 220 spanten. Vastgestelde Spantenmaat Fight Deck – Spantafstand deck / 220. De meer of minder spanten moete er bij of afgetrokken worden samen met het berekende getal x het aantal bijkomende of afgetrokken spanten.
Het vraagt aandacht. Maar geduld is een mooie deugt .

Je had 6 spant doorsneden , daarvan is er maar een waarvan de dek hoogtes zo goed als gelijk vallen met de berekende dek hoogtes. Hier geld het zelfde aan berekening al bovenstaande. Hiervoor moeten de dekhoogtes gelijk aan de sp25 doorsnede aangebracht worden (anders ga je de mist in)
Ook dit is nog niet geschied, dus nog dagen lijntjes trekken voor we berekeningen kunnen gaan doorvoeren.

We gaan nu nog wat lijntje trek doen. Oeps !

Mvg,
Swake
 
swake wat jij daar doet is ongelooflijk daar voor moet je al zeer goed op de hoogte zijn van alles ik denk dat je hier maar de enige zijd die dat kan zo al die spanten juist te berekenen wand dat is toch een vorm apart een vliegdek schip ik doe mijn hoed af voor u .
vgr dirk d
 
Hey Davy... ga je leveren aan de gevangenis???.... *Als er nog "geïnterneerden" zijn hoor ik het graag *... euh??? :laugh:
 
Ja das de woordenboek van men tablet mm

Geïnteresseerden is beter zeker.

Swake zou ik ook ergens zo'n plannen van de enterprise kunnen vinden?
 
Eerst Hooy.
Yamamoto zond:
**Allerhande originele plannen van allerhande Amerikaanse oorlogschepen:
http://www.hnsa.org/doc/plans/index.htm

Daar staan heel wat PDF files , maar of er ergens een lijn en spantenplan bijzit, daar heb ik nog niet naar gekeken.

Dan Soetkin,
In wezen is het niet zo moeilijk. Eens je het gezien hebt hoe en het hebt begrepen is er niets meer aan . Allee, je moet wel zoveel mogelijk van de echte maten hebben om verder te kunnen. En die stonden er voldoende op dat PDF-ke.
De bereking, das maar wat werken aan formulekes , maar ja dat zijn we ook al jaren gewoon.

Ik weet het ik haal me veel werk op de hals, maar toch aanzie ik het als een uitdaging. Het moet niet altijd simpel zijn.

Mvg,
Swake
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan