Hoofdsponsor

De toekomstige USS Midway

Deel 3,

Als het teveel word hoor ik dat graag .

Overzetten van de buitenmaten.

Wel het grappige is dat wij dat geleerd hebben nog voor we de scholing Trasceerder-Monteerder in de scheepsbouw hadden gevolgd.
In die scholing diende we allen voor ons zelf een schaal 1/10 sectie van een Vrachtschip te maken.
Wie slim is gebruikt dan zo weinig mogelijk een maatlat.
Je weet nog van die waterlijn maten. In dit geval zijn dat dek breedte maten.
Vanaf ieder dek plan dienen die overgezet. Wat is er dan handiger dan strookjes papier.
Je zet op iedere strook de spant nummer en gaan met die banaan.

attachment.jpg

Zo heb je per spant alle dek breedtes bij elkaar, je moet enkel nog weten welk lijntje van waar is.
Dat is soms, in het geval de lijntje dicht tegen elkaar zitten een probleem.
Uitkijken en merktekens aanbrengen is de boodschap.
Echt, van die strookjes een spantenbord en lijn plan tekenen word dan gemakkelijker.

Zo, tijd voor onze middag rust.

Mvg,
Swake
 
Ik hoop alleen maar dat men er iets uit opsteekt .

Deel 4

Vergelijken van spantafstanden.

Altijd, met wat voor rotplan je ook aan de slag gaat, dien je te meten om te weten wat er deugt of net helemaal mis is.
Ga nooit af op één enkele spantmaat of spant afstand. Tracht er altijd een heel deel te nemen, liefst zoveel mogelijk.
Ga dan herverdelen. Doe net het zelfde bij de breedte maten van de waterlijnen, hier in dit geval de dek breedtes en je zit gebeiteld .
De later zelf te tekenen waterlijnen en spantlijnen zullen beter gestrookt kunnen worden.
Hier 10 spantafstanden (sp 180 – sp 190) die later door er 220 te nemen nog beter verdeeld kunnen worden.
Flight, Gallery en Forecastle Deck hebben hieronder een zelfde waarde, die plaats je in kolom 3. Kolom 4 is de overschot lengte.

attachment.jpg

Lang leve het Exell werkbladje.

Alle OV maten boven de 1mm, gewoon afronden naar onder en de negatieve naar boven. 1tiende millimeter daar struikelt enkel een bankwerker en horlogemaker over.

Voor vandaag is het sloesj .

Mvg,
Swake
 
swake
dat is zekers een staaltje vakmanschap dat blijven we zekers volgen

gr luc
 
Amaai wat een werk voordat er nog maar 1 spant gezaagd is.
Mooi uitgelegd en zeker zeer leerzaam.

Fred
 
De man met het VAK in het schab(p) dankt jullie.

Vandaag een wel bijzondere startende bouwer over de vloer gehad.
Iemand met scheepsbouwervaring, maar nog niet in de mate dat Swake ze heeft, maar wat geeft het.
We zijn er om onze weetjes door te geven.
En die waren heel welkom. Tof om Renske eens in zijn echie te zien !

Je doet niet zo maar wat, want altijd loert er wel een discrepantie om de hoek.
De meeste lage dek plannen hebben aan de buitenzijde de lijn vn het erboven aangebrachte dek.
Je maakt een 50 -50 kans dat op het dek waar je aan bezig bent, die buitenste lijn gelijk valt met het dek punt dat je gemarkeerd hebt.
Tot je gisteren tuite op een te breedt uitgevoerd Second Platform dekplan.
Het daarop volgende Hold dek gaf zowel de lijn van het Hold als van het second Platfom dek weer en zo konden we weer verder.
Tot het Hold blad werd omgekeerd.
Zit een mens zich af te vragen wie zich met het inscannen van die dekplannen heeft beziggehouden. En hoe en waarom er zoveel onderlinge verschillen zijn op te merken. We zullen aan de hand van de opgehaalde punten, tijdens het uittekenen van de hoofspant (meestal de breedtes, gelegen inhet miden van het schip, maar dan in de breedte in plaats van de lengte.) moeten kijken hoe die punten zich al dan niet als een strookende lijn gaan gedragen.

Dubbele bodem dek toont de onderzijde van het schip, met aan de buiten zijde de lijn van het Hold Dek.
Op Sp 10 - 180 en 190 waar de punten van de Hold lijn gelijk vallen, op alle andere spanten vallen die gelijk met de Dubbele Bodem lijn. ? ? ? ? ?

Ga er maar aanstaan , hihi.

Tot een van de,
Swake
 
ik zit hier al te trappelen om al die spanten te zien maar ik weet dat het nog veel tijd gaat kosten doe zo voort swaka ik blijf ongeduldig wachten.
gr dirk d
 
Fff serieus nu

Ik heb de spanten van de papier bouw ovenschaal 1/300
Ik wil deze voor iedreen kopiëren en doorsturen gratis e×-)

Kan iemand me vertellen dqtvdeze 100% correct
Ik vind nergens opt net degelijke info
Iemand moet mij ale goede en bruikbare plannen doorgeven ( ik betaalalles) en denken ik verder alles uitwerken
 
Eerder doe en geef ik niks door want onjuiste info daar is niemaneiets mee
 
Eerder doe en geef ik niks door want onjuiste info daar is niemaneiets mee

Hoy Hooy,

Je plan van een papier bouw scheepje. De makers ervan printen dat, en zoeken enkel naar iets wat op het type schip lijkt. Die uitgeprinte scheepjes zijn dan wel mooi als ze afgewerkt zijn. Maar niet te doen om een degelijk varend model van te gaan maken.

Hoe kleiner een lijnplan , hoe goed het ook moge getekend zijn, verliest (voor mij ) enorm veel waarde als met het vergrote naar de lijnen er van kijkt.
Gaat men van een groter lijn en spantenbord verkleinen worden ook de lijnen dunnen. Ga je die teveel verkleinen hou je geen lijn meer over.

Mvg,
swake
 
Proefje op de som:

Ronny zond een link :: http://3dhistory.de/wordpress/warship-drawings-warship-blue-prints-warship-plans/french-aircraft-carrier-drawingsplan-sets/french-aircraft-carrier-foch-as-build-1960

Daarop allemaal kleine Gif Files , laat daar eens een grote uitprint van maken.

Of neem CV41.pdf. De grote van die bladzijden kan je op 2m lengte laten uitprinten en dan behoud je nog een duidelijke lijn om op te werken.
Ik weet het ik ben geen statische bouwer.

Mvg,
Swake
 
Idd swake

Ben naar copycenter getreden alles, laten kopiëren

Ben nu al twee dagen bezig met de spanten te versnijden op karton van 1mm en te kijken of het mooi aansluit
MAAR vergeet het niks klopt

Daarom dringend op zoek naar het echte spanten en werkplan van de uss cvn65
En soetkin ik help de maten door als ik de juiste dingen heb die ik nodig heb
Kosten zijn op mijn rek. Daar hof je nie5 van wakker te liggen
Als, ikzelf maar geholpen word
 
Laatst bewerkt:
Voor zij die geen notie hebben van scheepsbouw en het opstarten van een varend model schip.



Hoe men zich als beginneling het modelbouwen van varende schepen voorstelt, hangt af van het persoonlijke achter een wellicht bouwer.
Vooral iets niet weten, blijkt daar met regelmaat roet in de bouwwerkzaamheden te strooien.
Iets niet begrijpen en geen antwoord zoeken nog een vraag errond durven te stellen.
Zorgde al menig maal voor een vroegtijdig staken van werkzaamheden.
De les die men dient te onthouden en zich voor te houden.
Is samen te vatten door een ooit door een samensteller van bouwkits, wijselijk meegedeelde zin te begrijpen.
Hij zei , U vraagt mij hoe komt het dat iets niet past. Waarop hij antwoorde.
Men kan hoe klein iets ooit aangemaakt werd nooit de volmaakte pasvorm bereiken.
Dat wat niet past zal je moeten aanpassen tot het wel past.

Leerrijk . Ga je van 0 starten, is het jouw zaak om eerst zoveel mogelijk info , tekeningen, enz. bij elkaar te krijgen.
En afgaande op een slechte tekening of bouwomschrijving , blijft je je zelf in nesten werken.
Een mens blijft ook maar een mens, enkel een mens moet niet mensdom blijven.

Leren om iets passend te maken, gaat niet in een tijd. Of je bent al een super bouwer, of bent cnc bezig geweest.
In de veronderstelling dat een plan correcte maten zou hebben,hangt het welslagen van de bouw toch af van meten is weten.
Waarbij dat meten ook betekend iets aanpassen door niet teveel naar cijfers te kijken maar naar de verhouding die men wenst te halen.

Stel u voor dat u meet, maar aa de verkeerde zijde van een te dikke lijn. Snap je het plaatje.

Heeft men een kijk op realistische maten van echte schepen, dan is een lengte van een gebouwd schip heel vaak niet gelijk aan een lengte maat welke op een werf plan te vinden is. Een schip van 420 lm, kan even goed langer of korter dan die maat uitvallen. Het waarom is simpel, de mens die de blokken aan elkaar verbind. Elk blok heeft een overlengte aan één zijde van het blok, soms ook twee. Die dienen aangepast. Neemt men daar teveel of te weinig weg, zit je met een kortere of langer lengte van schip. Is en schip langer, wrijft de bouwheer zich in de handen.

Om deel 6 aan te vatten.

In het dossier cn41.pdf, staan 16 tekeningen afgebeeld.
Na rekenen hoe de schaalverhouding van die tekeningen is, leert dat ze niet op die schaal worden weergegeven.
Foute weergave, door waarschijnlijk slecht ingescand of opgeslagen te zijn veroorzaakt.
Dat er een bijzit die zowel in lengte als in breedte niet overeen komt met andere.
Is in wezen een instinker voor personen die er naast kijken.
Zowel de dek tekeningen , als die van de spant doorsnee tekening schelen in schaal.
Dus ook hier is , meten , weten en een schaal berekening toepassen.
De dek tekeningen daar geld rekening houden in eerste instantie met de lengte gehaald uit zo een groot mogelijke hoeveelheid spant afstanden.

Hier van Sp 0 – 190 en van Sp 0 – 220.

attachment.jpg

Klaar is Kees, neen, nog niet halvelings. second platform is 7cm langer dan de rest. Hoe zit het dan met de breedte ervan, als de gehaalde lijnpunten van voorgaand dek helemaal niet kloppen.

Daarvoor moeten we gaan her berekenen de afstanden die te halen zijn op het typical section plan.

attachment.jpg

Onderstaand Links het deel wat boven het rechter dient te staan.

attachment.jpg

En aangezien de punten gehaald op het Hold plan, niet overeenstemmen met de Hold lijn op het dubbele bodem plan.
Valt er hier ook nog dik te rekenen door de schaal van de typical section spanten te herleiden naar de vastgezette schaal welke we houden voor het Flight Deck .
Je ziet, simpel is het niet. Maar gaan zal het.

Mvg,
Swake
 
Laatst bewerkt:
bifcat die link werk niet als je er druk blanck note
Proefje op de som:

Ronny zond een link :: http://3dhistory.de/wordpress/warship-drawings-warship-blue-prints-warship-plans/french-aircraft-carrier-drawingsplan-sets/french-aircraft-carrier-foch-as-build-1960

Daarop allemaal kleine Gif Files , laat daar eens een grote uitprint van maken.

Of neem CV41.pdf. De grote van die bladzijden kan je op 2m lengte laten uitprinten en dan behoud je nog een duidelijke lijn om op te werken.
Ik weet het ik ben geen statische bouwer.

Mvg,
Swake
 
Dat zijn alle Engelsmanne.
Jecobin is een gekend modelbouwer , zou dat dezelfde persoon zijn, ik weet het niet.
Linkje is al opgeborgen.

Met dank voor het doorgeef zoekwerk Dirk.
Mvg,
Swake
 
Denkelijk heeft Seaking ook de oogjes open gehad tijdens bekijken van pdf plan-ne-kes, botekes gemaakt kunnen worden. En inderdaad het is een pak meer extra werk, maar ja het is een hobby.
Tof dat je bent langst geweest Luc.

Deel 7 , extra kort.

Gestaag vorderen we tot sp 120 en weten dat na sp 147 het achterste gedeelte van geen kant in de onderste dekken valt af te meten.
Vanaf sp 150 kunnen enkel de bovenste drie dekken in cijfers omgezet worden, de rest kan pas bij het samenstellen van het spant- en lijn plan.
Vermits die dek-lijnen niet op hun plaats zijn getekend, maar in schuinoplopende stand.

We gaan er dan ook even mee ophouden tot onze nieuwe update versie van viacad Pro aangekomen is.
Gisteren was ik aan het lezen in het oudere boek van Viacad, de welke ik heb aangeschaft samen met het oude cad progje (wat jaartjes geleden) .
Daarin stond dat er een mogelijkheid is om pdf files te importeren.
Ik dacht, dat zou toch maar eens moeten lukken. Al twijfel ik daar sterk aan.

CV41.Pdf moet dan opgedeeld worden en daar zijn we vandaag reeds in geslaagd .
Een Pdf split en merge progje blijkt vrij te downloaden. Dus in korte tijd gepiept.
We zullen nog heel wat lesjes Viacad mogen volgen, herhalen en bijstuderen om daaruit iets van een schip te toveren.
Maar ja, Rome is ook niet op een dag gebouwd.

Wat als men lagen gaat toepassen en iedere laag voorziet van zo een pdf dek, links en rechts een zijaanzicht er tegen.
Wel we zullen wel zien, maar das ook nog niet voor vandaag.

Mvg,
Swake
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan