Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf C [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Het cadeaupapier is nog niet weg, maar ik ben toch al van start gegaan met mijn nieuwste aanwinst (lees : kerstcadeau).

Korte beschrijving : (overgenomen van Wikipedia)

Het Duitse pantservoertuig PzKpfw I Ausf C is een lichte verkenningstank gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945).

De Panzerkampfwagen I uitvoering C was een ontwerp gericht op het bekomen van een snel verkenningsvoertuig met pantserbescherming; de tank moest passen in een zweefvliegtuig tijdens luchtlandingsoperaties. Het bedrijf Krauss-Maffei kreeg op 15 september 1939 de opdracht om het chassis te ontwikkelen, terwijl het bedrijf Daimler-Benz de bovenstructuur en geschutskoepel mocht bedenken. Het ontwerp van de PzKpfw I Ausf C was totaal anders dan de twee basisvarianten in de Panzerkampfwagen I-reeks (PzKpfw I Ausf A en PzKpfw I Ausf B). De ophanging werd zodanig ontworpen om een hoge snelheid aan te houden en de bepantsering was tweemaal zo dik als bij de vorige Panzer I-modellen. Eén prototype, met naam VK601, werd gebouwd en uitvoerig getest, waarna de wiel -en rupsophanging grondige veranderingen ondergingen. Initieel voorzagen de ontwerpers om zelfsmerende rupskettingen te gebruiken, doch uiteindelijk werden droge kettingen gebruikt. Een krachtigere motor, de Maybach HL61, werd gemonteerd in het uiteindelijke productiemodel, die de naam VK602 meekreeg. De bestuurder had 2 vizieren (1 voorzijde, 1 links van de chauffeur). De koepel had naast de telescoop ook nog 8 periscopen om de commandant een 360°-zicht te geven.

In maart 1943 werden twee stuks Ausf C geleverd aan het 1e Panzer regiment van de 1e Panzer Division en deed mee aan de fronten van Rusland, Joegoslavië en Griekenland. De andere 38 stuks werden in de loop van 1943 geleverd aan het Reserve Tank Korps (LVIII PZ Res Korps) en kwamen uiteindelijk terecht in Normandië, waar ze uiteindelijk verloren gingen. De PzKpfw I Ausf C ging nooit in volledige productie.

attachment.jpg

De kit is dus van Hobby Boss en naar verluidt gebaseerd op een oude resin kit, waarbij de fouten uit de resin kit hier ook terug te vinden zijn.
De kit bestaat uit drie sprues : twee identieke met de wielen en ophanging en één met de onderdelen voor de kast.
Verder een lower hull, een upper hull en een derde deel met de spatborden en de frontplaat.
Ten slotte een aantal sprues met de tracks, ik heb deze nog niet nader bekeken, want ze interesseren me niet. Andere bouwers van deze kit hebben er negatieve ervaring mee : slechte pasvorm rond het trackwiel. Dus zullen er Friuls opkomen.

attachment.jpg

De bouw schiet flink op, veel onderdelen zitten er dan ook niet in.
Maar hier wil een één van de fouten uit de resin kit demonstreren : de wieltrein is er één zoals we deze kennen van de Tiger en Panther tanks, dus met geschrankte wielen. De wielen op de foto omvatten de andere wielen.
De opstelling links is zoals voorzien in de kit. De binnenzijde is vlak. Omdat deze wielen bestaan uit geperst staalplaten is de tekening van de buitenzijde (gegolfde plaat) ook zichtbaar aan de binnenzijde : dus NIET VLAK.
Daarom heb ik een kunstgreep toegepast : het buisje waarmee het binnenste wiel op het buitenste zit heb ik afgezaagd, waardoor het wiel kan gedraaid worden. Aan de vlakke zijde van het binnenwiel is een stukje plastic rod diameter 3.2 mm gelijmd. Dit wiel en de buis van het buitenwiel zijn uitgeboord tot 2.5 mm zodat het messing buisje er in past. De binnendiameter van het buisje is exact om op de astap te passen.

attachment.jpg

Zo zien de wielen er nu uit, klaar om te schilderen. Het messing buisje zit vastgelijmd in het buitenwiel.
Uiteindelijk zal het wiel er uit zien zoals op voorgaande foto uiterst rechts. Dus met de gegolfde zijde aan de binnenkant.

Het inzicht tussen de tracks en de diverse wielen brengt met zich mee dat je nu de correcte zijde van de wielen kunt zien.

Groeten Rik
 
Wat een heerlijk model! Een van de laatste effectief geproduceerde grijze panzertjes voor modelfanaten.
En keurig opgelost!
 
En direkt begonnen met het leukste van een kit, de wielen.
veel bouwplezier in 2014
 
Iedereen de beste wensen toegewenst voor 2014 en veel modelbouwplezier !

@Steben : in het panzergrijs komt hij inderdaad.

@DJs : thanks, intussen zijn de wielen allemaal klaar, en de romp bijna afgewerkt.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Genietend van de laatste dagen kerstvakantie heb ik flink wat doorgewerkt aan dit 'schattig' panzertje.
Eigenlijk staat hij klaar om in de verf gezet te worden. Enkel zijn tracks moeten nog samengesteld worden. Het worden Friuls, maar mijn leverancier heeft ze momenteel niet op stock...

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de kit zat een klein plaatje PE, waaronder de jerrycan racks. Verder is hij voor 95 % RUDD gebouwd.

attachment.jpg

Het rooster is PE uit de kit, het stukje koper is scratch. Het is een beschermplaat om de inlaat te vrijwaren van de hitte en de uitlaatgassen. Het kit onderdeel was vrij dik, daarom heb ik het vervangen door een koper plaatje. Er is een rand aan geplooid waarmee het koper aan het rooster is vast gesoldeerd. Zo zijn beide dan met secondelijm bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De rookpotten dienden voorzien te worden van een schijfje PE. Om één exemplaar als afgeschoten weer te geven heb ik een lege tube gescratcht.

attachment.jpg

De afsleephaken moesten voorzien zijn van vier boutjes, echter op het net kwam ik te weten dat de bovenste twee schroeven dienden te zijn. Deze schroefkoppen zijn een restant uit een Voyager update. De naad tussen beide frontplaten heb ik voorzien van een las van stretched sprue.

attachment.jpg

De toolholders komen uit een AM set van Griffon Models. Tijdens het opkuisen van de hefboom brak de steel af, deze is dus vervangen door een 0.5 mm messing stift.

attachment.jpg

Deze kistjes hadden vierkante pootjes. Omdat het hoek profielen moesten zijn heb ik een kleine truc toegepast : ik heb de binnenhoek weggevijld zodat de pootjes driehoekig zijn. Een stuk eenvoudiger als messing profiel er onder lijmen. De sloten komen uit dezelfde set van Griffon Models.

attachment.jpg

Het 20 mm kanon uit de kit was een massieve plastiek stift van 2 mm dik. Met wat messing buis was een realistischer exemplaar rap gefikst. In een 2 mm buisje is een 1 mm buisje gesoldeerd. Hier heb ik met een 0.6 mm boortje de opening op de juiste diameter geboord.
Het kit onderdeel heeft een rij putjes op de bovenzijde van de loop, maar een referentiefoto toonde een loop zonder markeringen.
Tegen de frontplaat zit een messing ring gesoldeerd die op de draaibank wat bijgevijld werd tot de juiste diameter.

Het is een leuke kit om bouwen, de pasvorm is zeer goed. Soms wat te goed, ik heb een paar keer wat moeten schuren of vijlen omdat de delen in elkaar knelden.
Veel onderdelen bevat de kit niet, zodat het een excellente kit is om eens rap tussendoor te bouwen.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Oeps, blijkbaar heb ik geen enkele foto genomen van het schilderen van dit model.
Wel kan ik jullie de eindfoto's presenteren :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En hiermee is deze afgewerkt.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weeral een schitterende panzer Rik die je hier neerzet,het naamplaatje heb je dit laten maken en waar!!!
 
Thanks Danny.

Het naamplaatje heb ik laten maken bij "Ieper op slot", voor een klein prijsje !
Deze zaak is een slotenmaker, die ook nog wat aanverwante artikelen heeft, zoals nummerplaten voor auto's en deze naambordjes.

Groeten Rik
 
Panzer I's zijn altijd lieve tankjes.
Hij is mooi geworden Rik.

Peter
 
Erg mooi Rik, en droog op sokkel blijf ik leuk vinden qua presentatie !
 
Mooie opbouw,knap eindresultaat,gewoon een beauty droog op de sokkel...!

Grtz yves,
 
Thanks, mannen !

Het was een projectje waarbij ik wat AK Interactive producten geprobeerd heb. Zo heb ik een filter "Blue for panzergrau" en een wash "Brown-blue for panzergrau" uitgeprobeerd. Dit gecombineerd met wat kleurmodulatie waar ik een redelijk contrast tussen licht en donkerder grijs gebruikt heb.

In de (nabije ? ) toekomst wil ik mijn 21 cm Mörser bouwen en in een panzergrau jasje spuiten...
Hierbij wil ik dan mijn ervaringen uit dit project benutten.

Groeten Rik
 
Het is een klein koddig tankje en je hebt er wat moois van gemaakt Rik, ja probeersels komen goed tot hun recht
 
Thanks, DJs.

Vrijdagavond breng ik hem mee naar de clubavond, kunt ge hem real live bewonderen... ;)

Groeten Rik
 
Heerlijk hé dat proberen. Zo leer je veel bij.
Mooi model.
 
Thanks, DJs.

Vrijdagavond breng ik hem mee naar de clubavond, kunt ge hem real live bewonderen... ;)

Groeten Rik

Doe dat, dan kan ik ook eens kijken......
Nu, om eerlijk te zijn wist ik niet dat er een topic over was. ik heb hem serieus over het hoofd gezien zeg.
Knap rakkertje, goed gelukt !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan