Hoofdsponsor

DAK soldaat. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Beste vrienden, ik ben een tijdje geleden begonnen aan een figuurtje voor een vriend. Het betreft een figuur van MK35 en het verbeeldt een Duitse soldaat uit het Afrika Korps.

De molding van Fritz is op het randje van acceptabel, maar zeker geen topsculpting als pakweg bij Alpine, Warriors...dit bemoeilijkt dus zeker de afwerking met verf. Detail welk er niet is, of slecht in beeld gebracht, kan je immers niet corrigeren met wat verf. Toch heb ik besloten om slechts het minimum aan oplapwerk te verrichten.

Ook denk ik dat het geen resin figuur betreft, het lijkt eerder gewoon plasticachtig van grondstof.
Mijn laagje Tamya surfacer wou maar niet uitharden of drogen, ook dagen later niet. Het materiaal accepteerde deze primer niet, zeer bizar. Fritz leek zelfs plakkerig te worden, zoals kauwgom ! Allemaal ervaringen die ik nu rijker ben.

De oplossing ? Na reiniging heb ik een okerkleurige acrylverf aangebracht en hierop ben ik beginnen schilderen. De verf droogt weliswaar trager dan op Tamya Surfacer, maar ik kan tenminste verder.

Ik laat graag een foto zien van Fritz in verfbehandeling.
HPIM4601-800.jpg

Alles moet nog stevig onder handen genomen worden, details aangebracht, noem maar op. Ook zou ik erg graag de kleur van de broek veranderen, maar ik weet niet of de Dak boys groene broeken hadden ? Da's dus een vraag die ik jullie stel, iemand die hier het antwoord op kent ? Dan zou ik iets kunnen doen aan de monotonie van dit figuur.

Ondertussen werk ik al wat verder ! Vriendelijke groeten van GUnit en Fritz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben zeker benieuwd naar hoe je dit gaat doen, lekker veel foto's en het zou leuk zijn als je een stap voor stap raportage ervan maakt.
 
Rik, stap voor stap, daarvoor is het te laat vrees ik, maar als deze klaar is, en de tankcommandant ook, start ik een nieuw topic waarin ik zal proberen een US paratrooper stap voor stap te tonen tijdens het schilderproces. Ik ben zeer blij hier te constateren dat het figuurschilderen leeft onder jullie. Ik zal deze thread trouwens updaten tot de afwerking een feit is. GUnit.
 
Het figuur schilderen staat hier in de kinder schoenen. Tenminste bij mij. Ik heb wel ontzettend veel warhammer figuren geschilderd. Maar nog niet zo veel grotere gewone figuren. Mijn interesse gaat uit naar het verleden, dat wil zeggen, ridders, indianen, vikingen, saksen, enz. Maar goed dit draadje blijf ik zeker volgen. Het is gewoon ontzettend leuk om een figuur te schilderen.
 
Het speelt geen rol wat voor figuren je schildert Rik, het is gewoon erg prettig om te doen en het levert mooie verzamelstukjes op. Wat ik extra plezierig vind, is dat aan het schilderen van een figuur het nodige zoeken van informatie errond voorafgaat. Heel soms gebeurt het dan dat je even met één been in de geschiedenis staat. Meestal ben je dan helemaal ingeleefd en maak je een sterk werkje. GUnit.
 
Hey Gunit,

Volgens mij waren er kledingsstukken welke een olijfkleur hadden, kijk bijvoorbeeld eens op afrika-korps.com. Dus ik zou dit best durven, ook is het een idee om met zandkleuren te experimenteren (donker----->licht).

Groet,
Swa
 
Hey Swa, de broek zal van kleur veranderd worden, ik heb een afbeelding gevonden van een soldaat in de gewone woestijnkleurige bovenkledij, met een veldgroene korte broek.

Bedankt voor jullie tussenkomst.

Vriendelijke groeten GUnit.
 
Laatst bewerkt:
hoi g-eenheid,

leuk om het figuurtje ook hier te zien :)
ik kan niet wachten om het in ontvangst te nemen
en bij mijn panzer II DAK te plaatsen!!

groeten

koen
 
Hey daar zie, onze Koen is lid geworden, dat is fijn zeg ! Ik heb hem een andere broek aangetrokken mate. Hij is er dan ook iets kleuriger op geworden, leuker voor het oog.
't Zal niet makkelijk worden maar ik ga proberen alle registers open te trekken.

Later op de dag foto's. GUnit.
 
No problemo, blij dat ik heb kunnen helpen.
 
Straks ga ik weer eens lekker doorpenselen aan mijn DAK soldaatje. Foto's volgen.
Nog enkele dunne laagjes, wat contrast erin...en de Koen die mag vernissen !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ik heb nog altijd werk aan deze kerel, het iets mindere detail maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Neem nu dat oor, daar kan je aan schilderen zoveel je wil, maak daar maar eens iets fatsoenlijks van...ik blijf mijn best doen.

HPIM5118-800.jpg

Volgende week en voor einde maand delivery time he K.
Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
ik kijk ernaar uit G
alvast bedankt
zal nie misstaan bij de pz2
 
Toch ziet het er ondanks de details toch zeer goed uit. Ben benieuwd naar de rest. Ga vooral zo door.
 
Als ik jullie niet had met jullie bemoedigende woorden he zeg !
Heel de voormiddag doorgevochten en alles in de strijd gegooid. Morgen voormiddag deel twee van de veldslag : IK ZAL DIE FRITZ KLEINKRIJGEN!!!
Er zit meer contrast in het geheel nu. Heel het figuur heb ik moeten blenden door te "dabben" zoals de Engelsen het zo mooi noemen. Je maakt dan stekende minuscule bewegingen (zoals de naald van een tatoeëerder een beetje) met je penseel. Op die manier kan je de verf namelijk ook relatief fijn blenden. Toch : ik hou er niet van om een penseel te gebruiken op de "verkeerde" manier, maar ik had geen andere uitweg. Het figuurtje laat zich op een of andere manier niet smeren zoals in het geval van mijn Alpine figuur. Maar het komt goed hoor K.
GUnit.
 
Wat meer contrast toegevoegd in dieper gelegen delen :

almostnemof.jpg

Ik vrees dat ik uit dit figuur, de details buiten beschouwing gelaten, niet veel extra kan halen (de plooien van het manneke waren niet zorgvuldig gesculpteerd, maar dat neemt niet weg dat ik er wel blij mee ben). Ook de benen nog een touch up en dan een laatste screening...

Koen, zal ik de riem zwart of bruin schilderen voor het extra beetje kleur ? Of houden we hem zo ?

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
jop lijkt me inderdaad mooier om de riem wat te laten contrasteren, nu is het precies een deel van het hemd.

bedankt he g
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan