Hoofdsponsor

1/48 Goblin cavalry (Citadel Miniatures)

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Onlangs van een mede forumlid deze figuurtjes overgenomen, en dit weekend al even bezig geweest ermee :)

In +- deze toestand ontvangen:

attachment.jpg

In totaal heb ik negen figuren en negen spinnen. Alle spinnen waren reeds in het zwart geschilderd, en een viertal figuren hadden een groen laagje gekregen zoals de linkse figuur op bovenstaande foto.

attachment.jpg

Twee figuren ga ik niet (kunnen) schilderen, mijn twee zonen willen er elk één voor zichzelf :8

Zelf heb ik reeds drie figuren onder handen genomen, en er zijn ook reeds twee spinnen klaar. Dit zijn de combinaties geworden (waar ik nu op de foto's nog enkele kleinigheden heb gezien die nog wat aandacht vragen, zoals ogen, touwtjes aan de speren, enkele veertjes,...)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpgattachment.jpg


attachment.jpgattachment.jpg

Dit is de derde orc die bijna af is:

attachment.jpg

En volgende spinnen zijn nog een WIP:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tips, suggesties en opmerkingen altijd welkom ;)
 
hey, goed begonnen.

een paar vragen heb ik, waar wil je naartoe en hoeveel tijd wil je er in steken.
eerste tip dit zijn Goblins, Orcs zijn een maatje groter hieronder is er eentje

attachment.jpg

voor het spelen is een mooie grondlaag & een wash voldoende daarna een laag mat vernis tegen het afwrijven van de verf tijdens het spelen.
als je ze als vitrine figuren wilt gebruiken heb je een goede basis en nog veel werk.
maar ik help je graag verder als je wilt.

Grtx Jan
 
Bedankt Grijze Wolf voor je aanbod :)

Eerst het makkelijkste, ik heb de titel van het topic aangepast :D
Dacht dat Goblins nóg kleiner waren, maar dat blijken dan Hobgoblins te zijn :O

Hoeveel tijd ik er wil insteken? Wel, ik wil wel mijn schilderkunsten bijschaven, en nieuwe zaken uitproberen, maar ik wil ook wel resultaat zien voor ik er genoeg van krijg... ;)
Het is al lang geleden dat ik nog zo'n figuurtjes beschilderd heb (niet dat ik het toen beter kon hoor :nowink: ), en ik heb er hier nog een aantal liggen die ik mooier vind dan diegene die ik nu bezig ben, en die zou ik dan wel iets mooier willen afwerken...
Dus indien je tips wil delen, voel je vrij om deze hier neer te pennen, ik zal je enkel dankbaar zijn (ook al "breekt het mijn werk iets af" :8 )
 
1 ik probeer niemand zijn werk af te breken (zeker niet bewust)
2 welke verf gebruik je en welke technieken beheers je, hiermee bedoel ik schilder je in verschillende lagen of nat in nat, gebruik je toevoegmiddelen, ken je het gebruik van een wet pallet enz.

Grtx Jan
 
Dit was helemaal niet persoonlijk bedoeld hoor Grijze Wolf, ik had zelfs niet de intentie om te beweren dat jij mijn, of gelijk wie zijn werk afbreekt, sorry.
Ik bedoelde maar dat jij met je kennis en kunde mijn werk maar pruts zou mogen noemen. Respect voor jou en je figuren hoor!!

Om dan terug on topic te komen, ik schilder in lagen, enkel met olieverf gebruik ik nat op nat om te blenden, maar olieverf gebruik ik eigenlijk enkel voor gezichten en op mijn tanks (tot nu toe toch :D )
Deze zijn met acryl geschilderd, maar wel verschillende merken door elkaar. Zo heb ik verf van Games Workshop (Citadel), Hansa en Tamiya gebruikt op deze figuren. Ik heb ook nog verf van Valejo staan, maar hier niet gebruikt...
Ik heb geen toevoegmiddelen gebruikt, behalve dan de verdunners (water voor Citadel, isopropyl voor Tamiya)Ik zou eens goed moeten kijken in mijn voorraad, wellicht heb ik nog ergens een vertrager staan van Talens, maar nog niet gebruikt :8
De wet palet nog niet gebruikt, maar heb wel gelezen hoe jij deze gebruikt (zal er binnenkort eens één maken ;) )
 
Schitterende figuren om te schilderen, ik volg :)
 
Heb het helemaal niet als persoonlijk ervaren, en ik ben erop bedacht ook niemand zijn werk pruts te noemen.
ik geef daarom ook zelden kritiek op iemand zijn werk tenzij de persoon erin toestemt, ik weet hoelang ik nodig heb gehad om mijn niveau te bereiken en wat ik voor moet doen om het te behouden.

Als je in lagen schildert en geen pallet gebruikt moet je me eens uitleggen hoe je dit doet, het een sluit eigenlijk het andere uit omdat je dan onmogelijk transspant kunt schilderen. Het schilderen in lagen heeft twee mogelijkheden, het aanbrengen van zeer dunne lagen waar de volgende kleur altijd iets lichter of donkerder wordt en dit niet transparant. Deze techniek beheers ik zelf niet goed en vind ik persoonlijk moeilijk, deze techniek geeft indien niet goed gebruik een scherpe aftekening van licht en schaduw. Deze techniek gebruik je denk ik.

De tweede mogelijkheid van schilderen in lagen is via een natpallet en je verf sterk verdunnen, een natpallet dient om je verf vochtig te houden en het uitdrogen van je verf op een pallet tegen te houden. Indien je goede kleurovergangen wilt bereiken zul je vroeg of laat er toch een moeten bouwen. Je zult merken dat je snel beter resultaat boekt. Een tweede ding dat je altijd op je tafel moet hebben liggen is een blad papier om je penseel op af te strijken, naar gelang je het penseel afstrijkt krijg je de juiste hoeveelheid dit je wilt aanbrengen. Als je de juiste hoeveelheid heb moet je ze enkel nog op de juiste plaats aanbrengen.

Tweede voordeel van zo een pallet is dat je beperkt nat in nat kunt schilderen zelfs met Acryl, en dat je de mogelijkheid hebt je verf op de figuur te verschuiven.

Ik zal proberen enkele foto's samen te voegen om de juiste volgorde van werken uit te leggen.

Grtx Jan
 
Xavier, ik vond je figuren er al behoorlijk uitzien, maar met de raadgevingen van Jan worden die helemaal super maat.
Ik ga dit topic vanaf nu dan ook met de nodige aandacht volgen.
Ik tracht van er het nodige van op te steken (wat met de goede uitleg van Jan niet moeilijk zal zijn).
Succes met de verdere schilderwerken. Ben benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
hey al goed dgestart zie ik, ik blijf dit topic ook volgen al zal het maar af en toe zijn met de tijdnoot die ik op het moment heb
 
Hoe ik het zou oplossen

attachment.jpg

deze kleuren zou ik gebruiken

attachment.jpg

de verf strijk ik af op een blad papier

attachment.jpg

en breng ik dan vervolgens zo aan op de figuur

attachment.jpg

voor de echt donkere schaduw kan je direct black grey gebruiken

arm schilderen duurt 3 minuten, zoals je kunt zien is er geen rand te zien tussen de kleurovergangen.
indien je iets te ver bent gegaan met oplichten of schaduwen, gewoon terug een laagje met een lichtere of donkere kleur aanbrengen

aangezien de verf transparant is en men slechts weinig gebruikt heeft dit ook geen effect op de droogtijd.

indien vragen shoot.

Grtx Jan
 
Alvast van harte bedankt voor je uitleg Grijze Wolf, zeer gewaardeerd :)

Ik heb dus een wet box gemaakt, en deze gebruikt voor de laatste verfsessie. Het is wel een beetje gewoon worden, en soms droogt de verf op het figuur toch nog vlugger dan dat ik kan gebruik maken van de "natte" verf :8
Maar het is proberen, vallen en opstaan :D

Op de Goblin is het nog redelijk gelukt (vind ik toch..)

attachment.jpg attachment.jpg

De spinnen zijn een ander paar mouwen, daar droogde de verf voordat ik het kon inblenden, maar we proberen verder...
Bij de eerste spin ben ik niet zo tevreden over de kleuren, dus deze ga ik nog wat verder proberen te verbeteren...

attachment.jpg attachment.jpg

Bij de tweede ben ik al meer tevreden over het resultaat (bijlange nog niet op "Grijze Wolf-niveau" :8 )

attachment.jpg attachment.jpg

De laatste beschouw ik nu als afgewerkt, anders kan ik blijven "prutsen" aan deze, ik heb er nog enkele die ik kan gebruiken om op te proberen :D

Hier nog twee foto's van de laatste die is afgewerkt:

attachment.jpg attachment.jpg
 
Het verschil is duidelijk zichtbaar Beyond.
Veel beter nu en zoals je zelf schrijft : blijven oefenen.

Mark
 
Je mag er trots op zijn, Beyond. Ze zien er echt mooi uit. Je vaardigheden zijn deze dagen nijg verbeterd, mooi dat we dat zo kunnen volgen op dit forum.

Ik zie ook dat de term wet box niet naar het Nederlands vertaald wordt, maar goed ook vanwege vulgaire connotaties :8

Ik leer hier ook veel bij, wil binnenkort een figuur gaan schilderen. Je uitleg was erg zinvol, Grijze Wolf, bedankt!
 
Blij dat ik heb, kunnen helpen.
vanaf nu is het uitproberen en oefenen, het is goed dat je op andere figuren wilt verder werken.
Op het einde van de reeks kan je ze dan naast elkaar plaatsen en het verschil zien tussen je eerste werkjes en de laatste.
Je hebt in ieder geval al een sterke stap vooruit gezet.

Grtx Jan
 
Een bank vooruit Xa , niveau duidelijk omhoog ,mede door de deskundige van Jan :) ,heerlijk op zo'n fijn forum te vertoeven!
 
Weleens een retarder gebruikt? dit vertraagd de droging van Acryl verf, Vallejo heeft dit ook in zijn assortiment.
 
Bedankt allemaal :)

Het vergt inderdaad nog véél oefenen, maar het begin is gemaakt :)
Momenteel even met mijn Defender bezig, maar weldra terug een spin of Goblin op de tafel :D
 
petje af , goed gelukt man !

grt Nicolas
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan