Hoofdsponsor

1/72 Tomcat Tomcat... Tomcats a gogo [DONE]

F

Flynn

Guest
Met het zo goed als afronden van het A-6 project heb ik nu toch even de smaak te pakken van wat Navy-vliegtuigen. En nu wil ik toch wel eens een paar heftige jagers op de plank zetten.

Wat is er beter dan een F-14?

Juist, twee F-14's :P

Tweemaal Hasegawa, tweemaal in een andere uitvoering en tweemaal een andere kit. Beiden hebben een voorgeschiedenis en hiermee bedoel ik, aan beiden is reeds begonnen geweest door hun vorige eigenaar en is er dus wat opknapwerk aan de reeds uitgevoerde werken.

Fotootjes van de desbetreffende doosjes

F-14001_zps8da4ef4e.jpg

En grijs is maar grijs, dus nieuwe plakkertjes gekocht om wat kleurrijker exemplaren te maken.

F-14002_zpsc7e0c6c1.jpg

Hasegawa 1 heeft enkel de romp reeds in mekaar geplakt en lijkt niet zo erg veel werk nodig te hebben om goed uit de verf te komen.

F-14004_zpsabb90d33.jpg

Hasegawa 2 daarentegen....

F-14003_zps201215f2.jpg

Deze zal wat meer werk vragen,... damn, wat een lijmvlekken :wow::tongue:. Ach we zien wel waar we uitkomen :8.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes met deze duobouw Flynn.
Afgaande op je A-6 gaat ook dit wel loslopen.

Mark
 
Hallo Flyn,

Dat zijn leuke doosjes, heb er mij 20 jaar geleden ook zo een paar Hasegawa's F-14's gebouwd. Kan me nog herinneren dat er wel wat pasprobleempjes waren. De luchtinlaten en het voorste gedeelte aan de romp.

Veel succes.

Mark,
 
Ja Mark, die pasprobleempjes ben ik ook tegengekomen :angry:
Och een mens moet wat met z'n vrije tijd hè :P

Normaliter begint een mens in de cockpit, maar ik had een goede reden om dit eerst te doen.
Wat versiering voor een vette kerst :-)

F-14002_zpsc10dda26.jpg

En die goede reden was dit...
De vorige eigenaar had echt z'n best gedaan.

F-14001_zps2ae7965f.jpg

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg

Na wat vijlen, schuren, nog eens vijlen, en nog wat schuren en daarna de Black'n Decker erop los te laten gaan.
Uiteindelijk weer de PE erin, wat kleur erop, wat decals en 't ziet er weer wat presentabel uit. Nog een stukje messing geplaatst om de kap vooraan op vast te lijmen.

F-14006_zps8b36599a.jpg

De stoeltjes ontbraken hun schietstoelkoordjes, dus maken we die zelf. Ijzerdraadje en twee aan mekaar geplakte tandenstokers.

F-14008_zps5c852f4d.jpg

Nr2 Hasegawa kreeg ook wat TLC
efkes dryfitten.

F-14004_zps67569d64.jpg

De romp mooi uit elkaar gekregen.

F-14003_zps91efb565.jpg

Ondertussen plakken we de romp van Hasegawa nr1

F-14007_zps3dad1c52.jpg

En wat krijgen we nu?

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg

KIEREN aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh

F-14009_zpsc6653a79.jpg

Zorgen voor later, we plakken lustig door... cockpitsectie op de romp

F-14010_zpsfa4016e0.jpg

hmmmpf nog kieren...

F-14011_zps7e7df4cb.jpg

Even afkoelen met Hasegawa nr2. Cockpit zit in mekaar.

F-14012_zpsfe6758ac.jpg

En ook hier dient de romp gelijmd te worden. Ik heb er voor gekozen om de vleugels op het einde van de bouw te installeren. Moeten we even wat "plastische" chirurgie uitvoeren en de gaten openzagen.

F-14015_zps09327ab1.jpg

Gaan we weer over naar Hasegawa nr1, tijd om de luchtinlaten te plakken (deze bestaan uit niet minder dan 7 onderdelen)


Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg

't Is kiezen of delen, ça passe ou ça casse... ça casse. Amai Hasegawa heeft hier echt wel een draak van een kit neergezet, veel geld voor een hoop plastic dat zich niet gemakkelijk laat temmen.(Gelukkig kocht ik het ding tweedehands voor 10€)
De luchtinlaat liet een serieuze spleet zien zonder dat je zwaar klemwerk gaat toepassen, maar door de druk op het plastic sprong de naad open tussen romp en cockpit.
Miserie, miserie, miserie.

F-14018_zps28a3d7a3.jpg

En alsof we ons nog niet genoeg werk op nek hadden gehaald, verscheen deze Italeri F-14D op m'n bureau. Stond reeds zo'n 20 jaar in de kast te verstoffen, dus deze krijgt ook nog even een opfrisbeurt.

F-14016_zps4b30fe28.jpg

Decals verwijderd, ze hingen eeeeeeeeeeerg los.

F-14017_zps15d30369.jpg

Er is nog wel meer gebeurd met de Italeri, maar daar ben ik vergeten foto's van te nemen. Het hele staartgedeelte is onder handen genomen, nieuwe ruders, nieuwe wielen, landingsgestel rechtgezet, cockpit bijgeschilderd, stoeltjes bijgewerkt... van die dingen.

Zo staan ze er nu bij. Te wachten op de volgende sessie.

F-14019_zpsf17c35da.jpg
 
Mooi gedaan die schietstoel koortjes :) zal ik onthouden.
 
Die tip van die schietstoelkoordjes is inderdaad een goede. Zou zelfs relatief makkelijk moeten zijn uit te voeren.
Voor het overige knappe vorderingen, ondanks de zware plastic gevechten die je moet leveren Flynn.
Dit zijn inderdaad draken van kits die Hasegawa hier neerzet.
Blijf met de nodige aandacht volgen. Wie weet komen er nog zo van die tips...

Mark
 
Leuk project met die 3 Tompoezen :)

Tja, Hasegawa is en blijft iets apart. Het is geen Trumpeter, maar ook zeker geen Italeri of Academy. Hasegawa is beter dan Fujimi, maar heeft wat minder details dan Tamiya.

Mijn mening : Tamiya is voor puzzelaars, Hasegawa is voor modelbouwers. Zelfs een 40 jaar oude kit van Hasegawa blijft de moeite om te bouwen, gewoon omdat er meer werk en dus meer plezier aan is.
 
Hey,

Je hebt die cockpit goed kunnen brengen, de vorige eigenaar had blijkbaar een lijmbom laten ontploffen :)
Knappe werken met die verfijning, goe bezig. Aan een kit moet een beetje werk zitten, de meeste willen enkel maar een 'shake and bake' kit hebben, voor mij is dit geen modelbouw dan meer, gewoon van 'steek maar ineen'....:)
Mooi dat je een oudere erbij neemt ook kun je hem eveneens mooi afwerken naar de standaard van heden te dage, wat dit ook mag wezen....;) :)
 
Dit zijn inderdaad draken van kits die Hasegawa hier neerzet.
Ik moet eerlijk zeggen dat de oudere versie veel beter in mekaar gaat dan de nieuwe versie. Deze heeft niet zo te lijden van slechte passing. Of ie nu zo accuraat is weet ik niet echt. Het lijkt verdraaid goed op een F-14, dus is het voor mij ook een F-14. :laugh: Het enige dat wat spijtig is aan de oude, is dat de cockpit nogal simplistisch is uitgevoerd. 't Is dan ook een oude Hasegawa hè.

Tja, Hasegawa is en blijft iets apart. Het is geen Trumpeter, maar ook zeker geen Italeri of Academy. Hasegawa is beter dan Fujimi, maar heeft wat minder details dan Tamiya.

Mijn mening : Tamiya is voor puzzelaars, Hasegawa is voor modelbouwers. Zelfs een 40 jaar oude kit van Hasegawa blijft de moeite om te bouwen, gewoon omdat er meer werk en dus meer plezier aan is. .

de meeste willen enkel maar een 'shake and bake' kit hebben, voor mij is dit geen modelbouw dan meer, gewoon van 'steek maar ineen'....

Ik denk dat ik dan nog heel erg oldskool ben :wub: Ik heb welgeteld 2 Tamiya's en 1 Trumpeter op de bijna 900 kits die hier in huis staan (zowel gebouwd als nog te maken). Ik hou ook van een uitdaging en ik heb al redelijk wat kits met hun tekortkomingen gemaakt. Maar ik heb in al die jaren nog maar 1 kitje doorverwezen naar de prullenbak. De oude A-4 Skyhawk van Airfix. Daar kon ik echt niks van bakken.
Airfix, Matchbox, Hawk, Lindberg, Aurora, Supermodel, Esci, Frog, Revell, Heller, Monogram en noem maar op, zelfs onze voormalige oostblok fabrikanten zijn al door m'n handen gegaan. 't Is zelfs al zo erg dat ik bij Revell de originele fabrikant herken in hun reboxings aan de vorm van de sprue. Het is nu ook niet dat ik m'n oude kitjes te koop zet omdat er opeens een modernere versie uitkomt. Integendeel, ik krijg er zin in om de nieuwe bij te kopen en ze samen te bouwen. Dan kun je ze eens vergelijken.

Maar ik ben aan afwijken :D... maar ne shake and bake mag af en toe toch eens hoor :P

Mooi dat je een oudere erbij neemt ook kun je hem eveneens mooi afwerken naar de standaard van heden te dage, wat dit ook mag wezen.... .

Trust me, mijne standaard is "average", ik verf alles met de borstel, nog net genen blokkwast :laugh:
 
Ik heb respect voor je geduld en wat je er van maakt! Heb me wel kapot gelachen met je "denker" foto's!!

Niek
 
@Farchamber, blijven kijken, er komt nog ;-)

De feestjes zijn voorbij, een paar kilookes erbij rond de heupen. Tijd om het zitvlees te laten inzinken aan de bureau... yihaa, plastictijd.

Waar waren we gebleven? juist! de rompen zijn geplakt, nu de rest.
Eerst maar eens gekeken naar de vleugels

picard1_zpse67ac648.jpg

Hajajajaaaaaiii, warping...

F-14033_zps1d486d5f.jpg

En links?

facepalm2_www_zaaap__tk__zps1f64ce07.jpg

nog meer warping

F-14032_zps403cf9ea.jpg

Maar daarvoor hebben ze dus wasknijpers uitgevonden! Problem solved!

Na dit kleine intermezzo gaan we over naar de ophangpunten voor de Phoenix-raketten. Lekker volhangen die handel.
Maar natuurlijk....

piccard2_zps82e982a3.jpg

Kieren.... grrrrr. Dan maar het grof geschut bovenhalen om te klemmen.

F-14020_zpsdc6ef14c.jpg

Ideaal gerief zo'n pijpenrager... kun je goed aanspannen en 't beschadigd niets. Heerlijk.

F-14023_zpsada2a3ca.jpg

Hasegawa nr2 volgt simultaan.

F-14022_zps432c088c.jpg

en dan werd het tijd voor de visbokalen. frontscreen een blauwig kleurtje geven. Dit doe ik met clearblue van Humbrol en ik "schilder" dit erop met een tandenstoker. De reden hiervoor is dat het nogal een smerig goedje is om uit je borstels te krijgen.

F-14024_zps480074f4.jpg

't ging goed... 't ging goed.

piccardup_zps6626d9b0.gif

Tot...

Facepalm3_zps90f38bf8.jpg

Mr Hasegawa, heeft weer een uitdaging in gedachten gehad voor de kleine modelbouwer. Hoe bedenk je het, een gietlijn over de hele cockpitkap...

Moeders de vrouw haar nagelvijlkit erbij gepakt

F-14026_zps0eae7bdf.jpg

Schuren

F-14027_zps1df9f36c.jpg

verfijnen

F-14028_zpsb6b88776.jpg

gladmaken

F-14029_zps34a24b43.jpg

en nog even een brillenpoetsdoekje erover

F-14030_zpsdffa9b75.jpg

Daarna nog een badje P+ en klaar.

Ondertussen staat Hasegawa nr2 klaar voor de paintshop.

F-14035_zps3935c890.jpg

Nr1 is goed onderweg en is bijna klaar voor ook een kleurtje

F-14034_zps7384c351.jpg

Tot de volgende!
 
De gietnaad over de lengte-lijn van de canopy is een typisch jaren 80 en 90 fenomeen. Tamiya deed net hetzelfde.

Ik ben ook fan van de oudere kits (en van de "niet-bouwbare", slecht passende en compleet niet-accurate kits). Eigenlijk waren die kits toen beter dan wat er nu op de markt is (prijs / kwaliteit verhouding).
 
En na een lange afwezigheid hierzo, (problemen met m'n login, het leven dat wat in de weg kwam zitten en van die toestanden... u weet wel) ben ik weer volop herbegonnen.

Hasegawa 1 en 2 zijn volop in aanbouw.

Bewapening een kleur gegeven.

F-14041_zps3b4fa865.jpg

Hase's in mooie kleurtjes gezet

F-14038_zps97e3efdb.jpg

Alsook de Italeri

F-14036_zpse2368a59.jpg

F-14043_zpse94c7586.jpg

En tataratatataaaa De Italeri heeft z'n colors!

F-14046_zpscb41a6b4.jpg

F-14048_zps1777abc0.jpg

F-14050_zps924fadbc.jpg

F-14049_zpsbcb07175.jpg

F-14051_zps54016910.jpg

Heel snel volgen de beide hasegawa's.
 
Hey,

Indd, prachtige afbouw. Meer of goed gewerkt zou ik zo zeggen :) ;)
 
Bedankt mannen!

En de laatste hand is ook gelegd aan deze wilde katers.
Bloed zweet en tranen voor zowel bouw, verfwerken als decals. Maar dat is de hobby hè

Tomcat12_zps7ca55e23.jpg

Tomcat11_zps913404d1.jpg

Tomcat10_zps3fcafb1c.jpg

Tomcat09_zps59bd4472.jpg

Tomcat08_zps0fdc7ec2.jpg

Tomcat07_zps692697da.jpg

Tomcat06_zps3170072b.jpg

Tomcat05_zps91a5e849.jpg

Tomcat04_zps042e89b1.jpg

Tomcat03_zps0d3e27c6.jpg

Tomcat02_zps4259a896.jpg

Tomcat01_zps49dbfd60.jpg
 
Hey,

Prachtig uitgevoerd.
Wat me opvalt is het verschil met de naverbranders, de ene is dicht en de andere staat open, heeft dit een reden??? technisch dan, of is het puur om het interieur te tonen..., dan knap gedaan. :)
 
Ik dacht dat dit een typisch feature was van de motoren van een F-14A, dat bij het afschakelen er 1 zichzelf sloot en de andere bleef open staan. Bij de latere versies met een andere motor kwam dit niet meer voor dacht ik.Mooie toestellen geworden, en 't zijn eens niet de standaard Hi Vis markings
 
Bedankt voor de reacties!

En betreft de motoren, het is zoals Silenoz het zegt. Bij het afschakelen gaat er een generator of een pomp uit en blijft de motor in deze configuratie staan.
Bij de D-versie, de Italeri die op vorige bladzijde staat heeft andere motoren en bij deze komt dit dan ook niet voor.

@Silenoz: ja, ik wilde ook wat anders in m'n kast dan de standaard doodskop of sundowners.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan