Hoofdsponsor

1/24 Scania 144L Millennium Truck (Italeri) [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25
D

DAMNbelgium

Guest
Zoals reeds aangegeven in het voorbereidingstopic heb ik via een goede kennis de vraag gekregen of ik hem geen vrachtwagen wilde bouwen.
Hij had reeds de bouwdozen in zijn bezit, en ook reeds aan gestart, maar wegens te weinig kennis in de beginfase het bouwen moeten staken en de bouwdoos terug opgeborgen.

Dit is mijn eerste vrachtwagen dus alle tips zijn meer dan welkom! :)

Allereerst gaat het over volgende doos.

SAM_2125.jpg

Hier was hij reeds aan begonnen.
Chassis, cockpit en gedeelte van de motor stonden reeds in elkaar.
Maar niet allemaal koosjer naar mijn mening :D

SAM_2126.jpg
SAM_2128.jpg
SAM_2129.jpg
SAM_2130.jpg
SAM_2131.jpg

Het chassis heb ik, in de mate van het mogelijk terug "gedemonteerd", helaas heeft men Pattex-achtige lijm ervoor gebruikt.
Bij het demonteren dus alle moeite van de wereld nodig gehad.
De motor was redelijk ok, dus hier heb ik me niet aan gewaagd.

SAM_2132.jpg
SAM_2133.jpg
SAM_2134.jpg

Helaas missen er een aantal onderdelen (door de jaren heen) waaronder volgend vat.

SAM_2135.jpg

En terug opgebouwd.

SAM_2136.jpg

Morgen beginnen schilderen aan de motor plus chassis! ;)

Bedoeling is dat deze ongeveer word zoals op onderstaande foto, groen-wit dus met de velgen in de gekende deense stijl!

1473867_10151861747273250_526113086_n.jpg


Ook komt er een bijpassend aanhangwagen van Heller bij, meer info later! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met de vrachtwagen.
Kan je het tankje niet nabouwen?
 
Tankje zou in principe moeten na te bouwen zijn Mitch.
Denk dat er verder nog wel wat schuur- en plamuur werk aan de cabine is.
Ik heb zelfs de indruk dat de onderdelen uit de sprues zijn gebroken in plaats van geknipt...

Mark
 
Ben inderdaad van plan het tankje na te bouwen, is wel de eerste keer dat ik zoiets doe dus nog even mijn hoofd over breken :D
Ik ga deze volgens de door jou gegeven tips qua bodywork maken ;)

Eerst het chassis en de motor :D
 
Even de doormeter van je tankje opmeten... mogelijk bestaat er van Evergreen styreen(plastic) profiel wat je hier voor kan gebruiken.
Evergreen vindt je normaliter in de beter modelbouw- of kunstenaars benodigdhedenwinkels.
Er bestaan ook nog andere merken dan Evergreen, die profielen verkopen hoor...

Mark
 
Afgelopen weekend enkel de motor van de Scania een eerste laagje gegeven.

SAM_2210.jpg

Ook heb ik de doos van de Heller aanhangwagen/oplegger eens geopend en onder de loep genomen.

SAM_2207.jpg
SAM_2208.jpg

En al een paar onderdelen gelijmd, maar ik wil bij deze build heel precies te werk gaan en wegens geen goeie materialen even op hold gezet tot ik deze week nog wat bouwspul kan bijhalen ;)

SAM_2209.jpg

Normaal deze week er terug invliegen bij deze! ^^
 
Mitch, moeilijk te zien, maar wat zijn die gekartelde randen aan het kleppendeksel ?
Lijkt me niet echt correct te zijn...

Mark
 
Das is de leiding van (denk ik) de turbo (zwarte onderdelen) maar die komen nog in een lichtere kleur om een contrast te krijgen.
Het lijkt gekarteld omdat ik alles met penseel schilder wegens geen AB ;)
 
Nu zie ik het, het is nog niet recht afgelijnd...
Vandaar een vertekend beeld, alsof de rand gekarteld is.
Succes bij de verdere schilderwerken.

Mark
 
Vandaag (eindelijk) een beetje verder gewerkt aan de Scania.

Allereerst de motor zo goed mogelijk in elkaar proberen zetten, niet simpel als de voorganger er een zooitje van gemaakt heeft, plus enkele details een speciaal kleurtje gegeven. ;)
Met dit als voorlopig resultaat.
Morgen de details nog wat finetunen en de motor is klaar voor in het chassis te plaatsen.

SAM_2589.jpg
SAM_2590.jpg
SAM_2592.jpg
SAM_2593.jpg
SAM_2595.jpg

Ook nog enkele onderdelen hun eerste laagje met de penseel gegeven.

SAM_2599.jpg

De kleur van het hele projectje (trekker + aanhangwagen) word groen/wit.
Bij deze gelegenheid gebruik gemaakt om eens met Tamiya verf te werken.

SAM_2601.jpg

Ik heb niet anders gewoon dan met de metale potjes van Revell te werken dus ik ben eens benieuwd hoe deze mij gaan bevallen.
Eerste laagje op enkele onderdeeltjes van de aanhangwagen heb ik reeds met deze verf gedaan en ben op het eerste zicht reeds tevreden! ^^

SAM_2600.jpg

Het chassis ligt gereed en zal morgen ook een groene kleur krijgen! 8)

SAM_2605.jpg
 
Mitch, ziet er niet slecht uit. Wel speciaal met al die kleurtjes op de motor...
Kleurtjes hebben ook als nadeel dat je de aandacht gaat trekken naar een bepaald onderdeel dus...
Je moet eens kijken waar je het oranje harmonica gedeelte hebt geschilderd...
Daar zit nog een joekel van een gietnaad en een plekje van het afsnijden van het onderdeel van de sprue.
Die plekjes zitten nog wel op meerdere onderdelen. Misschien toch even een schuurpapiertje over halen ?
Zelfde met je druklucht tank. Daar heb je ook nog een flinke naad op zijkant lopen en zo te zien is er bovenaan ook een naadje...
Voor de rest goe bezig zou ik zo zeggen.

Mark
 
Ik weet het Mark, maar zoals eerder verteld is deze kit voor iemand anders.
De eigenlijke eigenaar van de kit was al reeds begonnen maar alles zat schots en scheef in elkaar.

Ik heb het zo ver als mogelijk proberen te demonteren, maar bepaalde onderdelen zaten zodanig op mekaar dat ik ze niet uit elkaar kreeg.
Dan zat er maar 1 ding op en dat was bijplamuren en schuren, maar na contact met de eigenaar heeft hij besloten dat dat niet nodig was, zolang ik het gehele project maar zo origineel mogelijk in de verf zette.

Maar er moeten inderdaad nog een aantal dingen bijgewerkt worden wat pas duidelijk is geworden na het schilderen
Updates volgen! :)
 
Vandaag het chassis van de Scania in de verf gezet plus nen dry fit van de motor gedaan.
Morgen details bijwerken en ze kunnen geplakt worden! ;)

SAM_2627.jpg
SAM_2626.jpg

De ventilator is afwerkt en klaar om morgen bevestigd te worden.

SAM_2628.jpg

Ook reeds een eerste test gedaan met de kleurencombinatie op de wielen van de trailer volgens deense normen.

SAM_2629.jpg

Plus het reserve-wiel van de trailer ook een eerste laag gegeven.

SAM_2630.jpg

En ook de bevestigingsbeugel voor het reserve-wiel heeft zijn eerste laagje wit gehad.

SAM_2631.jpg

Ben sinds gisteren de verf van Tamiya aan het proberen met de penseel, maar ik heb de indruk dat deze veel minder goed dekt dan de metale potjes van Revell die ik voorheen altijd gebruikte. Toch maar eens beginnen sparen voor een AB denk ik :)
 
ik vind de kleuren van Tamiya wel prachtig. Dat diepgroen en dieprood...damn :eek:
 
Ben sinds gisteren de verf van Tamiya aan het proberen met de penseel, maar ik heb de indruk dat deze veel minder goed dekt dan de metale potjes van Revell die ik voorheen altijd gebruikte. Toch maar eens beginnen sparen voor een AB denk ik :)

Dat minder goed dekken van Tamiya verf komt om 2 redenen:
1) niet goed roeren of schudden van het potje;
2) in 1 laag willen werken, dat gaat niet en is niet nodig, twee of drie dunne lagen is genoeg voor het dekken van Tamiya.

Je zult, als je de bovenstaande richtlijnen volgt, ontdekken dat de Tamiya verf tot de best behoord die er te krijgen is (ik heb ook een AB).

Vergeet de onderkant van de aandrijfriem aan de voorkant op de motor niet , deze heeft nu de kleur van de poelie en moet net als de rest van de riem zwart zijn.

Succes Ronald
 
Voorkant moet ik inderdaad nog bijwerken, maar vond niet dadelijk een irl foto van de motor van zulke vrachtwagen.
Morgen details bijwerken en ens ne close-up maken van wat ik al heb ;)

Bedankt voor de alweer nuttig tips!
Denk dat de kans groot is dat ik volledig naar Tamiya overstap als deze zo goed blijkt te zijn :)
 
Mitch, Tamiya is inderdaad een heel goed merk waar het over verf gaat (en al hun modelbouwspulletjes wat dat betreft).
Maar ga nu niet direct al je andere verf aan de kant zetten. Hou er rekening mee dat Tamiya ook niet alle kleuren in hun gamma heeft...
Trouwens het door mekaar gebruiken van verschillende soorten verf, kan tot speciale effecten (bij metaalkleuren) leiden.

Mark
 
Was ik zowizo van plan Mark ;) Toch bedankt voor de tip.
Denk dat ik begin volgende maand ook eens ga zien om een AB-set van Tamiya aan te schaffen, ziet me er ook zeer degelijk uit!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan